Wednesday 30 April 2014

LATIHAN LARAS BAHASA

LARAS BAHASA:

Laras Bahasa ialah variasi atau pelbagaian bahasa berdasarkan penggunaannya (bagi bidang tertentu)

LATIHAN:

Kenal pasti laras bahasa bagi petikan-petikan di bawah ini.

1. “Hutan sering dianggap sebagai ‘peparu hijau’ masyarakat. Hal ini demikian kerana pokok-pokok di hutan mengambil udara daripada atmosfera dan membebaskan oksigen yang penting untuk pernafasan manusia.”

Jawapan:………………………………………………..

2. “ Akta ini ialah satu perundangan buruh yang penting. Bersama-sama dengan peraturan dan arahan yang terkandung di dalamnya, akta ini menyediakan satu rangka kerja undang-undang yang menyeluruh melibatkan perkara seperti pembayaran upah, perlindungan bersalin, hari rehat, kerja pada hari rehat, waktu kerja, cuti tahunan, cuti sakit, dan sebagainya”.

Jawapan:……………………………………………….

3. “ Penggunaan cip pintar dalam dokumen rasmi sudah bermula. Mulai minggu lalu, dokumen perjalanan elektronik atau passport elektronik dilengkapi cip yang mempunyai cirri keselamatan serta teknologi tinggi akan digunakan di seluruh negara.”

Jawapan:………………………………………………..

4. “Obesiti merupakan penyakit yang berpunca daripada amalan pemakanan yang tidak seimbang dan tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Kita perlu mengambil makanan yang seimbang iaitu yang mengandungi semua gizi yang diperlukan tubuh kita secara sederhana bagi setiap satunya.”

Jawapan:……………………………………………….



5. “Anda berasa letih dan tidak bermaya? Sampai bila anda mahu terus begini? – Jus Gamat Asli telah berada di pasaran setelah sepuluh tahun dalam kajian. Dapatan kajian kami membuktikan Jus Gamat Asli telah dapat menyembuhkan pelbagai penyakit lemah urat saraf, lemah anggota badan, kencing manis, darah tinggi dan kelesuan.Ya, setakat ini produk kami diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan.”


Jawapan:…………………………………………………..

No comments:

Post a Comment