Tuesday 19 January 2016

NOVEL SONGKET BERBENANG EMAS

LATIHAN PENGKUHAN NOVEL SONGKET BERBENANG EMAS

Latar Masyarakat

1. ……………………………… - Mereka tinggal di Kampung Parit Haji Rais. Haji Sulaiman merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat kampung yang lain ialah Mak Aji, Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain. - Mereka hidup bekerjasama antara satu sama lain setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis Mauludir Rasul.

2. ………………………………. - Cikgu Salwani (Warden asrama) dan Cikgu Hisyam, guru kelas Dahlia. - Cikgu Salwani marah apabila Dahlia mengambil keputusan untuk keluar dari asrama. - Cikgu Hisyam menasihati Dahlia supaya meneruskan persekolahannya kerana dia serang pelajar yang bijak .

3. ……………………………….. - Dahlia, Siti Wangi, Najib dan Kavita merupakan pelajar sekolah. - Mereka bersekolah di Sekolah Menengah Temenggung Ibrahim. - Mereka mewakili pelajar yang aktif dalam kokurikulum.

4. …………………………………… – Haji Sulaiman selaku ketua kampung membantu keluarga Dahlia / Tempat Embong meluahkan perasaan (m/s 26) –Tauke Lim membantu memberi hutang kepada keluarga Dahlia.
5. ……………………………………… - Haji Sulaiman bertanggungjawab membantu anak buahnya,Embong yang menghadapi masalah (m/s 24 dan 27)

6. ………………………………………………. - Abu Bakar, adik Dahlia suka berseronok dengan rakan-rakannya dan tidak mahu membantu keluarga mereka yang menghadapi masalah. Dia hanya pulang ke rumah untuk menukar baju sahaja.

 7. ……………………………………………………………………….. - Abu Bakar insaf akan kesilapannya yang suka membuang masa dengan rakan-rakannya. Dia juga insaf akan kesalahannya yang telah mencuri kambing milik ayahnya sendiri. - Nek Kiah akhirnya insaf akan sikapnya terhadap keluarga Dahlia apabila Dahlia dan emaknya yang banyak membantunya ketika sakit sedangkan anak-anak yang selama ini amat disayangi langsung tidak menziarahinya.

8. …………………………………………………………………………. - Embong tabah menghadapi keadaan hidup mereka sekeluarga yang hidup dalam kemiskinan - Embong juga tabah apabila dia tidak disukai oleh ibu mentuanya, Nek Kiah. - Embong tabah apabila isterinya mengalami masalah mental. Embong tetap tabah apabila rumah yang diduduki oleh keluarganya dilanda banjir. - Dahlia tabah menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar walaupun emaknya dimasukkan ke hospital dan ayahnya dipatuk ular. - Dahlia juga tabah apabila dihina oleh Aton yang menyalahkannya sewaktu menyelamatkan Said yang mati lemas. - Dahlia juga tabah berhadapan dengan Azhari yang ingin melamarnya walaupun pada ketika itu terlalu banyak dugaan yang terpaksa ditempuhinya

9. ……………………………………………… - Embong sangat menyayangi anak-anaknya. Dia sanggup bekerja dari pagi hingga malam untuk menanggung keluarganya. - Dahlia juga amat menyayangi adik-adiknya. Dia sanggup ponteng sekolah apabila Anggerik sakit. - Saleha juga merupakan emak yang penyayang. Semasa dia sihat, dialah yang menjaga keperluan keenam-enam anaknya itu.

10. …………………………………………………………………… - Azhari mencintai Dahlia. Walaupun dia mengetahui Dahlia mempunyai ibu yang menghidap tekanan mental dan hidup dalam kemiskinan namun akhirnya dia tetap melamar Dahlia . - Najib juga mencintai Dahlia. Dia mengambil berat apabila Dahlia kerap tidak hadir ke sekolah sekolah.



PLOT NOVEL SONGKET BERBENANG EMAS



 







plot




No comments:

Post a Comment