Faedah program Kitar Semula
PENDAHULUAN - Isu-isu yang berkaitan dengan
kitar semula kerap menjadi bahan perbincangan di media massa. - Pihak kerajaan
giat melaksanakan program Kitar Semula dalam kalangan
masyarakat sejak beberapa tahun yang lalu. - masih belum mendapat sambutan yang
memberangsangkan daripada masyarakat.- beberapa kebaikan program
Kitar Semula diperkenalkan kepada masyarakat.
ISI 1 - kita dapat mengelakkan
pencemaran alam sekitar. - bahan-bahan buangan seperti kertas, kaca dan plastik
akan dikumpulkan dan dihantar ke kilang kitar semula. - alam sekitar akan
menjadi bersih kerana bahan buangan tidak dibuang sesuka hati ke dalam sungai,
laut atau semak. - menghindarkan kita daripada penyakit yang dibawa oleh
nyamuk, lipas dan tikus.
ISI 2 - dapat menambahkan pendapatan
kita. - Bahan-bahan buangan seperti plastik, kertas dan besi ada harganya di
pasaran. - memperoleh wang apabila menjual barangan kitar semula -
digunakan untuk membeli barang-barang keperluan harian kita.
ISI 3 - dapat memupuk nilai-nilai murni
dalam kehidupan seharian. - nilai berjimat cermat, bertanggungjawab dan
mencintai alam sekitar. - menggunakan bekas plastik sehingga rosak
- tidak membazir - kita akan mengitar semula barangan yang boleh dikitar
semula dan tidak akan membuangnya ke dalam semak atau ke dalam sungai.
ISI 3 - dapat menjimatkan sumber alam
yang semakin berkurangan. Dengan aktiviti kitar semula kertas-kertas lama, kita
dapat mengelakkan penebangan pokok bagi menghasilkan kertas.- Kitar
semula besi buruk pula dapat mengelakkan logam besi cepat habis.- Bagi
bahan plastik pula dapat menjimatkan sumber untuk membuat bahan plastik -
dapat mengelakkan kesan buruk daripada bahan kimia yang dihasilkannya.
PENUTUP - mendatangkan banyak kebaikan
kepada rakyat dan negara. - semua pihak mesti berganding bahu untuk menjayakan
aktiviti kitar semula. - diteruskan oleh pihak kerajaan agar dapat memberikan
kesedaran yang berpanjangan kepada masyarakat. - Dijadikan program
tahunan sekolah untuk memupuk amalan kitar semula dalam kalangan pelajar
No comments:
Post a Comment