KOMSAS TINGKATAN 4
|
TEMA
|
PERSOALAN
|
NILAI
|
Puisi Tradisional
|
|||
Syair Bidasari
|
Cabaran yang
dihadapi oleh seorang raja sewaktu mentadbirkan negara
|
1.Persoalan tentang kebijasanaan memimpin sebuah kerajaan
2.Persoalan tentang tanggungjawab seorang pemimpin
3.Persoalan tentang kasih sayang terhadap ahli
keluarga
4.Persoalan tentang keadilan dan kesaksamaan
5.Persoalan tentang musibah yang tidak boleh diramal
6.Persoalan tentang kangka hayat dan soal kematian kuasa Tuhan.
|
1.
Nilai tanggungjawab
- Raja Negeri Kembayat yang pertama bertanggungjawab mentadbir urus
negerinya dengan sempurna.
2.
Nilai ketaatan -
seluruh rakyat Negeri Kembayat taat dan setia terhadap Raja Negeri
Kembayat.
3.
Nilai kebijaksanaan
- Raja Negeri Kembayat yang pertama bijak dan cekap memimpin rakyat.
4.
Nilai keadilan
- Raja Negeri Kembayat yang pertama memberikan layanan yang adil dan saksama
kepada rakyat termasuklah kepada dagang senteri.
5.
Nilai kasih
saying - Raja Negeri Kembayat amat menyayangi isterinya lebih-lebih lagi
setelah isterinya itu berbadan dua.
|
Gurindam Dua Belas (Fasal yang Ketiga)
|
Nasihat kepada murid agar memelihara anggota diri dan berbudi pekerti mulia.
|
1.
Persoalan tentang kepentingan menjaga pancaindera, iaitu penglihatan,
pendengaran dan pertuturan dalam kehidupan sehari-hari.
2.
Persoalan tentang kepentingan menjaga nafsu makan dan nafsu
syahwat.
3.
Persoalan tentang kepentingan mengawal anggota badan terutama tangan dan
kaki.
|
1.
Nilai berhati-hati
- kita dinasihati agar berhati-hati mengawal pancaindera agar tidak
membawa kepada kerosakan.
2.
Nilai rasional -
kita dinasihati agar tidak menurut kehendak nafsu makan dan nafsu
syahwat.
3.
Nilai kebijaksanaan
- kita dinasihati agar berusaha mengawal anggota tangan dan kaki.
|
Puisi Moden (Sajak)
|
|||
Sang Gembala Kuda [Mohd Hashim Othman]
|
Kekuasaan penjaga
kuda dan penganiayaan tenaga haiwan yang dilakukannya terhadap kuda-kuda tunggangannya
|
1.
Persoalan tentang kebolehan penjaga kuda mengawal kuda di sesebuah
kandang kuda.
2.
Persoalan tentang kesetian
kuda kepada penjaga kuda
kerana makanan yang diberikan.
3.
Persoalan tentang kekuasaan memerlukan kekuatan dan keupayaan
dalam mengawal sesuatu kumpulan
4.
Persoalan tentang kehidupan kuda yang sentiasa dikerah tenaganya untuk kemenangan
5.
Persoalan tentang kekuasaan mempengaruhi gaya kepimpinan.
6.
Persoalan tentang ketegasan dalam memimpin.
7.
Persoalan tentang penganiayaan terhadap haiwan.
8.
Persoalan tentang kepatuhan menurut pemerintah.
9.
Persoalan tentang keberaniaan menempuh cabaran dan rintangan.
10.
Persoalan tentang kebijaksanaan mengeksploitasi golongan yang lemah.
11.
Persoalan tentang pasrah dan reda akan ketentuan Ilahi.
|
1.
Nilai tanggungjawab
- penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan
mengurus makan dan minum secara baik.
2.
Nilai keberanian
- penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan
sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
3.
Nilai kebijaksanaan.
- penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya detika dia menghalau
kuda-kuda itu masuk ke kandang.
4.
Nilai kegigihan
- penjaga kuda gigih melaksanakan tugasnya menjaga kuda-kuda tunggangan
walaupun terpaksa menggunakan kekerasan terhadap kuda-kuda itu.
5.
Nilai kepatuhan - sekumpulan kuda
digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.
|
Aku Membaca Lagi
[Razali Mohd Yussof]
|
Nasib bahasa
kebangsaan yang semakin dipinggirkan oleh anak bangsa
|
1.
Persoalan tentang bahasa sebagai maruah bangsa.
2. Persoalan tentang peranan bangsa untuk mendaulatkan
bahasa kebangsaan
3.
Persoalan tentang jati diri anak bangsa yang kian terancam.
4.
Persoalan tentang kesyukuran terhadap kebesaran Tuhan
|
1.
Nilai tanggungjawab
- penyajak memikul tanggungjawab untuk menyeru anak bangsa agar
mengangkat kembali martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang
telah dipinggirkan oleh mereka.
2.
Nilai keinsafan
- penyajak menyeru anak bangsa yang semakin hilang jati diri agar segera
sedar dan insaf untuk mengenal diri.
3.
Nilai kegigihan
- penyajak menyeru anak bangsa agar gigih mengangkat kembali martabat
bahasa kebangsaan .
4.
Nilai patriotik
- penyajak menyeru anak bangsa agar mencintai dan mendaulatkan bahasa
kebangsaan .dengan sepenuh hati.
5.
Nilai kesyukuran
- penyajak mengagumi akan kebesaran Tuhan yang mencipta berbagai-bagai
fenomena alam sebagai melengkapkan kehidupan manusia di muka bumi.
|
www.sibermedeka.com.my [Abdul
Ghaffar Ibrahim]
|
Ketabahan seorang insan untuk mendepani dugaan hidup
|
1.
Persoalan tentang perlunya perancangan dan persediaan untuk mengharungi cabaran hidup.
2.
Persoalan tentang kehidupan ini penuh dengan tipu muslihat dan pancaroba.
3. Persoalan tentang keinginan untuk tidak mengulangi kesilapan.
4. Persoalan tentang keinsafan untuk membaiki sisa-sisa kehidupan.
5. Persoalan tentang kekuatan diri dalam melawan musuh.
6.
Persoalan tentang keyakinan untuk menghadapi masa depan apabila memiliki
pendirian yang teguh.
7. Persoalan tentang keinginan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.
|
1.
Nilai rasional -
penyajak mempunyai perancangan agar hidupnya tidak susah lagi.
2.
Nilai kebebasan
- penyajak tidak mahu kehidupannya dipermain-mainkan.
3.
Nilai kebjikasanaan
- penyajak akan berhujah dengan dirinya sebelum mebuat sesuatu keputusan.
4.
Nilai keinsafan
- penyajak tidak akan mengulangi kesilapan yang telah dilakukan sebelum
ini.
5.
Nilai berwaspada
- penyajak sedar akan tipu daya dan akan lebih berwaspada pada masa akan
datang.
6.
Nilai penghargaan
- penyajak tidak mahu hidup ini dipersia-siakan.
7. Nilai ketakwaan - penyajak
akan menjadi insan yang taat kepada Tuhan.
|
Gelanggang [Onn Malini]
|
Kepentingan mempertahankan kedaulatan tanah air kita yang tercinta
|
1.
Persoalan tentang perlunya generasi
kini menghargai usaha yang dilakukan
oleh nenek moyang terdahulu membangunakn negara.
2.
Persoalan tentang perpaduan dalam kalangan rakyat amat penting dalam
sesebuah negara agar dapat mewujudkan negara yang berdaulat.
3. Persoalan tentang pertelingkahan dan permusuhan akan menghancurkan negara.
4. Persoalan tentang semua rakyat di negara ini wajib mencurahkan sepenuh ketaatan dan kasih saying terhadap
negara.
5. Persoalan tentang usaha membangunkan negara memerlukan kerjasama daripada semua pihak
|
1. Nilai cinta akan tanah air - nilai cinta akan negara perlulah dipupuk
dalam diri setiap warga negara.
2. Nilai penghargaan - jasa nenek
moyang kita memerdekakan negara ini perlu dihargai.
3. Nilai bersatu padu - kemerdekaan
yang dikecap adalah hasil perpaduan antara kaum di negara ini.
4. Nilai ketaatan - taat dan setia kepada negara tanpa berbelah
bagi merupakan cara untuk menunjukkan kesetiaan.
5.
Nilai pengorbanan
–pejuang kebangsaan sanggup berkorban demi negara tercinta.
6.
Nilai bertanggungjawab
- semua rakyat di negara ini bertanggungjawab menjaga kedaulatan negara daripada
ancaman anasir luar.
|
Prosa Tradisional
|
|||
Kepimpinan Melalui Teladan
|
kepahlawanan seorang Laksamana yang sanggup mempertahankan negara
daripada ancaman musuh dan anasir luar.
|
1. Persoalan tentang kegagahan dan kehebatan pahlawan silam - Laksamana digambarkan sebagai seorang
pahlawan yang handal dan gagah sehinnga digeruni oleh pihak lawan dan musuh.
2. Persoalan tentang kebijaksanaan menggunakan strategi dan akal fikiran untuk menewaskan musuh - Laksamana telah mengenakan pakaian yang serba
hitam, menyamar sebagai seorang perajurit dan berbaring di tengah pasar pada
suata malam dengan harapan untuk menangkap dan membunuh Kertala Sari.
3. Persoalan tentang taat setia rakyat yang tidak berbelah bagi terhadap pemerinta - rakyat dan
hulubalang Melaka taat kepada perintah Tuanku Syah Alam bagi menjejeaki
pencuri yang telah mencuri harta benda sehingga mencetuskan huru-hara di
Melaka.
4. Persoalan tentang menuntut bela atas kematian orang tersayang - Kertala
Sari ingin membunuh Ratu Melaka dan Laksamana bagi menuntut bela atas
kematian bapanya, Petala Bumi yang telah dibunuh oleh Laksamana.
5. Persoalan tentang amanah dalam melaksanakan tugas - Laksamana menjalankan tugasnya mengawal
keamanan negeri Melaka dengan amanah dan dedikasi tanpa mengharapkan sebarang
ganjaran
|
1.
Nilai kasih sayang
- Kertala Sari amat menyayangi bapanya, Petala Bumi yang telah mati
dibunuh oleh Laksamana.
2.
Nilai kegigihan
- Laksamana gigih menjejaki penjurit atau pencuri yang telah mencuri
harta benda serta membuat kekacauan di Melaka.
3.
Nilai ketaatan -
Kertala Sari taat dan patuh menjunjung titah Seri Betara yang
mengarahkannya ke Melaka untuk membunuh Raja Melaka dan Laksamana.
4.
Nilai semangat
bermasyarakat - rakyat jelata dan pembesar Melaka bersatu hati mengawal
kawasan kampung masing-masing daripada diceroboh oleh pencuri.
5.
Nilai kebijaksanaan
- Laksamana bijak menggunakan akal bagi menyusun strategi untuk
memerangkap penjurit/pencuri yang mencetuskan kekacauan di Melaka itu.
6.
Nilai tanggungjawab
- Laksamana bertanggungjawab memulihkan keamanan negeri Melaka dengan
sedaya-upayanya menangkap penjurit/pencuri itu.
7. Nilai keberanian - Laksamana
berani melawan musuh yang mengancam keharmonian negeri Melaka.
|
Prosa Moden (Cerpen)
|
|||
Kaduk, Ayam dan Raja [Zurinah Hassan]
|
Kesungguhan seorang
anak muda menceburi bidang pertanian dan keusahawanan.
|
1. Persoalan tentang kegigihan seorang anak muda untuk
mengusahakan penternakan ayam secara moden - Hakim menjadikan tanah datuknya
yang seluas empat ekar itu sebagai tanah pertanian.
2. Persoalan tentang halangan yang perlu ditempuhi dalam dunia perniagaan - Hakim terpaksa
berhadapan dengan syarikat besar yang membekal dan menentukan harga barangan
penternakan seterusnya membuat potongan hasil jualan ayam ladangnya.
3. Persoalan tentang usaha mengembalikan
hak yang telah diambil oleh orang
lain - Hakim telah mendapatkan
bantuan seorang sahabatnya yang bernama Azam untuk mengembalikan hak tanah
pusaka milik arwah datuknya semula.
4. Persoalan tentang kesusahan masyarakat yang mengusahakan bidang pertanian - Hakim berhadapan
dengan masalah untuk mendapatkan pinjaman bank, rasa tidak puas hati penduduk
kampung dan monopoli syarikat besar semasa mengusahakan bidang pertanian.
5. Persoalan tentang usaha membersihkan
namadan maruah keluarga - Hakim
berusaha untuk membersihkan nama datuknya yang menyerahkan ayamnya kepada
raja tanpa kerelaan.
|
1.
Nilai kegigihan
- kegigihan seorang anak muda lepasa universiti untuk mengusahakan
penternakan ayam secara moden.
2. Nilai rasiona - Hakim menuntut
hak datuknya melalui saluran yang betul, iaitu melalui proses mahkamah.
3. Nilai ketabahan - Hakim tabah
untuk meneruskan usaha menternak ayam walaupun dia terpaksa menanggung beban
hutang dan menempuh pelbagai rintangan yang lain.
4.
Nilai tanggungjawab
- Hakim berusaha untuk membersihkan nama dan maruah datuknya yang
tercalar.
5.
Nilai berdikari
- Hakim tidak memohon bantuan daripada pihak kerajaan sebaliknya membuat
pinjaman bank.
6.
Nilai kebijaksanaan
- Azam menggunakan kepakarannya dalam bidang guaman untuk membantu Hakim
mendapatkan tanah yang menjadi haknya semula.
|
Munsyi [Husna Nazri]
|
Semangat cinta akan agama, bangsa, bahasa dan budaya
yang tersemai dalam jiwa sekumpulan warganegara
|
1.
Persoalan tentang usaha menghidupkan roh patriotisme dan jati diri dalam jiwa anak-anak muda - bonda meminta anaknya melengkapkan diri
dengan ilmu agama dan mengauasai bahasa ibunda dengan baik sebelum berhijrah
ke kota.
2.
Persoalan tentang harapan warga tua agar agama, Bahasa, budaya dan adat
resam turun-temurun dipertahankan - bonda berharap agar generasi muda
terus mempertahankan agama, bahasa, budaya dan adat resam turun-temurun yang
semakin ditelan oleh arus pembangunan.
3.
Persoalan tentang kecendurungan anak-anak muda melupakan dan memperlekeh bahasa dan budaya sendiri - Mel mendapati
anak-anak muda di kota gagal berbahasa dengan baik dan tidak memberikan
keutamaan pada pengekalan budaya bangsa.
4. Persoalan tentang kesan penjajahan kepada penduduk
peribumi - penjajah gagal mengagaihkan kekayaan secara sama rata antara kaum.
Akibatnya, berlaku persengketaan yang menyebabkan pertumpahan darah dan
banyak jiwa yang terkorban.
5.
Persoalan tentang kehidupan kota yang penuh dengan pelbagai cabaran - anak-anak muda hilang maruah dan jati diri
kerana mereka tidak segan silu menjual bahasa ibunda dan melanggar hukum
agama.
6.
Persoalan tentang kekuatan pegangan agama banteng yang ampuh bagi mengelakkan
diri daripada pengaruh unsur luar - Mel
berpendapat bahawa dia sudah memiliki kekuatan untuk berhijrah ke kota kerana
pegangan agamanya semakin kuat dan kecintaan pada bahasa ibundanya kian
tinggi.
7. Persoalan tentang kepentingan mempelajari dan menghayati sejarah - Mel melahirkan
rasa kagum terhadap kehebatan bangsanya apabila membaca teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah.
|
1.
Nilai cinta akan
agama, bahasa, budaya dan adat resam turun-temurun - nilai kecintaan ini
terdapat pada diri bonda.
2.
Nilai penghargaan
- bonda mahu Mel menghargai usaha yang dilakukan oleh nenek moyang yang
terdahulu yang berusaha memerdekakan negara.
3.
Nilai ketaatan -
atas nasihat bonda, Mel akhirnya
membatalkan keinginannya yang meruap-ruap untuk mencari pengalam baharu di
kota.
4.
Nilai tanggungjawab
- bonda bertanggungjawab menjaga khazanah dan buku-buku lama yang tidak
ternilai harganya.
5.
Nilai hormat-menghormati
- Mel amat menghormati Munsyi sebagai seorang pejuang Bahasa.
6.
Nilai kebijaksanaan
- bonda merupakan seorang yang bijak kerana mampu membicarakan hal-hal
semasa dan sejarah tanah air.
|
Jaket Kulit Kijang dari Istanbul [Maskiah Haji Masrom]
|
Pengalaman seorang pelancong yang suka melancong.
|
1.
Persoalan tentang kemewahan dan gaya
hidup moden yang mengancam
kehidupan haiwan liar - kijang
terpaksa dibunuh agar kulitnya dapat dijadikan jaket.
2.
Persoalan tentang sikap peniaga yang tidak bertanggungjawab kerana gagal
mematuhi etika perniagaan - peniaga lelaki di Grand Bazaar, Istanbul memaksa
seseorang membeli barangannya.
3. Persoalan tentang aktiviti pelancongan banyak memberikan pengalaman dan pengetahuan - penulis banyak memperoleh pengalaman pahit manis
daripada aktiviti pelancongan yang disertainya.
4. Persoalan tentang idea dan amanat
penulis dahulu yang wajar dicontohi - hasil penulisan Mevala Celaleddin
Ar-Rumi dan Nasreddin Hodja banyak mengandungi pengajaran kepada pembaca dan
sewajarnya dicontohi
|
1.
Nilai baik hati
- penulis telah merancang membeli cenderamata untuk keluarga dan sahabat
handainya di tanah air.
2.
Nilai berhemat -
penulis membuat perancangan lebih awal bagi mengawal perbelanjaannya.
3.
Nilai kesabara -
penulis masih dapat bersabar terhadap tindakan peniaga yang menghamburkan
kata-kata kesat dan memaksanya membeli jaket.
4.
Nilai mencintai
hidupan liar - penulis sanggup mendermakan hasil jualan jaket kepada zoo
yang ada kandang kijang kerana perasaan sayangnya terhadap hidupan liar.
5. Nilai kesopanan - penulis
tetap menunjukkan sikap sopannya walaupun menerima layanan buruk daripada
pekedai.
6. Nilai suka menimba ilmu - penulis
minat membaca terutama hasil karya penulis tersohor.
7. Nilai kemanusiaan - penulis
berasa sedih apabila pihak polis menggunakan kekerasan terhadap budak lelaki
yang menjual barangan pasar gelap.
8. Nilai penghargaan - penulis
amat menghargai hasil tinggalan penulis Mevlana Celaleddin Ar-Rumi dan
Nasreddin Hodja.
|
Prosa Moden (Drama)
|
|||
Berkhidmat untuk Negara
[Affix Zulkarnaen Adam]
|
Kesedaran generasi
muda dalam memupuk semangat cinta akan Negara yang diperoleh melalui
penglibatan mereka dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
|
1. Persoalan tentang kesediaan generasi muda mengikuti dasar
kerajaan - Nora, Syuhada, Ah Tiau dan Sundarani mewakili golongan generasi
muda yang berasa bangga dan begitu teruja untuk mengikuti PLKN.
2. Persoalan tentang tanggungjawab ibu bapa dalam menentukan
keberkesanan dasar kerajaan - sebagai bapa, Khir Ghazali bertanggungjawab
untuk menyokong setiap dasar kerajaan dengan mewajibkan anaknya, Aiman
menyertai PLKN.
3.
Persoalan tentang kasih saying ibu bapa terhadap anak-anak - Datuk Khir
Ghazali amat menyayangii Aiman dan keluarganya. Beliau memutuskan agar Aiman
perlu menghadiri PLKN untuk membentuk sahsiah positif dalam diri anaknya itu
yang diharapkan menjadi insan yang berguna kepada nusa dan bangsa.
4.
Persoalan tentang kesedaran tentang kepentingan menyertai program kerajaan - Aiman
sedar akan sikap negatif dan tanngapannya yang salah terhadap pelaksanaan
PLKN setelah membaca berita tentang PLKN di laman sesawang. Dia berazam untuk
menyertai PLKN dan menyahut seruan berkhidmat untuk Negara tercinta.
5.
Persoalan tentang PLKN membentuk sikap berdikari dan jati diti dalam diri generasi muda, -
Ziman telah Berjaya membina sikap berdikari dan jati diri dalam hidupnya
setelah mengikuri dengan jayanya Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
|
1.
Nilai kasih saying
- Datuk Khir Ghazali amat menyayangi Aiman dan keluarganya. Beliau
memutuskan agar Aiman menghadiri PLKN untuk membentuk peribadi anaknya itu
menjadi seorang insan yang berguna kepada nusa dan bangsa.
2.
Nilai baik hati
- Posmen telah menyerahkan surat
tawaran PLKN ke Aiman sambal menasihatinya agar menerima tawaran tersebut.
3.
Nilai tanggungjawab
- Cikgu Dahari melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang guru dengan
baik apabila turut menyentuh tentang pelaksaan dan keberkesanan PLKN untuk
membentuk generasi muda yang berjiwa patriotik.
4. Nilai cinta akan negara / patriotisme
- kawan-kawan sekelas Aiman yang terdiri daripada Nora, Syuhada, Ah Tiau
dan Sundarani sangat teruja dan bangga apabila nama mereka terpilih untuk
menyertai Program Latihan Khidmat Negara.
5. Nilai kegigihan - Cikgu Dahari
gigih membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada pelatih PLKN tentang Program
Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB).
6. Nilai hemah tinggi - Nek Sinah
bertutur dengan suara yang lemah lembut ketika mengajak Aiman makan tengah
hari walaupun Aiman melayannya dengan bersikap kurang sopan.
7. Nilai berpandangan jauh - Datuk
Khir Ghazali ingin Aiman menyertai PLKN untuk membentuk perwatakan positif
menerusi nilai-nilai murni di samping menanam semangat patriotik dalam jiwa
anak-anaknya.
8. Nilai berdikari - Syufia telah
berjaya membentuk sikap berdikari apabila terpilih sebagai pelatih terbaik wirawati
untuk Kem Gerakhas, Desaru, Johor dalam PLKN.
9.
Nilai kesedaran
- Aiman sedar akan sikap negatifnya terhadap pelaksanaan PLKN setelah
membaca berita PLKN melalui laman sesawang. Dia berazam untuk menyertai PLKN
dan menyahut seruan berkhidmat untuk negara tercinta.
10.
Nilai kesabaran
- Nek Sinah bersabar dengan sikap biadap Aiman yang tidak menghormatinya
sebagai orang tua.
|
Novel
|
|
|
|
Jendela Menghadap Jalan [Ruhaini
matdarin]
|
Kecekalan seorang gadis dalam menempuh berbagai-bagai ujian dan
rintangan.
|
1.
Persoalan tentang
kasih sayang seorang ibu terhadap anak kandungnya - Walaupun sibuk
dengan tugasan di syarikat cari gali minyak, namun ibu Lili tetap mendidik
dan membesarkan Lili dengan penuh kasih sayang. / Ibu Lili sering menasihati Lili dengan suara yang lemah lembut dan penuh
kesopanan.
2.
Persoalan tentang
persaingan perubatan tradisional dengan rawatan moden. - Sebagai pengamal
perubatan tradisional, Haji Abdul Rahman berasa kecewa dan terkilan apabila
pesakitnya semakin berkurang dari sehari ke sehari disebabkan mereka mula
beralih kepada kaedah rawatan moden.
3. Persoalan tentang permasalahan permuafakatan dalam mencapai kata sepakat. - Penduduk
Kampung Sentosa gagal mencapai kata sepakat dalam menyelesaikan isu
pemasangan kubah, iaitu sama ada dipasang pada bumbung surau atau pada
bumbung masjid yang baru dicadangkan pembinaannya. / Golongan
warga tua bersetuju agar kubah tersebut dipasang pada bumbung surau
sebaliknya generasi muda lelaki dewasa mencadangkan agar kubah itu dipasang
pada bumbung masjid baharu yang mungkin akan dibina di kampung itu.
4.
Persoalan tentang
suami/bapa yang kejam dan tidak bertanggungjawab. / Seman merupakan suami kepada Che Jah dan bapa kepada Rafiq dan Haziq.
Disebabkan sikapnya yang panas baran dan selalu berada di bawah pengaruh
tekanan akibat kalah judi, dia sering menjadikan isterinya, Che Jah sebagai
mangsa kemarahannya.
/ Dia mengabaikan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga
dan menyebabkan anak-anaknya menjadi nakal serta terlibat dalam penagihan
dadah jenis syabu.
5. Persoalan tentang ketaatan anak terhadap perintah ibu bapa - Lili amat taat dan patuh akan arahan ibu dan bapanya. Dia tidak membantah
secara lisan apabila ibunya membuat keputusan untuk menghantarnya ke kampung
kelahiran ibunya bagi menghabiskan masa cuti sekolah.
6. Persoalan tentang amanah dalam menjalankan tanggungjawab- Sebagai Penolong Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat, Bahagian Warga Tua
dan Keluarga, Puan Hamimah atau panggilan mesra, Kak Mimah dan Nadia berusaha
membantu Che Jah untuk mengheret suaminya, iaitu Seman yang sering memukulnya
ke muka pengadilan.
7.
Persoalan tentang
keganasan dalam rumah tangga - Che Jah hidup menderita akibat sering
menjadi mangsa sepak terajang suaminya, iaitu Seman yang bersikap panas
baran, kaki judi, dan pemabuk.
8. Persoalan tentang kepentingan ilmu dalam kehidupan - Geetha menuntut ilmu dalam bidang kejuruteraan awam di Universiti Malaya
sebagai pelajar tahun pertama. Lili pula digambarkan sebagai murid tingkatan
lima yang cemerlang dan banyak menguasai bahasa asing seperti Mandarin,
bahasa Thai, bahasa Jepun dan bahasa Latin.
9. Persoalan tentang keikhlasan dalam menghulurkan pertolongan - Dengan ikhlas, Lili menawarkan khidmatnya untuk membantu Geetha setelah
melihat keadda Geetha yang kelam-kabut ketika duduk bersebelahan dengan
tempat duduknya di dalam bas ekspres.
10. Persoalan tentang kejujuran dalam menceritakan kisah silam - Che Jah bercerita secara jujur mengenai sikap buruk suaminya kepada Kak
Mimah dan Nadia dengan harapan masalah rumah tangganya itu dapat ditangani
dengan segera.
|
1. Nilai kasih sayang - Lili amat
mengasihi ibu dan bapanya. Dia tidak membantah cadangan ibunya yang
memintanya pulang bercuti di kampung datuknya di Dungun, Terengganu walaupum
hatinya begitu berat untuk berbuat demikian.
2.
Nilai tanggungjawab
- Kak Mimah dan Nadia bertanggungjawab terhadap nasib malang Che Jah yang
menjadi mangsa keganasan suaminya. Mereka berusaha sedaya-upaya untuk
mengheret suami Che Jah ke muka pengadilan bagi menerima hukuman yang
setimpal dengan kesalahan yang dilakukannya.
3.
Nilai bijaksana
- Danel bijak menggunakan waktu malam sebagai masa yang sesuai untuk
menyelamatkan Lili yang dikurung dan diikat oleh Rafiq dan Haziq di sebuah
pondok buruk.
4.
Nilai belas
kasihan - Lili berasa amat bersimpati dengan nasib Che Jah yang mempunyai
suami kaki judi dan bersikap panas baran serta mempunyai dua orang anak
lelaki yang menghadapi masalah penagihan dadah jenis syabu.
5.
Nila kesabaran -
datuk dan nenek Lili begitu sabar menangani kerenah dan provokasi
sekumpulan penunjuk perasaan yang datang membuat bantahan di hadapan rumahnya
ekoran perasaan tidak puas hati mereka dalam pelbagai perkara.
6.
Nilai keadilan -
Seman berjaya ditangkap oleh penduduk kampung dan diserahkan kepada pihak
polis. Dia akan didakwa di mahkamah atas perbuatan kejamnya yang sering
memukul isterinya, Che Jah dan anak-anaknya, Haziq dan Rafiq.
7.
Nilai keberanian
- Geetha dan Lili berani mendaki puncak bukit pada lewat petang
semata-mata untuk melihat pemandangan matahari terbenam tanpa ditemani oleh
orang lelaki dewasa.
8.
Nilai baik hati
- Rashid telah membayar harga sehelai kemeja bercorak batik yang dibeli
oleh Lili sewaktu mereka pergi ke pasar malam.
9.
Nilai kerjasama
- datuk, nenek, Rashid, Lili, Geetha, dan Danel bekerjasama untuk
membantu Rafiq dan Haziq daripada menjadi mangsa kemarahan penduduk kampung.
10.
Nilai hemah
tinggi - Che Jah melayani
kedatangan Lili dan Rashid ke rumahnya dengan begitu sopan dan mesra
|
Monday, 3 August 2015
NOTA PADAT KOMSAS & NOVEL TUNGKATAN 4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment