Monday 11 April 2016

Novel Songket Berbenang Emas

Novel Songket Berbenang Emas, karya Khairuddin Ayip

LATAR - LATAR TEMPAT
1.     ________________________________ -   Tempat Embong, Saleha, dan anak-anak mereka, iaitu Dahlia, Abu Bakar, Mawar, Melati, Kiambang, dan Anggerik tinggal.

2.     ________________________________ - Tempat Seman memujuk ibunya, Nek Kiah agar menjual tanah pusaka seluas lima ekar yang bersambung dengan tapak rumah Saleha.

3.     ________________________________ -   Tempat Aton dan Said tinggal sebelum Said meninggal dunia akibat mati lemas di sungai.

4.     ________________________________ -  Tempat Dahlia bertemu dengan Azhari secara tidak sengaja ketika Dahlia melawat ibunya yang sedang menerima rawatan pemulihan penyakit yang dihidapinya itu.

5.     ________________________________ -  Tempat Saleha dimasukkan ke wad 6, iaitu wad psiakiatri sebelum dipindahkan ke Hospital Permai, Johor Bahru.

6.     ________________________________ -    Tempat Dahlia, Kavita, dan Siti Wangi menuntut ilmu sebagai murid tingkatan enam dan bakal menduduki peperiksaan STPM pada penghujung tahun itu.

7.     ________________________________ -    Tempat Dahlia bersekolah di tingkatan satu manakala Azhari berada di tingkatan lima.

8.     ________________________________ -  Tempat Dahlia dan adik-adiknya, iaitu Abu Bakar, Mawar, Melati, dan Kiambang mendapat pendidikan semasa di sekolah rendah.

9.     ________________________________ -  Tempat Embong mendapatkan bekalan barangan runcit bagi keperluan harian keluarganya.

10.  ________________________________ -   Tempat Azhari menyerahkan hadiah sehelai kain songket merah berbenang emas kepada Dahlia sebelum bas ekspres itu bergerak.



No comments:

Post a Comment