Thursday 21 August 2014

ULANG KAJI SPM- BM

Faedah program Kitar Semula


PENDAHULUAN -  Isu-isu yang berkaitan dengan kitar semula kerap menjadi bahan perbincangan di media massa. - Pihak kerajaan giat melaksanakan  program Kitar Semula dalam kalangan masyarakat sejak beberapa tahun yang lalu. - masih belum mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada masyarakat.-  beberapa kebaikan program Kitar Semula diperkenalkan kepada masyarakat.


ISI 1 -  kita dapat mengelakkan pencemaran alam sekitar. - bahan-bahan buangan seperti kertas, kaca dan plastik akan dikumpulkan dan dihantar ke kilang kitar semula. -  alam sekitar akan menjadi bersih kerana bahan buangan tidak dibuang sesuka hati ke dalam sungai, laut atau semak. -  menghindarkan kita daripada penyakit yang dibawa oleh nyamuk, lipas dan tikus.


ISI 2 - dapat menambahkan pendapatan kita. - Bahan-bahan buangan seperti plastik, kertas dan besi ada harganya di pasaran. - memperoleh wang apabila menjual barangan kitar semula -  digunakan untuk membeli barang-barang keperluan harian kita.


ISI 3 - dapat memupuk nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. - nilai berjimat cermat, bertanggungjawab dan mencintai alam sekitar. -  menggunakan bekas plastik sehingga rosak -  tidak membazir - kita akan mengitar semula barangan yang boleh dikitar semula dan tidak akan membuangnya ke dalam semak atau ke dalam sungai.


ISI 3 - dapat menjimatkan sumber alam yang semakin berkurangan. Dengan aktiviti kitar semula kertas-kertas lama, kita dapat mengelakkan penebangan pokok bagi menghasilkan kertas.-  Kitar semula besi buruk pula dapat mengelakkan logam besi cepat habis.-  Bagi bahan plastik pula dapat menjimatkan sumber untuk membuat bahan plastik -  dapat mengelakkan kesan buruk daripada bahan kimia yang dihasilkannya.



PENUTUP - mendatangkan banyak kebaikan kepada rakyat dan negara. - semua pihak mesti berganding bahu untuk menjayakan aktiviti kitar semula. - diteruskan oleh pihak kerajaan agar dapat memberikan kesedaran yang berpanjangan kepada masyarakat. - Dijadikan  program tahunan sekolah untuk memupuk amalan kitar semula dalam kalangan pelajar




No comments:

Post a Comment