TEKS CERPEN : LEGASI TAPAI UBI (Ghazali Lateh)
Sinopsis
Sejak kecil lagi Parjo telah
membantu emak dan bapanya menjual tapai ubi.
Sebut sahaja ‘tapai ubi Wak Salikon’ semua orang sudah tahu dan nama
Parjo sudah sebati dengan makanan tersebut sehinggakan rakan-rakan sekolah
menggelarnya ‘Parjo Tapai’. Setiap
hari Parjo akan menjual dan menghantar
tapai ubi emak dan bapanya itu ke pasar, warung dan kedai-kedai kampung yang
telah membuat tempahan. Pada mulanya dia
berasa malu, namun alah bisa tegal biasa.
Proses membuat tapai ubi agak rumit kerana banyak pantang larang yang
perlu dipatuhi, antaranya tidak boleh memberitahu orang semasa membuat tapai,
tidak boleh terkena kotoran atau minyak dan tidak boleh membuat bising kerana
dikhuatiri tapai tidak menjadi.
Dengan hasil jualan tapai ubi itulah
Parjo dan adik-adiknya berjaya sehingga ke menara gading. Setelah tamat belajar di matrikulasi selama
dua tahun, Parjo berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan. Profesor Haidar telah memberikan tugasan
kepada Parjo untuk membuat kajian bagi membuktikan bahawa tapai ubi dapat
membantu mengurangkan serangan kanser.
Parjo mendapati bahawa kanser merupakan antara penyakit yang semakin
merebak di dunia amnya dan Malaysia khasnya sehingga banyak menyebabkan
kematian. Kajian telah dilakukan dengan
teliti dan akhirnya dia mendapati bahawa tapai ubi dapat menghasilkan bakteria
yang sangat bermanfaat kepada manusia, iaitu dapat menghalang pertumbuhan
sel-sel kanser. Hasil kajian Parjo telah
mendapat pengiktirafan daripada pihak universiti dan dibawa ke peringkat
antarabangsa.
Parjo telah membawa emak dan bapanya
pada majlis konvokesyennya. Kajian
bertajuk “Tapai Ubi Sebagai Penghalang Kanser” telah berjaya mengiktirafnya
sebagai Dr. Parjo. Bagi Dr. Parjo, kejayaannya
itu ialah hasil inspirasi emak dan bapanya yang membuat tapai ubi. Akhirnya, kilang Perusahaan Tapai Ubi Wak
Salikon telah didirikan di kampung Dr. Parjo kerana permintaan yang semakin
meningkat. Dr. Parjo telah menjadi
pensyarah perubatan dan meneruskan kajian tentang potensi tapai ubi sebagai
pencegah alternatif kepada berbagai-bagai jenis penyakit dengan tumpuan
terhadap penyakit kanser.
Tema - kesungguhan anak kepada
peniaga tapai ubi yang ingin membuktikan bahawa
makanan tradisional tersebut mampu menjadi penawar kepada penyakit berbahaya
seperti kanser.
Watak dan Perwatakan
Parjo -anak sulung kepada Wak Salikon. / penerima Ijazah Kedoktoran. / pensyarah
universiti. / taat akan emak dan bapanya -
sanggup menghantar tapai ubi ke kantin sekolah dan warung-warung di
kampungnya tanpa membantah. / bersungguh-sungguh melakukan sesuat - Parjo melakukan kajian bagi membuktikan
bahawa tapai ubi dapat membantu mengurangkan serangan kanser. / mengenang budi dan
tidak melupakan jasa emak dan bapanya walaupun dia sudah berjaya di menara
gading / membantu membesarkan perusahaan tapai ubi orang tuanya / Seorang yang
teliti - proses kajian terhadap kanser
telah dilakukannya mengikut prosedur dan peringkat demi peringkat bagi
memastikan kajian tersebut berjaya.
Wak Salikon - bapa Parjo / gigih melakukan
pekerjaan kerana - menanam pokok ubi dan
seterusnya membuat tapai ubi untuk dijual. / mementingkan pendidikan anak-anak
- menyekolahkan anak-anaknya sehingga ke menara gading dengan hasil titik
peluhnya menjual tapai ubi. / bercita-cita tinggi - Wak Salikon berhasrat untuk
mengembangkan lagi perniagaan tapai ubinya./ teliti ketika melakukan pekerjaan
- Wak Salikon mengamalkan pantang larang yang perlu dipatuhi semasa membuat
tapai ubi.
Emak - Emak kepada Parjo dan isteri kepada Wak Salikon. / gigih membantu suami - membantu
Wak Salikon untuk membuat tapai ubi. / teliti melakukan kerja - sentiasa mematuhi pantang larang semasa
membuat tapai ubi./ prihatin terhadap
anak - mendengar penjelasan Parjo bahawa
dia berjaya berkat kajiannya terhadap tapai ubi.
Profesor Haidar - pensyarah Parjo semasa di universiti. / mempunyai jambang yang lebat. / berpandangan jauh - ingin meminta bantuan Parjo dalam kajian tapai
ubi yang dikatakan dapat membantu mengurangkan serangan kanser.
Latar
Latar Masa
(a) Waktu pagi. Bapa Parjo telah menjerit dalam loghat Jawanya yang pekat agar Parjo tidak
lupa untuk menghantar tapai ubi ke pasar.
Setiap pagi emak akan melumatkan ragi juga.
(b) Selepas sembahyang isyak. Emak meneruskan tugasannya membuat tapai ubi yang dikatakan banyak pantang
larangnya.
(c) Permulaan semester. Profesor Haidar
memberitahu Parjo bahawa mereka ada projek untuk dijalankan, iaitu projek tapai
ubi yang dikatakan dapat mengurangkan risiko serangan kanser.
(d) Enam puluh hari. Bakteria UL4 tapai ubi didapati mampu bertahan
pada suhu setinggi 121 darjah celsius selama lima belas minit dan suhu serendah
15 darjah celcius selama enam puluh hari.
Latar Tempat
(a) Kampung Wak Salikon. Tempat Parjo menghantar tapai ubi sama ada ke pasar, ke warung, atau ke
kedai kampung.
(b) Kantin sekolah. Parjo menghantar tapai
ubi di kantin sekolah pada setiap hari sehinggakan dia digelar ‘Parjo Tapai’
oleh kawan-kawannya.
(c) Rumah Wak Salikon. Tempat emak dan bapa
Parjo membuat tapai yang memerlukan proses pembuatan yang teliti.
(d) Fakulti perubatan di universiti. Tempat Parjo melanjutkan pelajaran dan tempat Profesor Haidar mengarahkan
dia membuat kajian tentang tapai ubi yang dikatakan dapat mengurangkan serangan
kanser.
(e) Amerika Syarikat. Tempat yang menunjukkan
bahawa kajian kadar kanser payudara di negara itu adalah berbeza antara kaum,
iaitu kes paling tinggi berlaku dalam kalangan wanita berkulit putih berbanding
dengan wanita berkulit hitam atau berketurunan Hispanic atau berketurunan Asia.
(f) Kilang perusahaan Tapai Ubi Wak Salikon. Emak dan bapa Parjo bekerja sebagai pemilik dan pengurus kilang tersebut
dan pengeluaran tapai ubi dipertingkatkan di kilang ini kerana banyak mendapat
tempahan.
Persoalan
(a) ___________________________________________________________________. Setiap hari Parjo terpaksa
menjinjit karung yang berisi tapai ubi untuk dibawa ke sekolah. Pada masa yang sama, dia juga membawa tapai
ubi itu ke pasar, warung-warung, kedai kampung, dan ke mana-mana sahaja jika
ada tempahan.
(b) ______________________________________________________________________. Emak dan bapa Parjo amat teliti
semasa membuat tapai. Terdapat beberapa
pantang larang yang perlu dipatuhi seperti tidak boleh memberitahu orang lain
semasa membuat tapai, tidak boleh terkena kotoran atau minyak, dan tidak boleh
membuat bising semasa membuat tapai.
(c) __________________________________________________________________________. Bilangan pesakit kanser semakin
bertambah. Pada tahun 2000, didapati
sebanyak 1 050 346 kes kanser payudara dan 372 965 kematian daripada kanser ini
dilaporkan di seluruh dunia.
(d) _____________________________________________________________________________. Parjo dan adik-adiknya telah
berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading hasil daripada usaha emak dan
bapanya menjual tapai ubi.
(e) ________________________________________________________________________________. Dr. Parjo mengatakan bahawa
kejayaannya selama ini sebenarnya hasil daripada inspirasi emak dan bapanya
sebagai seorang pengusaha tapai ubi yang terkenal di kampungnya.
(f) ____________________________________________________________________________________. Wak Salikon bercadang untuk
mempergiat perusahaan tapai ubinya setelah kajian Dr. Parjo tentang tapai itu
berjaya.
Latar Masyarakat
(a) _________________________________________________________________________. Parjo bersungguh-sungguh membantu emak dan
bapanya menghantar tapai ubi pada setiap pagi.
Semasa di universiti pula, Parjo bersungguh-sungguh untuk membuat kajian
tentang projek tapai ubi yang diarahkan oleh Profesor Haidar.
(b) _________________________________________________________________________. Wak Salikon dan isterinya gigih membuat tapai
ubi pada setiap hari.
(c) ___________________________________________________________________________. Wak Salikon dan isterinya sentiasa mematuhi
pantang larang semasa membuat tapai ubi untuk memastikan kualiti tapai itu
terjamin.
(d) _____________________________________________________________________ Profesor Haidar mengarahkan Parjo membuat
kajian tentang tapai ubi kerana terdapat penemuan yang membuktikan bahawa tapai
ubi dapat membantu mengurangkan serangan kanser.
(e) _____________________________________________________________________. Semasa disoal oleh wartawan, Parjo mengatakan
bahawa kejayaannya itu hasil inspirasi emak dan bapanya yang mengusahakan
perniagaan tapai ubi.
(f) ______________________________________________________________________.
Sebuah kilang didirikan, iaitu Perusahaan Tapai Ubi Wak Salikon untuk
meningkatkan pengeluaran tapai ubi disebabkan permintaan terhadap tapai ubi Wak
Salikon yang semakin bertambah.
Nilai
(a) _________________________________
Parjo bersungguh-sungguh membuat kajian tapai ubi yang dikatakan mampu
mengurangkan serangan kanser.
(b) _________________________________
Pada setiap pagi, Parjo akan menghantar tapai ubi Wak Salikon ke pasar,
ke kantin sekolah, warung, kedai kampung, dan ke mana-mana sahaja jika ada
tempahan.
(c) _________________________________.
Semasa disoal oleh wartawan, Parjo mengatakan bahawa kejayaannya ialah
hasil inspirasi emak dan bapanya yang mengusahakan perniagaan tapai ubi
(d) _________________________________.
Parjo mengajak emak dan bapanya untuk menyaksikan dia menerima ijazah
kedoktoran di universiti.
(e) _________________________________
Parjo dan rakan-rakannya telah bekerjasama untuk membuat kajian di
makmal.
Pengajaran
(a) ___________________________________________________________________________.. sejak di bangku sekolah menengah lagi, Parjo
akan menjinjit karung tapai ke kantin sekolah.
Dia telah digelar ‘Parjo Tapai’ oleh kawan-kawannya. Namun begitu, dia tabah kerana mahu membantu
emak dan bapanya mencari rezeki.
(b) ____________________________________________________________________________. Pagi-pagi lagi Wak Salikon akan ke kebun
untuk mencabut ubi, manakala emak Parjo akan mengopek kulit ubi itu. Parjo pula akan membantu emaknya untuk
memotong ubi itu.
(c) ____________________________________________________________________________. Parjo banyak membaca kajian tentang kanser
payudara sebelum memulakan kajiannya.
Dia melakukan kajiannya dengan teliti untuk memastikan kajian itu
berjaya.
(d) _____________________________________________________________________________. Sebuah kilang Perusahaan Tapai Ubi Wak
Salikon telah didirikan di kampung Parjo untuk memenuhi permintaan tapai ubi
yang semakin meningkat.
(e) _____________________________________________________________________________. Setelah Parjo berjaya, dia telah membina
sebuah kilang Perusahaan Tapai Ubi Wak Salikon di kampungnya dan melantik emak
dan bapanya sebagai pengurus kilang itu.
(f) ________________________________________________________________________________. Rakan-rakan sekolah Parjo telah mengejeknya
dengan panggilan ‘Parjo Tapai’ kerana dia sering menjinjit karung tapai semasa
menaiki bas ke sekolah.
Latihan Pemahaman
“Tapai! Tapai!
Tapai!”
Jemu benar aku dengan perkataan
tapai itu. Sejak kecil aku disogokkan
dengan tapai. Sebutlah tapai ubi Wak
Salikon, semua orang tahu. Wak Salikon
bapa aku. Jika ada orang berkata Wak
Salikon Tapai Ubi, seluruh kampung kenal.
Itu bapa aku! Kalau orang
bertanya Parjo Tapai Ubi, itu aku! Aku
dan tapai seolah-olah sebati dan sinonim.
Ah, bencinya!
“Parjo, jangan lupa nanti hantar
tapai ke pasar!” jerit bapa dengan loghat Jawanya yang pekat. Laungan itu menjadi rutin setiap pagi. Maka aku pun tidak pernah menolak untuk
berkhidmat menghantar tapai ubi buatan bapa dan emak ke pasar, ke warung, ke
kedai kampung dan ke mana-mana sahaja jika ada tempahan.
Itu sahaja yang aku tahu. Akan tetapi kini aku semakin jemu dengan
tapai ubi. Lebih-lebih lagi sejak aku
sekolah menengah. Apatah lagi apabila
setiap hari aku terpaksa menjinjit karung tapai ke kantin sekolah. Parjo Tapai!
Itulah gelaran yang diberikan oleh kawan-kawanku yang sama-sama
menumpang bas sekolah. Aku malu dan
marah juga pada mulanya. Namun alah bisa
tegal biasa. Aku hanya membantu emak dan
bapa mencari rezeki.
i. Berdasarkan petikan cerpen “Legasi Tapai Ubi”, ke manakah Parjo akan
menghantar tapai ubi Wak Salikon? [3 markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii. Terdapat beberapa latar masyarakat yang dapat diperoleh daripada petikan
cerpen “Legasi Tapai Ubi”.
Nyatakan latar masyarakat yang terdapat dalam petikan
cerpen tersebut.
[3
markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii. Parjo gigih membantu bapa dan emaknya menjual tapai ubi. Pada pendapat
anda, apakah langkah yang boleh dilakukan untuk memastikan anak-anak sentiasa
membantu ibu dan bapa mereka? [4 markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tahniah
ReplyDeleteTAKDE PLOT CERITA KE?
DeleteSaya setuju jugak.
DeleteMana jawapan latar masyarakat
ReplyDeletekenapa tak isi tempat kosong siap-siap
ReplyDeleteMana teknik plot.
ReplyDeleteSiapakah watak ?
ReplyDeleteSiapakah Perwatakan?
Mana latar masyarakat
ReplyDeletegempaklah
ReplyDeleteNOKHAROM
ReplyDeleteSAVAGE...WIPE OUT
ReplyDeleteBILA UBIY MASUK PADANG...CUAK2
ReplyDeleteLADANG LAIN PANDANG2
ReplyDeleteCUAKK2
ReplyDeleteLAPAR LA NAK UBI
ReplyDeleteboleh berikan jawapan sekali tak?
ReplyDeleteMana jawapan
ReplyDeleteTerima kasih untuk berikan ilmu kepada pelajar2 tersebut tq....
ReplyDeleteSussy baka uwu
ReplyDelete