DRAMA BUKAN
GILA (Shariff
Shaary)
SINOPSIS
ADEGAN I
Drama ini mengisahkan tentang Azmir yang
dimasukkan ke wad sakit jiwa Hospital Besar kerana
dikatakan kurang siuman. Semasa di dalam wad fikirannya bercelaru. Dia membayangkan
kehadiran kekasihnya; Ani, bapanya dan
Pak Haji serta berdialog dengan mereka. Dialog-dialog tersebut telah
memperlihatkan perbezaan prinsip yang menjadi
pegangan Azmir.
Azmir telah meminta Ani
membawanya keluar tetapi Ani memberitahu Azmir bahawa mereka bahagia di tempat
itu. Kemudian, Azmir berkhayal lagi tentang kehadiran ayahnya. Beliau bertanyakan khabar Azmir tetapi Azmir
menyuruh Ani mengusir ayahnya. Ayahnya
mengatakan bahawa beliau sayang akan Azmir tetapi Azmir mengatakan bahawa
ayahnya berbohong lalu berlaku pertelingkahan antara Azmir dengan ayahnya
sehingga munculnya khayalan tentang Pak Haji datang dan memberikan salam. Azmir bertengkar pula dengan Pak Haji tentang
namanya dan sikap manusia yang dikatakan oleh Azmir bercakap lain tetapi
berbuat lain.
Ani muncul semula. Azmir bertanya tentang sebab Ani masih di
sisinya. Azmir mengatakan bahawa cinta
Ani masih bersifat luaran.
ADEGAN II
Azmir dikunjungi oleh
doktor. Setelah memeriksa Azmir,
doktor telah mengizinkan
Azmir untuk keluar bersiar-siar dari wad pesakit jwa. Namun begitu, doktor
berpesan supaya Azmir tidak pergi jauh, hanya di kawasan wad sahaja Kesempatan itu diambil oleh Azmir untuk keluar dari wad Hospital
Besar. Akhirnya, Azmir tiba di lokasi
sekumpulan pelakon drama yang sedang berlatih drama bertajuk Sasau.
Azmir mengatakan bahawa pelakon-pelakon drama Sasau itu sesat. Malah,
Azmir memberikan pendapatnya tentang sistem dalam kehidupan, iaitu sistem
prorakyat.
ADEGAN III
Dalam adegan ini terdapat sesi pementasan
lakonan yang diarahkan oleh Arif dan tiga orang pelakon. Setiap watak
menyatakan prinsip hidup yang berbeza tentang dunia. ( dunia
ialah kuasa, wang ialah dunia dan dunia ialah fikiran). Azmir pula berpendapat
bahawa perkara yang penting ialah sistem. Sistem yang betul ialah sistem yang
prorakyat. Rakyat yang berkuasa menentukan segala-galanya. Dialog mereka
berkisar tentang kehidupan ini yang berbentuk lakonan atau realiti. Azmir
berpendapat bahawa sejarah membuktikan bahawa rakyat yang betul dan kemenangan
sentiasa berpihak kepada rakyat. Pada masa yang sama Azmir sering meraung
kesakitan pada kepalanya. Azmir diragui
sama ada dia benar-benar sakit atau hanya lakonan. Setelah reda sakitnya, Azmir memberitahu pelakon-pelakon tersebut bahawa
syarahannya dan penyakitnya adalah betul.
Azmir juga menjelaskan bahawa dia datang untuk membetulkan
pelakon-pelokon itu bahawa tidak ada yang sasau tetapi yang ada ialah
ketidakbenaran, kepalsuan, dan kepura-puraan.
Azmir juga ditanya tentang gila.
Sebaliknya, Azmir menjelaskan bahawa bukan gila tetapi suatu penderitaan
yang tidak tertanggung. Kemudian, Azmir
menghantuk-hantukkan kepalanya sehingga berdarah. Azmir menjelaskan bahawa tindakannya
menghantukkan kepala itu adalah bukan kerana gila tetapi akibat menderita suatu
kesakitan yang tidak tertanggung dan tidak terucap dengan kata-kata.
Kemudian
Doktor Razi telah datang dan membawa Azmir kembali ke wad setelah tiga hari dia
hilang.
ADEGAN IV
Arif,
Pelakon 1, Pelakon 2 dan Pelakon 3 telah menziarahi keluarga Azmir. Mereka
ingin mendapatkan maklumat tentang latar belakang hidup Azmir. Ibu bapa Azmir nenceritakan
kisah Azmir yang tinggal dengan neneknya, bersikap gila-gila, mula berpelakuan
aneh apabila berada dalam tingkatan 6 dan tidak dapat menamatkan pengajian di
universiti. Dia juga menggunakan nama W.A. Domski dan bercakap dalam bahasa
Indonesia. Rakan Azmir pula mempunyai persepsi yang berbeza tentang diri Azmir. Rakan Azmir berpendapat mungkin Azmir
kekurangan kasih saying dan sokongan daripada
ibu bapanya. Pelakon 2 pula berpendapat
Azmir sedang menanggung kesakitan yang berat. Pelakon 1 pula berpendapat mereka
perlu membantu Azmir kerana pada tanggapannya dia memerlukan kasih sayang,
bukan cemuhan dan penghinaan.
ADEGAN V
Azmir
bermonolong tentang kisah lampau hidupnya yang bercinta dengan Ani. Azmir juga
bermonolong tentang suka duka kehidupannya.Manusia sering tertipu dengan
keindahan dunia tanpa pertimbangan yang rasional. Akhirnya dia memilih untuk
hidup bersendiri dan menilai cinta dalam kehidupan. Manusia ialah pemburu dalam
kehidupan
ADEGAN VI
Ketika Azmir sedang berkhayal, dia menjadi lemah dan
rebah ke lantai. Berita
kematian Azmir dilaporkan dalam akhbar pada 21 Jun 1993. Kematiannya amat
mengejutkan dan dikaitkan berpunca daripad penyakit barah otak dilamainya. Ani
menyesal kerana meninggalkan Azmir. Ani berasa dia bersalah
dan berasa dirinya bersikap kejam terhadap Azmir.
PLOT DRAMA BUKAN GILA (Shariff
Shaary)
PERISTIWA BERGAMBAR DRAMA
BUKAN GILA (Shariff Shaary)
WATAK DAN
PERWATAKAN
1. Watak utama – Azmir
2. Watak-watak sampingan – Arif, Doktor Razi, ibu Azmir, bapa Azmir, Pak Haji,
Ani, Pelakon I, Pelakon II, Pelakon III, dan para pembantu doktor.
AZMIR - seorang anak muda / menghidap penyakit barah otak / dikatakan telah
mengalami sakit jiwa. / menerima rawatan
sakit jiwa di Hospital Besar / bersikap
gila-gila sejak tingkatan enam. / gagal
memasuki tahun akhir pengajiannya di universiti./ tidak
mahu mengikut nasihat ibunya. / bercinta dengan Ani tetapi Ani telah
meninggalkannya sewaktu dia berhadapan dengan penyakit barah otak / boleh bercakap loghat Indonesia.
ARIF - pengarah drama Sasau
/ prihatin terhadap keadaan Azmir / menasihati ibu Azmir berkaitan dengan kasih sayang ibu terhadap anaknya. / berjiwa besar, iaitu sanggup belajar daripada Azmir untuk
membantunya membikin drama Sasau.
DOKTOR RAZI - merawat Azmir yang dikatakan
menghidap sakit jiwa./ i tidak memahami
penyakit yang dialami oleh Azmir. / bersikap
baik terhadap Azmir kerana telah membenarkan Azmir bersiar-siar.
IBU AZMIR - mengesan
sikap gila-gila Azmir sejak anaknya itu di tingkatan enam. / tidak
mampu menguruskan Azmir / tidak menjaga anaknya kerana Azmir
lebih suka tinggal di rumah neneknya / berasa malu dengan sikap anaknya yang gila-gila.
LATAR
LATAR TEMPAT - Wad pesakit jiwa, Hospital Besar - Azmir dirawat di
situ kerana dikatakan sedang menghadapi sakit jiwa. / Pentas - Arif dan rakan-rakannya berlatih drama berjudul Sasau di pentas tersebut.
LATAR MASA - Waktu siang - doktor memberikan
kebenaran kepada Azmir untuk bersiar-siar di kawasan wad sakit jiwa pada waktu
siang. / Waktu latihan - Arif dan rakan-rakannya berlatih drama berjudul Sasau pada waktu tersebut. / Waktu tingkatan enam - ibu Azmir mula
mengesan sikap gila-gila anaknya pada waktu itu. / Waktu belajar di universiti - sikap pelik Azmir semakin menjadi-jadi
semasa di universiti.
PERSOALAN
1. _______________________________________________________________________
-
Azmir dianggap gila kerana mempunyai pandangan yang berbeza tentang hidup (cinta, sifat kemanusiaan, prinsip
hidup) berbanding orang lain.
2.
_______________________________________________________________________ - Azmir menanggung
kesakitan kerana menghidap barah otak. Dia yang
menghidap penyakit barah otak melawan penyakitnya itu bersendiriran tanpa ibu
dan bapanya mengetahui kesakitannya itu.
Malah, kekasihnya, iaitu Ani turut meninggalkannya.
3.. _______________________________________________________________________
- Tindakan para
pelakon yang mengunjungi rumah Azmir untuk mengetahui latar belakang hidup
Azmir
4. _______________________________________________________________________
- Para pelakon yang membantu mengurangkan
kesakitan dengan memicit-micit kepala Azmir
5.
_______________________________________________________________________ -Azmir berterima kasih kepada ibu dan ayahnya yang telah melahirkan dan
membesarkannya.
6. _______________________________________________________________________ - Azmir amat mencintai Ani tetapi Ani telah meninggalkannya sewaktu Azmir
berhadapan dengan sakit barah otak.
7. _______________________________________________________________________ -Azmir mempertikaikan Pak Haji yang tidak mengambil peduli akan penderitaan
yang dilaluinya dan orang yang senasib dengannya.
LATIHAN PENGUKUHAN DRAMA BUKAN GILA (Shariff
Shaary)
PERISTIWA
|
PENGAJARAN
|
LATAR
MASYARAKAT
|
Arif prihatin terhadapa nasib Azmir dan telah menasihati ibu Azmir agar
segera melawat Azmir di wad pesakit jiwa sebelum terlambat.
.
|
|
|
Azmir setia terhadap Ani yang telah meninggalkannya setelah dia
beranggapan bahawa Azmir gila.
|
|
|
. Doktor Razi bersikap baik hati terhadap Azmir dengan membenarkan Azmir
bersiar-siar di kawasan hospital.
|
|
|
. Doktor Razi amat bertanggungjawab terhadap pesakitnya, iaitu Azmir dengan
mencari Azmir yang tidak pulang ke wad pesakit jiwa.
.
|
|
|
. Arif sanggup belajar dengan Azmir yang dikatakan gila kerana pandangan
Azmir telah memberi Arif kefahaman akan maksud Sasau dengan baik.
.
|
|
.
|
Azmir menghargai jasa-jasa petani, nelayan, dan buruh yang menyumbang
kepada kesejahteraan hidup.
|
|
.
|
. Bapa Azmir menziarahi Azmir walaupun anaknya itu dikatakan gila.
|
|
.
|
. Azmir tabah melawan sakit barah otaknya walaupun dia hanya bersendirian
.
|
|
.
|
LATIHAN PEMAHAMAN DRAMA BUKAN GILA (Shariff
Shaary)
Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ARIF: Sebelum kita mulakan sesi baca
lakon ini, elok kita bincangkan dulu tajuk drama kita. “Sasau”
membawa maksud setengah gila.
Maksudnya, bukan gila sepenuhnya.
PELAKON
I: Bolehkah kegilaan diukur macam
tu? Setahu saya belum ada mesin yang dicipta lagi untuk mengukur tahap gila seseorang.
ARIF: Memanglah gila itu sesuatu yang
subjektif, tetapi perkara yang dimaksudkan dengan setengah gila itu ialah
seseorang itu masih siuman. Cuma
perlakuannya saja seperti orang gila.
Biasa dengar tak orang sebut, gila-gila
bahasa? (Para pelakon mengangguk
beramai-ramai). Jadi, drama kita ini
hendak memaparkan mesej yang menyentuh kita semua, maksud saya semua
manusia. Manusia pada dasarnya mempunyai
sedikit sebanyak watak gila dalam diri mereka.
Maka, kita janganlah hendaknya cepat mengatakan seseorang itu gila,
sedangkan dalam diri kita masing-masing terdapat unsur-unsur kegilaan itu. Baiklah, kita mulakan sekarang.
(Dipetik daripada drama “Bukan Gila” oleh
Sharif Shaary , Dalam antologi Sejadah
Rindu, Sasbadi Sdn. Bhd.
a)
Berikan maksud gila-gila bahasa. [2markah]
___________________________________________________________________________________________________________________
b)
Pada pendapat anda, mengapakah seseorang itu boleh
menjadi gila? [3
markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
c)
Huraikan nilai yang terkandung dalam drama tersebut [4 markah]
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete