UJIAN 1 SESI
2016
Sijil Pelajaran Malaysia
Arahan: Jawab
semua soalan
Soalan 1: 30 markah
Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian buat satu
rumusan tentang manfaat penternakan ikan
sangkar di laut terbuka dan kelebihan
yang dimiliki oleh Malaysia untuk memajukannya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Penternakan ikan di dalam sangkar telah diperkenalkan di negara ini sejak
tahun 1970-an. Keperluan ikan yang semakin meningkat menjelang tahun-tahun
berikutnya mendorong Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani berusaha
mencari teknologi akuakultur terbaru. Usaha ini berjaya memperkenalkan kaedah
baru penternakan ikan laut dengan menggunakan sangkar di laut terbuka. Mengikut
kaedah ini, kira-kira 100 000 hektar kawasan laut mampu dimajukan sebagai
kawasan ternakan ikan secara komersial.
Menerusi kaedah ini, sangkar
dilabuhkan di tempat yang ditetapkan dengan menggunakan sistem melabuh yang
merangkumi tali marin, sauh, rantai dan boya. Ada dua kriteria yang penting
untuk menentukan kedudukan sangkar. Salah satu daripadanya ialah kedalaman air.
Kedalaman air dari bawah sangkar hingga ke dasar laut sekurang-kurangnya 10
meter dan kelajuan arus antara 1 hingga 3 knot. Ternakan ikan laut sangkar
tradisi diletakkan di kawasan terlindung dan cetek. Hal ini menyebabkan makanan
berlebihan tenggelam dan mencemarkan laut. Keadaan ini membiakkan bakteria yang
akhirnya menimbulkan masalah penyakit kepada ikan. Kaedah sangkar laut terbuka
mengatasi masalah ini. Faktor kelajuan arus juga penting kerana kombinasi ruang
air dan arus di bawah sangkar akan memastikan makanan yang lebih tidak
tenggelam di bawah sangkar tetapi dihanyutkan arus dan menjadi makanan hidupan
air yang lain. Makanan ikan dalam bentuk pelet digunakan kerana lebih baik
berbanding dengan ikan baja serta mampu menghasilkan daging ikan yang lebih
baik. Di samping itu, kadar penukaran makanan lebih cekap, mudah diurus dan
tidak mencemarkan persekitaran. Kedudukan sangkar yang berasingan memastikan
ikan-ikan mendapat pengudaraan yang secukupnya. Kaedah ini juga ini membantu
meningkatkan kadar hidup ikan sehingga 90 peratus. Malahan tumbesaran ikan tidak terbantut.
Sebaliknya, sangkar-sangkar tradisi yang disusun rapat antara satu sama lain
menyebabkan pengudaraan sangkar tidak seragam dan menyebabkan kadar hidup ikan
rendah iaitu kira-kira 60 peratus sahaja.
Dari segi kos, sangkar laut terbuka
juga menguntungkan kerana 1 unit berharga RM 96 000 dan mampu menampung 30 000
ekor ikan. Manakala 66 sangkar tradisi berharga RM 99 000 hanya mampu menampung 23 760 ekor ikan. Berdasarkan ikan seberat
sekilogram seekor, pengusaha-pengusaha akan memperoleh pendapatan RM324 000
bagi hasil 27 000 kilogram iaitu 90 peratus kadar hidup daripada 30 000 ekor
ikan yang dilepaskan. Hal ini memberikan pulangan bersih sebanyak RM111 796
kepada mereka selepas ditolak kos operasi dan nilai susut sangkar.
Namun demikian, langkah memajukan
sektor akuakultur perlu medapat sokongan daripadan pusat-pusat penetasan.
Setakat ini dua jenis ikan dikenal pasti sesuai dan bermutu tinggi untuk
diternak iaitu siakap putih dan kerapu kerana kejayaan penetasannya.
Jawapan Soalan 1:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P=
S=
T=
K=
I=
B=
K=
Soalan 2: 9 markah
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut
menggunakan ayat anda sendiri.
i.
Bagaimanakah
kedudukan sangkar ditentukan? [2 markah]
...........................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
ii.
Apakah
masalah yang timbul akibat penggunaan sangkar tradisi? [3 markah]
............................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
iii.
Pada
pendapat anda, mengapakah perusahaan ternakan ikan sangkar masih kurang
mendapat sambutan? [4 markah]
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Soalan 3: 16
markah
A) Nyatakan jenis ayat di
bawah ini sama ada ayat penyata, ayat perintah, ayat seruan atau ayat
tanya.
(i)
Menerusi komunikasi,
pelbagai maklumat disebarkan dari sebuah negara ke sebuah negara lain dengan
mudah dan cepat. Ayat____________
(ii)
“Siapakah namakau?” Soal
seorang pemuda yang berwajah garang itu sambil mendekati diriku yang kesejukan.
Ayat____________
(iii) Bangunan yang tinggi itu direka bentuk oleh seorang arkitek yang sangat
terkenal dari luar negara. Ayat____________
(iv)
Syabas, kamu telah berjaya
menjuarai kejohanan yang berprestij itu!
Ayat____________
(v)
“Mazwin, tolong hantar
buku-buku ini ke bilik guru dan letakkan di atas meja saya,” kata Puan Geetha
kepada Mazwin dengan lembut. Ayat____________
(vi)
Sampai bilakah Pak Dol
akan menangis kematian isteri kesayangannya itu? Ayat_______
[6markah]
B)Dalam setiap
ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat,
anda tidak menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan
penggunaan imbuhan. Anda
tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Puan
Mahanom mencadangkan untuk membeli sebuah banglow baharu yang terletak di atas
bukit.
(ii)
Antara
mesej yang ingin kesampaian kepada para pelajar melalui pra kata buku itu ialah
seruan supaya mereka menjauhi gejala penagihan dadah dan lumba haram.
(iii)
Kadang
kala sukar bagi kita membeza antara musuh dengan kawan kerana tidak semua orang
berkelakuan jujur.
[6 markah]
Salah
|
Betul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C) Dalam setiap
ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Anda tidak
perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Kami
pulang dalam keadaan kelesuan setelah menyertai kem kecemerlangan SPM daripada pukul 9.00 pagi hingga pukul 7.00 petang.
(ii)
Semua
pelajar perlu sedar yang setiap kejayaan akan diperoleh jika ada kemahuan,
kesungguhan dan tidak mengenal putus harap.
(iii)
Ahli pasukan pengakap yang sedang berumah di Bukit
Wang itu membina unggun api daripada longgokan kayu-kayu yang telah dikumpulkan
sejak petang tadi.
[6 markah]
Salah
|
Betul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D) Baca ayat-ayat
di bawah dengan teliti, kemudian kemukakan peribahasa yang sesuai dengan
situasi yang terdapat dalam ayat.
(i) Kenderaan yang lalu-lalang di pusat bandar tidak berhenti-henti mulai pukul
5.00 petang hingga pukul 8.00 malam
kerana kebanyakan pekerja awam dan swasta akan pulang ke rumah setelah selesai
bertugas.
Peribahasa:
(ii) “Kami amat gembira menerima kedatangan tuan-tuan dan puan-puan, malahan
kami himpunkan saudara-mara untukmenyambut kalian,” kata Pak Man kepada wakil
rombongan peminangan anaknya itu.
Peribahasa:
(iii) Apabila majlis penyampaian hadiah
selesai, pengetua dijemput menyampaikan cenderamata kepada tetamu kehormat yang hadir merasmikan majlis itu. Perkara ini
sudah menjadi kelaziman sebagai penghargaan atas budi baik tetamu berkenaan
menerima undangan ke majlis yang dianjurkan. [6
markah]
Peribahasa:
Soalan 4: 9 markah
SAJAK SEJADAH RINDU (Mohd. Haikal Aminuddin)
Terkedu
aku
di
sejadah rindu
mengungkap
kalimah syahdu
bait
bicara tersentuh kalbu
merekah
keinsafan di hati yang beku
mengenang
dosaku yang terdahulu.
Berbekal
pancaindera anugerah Tuhan
kupohon
kembali nafas kehidupan
dalam
keterhadan dan keterbatasan insan
moga
terbuka ruang keampunan
sebelum
saat aku dinisankan
di
masa yang Kautetapkan.
Air
mata menjadi saksi
keikhlasan
menjadi bukti
akhirnya
aku
sujud menghadap Ilahi
di
keheningan yang sepi
lafaz
taubat mengiringi
nafas
sebak kian mengikuti.
Hati
ini luluh
jiwa
yang kaku tersentuh
ayat-ayat
cinta disusun kukuh
di
sejadah rindu yang lusuh
kemaafan
yang kupohon sungguh
dari
Pencipta dalam gemuruh.
Ungakapan
doa pada Yang Esa
izinkan
aku menjadi manusia
yang
taat sentiasa
pada
perintah Maha Kuasa
agar
aku tidak lupa
dunia
ini hanya bersifat sementara.
(i)
Apakah yang dilakukan oleh penyajak ketika
berada di atas sejadah ? [2
markah]
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(ii)
Pada pendapat anda, apakah
ciri-ciri insan yang bertakwa kepada Tuhan. [4
markah]
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
(iii)
Nyatakan nilai yang
terkandung dalam sajak di atas. [3 markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Soalan 5: 7
markah
Berdasarkan
sebuah novel yang telah anda kaji, bincangkan kepincangan masyarakat yang
terkandung dalam novel tersebut.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-KERTAS SOALAN
TAMAT-
No comments:
Post a Comment