TARIKH:
LATIHAN PUISI TRADISIONAL - Gurindam Dua Belas (Fasal yang Ketiga)
Baca
gurindam di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
RANGKAP
|
MAKSUD
|
Apabila terpelihara
mata,
Sedikitlah
cita-cita.
|
|
Apabila
terpihara kuping,
Khabar yang
jahat tiadalah damping.
|
|
Apabila
terpelihara lidah,
Nescaya
dapat daripadanya faedah.
|
|
Bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan,
Daripada
segala berat dan ringan.
|
|
Apabila
perut terlalu penuh,
Keluarlah
fiil yang tiada senonoh.
|
|
Anggota
tengah hendaklah diingat,
Di situlah
banyak orang yang hilang semangat.
|
|
Hendaklah
peliharakan kaki,
Daripada
berjalan yang membawa rugi.
Mohd yusof md Nor & Abd Rahman
Kaeh (Penyelenggara)
Puisi
Melayu Tradisi, 1996, Fajar Bakti Sdn Bhd
|
|
Tema - Gurindam
ini bertemakan nasihat kepada murid
agar memelihara anggota diri dan berbudi pekerti mulia.
Bentuk Gurindam
1.
“Gurindam
Dua Belas (Fasal yang Ketiga)” ini terdiri daripada _____ rangkap.
2.
Bilangan baris dalam setiap rangkap adalah
sama, iaitu _____ baris serangkap.
3.
Bilangan kata dalam setiap baris hampir
sama, iaitu antara _____ hingga ______ patah kata dalam sebaris.
4.
Bilangan suku kata dalam setiap baris hampir sama, iaitu antara _________ hingga _________ suku kata sebaris.
5.
Rima akhir gurindam ialah _____
Gaya Bahasa dan Keindahan Bunyi
1.
Pemilihan
kata atau diksi yang indah dan ayat
atau baris yang dibentuk adalah puitis.
2.
Penggunaan
bahasa kiasan.
3.
Penggunaan
inversi.
4.
Pemilihan
kata atau diksi iaitu penggunaan kata ganda
.
5.
Unsur
bunyi:
(a)
Asonansi. (pengulangan bunyi vokal):
Dalam
contoh ini, terdapat perulangan bunyi vokal ____ sebanyak ____ kali.
(b)
Aliterasi. (pengulangan bunyi
konsonan) :.
Dalam
contoh ini, terdapat perulangan bunyi konsonan _____ sebanyak ____ kali.
Pencernaan Unsur KOMSAS
1.
Kita
dinasihati agar berhati-hati mengawal pancaindera agar tidak membawa kepada
kerosakan.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
2.
Kita
dinasihati agar tidak menurut kehendak nafsu makan dan nafsu syahwat.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
3.
Kita
dinasihati agar berusaha mengawal anggota tangan dan kaki.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
4.
Kita
dinasihati agar berusaha mengawal tutur kata ketika berinteraksi dengan orang
lain.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
5.
Kita
dinasihati agar menjalani kehidupan seharian dengan bersemnagat.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
SOALAN PEMAHAMAN:
i.
Apakah
maksud rangkap ketujuh “Gurindam Dua
Belas”? [2 markah]
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Pada
pendapat anda, apakah yang harus dilakukan oleh seseorang agar terhindar
daripada melakukan kejahatan? [KBAT] [3 markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii.
Huraikan
dua nilai yang terdapat dalam
gurindam tersebut. [3 markah]
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Adakah jawapan tak?☺
ReplyDeleteJawapan????????????
ReplyDeleteJawapan????????????
ReplyDelete