Latihan KOMSAS:
Sajak Aku Membaca Lagi [Razali Mohd Yussof]
Rangkap 1:
Aku
mendongak langit
membaca garis dan
titik
menaakuli
kebesaran-Mu
di bawahnya
gumpulan mega
hembusan bayu dan
banjaran gunung.
|
|
Rangkap 2:
Kuselusuri
alam
kicauan burung
desiran ombak dan
wajah pelangi
mewarnai
kehidupan umat-Mu.
|
|
Rangkap 3:
Aku
mendongak lagi
membaca langit
di dalamnya
pohon-pohon kayan rapuh
dahan dan ranting
terkulai
daun-daun
berguguran
helai demi helai
di lantai tanah
airku yang makmur.
|
|
Rangkap 4:
Aku
membaca langit
kutemui
bulan dan bintang
menangis
meratapi luka
nasib bangsa.
Rangkap 5:
Aku
mendongak lagi
menitis air mata
langit
membasahi bahasaku
yang berdarah.
|
|
Kosa Kata:
|
Kosa Kata:
7.
banjaran
8.
selusuri
9.
desiran
10. umat
11. rapuh
12. terkulai
13. makmur
14.
meratapi
|
ASPEK KAJIAN
KOMSAS:
Tema
Sajak tersebut
bertemakan bahasa kebangsaan yang semakin dipinggirkan. Hal ini demikian kerana .....................
mengatakan bahawa................................................................
...............................................................................
.............................................................
..........................Tambahan pula,
....................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
Persoalan
Antara persoalan
yang terkandung dalam sajak tersebut adalah tentang
.....................................................
.............................................................................................
Persoalan tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
............................................................................................................................
...................... ..........................................................................................................
Selain itu, persoalan tentang
.................................................................................................................................
........................................................ turut dipaparkan dalam
sajak tersebut. Hal ini demikian kerana penyajak
........................................................................................................................
....................................................................
..............................................................................
Persoalan tentang ................................................
................................................................... juga ditampilkan
oleh penyajak apabila beliau menyatakan bahawa
......................................................................................................................................................................................................................................................................................
Nilai
Antara nilai yang
terdapat dalam sajak tersebut ialah nilai .................................
Nilai tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan .....................................................................
...............................................................................................................................................................................
Selain itu, nilai ...................... turut ditampilkan oleh penyajak,
misalnya penyajak .....................................................
...................................................................
.....................................................................................................................
Nilai ..................... juga turut terkandung dalam sajak tersebut. Nilai tersebut tergambar apabila penyajak
................................................................................................
Gaya Bahasa
Antara unsur gaya
bahasa yang digunakan dalan sajak tersebut termasuklah
................................. iaitu
......................................................................,
contohnya ....................................................
....................... Selain itu, unsur sinkof turut digunakan oleh penyajak
melalui kata-kata .................................................. seperti
............................................ Unsur
........................................ iaitu
.......................................... juga turut digunakan dalam
sajak. Hal ini terbukti melalui baris
....................... .............................................
Pengajaran
Antara pengajaran
yang boleh diambil daripada sajak tersebut ialah kita mestilah
.....................................................................................................................................................................................................................................
Pengajaran tersebut terbukti apabila
penyajak menyatakan ...........................................................
................................................... ..............................................................................................................Selain
itu, kita haruslah
...........................................................................................................
Hal ini demikian, ....................................................................................................................................
Kita juga
...........................................................................................................................................................................................................................................................................
Sebagai contoh,
.............................................................................................................................................................
SOALAN PEMAHAMAN:
i.
Apakah maksud meratapi luka nasib? [2 markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah
yang boleh diambil bagi mengangkat martabat Bahasa Melayu yang hampir tenggelam
semula?
[KBAT] [3 markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________
ada jwp ke? cikgu
ReplyDeleteAde jawapan x cg
ReplyDelete