Monday 17 April 2017

LATIHAN KARANGAN

KEPENTINGAN AKTIVITI KHIDMAT MASYARAKAT

Tulis Semula karangan di bawah agar mencapai tahap cemerlang:
            Kata-kata pujangga; hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah. Kata-kata tersebut sengaja dipetik untuk menunjukkan betapa perlunya  kita membuat kebaikan sepanjang hidup kiita. Sehubungan dengan itu, aktiviti khidmat masyarakat perlu diamalkan oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum kerana merupakan aktiviti yang berfaedah. Jadikan aktiviti ini sebagai budaya hidup. Hal ini bertepatan dengan bidalan yang berbunyi hidup kayu berbuah, hidup manusia biar berjasa.

            Menerusi aktiviti khidmat masyarakat, contohnya membersihkan taman perumahan, persekitaran tempat tinggal kita akan menjadi bersih. Apabila bersih akan terhindarlah penyakit yang mudah merebak seperti demam dengggi yang dibawa oleh nyamuk Aedes. Kita tidak boleh bergantung pada pihak berkuasa tempatan (PBT) sahaja sedangkan kita mempunyai tulang empat kerat. Oleh hal yang demikian aktiviti ini dapat menjimatkan harta kerajaan atau PBT. Sekiranya kita membersihkan kawasan tempat kita tinggal, sudah tentu pihak PBT dapat menjimatkan kos operasi. Dengan itu, wang yang dijimatkan boleh disalur untuk aktiviti yang lebih berfaedah seperti membina dewan serba guna yang boleh digunakan untuk pertemuan penduduk. Rakyat akan berasa selesa kerana banyak kemudahan disediakan di tempat mereka tinggal.. Apabila masyarakat bersama-sama membersihkan kawasan tempat tinggal, sudah tentu ada keinginan untuk memastikan kawasan persekitaran tempat tinggal kita sentiasa bersih.

            Melakukan aktiviti masyarakat dapat memperteguhkan ikatan silaturahim. Dengan mengambil contoh aktiviti bergotong royong ketika majlis perkahwinan, kita akan dapat mengenali lebih dekat  masyarakat tempat kita tinggal. Masyarakat kini yang sibuk bekerja dapat berbual mesra dan bertukar pengalaman  dalam sibuk bekerja membasuh pinggan, memasak atau mengemas.

            Selain itu, aktiviti masyarakat yang dilakukan secara ikhlas dapat menyelamatkan nyawa manusia.  Ketika kejadian banjir atau rumah terbakar, sikap prihatin masyarakat dapat membantu golongan yang berada dalam kesusahan selain menyelamatkan mangsa. Mangsa yang mungkin sebelum ini mementingkan diri sudah tentu akan insaf dan berasa rendah diri.

            Sesungguhnya aktiviti khidmat masyarakat memamng patut diamalkan oleh rakyat Malaysia. Sikap mementingkan diri seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing hendaklah disisih dalam kehidupan kita. Kebaikan yang kita curahkan akan dibalas dengan kebaikan juga. Segala-galanya perlu tanya kepada hati. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.


No comments:

Post a Comment