Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan
kemudian buat satu rumusan tentang faedah menyertai kegiatan kokurikulum
dan kesannya dari segi kesihatan. Panjang rumusan anda hendaklah tidak
melebih 120 patah perkataan.
Kokurikulum negara yang dibentuk berdasarkan
kehendak sukatan pelajaran mengikut Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan
Menengah merupakan salah satu aktiviti luar bilik darjah yang banyak manfaatnya
kepada pelajar. Aktiviti tersebut bukan sahaja dapat melahirkan pelajar yang
aktif dan kreatif, bahkan mampu melahirkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Namun begitu, sejak belakangan
ini, penyertaan pelajar dalam aktiviti kokurikulum amat mendukacitakan. Dalam
hal ini, kerana pelajar tidak sedar akan faedah yang diperoleh daripada
kegiatan kokurikulum.
Seseorang pelajar yang melibatkan diri dengan aktiviti kokurikulum akan dapat
menggunakan masanya dengan aktiviti yang lebih berfaedah. Dalam pasukan unit
beruniform seperti Pengakap, Kadet Polis, Pandu Puteri pelajar dituntut supaya
sentiasa menepati dan menghargai masa. Dalam hal ini, pelajar dididik tentang
kepentingan dan cara pengurusan masa dengan lebih baik kerana seperti yang kita
sedia maklum, masa itu amat berharga bak kata pepatah, masa itu emas.
Aktiviti kokurikulum yang disertai pelajar dapat mengasah bakat pelajar untuk
lebih yakin dan berani dalam menghadapi cabaran luar yang kian mencabar . Lihat
sahaja nama – nama seperti Datuk Azhar Mansur, Datuk Abdul Malik Maidin yang
telah berjaya mengharumkan nama negara di persada antarabangsa. Selain itu,
penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum akan dapat menyemai minat dan
hobi mereka. Pelajar yang minat mengambil gambar akan menyertai Kelab
Fotografi, pelajar yang gemar mengembara dan mendaki akan menyertai Kelab
Kembara. Aktiviti kokurikulum juga mampu membentuk disiplin dan sahsiah diri
pelajar yang kuat. Dalam pasukan Kadet Polis, aspek sahsiah, kekemasan pakaian,
disiplin amat dititikberatkan. Selain itu, penglibatan pelajar dalam kegiatan
kokurikulum mampu melahirkan pelajar cemerlang yang mempunyai pencapaian seimbang
antara akademik dengan aktiviti kokurikulum. Pelajar yang aktif dalam aktiviti
kokurikulum turut memperoleh satu nilai tambah kerana kemahiran ini bukan
diperoleh melalui pengajaran di dalam bilik darjah tetapi di luar bilik darjah.
Di samping itu, perpaduan dalam
aktiviti kokurikulum dapat disemai melalui semangat muafakat, bekerjasama dan
tolong - menolong antara satu sama lain. Dalam kegiatan kokurikulum, nilai –
nilai berani, bekerjasama, bersemangat, setia kawan, jujur, rajin banyak
diterapkan. Keadaan seperti ini mampu membina daya kepimpinan, pengurusan dan
seterusnya kaedah berorganisasi. Pelajar yang aktif dalam kegiatan kokurikulum
tidak mudah terpengaruh dengan gejala sosial seperti merokok, menghidu gam,
melepak, seks rambang, mengambil dadah, dan sebagainya. Hal ini demikian
kerana, pelajar yang aktif dalam kegiatan kokurikulum sentiasa berfikiran
positif di samping memanfaatkan masa dengan aktiviti yang lebih berfaedah.
Untuk menyedarkan pelajar tentang kebaikan menyertai aktiviti kokurikulum,
semua pihak perlulah mengambil langkah yang lebih proaktif. Ibu bapa yang rapat
dengan pelajar perlu menyokong penglibatan anak –anak mereka dengan aktiviti
kokurikulum. Demikian juga halnya dengan guru – guru, peranan mereka dalam
usaha menarik minat pelajar menyertai aktiviti kokurikulum tidak kurang
pentingnya.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Faedah –
faedah Menyertai
Aktiviti Kokurikulum, Dewan
Siswa, April 2006)
Pendahuluan |
|
Isi-isi Tersurat |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
|
|
Isi-isi Tersirat |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
Kesimpulan |
|
No comments:
Post a Comment