TEKS SYAIR 1: SYAIR BURUNG NURI
Maksud Syair
Rangkap 1:
Penyair menceritakan sebuah warkah yang ditulis oleh seorang yang dipandang
hina sehinggakan kata-kata yang ditulisnya itu mungkin dianggap salah
berdasarkan buah fikirannya yang kurang sempurna.
Rangkap 2: Menurut
penyair, seseorang itu dianggap hina jika dia tidak berakal, bersikap kurang
sopan, berakhlak rendah, dan hidup dalam keadaan miskin.
Rangkap 3: Penyair juga
memohon maaf sekiranya perkara yang ditulis daripada perasaan kecewanya itu
menghasilkan kata-kata yang kurang menarik dalam warkah tersebut.
Rangkap 4: Penyair
menulis lembaran yang jelas tentang adab kepada pasangan yang bercinta agar
mereka tidak kecewa dan menjadikan surat sebagai saluran untuk meluahkan
perasaan.
Rangkap 5: Penyair
menceritakan nasib malang yang ditempuhinya secara berulang-ulang kali
sehingga boleh membawa kemudaratan dan menyebabkan dirinya sentiasa dalam
keadaan sedih dan kecewa.
Rangkap 6: Penyair
mengisahkan kehidupannya yang terumbang-ambing tanpa arah tuju, serta tidak
terurus hingga melupakan makan dan minum.
Rangkap 7: Namun
penyair tersedar bahawa tiada gunanya hidup dalam kekecewaan sehingga boleh
menyebabkan kehidupannya hancur.
Rangkap 8: Penyair
sedar apabila berada dalam keadaan yang sangat kecewa boleh menyebabkan
fikirannya tidak waras. Sekiranya
dituruti perasaan kecewa itu, penyair berfikir lebih baik mati daripada hidup
dalam keadaan sebegitu.
|
Tema
Adab dalam kehidupan
seseorang. Penyair menceritakan adab dalam kehidupan yang
sering ditempuhi oleh seseorang seperti masalah kekecewaan dalam perhubungan,
masalah kehidupan yang terumbang-ambing, dan masalah kegagalan berfikir secara
rasional yang akan memusnahkan kehidupan seseorang.
Persoalan
(a) Kepentingan memiliki ilmu pengetahuan dan
berakhlak mulia.
(b) Kekecewaan yang boleh merosakkan
kehidupan seseorang.
(c) Kebijaksanaan dalam mengawal diri
ketika bercinta.
(d) Rasional dalam berfikir dan membuat
tindakan.
(e) Kesederhanaan dalam percintaan.
Bentuk
(a) Syair ini berbentuk terikat.
(b) Syair ini terdiri daripada lapan rangkap.
(c) Semua baris merupakan maksud.
(d) Bilangan baris pada setiap rangkap
adalah sama:
·
Rangkap
1: empat baris;
·
Rangkap
2: empat baris;
·
Rangkap
3: empat baris;
·
Rangkap
4: empat baris;
·
Rangkap
5: empat baris;
·
Rangkap
6: empat baris;
·
Rangkap
7: empat baris;
·
Rangkap
8: empat baris;
(e) Bilangan perkataan bagi setiap baris
syair ini antara tiga hingga enam patah kata:
Gerangan sungguh amatlah leta, (4 patah kata)
Perinya akal gelap-gelita, (3 patah kata)
Hemat pun rendah daif berserta, (5 patah kata)
Sajak dan nazam banyak tak kena. (6 patah kata)
(f) Jumlah suku kata dalam
syair ini antara sepuluh hingga tiga belas suku katab:
Sudahlah nasib untung yang malang, (10 suku kata)
Senantiasa di dalam nasib dan walang. (13 suku kata)
(g) Rima akhir terikat:
·
Rangkap
1: aaaa;
·
Rangkap
2: aaaa;
·
Rangkap
3: aaaa;
·
Rangkap
4: aaaa;
·
Rangkap
5: aaaa;
·
Rangkap
6: aaaa;
·
Rangkap
7: aaaa;
·
Rangkap
8: aaaa.
Unsur Bunyi
(a) Asonansi.
·
Barang yang ghairah di dalam cinta, (perulangan vokal a)
·
Segenap pesisir desa negeri, (perulangan vokal e)
·
Terfikir-fikir bukan menderita, (perulangan vokal i)
(b) Aliterasi.
·
Dituliskan sahifah supaya nyata, (perulangan konsonan s)
·
Gundahlah fikir tiada tertentu, (perulangan konsonan t)
·
Remuk dan rendam rasanya hati, (perulangan konsonan r)
Gaya Bahasa
(a) Inversi. Dituliskan
sahifah supaya nyata; Bertambahlah sopan dan negeri.
(b) Kata ganda. Gelap-gelita;
terfikir-fikir; berulang-ulang.
(c) Kata arkaik. Masyghul.
(d) Anafora (perulangan
perkataan yang sama pada awal baris). Remuk dan rendam (rangkap 7, baris 4;
rangkap 8, baris 1).
(e) Epifora (perulangan
perkataan yang sama pada akhir baris). Tuan (rangkap 3, baris 1 dan 4).
(f) Repetisi. Hanyutlah
badan ke sana ke mari (rangkap 6, baris 1).
(g) Simile. Laksana
cermin jatuh ke batu.
(h) Sinkope. Sajak
dan nazam banyak tak kena.
(i) Paradoks. Daripada
hidup sebaiknya mati.
Nilai
(a) Kesedaran. Penyair
sedar akan kesilapan yang dilakukannya akibat terlalu menurut perasaan.
(b) Merendah diri.
Penyair meminta maaf terlebih dahulu sebelum meneruskan bicara dalam
lembarannya itu.
(c) Rasional. Penyair menyarankan agar seseorang itu
bertindak secara rasional.
(d) Hemah tinggi.
Penyair menasihati agar pasangan yang bercinta menjaga adab
masing-masing.
(e) Kebijaksanaan. Penyair menyarankan agar setiap pasangan
bijak menguruskan percintaan mereka.
Pengajaran
(a) Kita sepatutnya bersikap merendah diri agar dapat menjaga perasaan orang lain.
(b) Kita haruslah insaf akan kesalahan yang telah dilakukan untuk mengelakkan perkara
tersebut berulang lagi.
(c) Kita janganlah
mementingkan percintaan dalam kehidupan kerana boleh mengakibatkan
seseorang itu merana apabila kecewa.
(d) Kita tidak
boleh berputus asa kerana tindakan ini akan merugikan diri sendiri.
(e) Kita janganlah
bertindak mengikut kata hati kerana tindakan ini akan menyebabkan perkara buruk
berlaku.
Praktis PT3 1: Syair
Burung Nuri
Bermula warkah
surat rencana,
Ikatan fakir yang sangat hina,
Sajak dan nazam banyak tak kena,
Daripada pendapat kurang sempurna.
Gerangan sungguh amatlah leta,
Perinya akal gelap-gelita,
Hemat pun rendah daif berserta,
Tambahan badan miskin dan nista.
Beribu ampun kiranya tuan,
Atasnya hulu fakir nistawan,
Daripada masyghul gundah merawan,
Terperilah madah patik nin tuan.
Dituliskan sahifah supaya nyata,
Barang yang ghairah di dalam cinta,
Terfikir-fikir bukan menderita,
Dakwat dan kertas tempat berkata.
Sudahlah nasib untung yang malang,
Mengambah lautan berulang-ulang,
Mudaratnya bukan lagi kepalang,
Senantiasa di dalam nasib dan walang.
Hanyutlah badan ke sana ke mari,
Segenap pesisir desa negeri,
Bertambahlah pula sopan da negeri,
Santap nan tidak minum pun kari.
Bangun terjunun badan suatu,
Gundahlah fikir tiada tertentu,
Laksana cermin jatuh ke batu,
Remuk dan redam hancur di situ.
Remuk dan redam rasanya hati,
Lenyaplah fikir budi pekerti,
Jikalau kiranya hamba turuti,
Daripada hidup sebaiknya mati.
Mohd. Yusof Md Nor dan Dr. Abd. Rahman Kaeh
(Penyelenggara)
Dipetik daripada antologi Bintang Hati, Tingkatan 3,
Aras Mega(M) Sdn. Bhd.
|
i.
Apakah
keadaan yang dibayangkan oleh penyair pada rangkap keenam syair? [3 markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Jelaskan
dua pengajaran yang terdapat dalam
“Syair Burung Nuri’. [3
markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii.
Dalam
kehidupan, seseorang itu pasti akan berhadapan dengan pelbagai rintangan dan
dugaan.
Pada pendapat
anda, apakah cara yang boleh dilakukan untuk menghadapi dugaan tersebut? [4 markah]
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mne keindahan bahasanye
ReplyDeleteada jawapan tak?
ReplyDeletejawapan?
ReplyDeleteEntah
DeleteTkde jawapan guys
DeleteMne keindahan bahasanye
ReplyDeletehappy teddy day
happy valentines day quotes
Nada burung syair?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete