SOALAN SEJARAH:
1
|
Maklumat berikut berkaitan kaedah kajian sejarah iaitu
kaedah arkeologi.
Melakukan
proses gali cari
Menjalankan
kajian saintifik
Apakah maklumat
yang dapat diperoleh daripada kajian tersebut ?
|
|
I
II III IV |
Kesahihan
kelahiran tokoh
Ketepatan usia
bahan kajian
Pentarikhan
budaya masyarakat
Perbezaan
tafsiran fakta sejarah
|
|
A
B C D |
I dan II
I dan IV
II dan III
III dan IV
|
2
|
Senarai berikut merupakan zaman pra sejarah di
Zaman Paleolitik
Zaman Neolitik
Apakah persamaan kedua-dua zaman tersebut ?
|
|
A
B C D |
Bentuk
kepercayaan
Sistem
bermasyarakat
Aktiviti
perdagangan
Penciptaan peralatan
|
3
|
Senarai berikut
merupakan kerajaan awal di Asia Tenggara.
Kedah Tua
Majapahit
Srivijaya
Apakah
persamaan antara kerajaan tersebut ?
|
|
A
B C D |
Pusat
pengeluaran rempah ratus
Pusat
penyebaran agama Hindu dan Buddha
Pemerintahan tentera
Pelabuhan entreport
|
4
|
Jadual berikut menunjukkan Laksamana
Apakah faedah kedatangan tersebut kepada Melaka ?
|
|||||||
A
B C D |
Membekalkan
tenaga buruh
Mempelbagaikan
ekonomi
Mendapat
perlindungan
Mengukuhkan pentadbiran
|
5
|
Monolog berikut
mungkin berlaku ketika Parameswara tiba di Temasik.
Parameswara : Em.., sungguh baik tempat ini. Pasti
nanti tempat ini akan
berkembang maju
!
Mengapakah
baginda berpandangan sedemikian ?
|
||||
A
B C D |
Kedudukan yang
strategik
Keanehan
peristiwa yang berlaku
Kebaikan
pemerintah Temasik
Keindahan
pantai Temasik
|
6
|
Rajah berikut
menunjukkan tugas pembesar di Melaka.
Menguruskan pasar dan
gudang
Menguruskan cukai
X
Memeriksa alat timbang dan sukat
serta mata wang
Siapakah X ?
|
|||||||||||||||
A
B C D |
Bendahara
Temenggung
Syahbandar
Penghulu
Bendahari
|
7
|
Pernyataan
berikut berkaitan dengan peraturan perdagangan di Melaka.
Surat kebenaran berniaga
Apakah tujuan
surat tersebut ?
|
||||
A
B
C
D
|
Memudahkan
pungutan cukai
Menjamin
keselamatan pedagang
Menyimpan
barangan pedagang
Menambah
pendapatan kerajaan
|
8
|
Pada 25 Ogos 1511 , Melaka telah jatuh ke tangan Portugis.
Apakah iktibar daripada peristiwa tersebut ?
|
|
A
B
C
D
|
Berbangga
dengan kekayaan negara
Berwaspada
dengan kuasa asing
Bermuafakat
menyelesaikan masalah
Bertolak ansur
dengan pendatang
|
9
|
Maklumat
berikut merujuk antara tindakan orang Bugis di Johor.
Menggalakkan perkahwinan dengan anak raja dan
anak pembesar Melayu
Anak-anak mereka
menggunakan gelaran raja pada awal nama.
Apakah tujuan mereka berbuat demikian ?
|
|
A
B
C
D
|
Menyemai perpaduan
Mengeratkan hubungan
Mengukuhkan kuasa politik
Mempertahan warisan tradisi
|
10
|
Mengapakah
kuasa-kuasa luar berikut ingin menguasai negeri Perak ?
Acheh
Belanda
|
|
A
B
C
D
|
Memajukan
negeri
Menguasai hasil
bumi
Mengukuhkan
pertahanan
Membekalkan makanan
|
11
|
Senarai pekerjaan berikut dilakukan dalam masyarakat
Melayu.
Membina istana
Membina kubu
Membina saliran
Kebiasaannya pekerjaan tersebut dilakukan melalui sistem
|
|
A
B
C
D
|
serah
kerah
upah
tradisi
|
12
|
Maklumat
berikut merujuk rumah-rumah orang Melayu.
Reka bentuk rumah Melayu
dipengaruhi oleh unsur dari luar alam Melayu
Apakah unsur luar tersebut ?
|
||||
I
II
III
IV
|
Belanda
Portugis
|
||||
A
B
C
D
|
I dan II
I dan IV
II dan III
III dan IV
|
13
|
Peta lakar
menunjukkan tempat-tempat tertentu di sepanjang sungai yang dijadikan
pusat pungutan cukai.
Apakah jenis cukai yang dipungut di tempat-tempat tersebut
?
|
||||
A
B
C
D
|
Cukai sungai
Cukai kampung
Cukai bebas
kuala
Cukai labuh batu
|
14
|
Seorang tua
dalam kalangan masyarakat Penan telah meninggal dunia.
Apakah tindakan
masyarakat tersebut seterusnya ?
|
|
A
B
C
D
|
Mengadakan
perayaan Gawai
Berpindah dari
tempat tersebut
Melapangkan
kawasan tersebut
Bersama-sama
menebang pokok
|
15
|
Mengapakah
undang-undang adat diamalkan dalam kalangan masyarakat di Sabah ?
|
|
A
B
C
D
|
Menanam
semangat patriotisme
Menjamin
keselamatan negeri
Melaksanakan
hubungan yang adil
Mengeratkan
hubungan masyarakat
|
16.
|
Peta berikut menunjukkan kuasa luar yang mengancam negeri
Kedah pada akhir kurun ke-18
Bagaimanakah Sultan Kedah menghadapi ancaman tersebut?
|
|
A
B
C D |
Memperkuat kubu
pertahanan
Memohon bantuan
luar
Memperbesar
angkatan tentera
Memindahkan
pusat pentadbiran
|
17
|
Kenyataan di bawah adalah berkaitan dengan kegagalan Pulau
Pinang sebagai pelabuhan
Apakah kesan
daripada kenyataan tersebut?
|
||
A
B
C
D |
Melaka berkembang sebagai pelabuhan
Pembukaan pelabuhan baru di Lingga
Singapura menjadi pelabuhan British
Kewujudan negeri-negeri Selat
|
18
|
Carta alir menunjukkan perubahan pucuk pimpinan
kerajaan British di London
Apakah kesan
perubahan tersebut terhadap negeri-negeri Melayu?
|
||||
A
B
C
D
|
Menguasai hasil bumi
Penyeragaman budaya
Persaingan kuasa barat
Menyebarkan agama kristian
|
19
|
Rajah berikut merujuk kepada persengketaan yang berlaku
pada tahun 1870-an
Apakah faktor yang menyebabkan berlakunya
persengketaan tersebut?
|
|
A
B C D |
Perebutan takhta
Desakan pelabur asing
Hak memungut cukai
Menguasai kawasan pertanian
|
20
|
Maklumat
berikut merujuk kepada desakan Sultan Idris dalam Persidangan DURBAR kedua di
Kuala Lumpur 1903.
Apakah kesan
daripada desakan tersebut?
|
||
A
B
C
D
|
Pembentukan
Jemaah Menteri
Perlembagaan
negeri dipinda
Pemantapan
kerajaan tempatan
Penubuhan Majlis Mesyuarat Persekutuan
|
21
|
Mengapakah
Sistem Residen dikatakan menggugat kuasa sultan dan pembesar Melayu?
|
|
I
II
III
IV
|
Penghapusan amalan perhambaan
Pemerintah tempatan dipencenkan
British menguruskan pentadbiran pusat
Cukai dikutip oleh Majistret dan Pemungut hasil
|
|
A
B
C
D
|
I dan II
I dan IV
II dan III
III dan IV
|
22
|
Peristiwa
berikut merupakan usaha British menguasai Tanah Melayu.
Apakah iktibar
daripada peristiwa tersebut?
|
|||||||||
A
B
C D |
Tabah
menghadapi cabaran
Kepekaan kepada
masalah bangsa
Berwaspada
terhadap kuasa asing
Berbangga
dengan sejarah negara
|
23
|
Apakah strategi yang digunakan oleh Penasihat British bagi
mengukuhkan kuasa mereka di Tanah Melayu?
|
|
A
B
C
D
|
Memaksa rakyat membayar cukai
Membuka sekolah Melayu di kampung
Memperkenalkan jabatan-jabatan baru
Melantik raja sebagai penasihat pentadbiran
|
24
|
Garis masa di atas menunjukkan peringkat pengukuhan kuasa
James Brooke di Sarawak
|
|
Apakah faktor kejayaan James Brooke mengukuhkan kuasa di
|
||
A
|
Kekayaan kewangan
|
|
B
|
Kekuatan ketenteraan
|
|
C
|
Kemahiran berdagang
|
|
D
|
Kehebatn berdiplomasi
|
25
|
Apakah X?
|
|||||||
A
B C D |
Hukum adat
Jenayah
Jual beli
Juvana
|
26
|
Apakah kepentingan Piagam Diraja yang dianugerahkan oleh
kerajaan British kepada Syarikat Borneo Utara British (SBUB) di Sabah?
|
|
A
B
C
D
|
Menubuhkan
kerajaan
Menjamin
keselamatan
Mendapat kuasa
mentadbir
Menambah modal perniagaan
|
27
|
Dialog berikut mungkin berlaku semasa
|
||
Apakah
pengajaran daripada dialog tersebut ?
|
|||
A
B C D |
Bekerjasama
untuk kesejahteraan hidup
Bertoleransi
untuk keharmonian kaum
Berwaspada dengan kuasa asing
Bersatu mencapai kemajuan
|
28
|
|
|||
Senarai
tersebut adalah berkaitan dengan perkembagan tanaman
|
||||
A
B C D |
kopi
getah
tembakau
kelapa sawit
|
29
|
Peta tersebut menunjukkan perkembangan landasan kereta api
di Tanah Melayu
|
|
Perkembangan tersebut dikaitkan dengan
|
||
A
|
penanaman getah
|
|
B
|
pertubuhan bandar
|
|
C
|
perlombongan bijih timah
|
|
D
|
pengurangan pentadbiran
|
30
|
Garis masa di
bawah menunjukkan sebahagian daripada peristiwa perang pembebasan Kedah.
|
|
Mengapakah perjuangan tersebut gagal ?
|
||
A
B C D |
British memberi
bantuan kepada Siam
Taktik
peperangan kurang terancang
Kelengkapan
perang tidak mencukupi
Kedah tidak
mendapat bantuan luar
|
31
|
Ilustrasi tersebut menunjukkan pertempuran
pejuang Pahang dengan Inggeris
|
|
Mengapakah
Dato’ Bahaman menentang Inggeris ?
|
||
I
II III IV |
Perlucutan
gelaran
Pembinaan balai
polis
Menetapkan
peraturan tanah
Melarang
membuka kawasan baru
|
|
A
B C D |
I dan II
I dan IV
II dan III
III dan IV
|
32.
|
Maklumat
berikut adalah berkaitan dengan peraturan British di Terengganu
|
||
Apakah kesan
daripada pengenalan peratran tersebut?
|
|||
A
|
Pembersihan
tanah kerajaan di Kuala Telemong
|
||
B
|
Menyebabkan perang terhadap British
|
||
C
|
Mencetuskan Kebangkitan Tani
|
||
D
|
Penangkapan pemimpin petani
|
33
|
|
|||
Madrasah tersebut berperanan menyebarkan
|
||||
A
B C D |
ideologi kapitalis
ideologi timur
idea tradisional
idea pembaharuan
|
34.
|
Maklumat di
atas merujuk kepada nasionalis di Tanah Melayu.
|
|||
Apakah peranan tokoh tersebut?
|
||||
A
|
Mengasaskan fahaman radikal
|
|||
B
|
Memimpin penentangan bersenjata
|
|||
C
|
Membangkitkan kesedaran kebangsaan
|
|||
D
|
Mencetuskan
idea gerakan pemulihan agama
|
35.
|
Petikan di bawah merujuk kepada tujuan penerbitan sebuah
akhbar pada awal kurun ke-20 di Tanah Melayu
|
||
Akhbar yang dimaksudkan ialah
|
|||
A
|
Al-Ikhwan
|
||
B
|
Al-Imam
|
||
C
|
Neracha
|
||
D
|
Saudara
|
36.
|
Peta 3 merupakan Kawasan Kesemakmuran Bersama Asia Timur
Raya yang merupakan rancangan ekonomi
Jepun.
Peta 3
|
|
Apakah iktibar
yang dapat diambil daripada rancangan
tersebut?
|
||
A
B C D |
Bersatu padu
dalam semua tindakan
Berhati-hati
terhadap propaganda dari luar
Bekerjasama
untuk meghapuskan penjajah
Bersama-sama
mempertahankan kedaulatan negara
|
37
|
|
||
Apakah
iktibar daripada peristiwa di atas?
|
|||
A
B C D |
Berbangga
dengan sejarah negara
Bersatu
mempertahankan negara
Menguasai strategi peperangan
Mengimbangi komposisi kaum
|
38
|
Senarai berikut merujuk lokasi pendaratan Jepun di Tanah
Melayu pada Disember 1941.
|
||
Mengapakah
Jepun memilih lokasi tersebut?
|
|||
A
B C D |
Taktik serangan
Terdapat kubu pertahanan
Kemudahan jet pejuang
Mendapat sokongan penduduk tempatan
|
39
|
Mengapakah Jepun memperkenalkan dasar pentadbiran yang
berubah-ubah di Tanah Melayu ?
|
|
A
B C D |
Mendapatkan
sokongan rakyat
Mengatasi
ancaman komunis
Memupuk
perpaduan kaum
Menghapuskan
perasaan perkauman
|
40
|
Kiai Salleh Karim telah memimpin orang Melayu menyerang
orang Cina di bandar Batu Pahat tetapi
gagal.
|
|
Apakah sebab kegagalan tersebut?
|
||
A
B C D |
Tiada senjata moden
Tekanan daripada penduduk
Dihalang oleh Pegawai Daerah
Menghadapi masalah kewangan
|
41
|
Apakah
persamaan di antara parti-parti politik di bawah?
|
||
A
B C D |
Menuntut
pilihan raya
Menyokong Malayan
Union
Membentuk
perpaduan kaum
Menyekat
kemasukan imigran
|
42
|
Senarai berikut merujuk kepada bekas pegawai British yang
menentang pelaksanaan Malayan Union.
|
||
Bagaimanakah cara penentangan mereka?
|
|||
A
B C D |
Melalui akhbar
Mengadakan
demontrasi
Mengemukakan
memorandum
Membuat tuntutan di Parlimen
|
43
|
Maklumat berikut merujuk kepada situasi yang mungkin
berlaku di Tanah Melayu sekitar tahun 1946.
|
||
Mengapakah
persatuan Melayu mengambil tindakan tersebut?
|
|||
A
B C D |
Menuntut
diadakan pilihan raya
Menentang
Malayan union
Merundingkan kemerdekaan
Mewujudkan kerjasama ekonomi
|
44. Mengapakah berlaku perubahan dalam cogan kata UMNO daripada Hidup Melayu kepada Merdeka?
|
|||
A
B C D |
Menubuhkan
kerajaan sendiri
Merapatkan
jurang ekonomi
Menyatupadukan rakyat tempatan
Mendapatkan sokongan pemerintah
|
||
45.
|
Mengapakah Parti Komunis Malaya melakukan keganasan
berikut?
|
||
A
B C D |
Mendapatkan
sokongan rakyat
Menjamin
kedudukan kerajaan
Memulihkan
ekonomi negara
Menubuhkan
negara republik
|
||
46.
|
|
||
Apakah perkara
yang diberi penekanan di dalam kempen tersebut?
|
|||
A
B C D |
Sokongan penduduk
Kekuatan ketenteraan
Bantuan kewangan
Kekuatan parti politik
|
47.
|
Maklumat berikut merujuk kepada langkah kerajaan
membanteras ancaman komunis di Tanah Melayu.
|
||
Apakah iktibar yang diperoleh daripada penubuhan Home Guard?
|
|||
A
B C D |
Berilmu dalam
kehidupan
Berwawasan
dalam peperangan
Bersedia mempertahankan negara
Bekerjasama membangunkan negara
|
48.
|
Dialog di bawah mungkin berlaku di Tanah Melayu semasa
Darurat.
|
|||||||
Apakah tujuan pihak British bertindak sedemikian?
|
||||||||
A
B C D |
Mengukuhkan
perpaduan kaum
Meningkatkan
pelaburan asing
Mengurangkan
bebanan perbelanjaan
Menggagalkan
perjuangan komunis
|
49
|
Senarai berikut berkaitan Jawatankuasa Hubungan Antara
Kaum.
|
||
Bagaimanakah
jawatankuasa tersebut berjaya memupuk perpaduan antara kaum?
|
|||
A
B C D |
Menubuhkan parti pelbagai kaum
Mewujudkan kompromi melalui rundingan
Menggubal dasar
pelajaran kebangsaan
Mengadakan
perhimpunan besar-besaran
|
50
|
Senarai berikut
merujuk sekolah vernakular di Tanah Melayu.
|
||
Apakah
persamaan sistem pendidikan di atas?
|
|||
A
B C D |
Tenaga pengajar
terlatih
Sukatan
pelajaran bercorak tempatan
Bahasa ibunda
sebagai pengantar
Sistem nazir
yang sama
|
51
|
Rajah di bawah
merujuk kepada faktror kemenangan Parti Perikatan dalam Pilihan Raya Majlis
Perundangan Persekutuan 1955.
|
||||
Apakah X?
|
|||||
A
B C D |
Sikap tolak
ansur
Bantuan negara
luar
Kewangan yang
kukuh
Berpengalaman
mentadbir
|
52
|
Pada tahun
1952, pakatan UMNO – MCA terbentuk.
|
|
Mengapakah
pakatan tersebut perlu dibentuk?
|
||
A
B C D |
Menuntut kemerdekaan negara
Memujuk Parti Komunis Malaya menyerah diri
Mengutip derma
untuk menjayakan Rancangan Briggs
Menghadapi
pilihan raya Majlis Bandaran Kuala Lumpur
|
53
|
Pernyataan
berikut merujuk kepada satu peristiwa di Tanah Melayu pada tahun 1956
|
||
Apakah kesan
daripada peristiwa tersebut?
|
|||
A
B C D |
Penubuhan
Persekutuan Tanah Melayu
Pemansuhan
Malayan Union
Pengisytiharan kemerdekaan
Penamatan darurat
|
54
|
|
|||
Apakah X?
|
||||
A
B C D |
Perjanjian
London
Perlembagaan
merdeka
Pemasyhuran
kemerdekaan
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
|
55
|
Mengapakah kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957
telah dicapai tanpa pertumpahan darah.
|
|
A
B C D |
Darurat
ditamatkan
PKM menyerah
kalah
Kebijaksanaan
pemimpin
Kerjasama antara kaum
|
56
|
|
||
Mengapakah
penduduk Sarawak menentang penyerahan tersebut?
|
|||
I
II III IV |
Mengetepikan Perlembagaan 1941
Menggunakan tipu muslihat
Mengurangkan kuasa pembesar
Membantah kemasukan kuasa luar
|
||
A
B C D |
I dan II
I dan IV
II dan III
III dan IV
|
57
|
Maklumat di bawah telah membangkitkan kemarahan kakitangan
kerajaan terhadap British di Sarawak.
|
||
Apakah reaksi mereka terhadap perkara tersebut?
|
|||
A
B C D |
Menghantar
surat bantahan
Mengadakan
demonstrasi
Meletakkan
jawatan
Menampal poster
|
58
|
Parti politik
berikut telah bergabung membentuk Parti Perikatan Sabah pada tahun 1962.
|
||
Apakah tujuan gabungan
tersebut dibentuk?
|
|||
A
B C D |
Menyertai
pilihanraya
Menuntut
kemerdekaan
Melindungi
kepentingan penduduk
Membantah penyerahan
|
59
|
Rajah berikut merupakan langkah pembentukan
Persekutuan Malaysia 1963
|
|
Apakah X?
|
||
A
B C D |
Jawatankuasa
Eksekutif
Jawatankuasa
Hubungan Antara Kaum
Jawatankuasa
Perundingan Perpaduan Malaysia
Jawatakuasa
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
|
60
|
Kedua-dua tokoh dibawah telah mewakili negara
masing-masing dalam Perjanjian Pemulihan Hubungan yang ditandatangani pada
Ogos 1966.
|
|||||||
Apakah kesan perjanjian tersebut ?
|
||||||||
A
B C D |
Penubuhan Asean
Pemisahan
Singapura
Penamatan
konfrontasi
Pengasasan MAPHILINDO
|
Jawapan
No soalan
|
Jawapan
|
Muka
|
1
|
C
|
12
|
2
|
A
|
21-24
|
3
|
D
|
38-41
|
4
|
C
|
51
|
5
|
A
|
47-48
|
6
|
C
|
63
|
7
|
D
|
66
|
8
|
B
|
98
|
9
|
C
|
117
|
10
|
B
|
125-126
|
11
|
B
|
154
|
12
|
A
|
169
|
13
|
D
|
158
|
14
|
B
|
186
|
15
|
D
|
195
|
16
|
B
|
5
|
17
|
C
|
13
|
18
|
A
|
32
|
19
|
C
|
40
|
20
|
D
|
48
|
21
|
B
|
44
|
22
|
C
|
49
|
23
|
C
|
60
|
24
|
B
|
81
|
25
|
A
|
108
|
26
|
B
|
104
|
27
|
C
|
111
|
28
|
B
|
131
|
29
|
C
|
146
|
30
|
A
|
165
|
31
|
A
|
179
|
32
|
C
|
190
|
33
|
D
|
204
|
34
|
D
|
208
|
35
|
B
|
203
|
36
|
B
|
5
|
37
|
B
|
12
|
38
|
A
|
13
|
39
|
A
|
17
|
40
|
C
|
48
|
41
|
B
|
53
|
42
|
A
|
56
|
43
|
B
|
59
|
44
|
A
|
72
|
45
|
D
|
88
|
46
|
A
|
98
|
47
|
C
|
93
|
48
|
D
|
107
|
49
|
B
|
121-122
|
50
|
C
|
125
|
51
|
A
|
140
|
52
|
D
|
136-137
|
53
|
C
|
152
|
54
|
C
|
166
|
55
|
C
|
167
|
56
|
A
|
178
|
57
|
C
|
181
|
58
|
A
|
192
|
59
|
C
|
214
|
60
|
C
|
224
|
No comments:
Post a Comment