Cerpen Munsyi oleh Husna Nazri
Sinopsis - Cerpen ini mengisahkan hasrat Mel (’saya’) iaitu seorang
anak muda kampung untuk berhijrah ke kota tetapi dihalang oleh bondanya yang
bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh budaya-budaya negatif di
bandar. Pada pendapat bondanya, Mel masih
belum mantap bahasa ibunda dan jati dirinya. Hal ini
demikian kerana bonda sedar bahawa anaknya masih belum dilengkapi ilmu
pengetahuan yang secukupnya. Menurut
bondanya lagi, warga kota sudah hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan
agama, bahasa dan bangsa. Penjajah telah berjaya menyemai sentimen
perkauman dalam kalangan rakyat sehingga pernah tercetusnya pertumpahan darah
akibat permusuhan antara kaum. Mel akur akan permintaan bonda untuk
menangguhkan penghijrahannya ke kota. Penduduk kota yang berbilang kaum
mengamalkan sikap perjudis dan berprasangka. Mereka amat mengutamakan
kepentingan diri masing-masing. Oleh itu, bonda
menasihati Mel agar memelihara agama, bahasa dan negara supaya terus dihormati
dan disegani. Selain itu, anak-anak muda perlu berani mempertahankan
nilai dan kepetingan bahasa sendiri. Bonda mengharapkan agar Mel menghargai
jasa nenek moyang yang membebaskan tanah air daripada penjajahan
Sebagai seorang warga yang bersifat patriotik, bonda banyak
memiliki kitab atau buku lama yang
berkaitan dengan bahasa,dan sejarah. Buku-buku tersebut selalu dibaca
oleh Mel.
Setelah Mel berasa mampu berjuang di kota barulah bonda
membenarkannya ke bandar untuk meneruskan kehidupan. Hal ini
demikian kerana dia memerlukan kerjaya untuk masa depannya. Hasratnya telah
mendapat restu daripada bonda Namun, bonda
berpesan agar Mel menjaga dua perkara iaitu agama dan bangsa. Sebelum
berangkat ke kota, bonda mengamanahkan Mel agar memberikan kitab-kitab lama
kepada seorang sahabat lamanya yang tinggal di bandar. Sahabatnya itu bernama
Munsyi. Menurut bonda, hanya Munsyi yang layak menyimpan khazanah lama itu.
Setibanya di kota, Mel Berjaya menjejaki Munsyi. Beliau menetap di perkampungan
tradisi di pinggir kota. Mel berpeluang berkenalan dan bermesra dengan Munsyi
serta menyerahkan puluhan kitab lama kepadanya.
Pada pengamatan Mel,
Munsyi merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan budayanya.
Di bandar, Mel melihat golongan
mudanya telah hilang identiti dan jati diri. Mel mendapat
perkhabaran bahawa sebuah syarikat perumahan telah diarahkan untuk merobohkan
kawasan perkampungan pinggir kota yang didiami oleh Munsyi bersama-sama dua puluh buah keluarga yang lain. Bangunan mewan dan hotel
bertaraf lima bintang akan didirikan di situ. Kerja-kerja
perobohan rumah kediaman dijalankan oleh pihak terbabit. Anggota penguat kuasa
pula menghalang demonstrasi penduduk.
Mel terkedu apabila melihat rumah Munsyi bersama-sama
dengan puluhan buku yang diberikan oleh bondanya diranapkan oleh jentera berat.
Kesedihannya semakin bertambah apabila mengenangkan satu-satunya tanah rizab
bangsa di pinggir kota itu akan dimiliki oleh saudagar asing yang kaya raya.
Tanda Tanya berlaku dalam diri Mel apabila dia gagal menjejaki orang tua yang
bernama Munsyi itu. Akhirnya, rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak
kelihatan di mana-mana. Orang tua yang
merupakan pejuang bahasa itu telah menghilangkan diri.
Tema - Semangat cinta akan
agama, bangsa, Bahasa dan budaya yang tersemai dalam jiwa sekumpulan
warganegara - bonda meminta anaknya iaitu
Mel melengkapkan diri dengan ilmu agama dan kemahiran
bahasa agar menjadi benteng yang ampuh daripada pengaruh luar yang begitu
kuat melanda negara.
Plot Cerpen Munsyi
Latihan Bergambar Cerpen Munsyi
Watak dan Perwatakan
Watak
utama – Mel : Anak lelaki kepada bonda / patuh akan nasihat dan arahan bondanya - tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah
ke Bandar / Seorang yang rasional apabila
bersetuju dengan pandangan bondanya bahawa di kota terdapat berbagai-bagai
ragam manusia yang kehilangan identiti dan jati diri. / Dia amat mengagumi tokoh-tokoh dahulu yang
banyak berjasa kepada agama, bahasa dan negara / Seorang yang amanah - menyampaikan
amanah bondanya iaitu buku-buku yang sepatutnya diserahkan kepada Munsyi ketika
pergi ke Bandar / gemar membaca - mengkaji
teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak buku lama milik
ibunya / tidak mudah putus asa - meminta
izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di kota
walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.
Watak Sampingan
1. Bonda : Ibu kepada Mel / kuat mempertahankan agama, bahasa, budaya dan adat resam
turun-temurun / banyak memberikan kata-kata nasihat kepada anaknya /
berpengetahuan tentang selok-belok sejarah
tanah air / banyak menyimpan khazanah lama khasnya kitab-kitab lama
bertulisan jawi / memberikan kebenaran
kepada Mel berhijrah ke kota setelah berpuas hati bahawa Mel sudah memiliki
pegangan agama yang kuat dan menguasai kemahiran bahasa / berpengetahuan
luas - bercerita kepada Mel tentang
sejarah pahit tanah air / bersifat patriotik
- menasihati Mel agar memelihara agama, bahasa ibunda dan negara / Rasional - mengizinkan Mel berhijrah
apabila didapati anaknya itu sudah mantap ilmu dan jati dirinya.
2. Munsyi : Sahabat baik kepada
bonda dan tinggal di kota / berusia emas dan mempunyai janggut yang menutupi sebahagian mukanya yang putih
bersih/ Orang yang layak menyimpan
khazanah lama/Rumahnya dirobohkan oleh pihak yang berkuasa untuk
dibangunkan bangunan mewah/ Seorang pejuang
bahasa / Dia menghilangkan diri setelah
rumahnya dirobohkan / Seorang yang cinta akan budaya tradisional - berpakaian tradisi
Melayu yang lengkap dengan keris ketika menyambut kedatangan Mel / Seorang
yang mengalu-alukan tetamu - Munsyi
tersenyum dan menjemput Mel masuk ke rumahnya.
Latar
Latar Tempat : Kampung - Bonda
dan Mel tinggal di kampung. / Kota - Kebanyakan
warga kota sudah hilang nilai tradisi. / Sebuah
perkampungan tradisi di pinggir kota yang merupakan tanah rizab Melayu - Musnyi
menetap di perkampungan itu.
Latar Masa : Lima ratus tahun yang
lampau negara kita dijajah oleh kuasa
luar pada waktu itu / Minggu pertama berada
di kota - Mel menyaksikan kerapuhan jiwa anak-anak muda yang dihanyutkan
keseronokan hidup dengan memperdagangkan maruah dan peribadi / Beberapa purnama - Mel tidak bertemu
dengan Munsyi di perkampungan pinggir kota. / Seminggu yang lepas - Jentera-jentera berat bersiap untuk
meruntuhkan rumah-rumah kayu using di perkampungan pinggir kota. Latar masa / Zaman pemerintahan penjajah - Penjajah telah memerintah negara menggunakan sistem
pecah dan perintah / Zaman selepas merdeka
- Rakyat sibuk mengejar harta dan pangkat sehingga lupa akan nilai, bahasa
dan agama selepas dijajah.
Latihan Pemahaman:
“Tapi, dunia ini sudah berubah,
bonda. Kita bukan lagi hidup pada zaman perjuangan menentang
musuh penjajah. Sekarang kita hidup dalam dunia yang mengejar harta, pangkat
dan kekayaan di bumi mewah ini. Tanah air ini bukan milik bangsa kita sahaja.
Kita hidup dengan perkongsian hak dan identiti yang sama rata. Sejarah lama
tidak perlu dibangkitkan lagi.” Bonda merenung mata saya dengan ekor
pandangan yang penuh prejudis. Dihela nafas panjang-panjang menahan rasa
sebelum bersuara, “Mel, sejarah bukan buta. Sejarah ialah guru yang tidak
pernah berdusta. Bangsa yang membaca dan mengkaji sejarah silam tidak akan
melakukan kesilapan kali kedua. Lihat bangsa Yahudi yang terus mencipta
kejayaan besar dari zaman ke zaman kerana mengkaji sejarah lampau. Mereka
membina agenda besar untuk bangsa dan keturunannya.”
Kata-kata bonda itu seolah-olah menikam tajam ke dalam urat-urat saraf
saya. Saya pandang bonda sambil mengangguk sebelum kembali membelek helaian
demi helaian kitab-kitab lama yang hampir lusuh dan tertanggal kulitnya.
Perkataan-perkataan yang
tertulis dalam Jawi itu masih mampu saya baca dan fahami walaupun agak
perlahan.
Sejarah dan kisah bangsa
saya pada zaman silam yang berjaya membina ketamadunan dunia cukup
membanggakan saya. Saya selusuri bab demi bab dalam teks Sejarah Melayu dan Hikayat
Hang Tuah dengan rasa besar hati.
|
i.
Apakah
kata-kata Mel yang tidak menyenangkan bondanya? [2 markah]
ii.
Pada pendapat
anda, apakah kepentingan mempelajari sejarah tanah air? [3
markah]
iii.
Huraikan satu latar masyarakat yang terkandung dalam petikan di atas dan satu lagi latar masyarakat daripada
cerpen yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteLatar masyarakat mana ye?
ReplyDelete