Drama Berkhidmat untuk
Negara oleh Affix Zulkarnaen Adam
Sinopsis - Drama ini
mengisahkan Aiman, seorang murid berusia 17 tahun yang memberikan
berbagai-bagai alasan untuk tidak menyertai Program Latihan Khidmat Negara
(PLKN). Setelah menerima sepucuk surat
tawaran daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara Aiman mengalami konflik dalaman kerana dia tidak berminat untuk mengikuti siri PLKN
disebabkann pengetahuan serta pemahamannya yang kurang tentang kebaikan
seseorang remaja mengikuti program berkenaan. Selain itu, Aiman beranggapan
bahawa PLKN mungkin akan menggugat zon keselesaannya kerana dia berasal
daripada keluarga yang berada dan sudah biasa hidup dalam kemewahan.
Konflik antara Aiman dengan Nek Sinah bermula apabila dia merasakan Nek Sinah
seolah-olah mengatur kehidupannya apabila menjemputnya untuk makan tengah hari.
Oleh itu, dia telah melayan orang gajinya itu dengan kasar dan kurang sopen.
Nek Sinah kecewa dengan sikap Aiman yang tidak menghormatinya sebagai orang
tua. Walau bagaimanapun, Nek Sinah hanya bersabar ketika berhadapan dengan
kerenah Aiman itu.
Cerita diteruskan dengan peristiwa Aiman di sekolah. Kawan-kawannya
memberitahu Aiman tentang namanya yang telah terpilih bagi mengikuti PLKN. Aiman tawar hati apabila mendengar berita itu. Sundarani,
Nora, Syuhada, Ah Tiau, dan Aiman berbincang tentang PLKN. Masing-masing
melahirkan rasa bangga dan teruja kerana terpilih sebagai pelatih baharu PLKN
kecuali Aiman. Semasa
sesi pembelajaran di kelas, Cikgu Dahari telah menerangkan PLKN kepada Aiman
dan rakan-rakan sekelasnya dengan panjang lebar. Kebetulan, Cikgu Dahari juga
merupakan pengajar sambilan PLKN yang memfokuskan modul PPSB, iaitu Program
Penghayatan Sastera dan Budaya.
Setelah pulang dari sekolah, Aiman mengemukakan masalah pemilihan namanya
sebagai salah seorang pelatih PLKN kepada bapanya bagi meraih simpati dan
pertolongan. Puncak cerita dalam drama ini apabila hasrat Aiman meminta bantuan
bapanya yang mempunyai pengaruh dan kedudukan untuk mengecualikan penyertaannya
dalam PLKN tidak kesampaian apabila bapanya menolak kemahuannya. Sebaliknya,
bapa Aiman bertegas agar Aiman mengikuti PLKN kerana program tersebut banyak
mengandungi kebaikan yang tidak diketahui oleh Aiman. Sementara itu, Puan
Masnah, iaitu ibu Aiman menyebelahi anaknya. Dia kurang bersetuju Aiman
mengikuti PLKN atas faktor keselamatan anaknya. Namun, bapanya tetap teguh
dengan pendirian asalnya. Kegagalan ibunya memujuk bapanya menyebabkan Aiman
masuk ke biliknya. Sementara itu, bapa Aiman bercadang untuk merehatkan
fikirannya di kelab golf.
Ketika
Aiman melayari Internet di biliknya, dia telah terbaca berita tentang kejayaan
seniornya, Syufia mendapat anugerah pelatih terbaik wirawati di Kem Gerakhas,
Desaru, Johor dan juga seniornya, Ziman yang berjaya hidup berdikari selepas
menjalani program PLKN. Kejayaan mereka itu telah menyuntik semangat baharu
dalam dirinya. Akhirnya, Aiman tersedar akan kesilapannya yang memberikan
tanggapan negatif terhadap pelaksanaan PLKN. Aiman berjanji akan mengikuti PLKN
bagi membentuk dirinya supaya mampu berdikari, dan seterusnya menyahut seruan
berkhidmat untuk tanah air tercinta.
Plot Drama Berkhidmat untuk Negara
plot
|
Tema - kesedaran
generasi muda dalam memupuk semangat cinta akan negara yang diperoleh
melalui penglibatan mereka dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). - PLKN
yang dapat melahirkan generasi muda yang sentiasa siap sedia berkhidmat untuk
negara, mengukuhkan pembinaan sahsiah diri di samping memupuk semangat
integrasi nasional
Watak dan Perwatakan
Watak utama ( Aiman) - Nama penuhnya AIman Faizullah bin Khir
Ghazali./ anak bongsu daripada dua
orang adik-beradik. /berumur 17 tahun / bersifat
agresif - menentang keras pemilihan namanya sebagai pelatih baharu PLKN. / suka tidur - tidur apabila mempunyai masalah untuk
menenangkan fikirannya. / bersikap
biadap dan kurang sopan - menggunakan
kata-kata yang kurang sopan sewaktu bercakap dengan Nek Sinah / mementingkan kemewahan hidup - tidak mahu menyertai PLKN kerana tidak sanggup
berpanas / sedar akan kesilapan dan ingin berubah - Aiman sedar akan
kesilapannya tentang PLKN dan berazam untuk menyertai PLKN bagi memupuk sikap
berdikari.
Watak Sampingan
1.
Khir
Ghazali - Bapa kepada Aiman dan Dapnia. / Suami kepada Masnah.
/ berpangkat Datuk / gigih bekerja - biasanya pulang ke rumah hanya pada
waktu malam lantaran gigih mencari rezeki.
/ berpengaruh dalam kalangan masyarakat - Masnah mencadangkan suaminya
menggunakan kedudukan dan pengaruh untuk mendapatkan pengecualian untuk Aiman
supaya tidak perlu menyertai PLKN. / berpendirian
tegas - tidak berganjak dengan
keputusannya untuk mengekalkan Aiman sebagai pelatih PLKN yang baharu walaupun
dipujuk oleh Aiman dan Masnah. / berpandangan
jauh - menerangkan faedah yang akan diperoleh oleh Aiman apabila dia
menyertai PLKN di samping boleh membentuk sikap berdikari dalam diri Aiman. / bapa yang penyayang - mahu Aiman menyertai PLKN supaya cuti sekolahnya selama
tiga bulan itu akan terisi dengan aktiviti yang berfaedah / bersifat merendah diri - tidak
menggunakan pengaruh dan kedudukannya bagi mengeluarkan nama anaknya daripada
senarai pelatih baharu PLKN.
2.
Masnah - Ibu kepada Dapnia dan Aiman / bergelar Datin. / penyayang - tidak bersetuju Aiman
menyertai PLKN kerana bimbangkan keselamatan anaknya. / sibuk dengan berbagai-bagai urusan - menggunakan khidmat orang
gaji bagi mengurus rumahnya / mengakui
kesilapan diri - berasa bersalah dengan tindakannya memihak kepada Aiman
dan cuba memujuk semula hati suaminya yang terluka.
3.
Cikgu
Dahari - guru sastera di sekolah
Aiman / fasilitator sambilan di Kem PLKN
yang terlibat dalam pengajaran modul PPSB
( Program Penghayatan Sastera dan Budaya) / mudah mesra dan disenangi
orang lain - begitu mesra melayani setiap pertanyaan anak-anak muridnya. / berpengetahuan luas tentang pelaksanaan - menerangkan maklumat PLKN secara terperinci kepada
anak-anak muridnya.
4.
Posmen - berintegriti dalam melaksanakan tugasnya -
amanah
dalam tugasnya menghantar surat-surat kepada pelanggannya. / suka memberi nasihat - menasihati Aiman agar berfikir secara mendalam
mengenai penolakannya sebagai pelatih PLKN
5.
Nek Sinah - Orang gaji kepada keluarga Khir
Ghazali /berhemah tinggi dan berperwatakan lemah lembut - menggunakan Bahasa yang sopan ketika bercakap dengan Aiman. / penyabar - bersabar apabila berhadapan
dengan sikap biadap Aiman yang tidak menghormatinya. / penyayang - mengajak
Aiman makan tengah hari dengan menggunakan kata panggilan “nak”. / prihatin - memasakkan lauk kegemaran Aiman, iaitu ayam
masak asam pedas bagi menambat hati Aiman.
Latar
Latar Tempat
1.
Rumah Khir
Ghazali. Posmen
telah datang menghantar sepucuk surat tawaran kepad Aiman sebagai pelatih
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
2.
Sekolah. Cikgu Dahari telah
berbincang dengan anak-anak muridnya, iaitu Aiman, Nora, Ah Tiau, Sundarani dan
Syuhada berkaitan dengan PLKN di sekolah.
3.
Bilik
Aiman. Aiman
melayari Internet menggunakan komputer riba di biliknya.
4.
Latar
tempat lain termasuklah Kem Gerakhas, Desaru, Johor; Kem de Bana,
Jempol, Negeri Sembilan; Kem Paya Indah Wetland, Hulu Langat, Selangor; Kem
Teluk Sari, Mersing, Johor; Kelab Golf; Universiti; dan Kantin sekolah.
Latar Masa
1.
Cuti
hujung minggu. Masa Aiman
bersantai di rumah dan melakukan segala perkara yang diinginnkannya pada cuti
hujung minggu.
2.
Waktu
tengah hari. Posmen
datang ke rumah Khir Ghazali untuk menyampaikan sepucuk surat kepada Aiman,
iaitu tentang pemilihan Aiman sebagai salah seorang pelatih PLKN yang baharu
pada waktu tengah hari.
Latihan Pengukuhan:
Pencernaan Unsur KOMSAS Melaui
Peristiwa:
1.
Kawan-kawan sekelas Aiman yang terdiri daripada Nora,
Syuhada, Ah Tiau, dan Sundarani sangat teruja dan berbangga apabila nama mereka
terpilih sebagai pelatih PLKN.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
2.
Datuk Khir Ghazali amat menyayangi Aiman dan keluarganya.
Beliau mewajibkan Aiman menjadi pelatih baharu PLKN untuk membentuk sahsian
anaknya itu supaya menjadi seorang insan yang mampu berdikari dan berguna
kepada nusa dan bangsa.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
3.
Posmen
bermohon diri daripada Aiman untuk menyambung kerjanya menghantar surat kepada
para pelanggan yang lain.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
4.
Datuk
Khir Ghazali menerangkan faedah yang akan diperoleh oleh Aiman apabila dia
menyertai PLKN.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
5.
Datuk Khir Ghazali tetap
dengan keputusannya meminta Aiman menyertai PLKN walaupun dipujuk oleh Datin
Masnah dan Aiman.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
6.
Aiman sedar akan sikap negatif dan
tanngapannya yang salah terhadap pelaksanaan PLKN setelah membaca berita
tentang PLKN di laman sesawang. Dia berazam untuk menyertai PLKN dan menyahut
seruan berkhidmat untuk Negara tercinta.
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
7.
Ziman
telah berjaya membina sikap berdikari dan jati diri dalam hidupnya setelah
mengikuti dengan jayanya Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
Nilai:
Persoalan:
Pengajaran:
Soalan Pemahaman:
Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
NEK SINAH: Nak Aiman, mari makan. Nek dah
siapkan makanan kegemaran Aiman, ayam masak asam pedas.
AIMAN: Hei, jangan panggil saya nak Aiman! Saya bukan anak
Nek Sinah. Nek Sinah tu Cuma orang gaji di rumah ini, faham? Saya belum
lapar. Belum nak makan lagi. Saya nak tunggu Kak dapnia balik, saya nak makan
dengan dia.
NEK SINAH: Nenek sedar siapa diri nenek
dalam rumah ini. Tadi Dapnia ada telefon beritahu yang dia tak balik
makan tengah hari, dia banyak tugasan di universiti. Malam baru dia pulang.
Datin juga sibuk, malam baru dia pulang.
AIMAN: Kak
Dapnia tak balik, mummy pun sama? Semua orang dalam rumah ini sentiasa sibuk saja. Macamlah esok dah nak
kiamat.
NEK SINAH: Tak baik cakap begitu. Mereka
pastinya ada urusan yang penting.
AIMAN: Sudahlah, Nek Sinah boleh keluar dari bilik saya ini.
Nanti kalau saya lapar, saya pergi makan. Tak perlu sentiasa nak aturkan
perkara yang perlu saya buat. Saya bukannya budak kecil lagi.
(Dipetik daripada
drama “Berkhidmat untuk Negara”
Oleh Affix Zulkarnaen
Adam dalam antologi Kulit Kijang dari
Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka.)
|
i.
Apakah alasan-alasan
yang diberikan oleh Aiman untuk menolak pelawaan makan tengah hari oleh Nek
Sinah? [2 markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Pada pendapat anda, wajarkah
seseorang anak muda menggunakan kata-kata yang kasar dan kurang sopan apabila
bercakap dengan orang yang lebih tua?
[3 markah]
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii.
Huraikan dua nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam petikan di atas dan dua nilai
kemanusiaan lain yang terkandung dalam keseluruhan drama.
[4
markah]
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Soalan Pemahaman Kendiri:
MASNAH: Apa
yang dua beranak ini bicangkan? Dari tadi mummy
dengar macam hangat saja?
KHIR GHAZALI: Anak
awak ini, dah besar panjang pun asyik nak bermanja saja. Cuba awak ajar
supaya dia tahu berdikari. Buat malu saja kalau anak lelaki macam ini.
MASNAH: Apa masalahnya?
AIMAN: Aiman terpilih untuk penempatan pelatih PLKN nanti.
Aiman minta daddy dapatkan
pengecualian tapi daddy tak mahu
tolong.
MASNAH: Hah abang, bukankah itu masalah kecil sahaja? Abang
boleh gunakan kedudukan dan pengaruh abang untuk dapatkan pengecualian untuk
Aiman ini. Abang
tak sayangkan Aiman? Sanggup abang biarkan dia masuk kem latihan?
KHIR GHAZALI: Sebab
saya sayang akan Aimanlah saya nak dia terlibat dengan PLKN.
MASNAH: Bahayakan nyawa anak kita nanti.
KHIR GHAZALI: Apa
yang awak merepek? Daripada dia terlibat dengan perkara yang tak berfaedah
pada masa cuti sekolah nanti, ada baiknya dia terlibat dengan PLKN. Bukan
lama pun, tiga bulan saja. Sudahlah, hari ini saya bercadang untuk berehat di
rumah dengan aman tenteram. Kalau macam ini baik saya berehat di kelab golf.
(Dipetik daripada drama “Berkhidmat untuk
Negara” dalam antologi Jaket
Kulit Kijang dari Istanbul, Dewan Bahasa dan
Pustaka.)
|
i.
Apakah alasan-alasan
yang diberikan oleh Masnah agar Aiman dikecualikan daripada menyertai PLKN? [2 markah]
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Jelaskan pengajaran yang terdapat dalam petikan
drama di atas. [3 markah]
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii.
Pada pendapat anda, apakah tindakan-tindakan
yang patut dilakukan oleh pihak kerajaan bagi meningkatkan pemahaman rakyat
Malaysia berkaitan dengan kelebihan menyertai Program Latihan Khidmat Negara? [4 markah]
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
tq atas nota diatas :)
ReplyDeleteDi manakah cari latihan jawapan ini
ReplyDeletemaaf....dilaman mana saya boleh dapat jawapan daripada latihan di atas
ReplyDeleteboleh hantar jawapan kepada saya ? nurainasri221@gmail.com
ReplyDelete