Wednesday 21 August 2019

PLOT PROSA TRADISIONAL BURUNG TERBANG DIPIPISKAN LADA


PLOT PROSA TRADISIONAL BURUNG TERBANG DIPIPISKAN LADA

BINAAN PLOT

1.   Peristiwa-peristiwa dalam cerita ini dijalin secara kronologi.

2.    Bahagian pengenalan atau eksposisi cerita ini mengisahkan Raja Siam memerintahkan Melaka agar menghantar surat sembah.  Namun demikian, Sultan Melaka tidak mahu memberikan surat sembah tersebut.  Oleh itu, Raja Siam, iaitu Raja Bubunnya memerintahkan tenteranya di bawah pimpinan Awi Cakri untuk menyerang Melaka.  Sultan Melaka mengarahkan rakyatnya dikumpulkan untuk menghadapi ancaman tentera Siam.  Tun Perak mengumpulkan semua lelaki dari Kelang bersama-sama dengan isteri dan anak masing-masing.  Akhirnya, Siam berjaya dikalahkan di Muar.

3.   Cerita mencapai tahap perkembangan apabila Tun Perak diperintahkan oleh Sultan Melaka untuk menetap di Melaka dan dijadikan baginda sebagai bentara.  Kebijaksanaan Tun Perak sewaktu menyelesaikan dakwaan bahawa dia membuat aniaya telah mendorong Sultan Muzaffar Syah menaikkan pangkat beliau sebagai Perdana Menteri dengan gelaran Paduka Raja.

4.   Cerita memasuki peringkat perumitan apabila Seri Nara Diraja dan Paduka Raja tidak sefahaman.  Orang Melayu terbahagi kepada dua kumpulan, iaitu sebahagiannya yang lain menjadi pengikut Paduka Raja.  Sultan Muzaffar Syah berasa bimbang sekiranya perbalahan antara pembesar itu akan memudaratkan negeri Melaka.  Oleh hal yang demikian, Sultan Muzaffar Syah telah mengahwinkan Tun Kudu, iaitu saudara kepada Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja.  Tindakan baginda berjaya menyatukan Seri Nara Diraja dengan Paduka Raja.  Selepas itu, paduka Raja dijadikan bendahara.

5.   Puncak atau klimaks cerita adalah apabila Siam menghantar tenteranya di bawah pimpinan Awi Dicu untuk menyerang Melaka.  Sultan Muzaffar Syah mengarahkan Bendahara Paduka Raja dengan dibantu oleh Seri Bija Diraja untuk mengusir tentera Siam.  Kebijaksanaan Bendahara Paduka Raja yang mengarahkan semua pohon kayu bakau, nyirih, dan tumpu api-api dibakar menyebabkan tentera Siam tersalah anggap dan kembali semula ke Siam kerana ketakutan.  Selepas itu, anakanda Raja Siam, iaitu Cau Pandan meminta dia diperlengkapkan untuk menyerang Melaka.  Berita Siam ingin menyerang Melaka telah diketahui oleh Raja Melaka.  Tuan Sidi Arab yang mempunyai ilmu telah membantu Melaka dengan menghalakan panahnya ke benua Siam untuk membunuh Cau Pandan dari jauh.  Cau Pandan berasa dadanya dipanah lalu muntah darah dan mati.  Kematian Cau Pandan menggembirakan hati Sultan Muzaffar Syah.

6.   Pada bahagian peleraian, Sultan Muzaffar Syah mangkat selepas memerintah Melaka selama 42 tahun.  Takhta Melaka digantikan oleh Raja Abdullah, iaitu anakanda Sultan Muzaffar Syah dengan gelaran Sultan Mansur Syah.

1 comment:

  1. Did you hear there's a 12 word sentence you can tell your partner... that will trigger intense emotions of love and impulsive attraction to you deep within his chest?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, admire and protect you with his entire heart...

    12 Words That Trigger A Man's Desire Response

    This impulse is so built-in to a man's brain that it will make him try better than ever before to love and admire you.

    As a matter of fact, fueling this all-powerful impulse is so essential to having the best ever relationship with your man that the second you send your man a "Secret Signal"...

    ...You will soon notice him expose his heart and soul to you in a way he's never expressed before and he'll distinguish you as the only woman in the galaxy who has ever truly interested him.

    ReplyDelete