Tuesday 19 January 2016

NOVEL TINGKATAN 2 - JALAN KE PUNCAK

NOVEL JALAN KE PUNCAK

Laiman pemuda dari Sabah menuntut ilmu dalam bidang kejuruteraan. Dia dihantar ke sebuah syarikat minyak di Sarawak untuk menjalani latihan industri. Dia memang berkeupayaan untuk maju dalam bidang yang dipelajarinya. Semasa dalam latihan, Laiman bekerja dengan bersungguh-sungguh, tetapi dia mempunyai impian lain daripada itu. Di tempat latihan itu, Laiman akrab dengan gadis yang bernama Soniah, yang juga masih belajar.  Hal ini menimbulkan rasa cemburu kawannya yang bernama Muluk. Soniah merasakan ada sesuatu yang tidak kena antara Laiman dengan Muluk, tetapi dia menyembunyikannya.
Ketika Laiman tiada di tempat kerja kerana pergi ke Kuching, tangki minyak telah terbakar. Ada telahan yang menyatakan bahawa Laiman yang merancang pembakaran tangki minyak itu sebelum dia ke Kuching. Pengurus syarikat sendiri pun mengesyaki perkara yang sama. Walau bagaimanapun, setelah mendapat keterangan daripada Laiman, pengurus itu percaya bahawa Laiman tidak bersalah dalam hal tersebut.  
Setelah tamat belajar, Laiman pulang ke kampungnya di Kusilad, Sabah. Dalam fikirannya, dia berpendapat bahawa ijazah yang diperolehnya bukanlah tiket untuk dia mencari pekerjaan bergaji tetap. Dia memikirkan projek yang sentiasa ada dalam fikirannya sejak dahulu. Apabila dia mendapat tawaran untuk bekerja di jabatan pertanian, dia menolaknya. Tindakan Laiman itu menimbulkan rasa hairan di hati sepupunya, Milan dan juga menimbulkan kemarahan ayahnya, Pak Kiassim. Pak Kiassim yakin bahawa bekerja makan gaji adalah yang terbaik bagi lulusan universiti. Fikiran Laiman ketika itu tertumpu pada projek ternakan lebah madu dan ternakan ikan air tawar. Dia merancang untuk menjalankan projek ternakan ikan air tawar di tanah paya bersebelahan dengan tanah Pak Sahok. Ternakan lebah madu tidak mendatangkan masalah kepada Laiman kerana projek tersebut tidak memerlukan kawasan yang luas. Di samping itu, dia juga menanam pokok tembikai.
Kemarahan Pak Kiassim menjadi-jadi apabila melihat Laiman tidak beroleh apa-apa kemajuan. Namun begitu, Laiman tetap dengan pendiriannya. Dia berpakat dengan Milan untuk terus bergerak maju. Pada awalnya, Milan juga kurang  bersemangat. Milan menjadi yakin dan penuh semangat apabila melihat Laiman tidak pernah berputus asa. Mereka bersama-sama meminta izin Pak Sahok untuk melaksanakan projek di sebelah tanah Pak Sahok, tetapi Pak Sahok tidak mengizinkannya. Laiman tahu bahawa Pak Sahok bukanlah pemilik tanah yang dicita-citakannya itu, tetapi dia tidak mahu bermusuh dengan Pak Sahok.
Milan makin bersemangat seperti Laiman. Tanaman tembikai mula menampakkan kemajuan. Laiman memikirkan projek lain, iaitu kebun limau dan kelapa. Milan berasa bimbang kerana fikiran Laiman terlalu bercabang-cabang, tetapi Laiman yakin dengan tindakannya itu. Menurut Laiman, kerjanya yang banyak akan dibantu oleh budak-budak yang gagal dalam persekolahan. Perkara tersebut tentu akan menyenangkan hati ibu bapa budak-budak itu.
Setelah masa berlalu agak lama, Pak Kiassim dapat menerima baik usaha Laiman. Dia telah melihat kejayaan Laiman dalam projek kebun tembikainya. Namun, Pak Sahok masih enggan memberikan keizinan kepada Laiman untuk mengusahakan tanah paya di sebelah tanahnya bagi dijadikan kawasan ternakan ikan air tawar. Hasil perundingan dengan Pak Kiassim, Pak Sahok kemudiannya bersetuju untuk membenarkan Laiman mengusahakan tanah tersebut.
Laiman memulakan projek ikan air tawarnya. Kawasan paya itu diperdalam dengan menggunakan jentera pengorek. Setelah segala-galanya berjalan dengan lancar, Laiman menambahkan lagi kolam ternakannya. Sebahagian dari pada kawasan itu digunakan untuk ternakan ikan air tawar, manakala sebahagiannya lagi untuk ternakan udang harimau. Urusan kebun tembikai diserahkan kepada ayahnya.
Masalah dalam bidang perusahaan adalah perkara biasa dan dihadapi oleh mana-mana pengusaha. Masalah yang menimpa Laiman ialah dua orang anak muda yang dilatihnya, iaitu Kedek dan Muali meninggalkannya untuk membuka perusahaan sendiri. Laiman tidak berasa kecewa kerana sekurang-kurangnya dia telah berjaya melatih orang lain bekerja.
Kejayaan Laiman kian terserlah apabila jabatan pertanian berjanji akan membantunya memperbesar perusahaan ternakan ikan air tawar. Projek ikan air tawar yang diusahakannya itu akan dijadikan projek contoh di daerah Kusilad. Hal itu menggembirakan Laiman dan Milan. Menurut pihak jabatan, ada kemungkinan projek itu akan menjadi projek terbesar di Sabah. Apabila Milan beredar ke warungnya, Laiman buat sekian kalinya teringat akan Soniah, gadis yang akrab dengannya semasa dia berada di Sarawak dahulu.

PLOT NOVEL JALAN KE PUNCAK






9 comments:

  1. assalammualaikum.. sy copy hasil kerja ckg....tq byk2 cikgu...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas sinopsis yang amat berguna ini

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. nak watek dan perwatakan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Thank you sgt sgt sgt 😆😆😆😆💗

    ReplyDelete