Baca
petikan di bawah dengan teliti kemudian tulis satu rumusan tentang akibat tidak membaca bahan yang bermutu dan usaha-usaha untuk mengatasinya . Panjang rumusan anda mestilah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Banyak yang boleh kita andaikan sekiranya remaja hari ini tidak minat membaca. Remaja akan ketinggalan tentang perkembangan pesat yang berlaku di dunia pada hari ini. Dunia hari ini berada di bawah telunjuk globalisasi yang menjadikan maklumat dan ilmu sebagai asas perkembangannya. Sekiranya remaja tidak gemar membaca dan kalau membaca pun menumpukan perhatian kepada hal-hal yang ringan dan bercorak hiburan, gosip, hal-hal picisan, tahayul, kisah-kisah artis dan penghibur semasa, dia tidak mencanai dan mengembangkan ilmu.
Tanpa
bahan-bahan baik yang dibaca, remaja
tidak akan melatih diri untuk berfikir dan menganalisis. Generasi
yang tidak berfikir tidak akan menghasilkan idea-idea yang bermakna. Dalam buku
terkandung sumber maklumat dan ilmu yang amat berguna untuk remaja. Buku
merakamkan idea-idea yang berbagai-bagai, menghimpunkan analisis manusia
tentang sesuatu peristiwa atau keadaan dan mencatatkan fakta dan data yang
ditemui penulis dan pengkaji terhadap pelbagai perkara. Buku membantu remaja berkongsi, mengetahui dan mendapat
jalan ilmu tentang perubahan dan kemajuan.
Masyarakat
Barat dan Jepun amat gemar membaca. Membaca bukan saja menjadi tabiat
sebahagian masyarakat mereka di segenap peringkat tetapi juga menjadi sebati
dan ketagihan. Jika tidak membaca ada semacam kekosongan dalam hidup . Apabila
mendapat bahan yang hendak dibaca ibarat seseorang mendapat teman yang sangat
dikasihi. Sebab itu orang Barat
dan Jepun mampu menempa kemajuan dan perubahan. Mereka membaca dalam kapal
terbang, dalam kereta api, sambil menunggu bas dan apabila ada masa terluang.
Tabiat
membaca mesti dipupuk dan dilatih sejak kecil lagi. Anak-anak yang masih kecil
elok didedahkan dengan bahan-bahan bacaan yang memikat minat mereka membaca.
Walaupun pada peringkat awal anak-anak suka melihat gambar atau cerita-cerita
yang bercorak kartun, galakan harus diberi supaya anak-anak suka membaca
cerita. Fikiran kanak-kanak yang
hanya didedahkan dengan bahan bacaan kurang bermutu tidak akan berkembang.
Mereka hanya berupaya memikirkan
perkara-perkara yang remeh. Tegal itu, apabila dewasa mereka tidak berupaya menghadapi desakan hidup yang
lebih mencabar.
Bagi remaja, membaca buku teks kadang-kadang menjadi suatu paksaan. Kalau
tidak kerana tuntutan belajar dan ingin lulus dalam peperiksaan, buku teks akan
terbiar begitu saja. Sesetengah pula berpendapat bahawa setelah tamat Sijil
Pelajaran Malaysia, membaca sudah tidak perlu lagi. Banyak masa remaja dihabiskan di hadapan media elektronik
bagi mendapatkan bahan-bahan yang bercorak hiburan, picisan malah kadang-kadang
melalaikan. Para remaja harus memupuk kecenderungan membaca
bahan-bahan yang baik dan berfaedah. Apa yang remaja baca ada kesannya pada minda, pada sikap mental malah pada
tanggapan dan hobi.
Sebuah
negara yang sedang menuju tahap negara maju seperti Malaysia seharusnya
memiliki generasi muda yang minat membaca. Kekuatan bagi sesebuah negara yang
bakal maju banyak bergantung pada kemampuan ilmu pengetahuan dan pemikiran
rakyatnya. Hal ini bermula sejak zaman remaja lagi. Sekiranya para remaja hanya
cenderung membaca bahan-bahan ringan semata-mata dan tidak memiliki minat untuk
meningkatkan ilmu pengetahuan, maka globalisasi yang sedang kita tempuh bakal
menyebabkan kita terpinggir daripada
arus maklumat, ilmu dan juga kemajuan. Proses negara maju harus
seimbang dengan darjah berfikir rakyatnya. Darjah pemikiran rakyat hanya boleh
meningkat sekiranya proses mendapatkan maklumat, menguasai ilmu, membandingkan
bahan-bahan kajian dan meneliti penemuan-penemuan baru menerusi pembacaan.
Pembacaan boleh berlaku sama ada menerusi media cetak ataupun elektronik
seperti Internet.
Rangka Rumusan:
(A1)Petikan membincangkan
.................................
.................................................
....................................................
(A1)Akibatnya
termasuklah
............................................... (A2) Selain itu,
................................. dan / serta ......................... (A3) Akibat lain termasuklah
.............................................
selain
....................................
(A4)Akhirnya, ...............................
(A1)Usahanya pula
termasuklah pihak sekolah ......................................(A2) Di samping
itu, ............................................................................
malah
...........................................................................
(A1)Kesimpulannya,
.......................................................................
agar .......................... ...........
(.................patah kata)
No comments:
Post a Comment