SAJAK Sang Gembala Kuda [Mohd Hashim Othman]
Rangkap
1:
Dia lelaki bergelar perkasa dengan cemeti keberanian di tangan rembat angkuhnya memacu takut menghalau kuda-kuda di padang berebutan memburu kandang. |
Seorang penjaga
kuda sedang menghalau kuda-kuda dengan penyebat masuk ke dalam kandang
|
Rangkap 2:
Rumput dan jerami terhidang adalah kanun janji kesetiaan dimamah rakus kala lapar tak peduli nasib diri setelah kenyang jadi tunggangan memburu rakan. |
Dalam kandang
telah tersedia rumput dan jerami sebagai makanan yang menjadikan kuda
sentiasa setia.kuda ini tidak sedar dijadikan tunggangan untuk memburu
kuda lain.
|
Rangkap 3:
Dia lelaki punya kuasa sesekali suaranya lebih gempita daripada ringkik kuda sekandang pacuannya diiring seribu keberanian meredah onak di rimba perburuan meranduk lumpur di paya penindasan sambil melibas cemeti durjana dia melampar muslihat aku penyelamat maruah berjuang atas dasar kebenaran menentang semua kebobrokan |
Penjaga kuda
diibaratkan pemimpin yang mempunyai kemampuan untuk mengawal seluruh pengikut
. Dia menggunakan seluruh kuasanya untuk menindas . Namun ada seseorang
yang berani menentang kekejaman dan menghalang penindasan penguasa.
|
Rangkap 4:
Dia lelaki sang gembala kuda hanya mengenal pantas tunggangan tanpa membaca keletihannya dia lelaki sang gembala kuda hanya tahu mengejar kehebatan tanpa menghitung kesakitannya dan kuda-kuda itu ditunggangi ditunggangi dan ditunggangi! |
Penjaga kuda
hanya mahu kudanya berlari dengan kencang tanpa mengambil kira kepenatan kuda
yang ditunggang.Dia juga hanya mahu kuda yang boleh membawa kemenangan tetapi
tidak menghiraukan penderitaan kuda yang ditunggangnya.semua kudanya terus
ditunggangi tanpa belas kasihan.
|
Kosa Kata:
|
Kosa Kata:
|
ASPEK KAJIAN
KOMSAS:
Tema
Sajak tersebut
bertemakan tugas penjaga kuda yang mampu mengawal kudanya dengan peyembat
sebagai lambang kekuatan dan kekuasaannya di kandang. Hal ini demikian kerana .....................
mengatakan bahawa ...............................................................................
...................................................................................................................................................
Tambahan pula, .......................................................................................................................
.......................................................
Persoalan
Antara persoalan
yang terkandung dalam sajak tersebut adalah tentang
.....................................................
.............................................................................................
Persoalan tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
............................................................................................................................
......................
..........................................................................................................
Selain itu, persoalan tentang
.................................................................................................................................
........................................................ turut dipaparkan dalam
sajak tersebut. Hal ini demikian kerana penyajak ........................................................................................................................
....................................................................
.............................................................................. Persoalan
tentang ................................................
................................................................... juga
ditampilkan oleh penyajak apabila beliau menyatakan bahawa ......................................................................................................................................................................................................................................................................................
Nilai
Antara nilai yang
terdapat dalam sajak tersebut ialah nilai cinta akan negara. Nilai tersebut
dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan .....................................................................
...............................................................................................................................................................................
Selain itu, nilai ...................... turut ditampilkan oleh penyajak,
misalnya penyajak .....................................................
...................................................................
.....................................................................................................................
Nilai ..................... juga turut terkandung dalam sajak tersebut. Nilai tersebut tergambar apabila penyajak
................................................................................................
Gaya Bahasa
Antara unsur gaya
bahasa yang digunakan dalan sajak tersebut termasuklah
................................. iaitu
......................................................................,
contohnya ....................................................
....................... Selain itu, unsur sinkof turut digunakan oleh penyajak
melalui kata-kata .................................................. seperti
............................................ Unsur
........................................ iaitu
.......................................... juga turut digunakan dalam
sajak. Hal ini terbukti melalui baris
....................... .............................................
Pengajaran
Antara pengajaran
yang boleh diambil daripada sajak tersebut ialah kita mestilah .....................................................................................................................................................................................................................................
Pengajaran tersebut terbukti apabila
penyajak menyatakan ...........................................................
................................................... ..............................................................................................................Selain
itu, kita haruslah
...........................................................................................................
Hal ini demikian, ....................................................................................................................................
Kita juga
...........................................................................................................................................................................................................................................................................
Sebagai contoh, .............................................................................................................................................................
SOALAN PEMAHAMAN:
i.
Berikan maksud
tanpa membaca keletihannya. [2
markah]
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.
Pada pendapat anda, bagaimanakah
penganiyaan terhadap kerahan tenaga haiwan dapat ditangani dalam kalangan
pemilik haiwan?
Nyatakan tiga tindakan anda. [KBAT] [3
markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment