NOTA KOMSAS - ASPEK DAN ISTILAH SASTERA
A. TEMA DAN PERSOALAN
TEMA
1. Tema ialah idea dasar atau persoalan
pokok yang diungkapkan oleh
pengkarya, sama ada cerpenis, novelis, penyair, atau penulis skrip drama bagi
mendasari karyanya. Dalam upaya mengumpulkan, memilih, dan
menyusun bahan-bahan bagi sesuatu karya, temalah yang menjadi panduan kepada pengkarya. Tema sesuatu karya boleh tidak
dinyatakan secara langsung dengan jelas tetapi dinyatakan melalui unsur-unsur
yang membentuk karya itu. Itulah sebabnya tema sesuatu karya
lazimnya dapat diketahui hanya sesudah
karya itu dibaca dan dihayati
seluruhnya. Banyak perkara yang boleh dijadikan
tema bagi sesuatu karya, misalnya keadilan, perjuangan, sejarah, kemiskinan,
kemanusiaan, kehijauan alam, dan lain-lain sebagainya.
PERSOALAN
1. Persoalan ialah perkara-perkara kecil dalam sesuatu karya yang ada
hubungannya dengan tema. Wujudnya persoalan-persoalan dalam
sesuatu karya bertujuan menghidupkan dan memperkukuh
tema yang cuba diketengahkan
oleh pengkarya.
PEMIKIRAN
1. Pemikiran membawa maksud yang sama
dengan tema dan persoalan.
2. Walau bagaimanapun, pemikiran lazimnya
digunakan dalam genre drama dan puisi.
AMANAT
1. Amanat yang dikenal juga sebagai pengajaran atau mesej bermaksud perutusan yang ingin
disampaikan oleh pengarang kepada pembaca.
2. Dalam karya sastera tradisional,
amanat tersurat dengan jelas kerana disampaikan secara langsung oleh
pengarang. Contohnya :-
(a) Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga.
(b) Hutang
emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.
(c) Ilmu itulah gemala sakti,
Sinarnya cerah cahaya sejati.
3. Dalam karya sastera moden, amanat itu tersirat kerana disampaikan secara tidak
langsung.
B. WATAK DAN PERWATAKAN
1. Watak ialah sesuatu objek atau pelaku, baik manusia mahupun
makhluk lain seperti haiwan, tumbuhan, dan sebagainya.
2. Dalam drama pula, watak ialah
pelakon-pelakon yang menggerakkan plot sesuatu drama itu.
3. Watak inilah yang mengembangkan tema dan persoalan serta plot karya yang menjadi pemikiran pengkarya
melalui aksinya, tindakannya dialognya, dan konfliknya.
4. Sesuatu watak akan diberi sifat-sifat tertentu, termasuk
perangai dan pemikiran yang dikenal melalui percakapannya, iaitu dialog disamping perlakuannya, iaituaksi.
5. Sifat-sifat yang digambarkan oleh
pengkarya pada watak yang diwujudkan inilah yang dikatakan sebagai perwatakan
pula.
6. Sifat-sifat itu antara lain
termasuklah yang berupa lahiriah seperti bentuk, paras rupa, dan
tingkah laku serta yang berupa jasmaniah,
yakni yang berkaitan dengan perasaan, sikap, dan pemikiran.
7. Biasanya setiap watak yang diwujudkan,
baik watak utama mahupun watak pembantu atau watak sampingan diberi sifat-sifat
perwatakan yang berbeza dan malah bertentangan.
Beberapa Contoh Perwatakan Secara
Lahiriah
Tinggi lampai lemah
lembut ikal mayan
Gemuk
gedempol lincah
Beberapa
Contoh Perwatakan Secara Jasmaniah
adil alim jujur tegas
pemurah pemarah penakut
8. Hal ini demikian, untuk menimbulkan
unsur-unsur ketegangan atau konflik,
sesuai dengan tema dan persoalan yang ingin diketengahkan oleh pengkarya.
9. Watak dan perwatakan manusia atau
makhluk yang diwujudkan bukan saja berfungsi untuk mengembangkan tema dan persoalan, tetapi juga untuk mengubah persekitaran atau suasana latar tempat watak
itu berada.
10. Selain itu, watak dan perwatakan
berfungsi juga untuk menyalurkan
buah fikiran dan pandangan
hidup pengkarya serta untuk menimbulkan kesan-kesan tertentu kepada pembaca.
11. Dalam aspek watak dan perwatakan,
pelajar perlu juga tahu akan makna istilah yang berkaitan dengan aspek watak,
iaitu seperti yang berikut.
(a) Watak utama
- watak penting yang menggerakkan sesuatu
cerita. Pada umumnya, watak
utama adalah wira atau wirawati dalam sesuatu karya itu.
(b) Watak sampingan -
watak pembantu yang peranannya lebih kecil daripada
watak utama dalam sesuatu karya.
(c) Watak
hitam - watak yang jahat atau watak yang buruk dalam sesuatu
karya.
(d) Watak
putih - watak yang baik atau watak yang menonjolkan
nilai-nilai yang murni dalam sesuatu karya.
(e) Watak
bundar - watak yang bersifat kompleks dan segala sifatnya dijelaskan secara
terperinci.
(f) Watak
pipih - watak yang tidak kompleks dan tidak difokuskan sangat dalam sesuatu
karya
.
(g) Watak
dinamik - watak yang
aksi, fikiran, pandangan, atau perasaannya berkembang dan sering berubah.
(h) Watak
statik - watak yang tidak
mengalami sebarang perubahan atau fikirannya tidak
berkembang dari awal hingga
akhir cerita.
(i) Watak
kodi - watak yang selalu
terdapat dalam cerita rakyat. Watak nenek
kebayan dalam cerita-cerita
rakyat merupakan contoh watak kodi.
C. LATAR
1. Latar ialah keterangan mengenai waktu, ruang, dan suasana terjadinya sesuatu peristiwa dalam
karya.
2. Bagi drama pula, latar diertikan
sebagai gambaran yang tersedia di belakang prop.
3. Latar cukup penting dan berperanan
untuk mengembangkan watak dan perwatakan, di samping
mengembangkan tema, persoalan, dan plot.
4. Dalam drama, latar memainkan peranan
yang penting untuk menerangkan “di mana
dan bila” kejadian serta peristiwa dalam drama itu berlaku.
5. Latar terbahagi kepada tiga, iaitu latar tempat, latar masa, dan latar
masyarakat seperti yang berikut.
(a) Latar
tempat ialah tempat
berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita.
(b) Latar masa ialah masa atau tempoh berlakunya
sesuatu peristiwa yang digambarkan dalam sesuatu cerita.
(c) Latar
masyarakat ialah keadaan
masyarakat di tempat cerita yang berkenaan berlaku. Gambaran tentang keadaan itu antara
lainnya termasuklah agama, kepercayaan, dan pekerjaan.
D. PLOT
1. Plot lazimnya didefinisikan sebagai
penceritaan peristiwa dengan berdasarkan hukum sebab dan akibat.
2. Ada juga yang mentafsirkan plot
sebagai rentetan peristiwa yang bersebab, yang dijalin dengan
melibatkan konflik dan diakhiri dengan peleraian.
3. Plot dalam drama ialah satu skema aksi
dan plot ini berbeza daripada plot dalam cerpen dan novel.
4. Perbezaan tersebut adalah dari sudut
gerak aksi dan teknik-teknik dramatik pada tahap pengelana, kemudian muncul
perisitwa yang semakin meruncing, lalu melonjak menjadi klimaks cerita dan
akhirnya menemukan penyelesaian.
5. Berdasarkan tafsiran-tafsiran di atas,
ternyatalah bahawa plot tidak boleh disamakan dengan jalan cerita.
6. Jalan cerita sebenarnya merupakan
kejadian yang berlaku kerana sebab tertentu, sementara yang menggerakkan
kejadian cerita itu ialah plot.
BINAAN PLOT
1. Binaan plot terdiri daripada bahagian pengenalan, pertengahan, dan pengakhiran.
(a) pengenalan
/ Eksposisi merupakan
bahagian untuk memperkenalkan watak-watak, latar, atau konflik yang wujud.
(b) Pertengahan
/ Perkembangan ialah
peringkat berkembangnya sesuatu konflik atau masalah itu hingga sampai ke
puncaknya.
(c) Pengakhiran ialah peringkat berakhirnya sesuatu
masalah atau konflik. Pada
peringkat ini sesuatu masalah sudah dapat diatasi atau diselesaikan.
2. Dalam pada itu, penyusunan plot yang
melibatkan suatu peristiwa dengan peristiwa yang lain tidak semestinya
berurutan mengikut kronologi.
3. Plot boleh bermula dengan bahagian
tengah atau bahagian akhir cerita dengan menggunakan teknik imbas
kembali.
4. Biasanya, teknik penyusunan plot yang
menarik ialah urutan peristiwa-peristiwanya tidak menurut kronologi.
5. Setiap cerpen pada umumnya hanya
mempunyai satu plot yang merupakan plot utama.
6. Hal ini demikian kerana dikongkong
oleh bentuk dan ciri cerpen, iaitu pendek, padat, dan ekonomis.
7. Jadi dalam cerpen, peristiwa utama
yang membangunkan cerita ditonjolkan manakala peristiwa-peristiwa kecil, jika
ada, bertujuan melengkapi dan menghidupkan peristiwa utama itu.
8. Untuk novel pula, selain mempunyai plot utama,
terdapat juga subplot atau plot sampingan.
E. GAYA BAHASA / UNSUR KEINDAHAN
1. Gaya bahasa atau unsur keindahan
merupakan cara bagaimana seseorang pengkarya itu menggunakan bahasa dengan baik
dan kreatif dalam usaha mengungkapkan tema dan persoalan dalam sesuatu karya
yang menjadi pemikirannya.
2. Gaya bahasa atau unsur keindahan
merangkum semua aspek bahasa seperti pemilihan
kata, penggunaan kiasan, pembinaan frasa,pembinaan
ayat, dan lain-lain sebagainya.
3. Daripada
gaya bahasa atau unsur keindahan yang digunakan oleh pengkarya, akan
terpancarlah keindahan pada karyanya yang dapat menarik perhatian pembaca.
DIKSI
1. Diksi secara mudahnya ialah pemilihan dan penggunaan
kata, baik dalam cerpen, novel, drama, dan puisi.
2. Diksi yang baik terlihat pada :-
(a) pemilihan kata yang tepat,
sesuai dengan maksud tertentu yang ingin disampaikan oleh pengkarya;
(b) penggunaan kata yang munasabah yang
dapat diterima sebagai penggunaan diksi yang baik;
(c) penggunaan kata yang jelas dan khusus.
3. Dalam pada itu, pemilihan dan
penggunaan kata ini seharusnya sesuai juga dengan tema serta nada cerita.
4. Di samping itu, setiap kata yang
dipilih haruslah dapat memberikan gambaran tentang sesuatu peristiwa dengan tepat, jelas, dan berkesan.
5. Seterusnya, pemilihan dan penggunaan
kata ini harus dapat juga menghidupkan dan menerangkan watak serta perwatakan
dalam karya.
6. Diksi mempunyai hubungan yang rapat
dengan pembinaan ayat.
SIMILE
1. Simile ialah perbandingan dengan
menggunakan kata-kata seperti,
umpama, bak, ibarat, dan
sebagainya.
2. Lihat contoh simile yang berikut.
Sesungguhnya Annyss Sophillea umpama akar tunjang, lemah dan
liat. Desis hati kecilnya, dilentur mahu tetapi dipatah tidak dapat.
3. Dalam contoh di atas, pengarang
membandingkan Annyss Sophillea dengan akar tunjang yang lemah dan liat. Maksudnya, Annyss Sophillea itu tampak
saja lemah lebut, tetapi sangat tegas dan sukar menyerah kalah.
METAFORA
1. Metafora merupakan perbancingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata-kata seperti, umpama, bak, bagai,
ibarat, dan sebagainya.
2. Lihat contoh metafora berikut.
(a) Hatinya karam dalam samudera hampa.
(b) Pelbagai soalan terus muncul dalam
lautan fikirannya.
3. Dalam contoh (a) di atas, pengarang
membandingkan kehampaan itu dengan samudera. Samudera di sini melambangkan atau
menunjukkan sesuatu yang sangat luas atau banyak. Secara mudahnya, maksud samudera
hampa ialah berasa sangat
hampa.
4. Dalam contoh (b) pula, pengarang
membandingkan fikirannya dengan lautan. Lautan
itu melambangkan sesuatu yang luas. Maksud
metafora itu ialah fikirannya sangat luas.
HIPERBOLA
1. Hiperbola merupakan sejenis bahasa kiasan yang digunakan untuk menyatakan
sesuatu secara berlebih-lebihan
daripada maksud yang
sebenarnya.
2. Berikut ialah contoh hiperbola.
Akmal sedar betapa kasihnya Annyss pada Eyrique. Seribu lautan sanggup direnangi,
sejuta bintang sanggup dilewati.
3. Dalam contoh di atas, frasa seribu lautan dan sejuta bintang merupakan suatu gambaran yang
berlebih-lebihan kerana di dunia ini bilangan lautan tidak sampai seribu dan
bilangan bintang pula tidak terkira jumlahnya. Gambaran secara
berlebih-lebihan itu digunakan untuk menunjukkan betapa mendalamnya perasaan
sayang Annyss kepada Eyrique.
SINKOF
1. Sinkof bermaksud penyingkatan perkataan.
2. Berikut merupakan contoh sinkof.
“Kau ni, Sid! Tak sabar-sabar lagi
nak mendaki bukit itu.”
3. Dalam contoh di atas, kata engkau disingkatkan menjadi kau kata inidisingkatkan
menjadi ni, kata tidak disingkatkan menjadi tak, dan katahendak disingkatkan menjadi nak.
PEMBINAAN AYAT
1. Dalam hal pembinaan ayat, ada
berbagai-bagai jenis ayat yang digunakan oleh pengkarya dalam karyanya.
2. Penggunaan pelbagai jenis ayat ini
disesuaikan dengan tema dan persoalan, peristiwa, situasi tertentu, watak, dan
lain-lain sebagainya.
3. Pelbagai jenis yanat yang digunakan
itu antara lain termasuklah ayat yang
ringkas, yang sederhana,
dan yang kompleks.
4. Antara jenis ayat itu termasuklah ayat
inti, ayat tanya, ayat pasif, ayat penegas, ayat seruan, ayat gabungan, ayat
pancangan, dan lain-lain sebagainya.
RIMA
1. Rima merupakan unsur gaya bahasa yang bukan
saja terdapat dalam puisi tetapi juga terdapat dalam tulisan berbentuk prosa,
yakni cerpen dan novel.
2. Rima ialah keselarasan atau persamaan bunyi pada kata atau pada suku kata terakhir
dalam sesuatu ayat atau sesuatu baris puisi.
3. Dalam sesuatu puisi, rima yang
terdapat pada baris akhir disebut sebaga irima akhir.
ASONANSI
1. Asonansi merupakan pengulangan bunyi vokal yang sama dalam baris-baris
puisi.
2. Lihat contoh asonansi yang berikut.
Cinta kepadanya cinta jutaan
bunga-bunga - pengulangan
vokal [a]
ALITERASI
1. Aliterasi merupakan pengulangan bunyi konsonan yang sama dalam baris-baris puisi.
2. Yang berikut ialah contoh aliterasi.
Negeri impian, negeri gemerlapan - pengulangan konsonan [r]
PENGULANGAN
1. Unsur pengulangan berlaku apabila kata, ungkapan, baris, atau rangkap diulang
2. Ada dua unsur pengulangan, iaitu anafora dan epifora.
3. Anafora ialah pengulangan pada awal baris
secara berurutan.
Contohnya : Banyak
udang banyak garam,
Banyak
orang banyak ragam.
4. Epifora pula ialah pengulangan kata pada akhir
baris.
Contohnya : Keli
masuk ruan keluar,
Matahari
masuk bulan keluar.
PERLAMBANGAN
1. Perlambangan atau simbol ialah kata-kata yang digunakan untuk
menerangkan sesuatu benda,
keadaan, atau peristiwa.
2. Lihat contoh perlambangan yang
berikut.
Masa
sudahku lebih mahal
Seindah
senja dan merah
di
sebelah pagi
3. Dalam contoh yang dipetik daripada
sajak Pembeli Masa Sudah, karya t. Alias Taib, kata senja itu melambangkan usia tua, sementara
kata pagimelambangkan usia
muda.
PERSONIFIKASI
1.
Personifikasi dikenal juga sebagai pengorangan atau penginsanan.
2.
personifikasi ialah tindakan pengarang memberikan sifat manusia, sama
ada dari segi perasaan, perwatakan, atau tindak-tanduk kepada benda-benda mati,
binatang, idea, atau hal-hal yang lebih abstrak.
3.
Lihat
contoh personifikasi yang berikut.
(a) …. Kata-kata ibunya dahulu mengasak
ke ruang fikirannya.
(b) Pelbagai
pertanyaan menerpa di dalam benaknya.
No comments:
Post a Comment