Rangka Penulisan
Karangan:
Sebab-sebab
generasi muda tiada semangat kebangsaan.
P1- Pendahuluan ( )
-D: Semangat kebangsaan
atau nasionalisme dapat ditakrifkan sebagai wujud rasa cinta dan sayang
terhadap tanah air sendiri. -IS: . kini ramai generasi muda di
negara kita kurang mempunyai semangat kebangsaan dalam diri mereka dan menjadi
lumrah terutamanya dalam kalangan generasi muda yang dilahirkan selepas
kemerdekaan.-LBI: Sememangnya semangat ini semakin berkurangan terutama dalam
kalangan generasi muda kita lantaran corak kehidupan yang semakin berubah
selari dengan perubahan zaman-PT/A/U: semangat cinta akan
negara membentuk masyarakat kita menghargai perpaduan dan berfikiran matang.-PR:
tidak lagi menyanjung prinsip di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung (cinta akan negara)KS: Sesungguhnya/sebenarnya/ironisnya/persoalannya,
-
P2 – ISI 1 ( )
-I.U : Punca yang
dianggap signifikan - kurang tersemai nilai nasionalisme dalam
diri kerana mereka tidak pernah
mengalami dan merasai susah payah membebaskan negara daripada cengkaman
penjajah.
-H : Hal ini demikian, -
mereka tidak merasai pahit maung (pengalaman) yang dialami oleh pejuang
kemerdekaan - H2 generasi muda dilahirkan semasa negara dalam
keadaan aman damai - H3
negara kita telah mengalami pertumbuhan ekonomi dan pembangunan yang
amat pesat. -C/B : Sebagai contoh, - Tok Janggut, Dato Bahaman, Dato Maharaja
Lela,Rentap dan lain- lain lagi) -PR :
Negara kita pada masa ini boleh dikatakan duduk sama rendah berdiri
sama tinggi (setaraf) dengan
negara-negara yang telah lama mencapai kemerdekaan daripada kita-KK : Tidak dinafikan bahawa , -kemewahan dan kesenangan hidup yang mengakibatkan
generasi yang lahir selepas kemerdekaan nipis semangat nasionalis dalam diri
mereka.
P3 – ISI 2 ( )
-I.U : Selain itu, - sistem
pendidikan yang dipraktikkan di negara kita
kurang memberi penekanan ke arah melahirkan generasi yang cinta akan
negara -H : Mengapa
dikatakan begitu?- H1 kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) menekankan
aspek 3M - H2 lanjutan daripada KBSR
kementerian Pelajaran melaksanakan pula Kukikulum Bersepadu Sekolah Menengah
pada tahun 1993. H3 kedua-dua
kurikulum ini menjurus kearah kecemerlangan dalam peprperiksaan H4 Begitu juga
untuk mendapat tempat di sekolah-sekolah yang berprestij seperti [ C/B ] Maktab Rendah Sains Mara dan
sekolah menengah barasrama penuh menjadikan kelulusan yang cemerlang
sebagai kayu pengukurnya- Dalam pada itu
, H6
mata pelajaran khusus untuk membina dan menyemai semangat
nasionalis kurang diberi penekanan -PR : alur bertempuh, jalan
berturut (melakukan sesuatu menurut
kebiasaan) -KK : Jelaslah bahawa, - gambaran sebenar
tindakan kita apabila terlalu memandang enteng sesuatu perkara.
P4 – ISI 3 ( )
-I.U : Sehubungan dengan itu- - Setiap penyakit tentu ada
penawarnya. Kementerian Pelajaran wajar menubuhkan jawatankuasa bagi mengkaji dan merombak semula kurikulum
pendidikan yang sedia ada di negara ini. -H : Oleh hal yang demikian - H1 mata pelajaran Sejarah dan Pendidikan
moral diajar kepada para pelajar sejak sekolah rendah lagi H2 Kesan daripada sistem pendidikan menyebabkan para pelajar bersikap acuh tak
acuh terhadap kedua-dua pelajaran tersebut. H3 tidak mantapnya sistem
pendidikan merupakan satu elemen nipisnya
nasionalisme dalam kalangan generasi
kini . -C/B : Kajian membuktikan
bahawa - para pelajar akan
didedahkan mata pelajaran kenegaraan sejak
peringkat sekolah rendah dan berterusan hinggga ke peringkat pengajian
tinggi - Mata pelajaran sejarah dan
mata pelajaran pendidikan Moral patut diberikan kedudukan istimewa
menerusi kurikulum baru nanti PR :
melentur buluh biarlah dari rebungnya / bagaimana contoh begitulah gubahannya (didikan awal) -KK : Terbuktilah bahawa - segala perbuatan kita akan mencorakkan masa depan generasi
kita.
P5 – ISI 4 ( )
I.U : Sementelahan, - media massa baik media bercetak
mahupun eletronik memainkan peranan penting ke arah melahirkan
masyarakat yang cinta akan negara. -H :
Hal ini kerana - H1 Langkah Kementerian Penerangan menyalurkan
bantuan kepada pengusaha filem berunsurkan penerapan semangat kebangsaan bertepatan sekali dan patut diberi pujian H2
orang ramai sekurang-kurangnya dapat membuka mata dan minda golongan
muda betapa sukarnya orang-orang dahulu berjuang untuk mencapai kemerdekaan. H3
Golongan muda juga dapat melihat denagn lebih dekat keperitan hidup mereka
di bawah naungan kuasa penjajah. -C/B : misalnya - stesen televisyen lebih banyak menyiarkan cerita yang bertemakan semangat kebangsaan.) -PR : biar
mati seperti kutu, jangan mati seperti tuma (membuat kebaikan) -KK : Sudah terang lagi
bersuluh bahawa - memberi keinsafan kepada generasi muda agar
timbul rasa sayang akan negara sendiri.
P6 – ISI 5 ( )
-I.U :
-H :
-C/B :
-PR :
-KK :
P7– PENUTUP ( )
-KM : Secara tuntasnya, -kita sebagai rakyat Malaysia bertanggungjawab dan tidak boleh sama sekali memandang
enteng akan gejala tidak menyayangi negara sendiri. -HR :
Sesungguhnya, - tidak boleh memandang ringan gejala ini dan kita harus
ingat bahawa pemuda hari ini bakal
menerajui pucuk pimpinan negara suatu hari kelak PD : Lantaran itu, - kita
perlu melahirkan warganegara yang mempunyai semangat kebangsaan kerana golongan
sebeginilah mampu mengangkat martabat negara kita ke persada antarabangsa -PR : patah tumbuh hilang
berganti (mempunyai pengganti) -UN:
No comments:
Post a Comment