Pages

Enjin Carian

Tuesday, 25 July 2017

TEKNIK PLOT CERPEN GERHANA MANUSIA

TEKNIK PLOT CERPEN GERHANA MANUSIA
1.     Teknik ..........................................................
(a)   penulis memerihalkan keadaan Tuan Besar Musa yang sedang koma akibat penyakitnya itu dan masih hidup dengan bantuan alat sokongan hayat. 
(b)   penulis menggambarkan perihal pesakit-pesakit di dalam wad Unit Rawatan Rapi yang tidak dipedulikan oleh Profesor Doktor Juaidi.  - Solehah yang tenat, yang pundi janinnya pecah di ovari, juga sedang koma.  Al-Hafiz masih terlantar, tulang selangkanya patah riak, diheret kereta sejauh dua meter di tar keras, tidak pernah pun dijenguk oleh Doktor Juaidi.
      Juga si kecil, bayi buangan yang hampir kekeringan darah.  Gadis malang yang dibelasah hingga tinggal nyawa-nyawa ikan dan mahasiswa leukemia yang semakin cair sel darah merah di tubuhnya itu, ... (hlm. 71)

2.     Teknik........................................................... 
(a)   Perbualan antara Nusia dengan Doktor Murni tentang Tuan Besar Musa yang sedang terlantar di katil dalam keadaan koma dan tenat. 
(b)   Dialog antara Profesor Doktor Juaidi dengan Nusia berkaitan dengan keadaan Solehah yang mengalami tekanan darah yang semakin rendah. 

3.     Teknik ............................................................
Nusia membayangkan bahawa lima pek darah sejuk yang berada di tangannya mampu menyembuhkan penyakit Solehah, mahasiswa leukemia, dan al-Hafiz. 


4.     Teknik ...............................................................
(a)   Keberaniaan Nusia mempersoalkan tindakan dan arahan Profesor Doktor Juaidi yang menyuruh Nusia memberikan sebotol gelafundin untuk kegunaan Nusia yang sedang koma benar-benar menimbulkan kejutan kepada pembaca. 
(b)   Keberaniaan Nusia untuk memujuk juruteknik makmal darah agar menyerahkan lima pek darah sejuk telah menimbulkan kejutan kepada pembaca

5.     Teknik ..................................................................
(a)   Peristiwa percanggahan pendapat antara Nusia dengan Doktor Murni berhubung dengan pemberian darah tulen yang disalurkan ke tubuh Tuan Besar Musa menimbulkan tanda tanya dan perasaan ingin tahu kepada pembaca tentang penyelesaian pendapat antara mereka berdua itu. 
(b)   Peristiwa tindakan Nusia yang berjaya memujuk juruteknik makmal darah agar menyerahkan lima pek darah tulen sejuk kepadanya menimbulkan tanda tanya dan perasaan ingin tahu kepada pembaca tentang perkara selanjutnya yang akan berlaku akibat tindakannya itu.  Contohnya:

6.     Teknik...............................................................
(a)   Nusia bermonolog  dengan mempersoalkan pesakit yang akan diberi bekalan darah apabila mendengar arahan Profesor Doktor Juaidi supaya Doktor Murni mendapatkan bekalan darah daripada hospital lain.  - Untuk siapa?  Hatinya musykil sendiri.  (hlm. 71)

(b)   Nusia terkejut dan marah sambil mempersoalkan sama ada Profesor Doktor Juaidi seorang manusia atau tidak kerana menyuruhnya memberikan gelafundin sahaja bagi menggantikan darah tulen untuk Solehah.  - Aku tersentap.  Tidak terdaya kuangkat muka menentang suara yang menyakitkan hatiku itu.  Manusiakah dia? (hlm. 72)

No comments:

Post a Comment