Wednesday 16 April 2014

MASALAH SALAH LAKU REMAJA

ISI – ISI PENTING SECARA UMUM BAGI TAJUK / ISU SALAH LAKU REMAJA

PUNCA/FAKTOR/SEBAB :

  1. Institusi kekeluargaan yang goyah.

·        Hubungan kekeluargaan yang longgar – akibat ibu bapa terlalu sibuk/mementingkan kerjaya hingga mengabaikan anak-anak –“ anak diriba diletakkan, kera di hutan disusui “– tidak  menyediakan ruang untuk bermesra dengan anak-anak – anak-anak kurang kasih sayang akan memberontak.
·        Ibu bapa menunjukkan contoh teladan yang negatif – pergaduhan suami isteri di hadapan anak-anak/kerap bergaduh /penderaan – emosi  anak-anak terganggu – mencari ketenangan di luar rumah – berkenalan dengan remaja liar – akhirnya melakukan jenayah.
·        Ibu bapa yang terlalu mengongkong –keluarga yang mengamalkan sikap terlalu tertutup dan menetapkan suatu undang-undang atau peraturan yang perlu diikuti oleh setiap ahli keluarga tanpa kompromi – remaja  rasa tertekan – jiwa  remaja memberontak – jika  berpeluang keluar daripada keadaan itu -  mereka akan melakukan apa-apa sahaja yang terlintas di fikiran tanpa berfikir panjang – menggunakan  jalan pintas menyelesaikan masalah – lari dari rumah/penyalahgunaan dadah/merokok
·        Keluarga yang terlalu memberikan kebebasan ini biasanya bersikap terbuka yang keterlaluan – tiada suatu peraturan atau ketetapan khusus yang diamalkan - keadaan ini juga tidak baik kerana para remaja memerlukan sesuatu yang dapat dijadikan panduan untuk menjalani kehidupan mereka - tanpa panduan, belum tentu mereka dapat melalui kehidupan ini dengan sebaik mungkin - mengakibatkan mereka mudah terjerumus ke arah gejala sosial yang pelbagai kini.
·        Ibu bapa yang terlalu memanjakan anak- anak – “bagai menatang minyak yang penuh” – tidak menegur kelakuan anak-anak yang kurang sopan kerana takut anak berkecil hati – mengikut  segala kemahuan anak-anak – anak-anak menggunakan kesempatan ini untuk keperluannya berseronok.
·        Harapan ibu bapa yang terlalu tinggi – mengharapkan anaknya mendapat keputusan cemerlang melebihi keupayaan dirinya – memberikan tekanan – mencari rakan yang dapat menghiburkannya/ kadangkala ibu bapa yang menetapkan jalan hidupnya pada masa akan datang – tidak  berpeluang mengikut naluri/cita-cita sendiri – remaja  mula memberontak.
·        Perceraian ibu bapa amat memberikan kesan mendalam terhadap anak-anak – mereka kehilangan kasih sayang daripada ibu atau bapa. Ibu / bapa tunggal perlu bekerja keras menyara mereka – tidak banyak meluangkan masa bersama mereka – mereka mencari keseronokan di luar.

  1. Pengaruh rakan sebaya.

  • Tersalah memilih rakan yang bersikap negatif/ mempunyai masalah disiplin – rakan merupakan antara orang yang rapat dengan seseorang remaja – menjadi tempat mereka meluahkan perasaan dan masalah setelah diabaikan oleh keluarga – terpengaruh dengan kelakuan buruk rakan sebaya – tertarik dengan cara rakan mengatasi  masalah mereka dengan mudah – vandalisme  /penyalahgunaan dadah dll
  • Perlakuan negatif ini disokong oleh rakan-rakan – menyebabkan mereka rasa kuat dan berani untuk melakukan aktiviti tersebut lagi – jika ramai penyokong, dia merasakan dirinya popular dan berstatus.
  • Menyahut cabaran daripada rakan sebaya - sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk mengekalkan persahabatan/menjadi ahli sesuatu kumpulan / takut disingkirkan – diugut  dan mendapat balasan jika tidak melakukannya - merokok/penyalahgunaan dadah dll – mereka lupa bahawa “kawan juga kadangkala boleh makan kawan” - dalam keadaan ini ramai remaja terjerumus dalam gejala sosial.

  1. Pegangan agama yang rapuh.

  • Didikan agama yang kurang – menipiskan  tahap keimanan seseorang – didikan agama menjadi benteng yang yang kukuh untuk menahan diri seseorang untuk melakukan perbuatan yang tidak baik -  mereka tidak takut membuat dosa kerana berangggapan perbuatan tersebut tidak mendapat pembalasan  Tuhan pada masa itu juga.
  • Agama menggariskan panduan hidup perbuatan yang boleh dilakukan dan dilarang – tanpa didikan agama, remaja tidak dapat membezakan antara perbuatan yang baik dan batil/buruk – mereka tidak dapat bertindak secara rasional dan  lebih suka mengikut emosi untuk mengatasi sesuatu masalah – mudah terikut-ikut dengan keadaan persekitaran yang tidak sihat/ terpengaruh dengan gejala sosial.

  1. Pengaruh media massa (media cetak, media elektronik, Internet dll)

  • Media elektronik menayangkan rancangan yang ada unsur keganasan – kebanyakan remaja suka menonton televisyen – terpengaruh dengan watak antagonis /jahat – memberikan idea untuk melakukan gejala sosial.
  • Rancangan yang diimport dari Barat yang sering memaparkan gaya hidup yang bebas/mewah – remaja mula meniru cara hidup sedemikian.
  • Banyak rancangan dari Barat memaparkan remaja berani melawan nasihat ibu bapa kerana memperjuangkan hak kebebasan mereka – nilai hormat-menghormati semakin luntur antara ahli keluarga.
  • Rancangan memaparkan adegan-adegan yang mencolok mata dan mengghairahkan, lebih-lebih lagi bagi siaran yang berbayar.
  • Rancangan televisyen sebegini seolah-olah memberikan satu fahaman bahawa orang ramai boleh mengadakan seks rambang selagi tidak ada pencabulan hak dan kebebasan antara dua pihak. Budaya seperti inilah yang mendedahkan remaja kepada penyakit-penyakit kelamin yang berbahaya.
  • Lambakan bahan picisan yang berunsurkan seks – mudah didapati kerana dijual di merata-rata tempat – harganya murah dan mampu dibeli oleh remaja.
  • Selain video cakera padat (VCD), bahan-bahan pornografi juga mudah didapati melalui internet yang sukar dibuat tapisan oleh pihak yang berwajib.
  • Media massa juga menyampaikan maklumat tentang fesyen-fesyen terkini – remaja yang terpengaruh akan mula meniru fesyen tersebut – kebanyakannya mencolok mata – menyebabkan kes rogol.
  • Budaya kuning dari Barat disebarkan melalui media massa - memperkenalkan cara hidup yang pincang seperti “Hip-hop”, “punk”, “hippies”, “black metal”, “pink metal”, “one night stand”, seks bebas.

  1. Sikap remaja itu sendiri.

  • Perasaan ingin mencuba – naluri manusia yang normal untuk mencuba sesuatu yang baru bagi mendapatkan kesannya/dapat memuaskan nafsu ingin tahu – tidak dapat memisahkan diri daripada perkara tersebut yang pada asalnya sekadar ingin mencuba - menjadi “darah daging”.
  • Sikap remaja juga dahaga akan keseronokan – apa-apa sahaja benda-benda yang memberikan keseronokan kepada mereka akan dilakukan sama ada kerana terikut-ikut dengan sikap kawan-kawan atau pilihan sendiri. Hal menyebabkan remaja terlibat dengan rokok, pergaulan bebas, lepak, mat rempit, dadah dan sebagainya – ketika  ini perkara yang terlintas di pemikiran mereka hanya keseronokan tanpa memikirkan akibat perbuatan mereka itu kelak.
  • Tidak mahu mendengar nasihat ibu bapa – “bagai mencurah air ke daun keladi” - berasa diri mereka sudah dewasa dan berhak membuat keputusan sendiri – tidak suka ibu bapa mencampuri hal mereka.
  • Lebih suka mendengar nasihat/pandangan rakan/kekasih  – berasa seronok apabila bersama mereka kerana bebas membuat apa-apa yang digemari tanpa pengawasan ibu bapa.
  • Sikap kurang berkeyakinan kepada diri sendiri menyebabkan mereka bergantung kepada rakan-rakan membuat keputusan atau mengikut sahaja telunjuk mereka.
  • Mangsa penderaan yang ingin mengurangkan tekanan perasaan juga akan melakukan aktiviti-aktiviti tidak sihat ini.

  1. Sikap masyarakat

  • Sebahagian masyarakat  bersikap apati ( tidak peduli), individualistik dan materialistik - remaja ialah produk sistem sesebuah masyarakat - masyarakat yang pincang akhirnya akan melahirkan produk yang pincang.
  • Sikap sesetengah masyarakat kini yang mementingkan soal kebendaan dan tidak ambil peduli terhadap isu-isu sosial sememangnya merumitkan masalah yang sedia wujud.
  • Menurut kajian, kebanyakan masalah sosial banyak berlaku di bandar - golongan remaja melakukan gejala sosial bukannya tidak terpelajar tetapi generasi yang dilahirkan di bandar sukar dikawal.
  • Di kawasan bandar sesetengah penduduknya tidak ambil peduli terhadap apa-apa perkara  yang berlaku di sekeliling mereka - golongan remaja merasakan diri mereka bebas untuk meneruskan gejala negatif ini kerana mereka tahu tiada sesiapa yang mempedulikannya. 


KESAN / IMPLIKASI / MASALAH YANG TIMBUL:

  1. Menggugat kesejahteraan sosial.

·        Remaja menjadi liar - melakukan pelbagai gejala sosial tanpa perasaan bersalah – mengganggu ketenteraman awam – orang ramai berasa tidak selamat – sentiasa bimbang akan keselamatan diri dan keluarga – menjadi mangsa remaja bermasalah.


  1. Membantutkan pembangunan negara.

  • Remaja tidak berupaya memberikan sumbangan kepada negara – terjebak dengan kegiatan yang merosakkan diri seperti penyalahgunaan dadah – remaja menjadi tulang belakang kemajuan negara – menggagalkan usaha kerajaan  melaksanakan dasar-dasar pembangunan dengan berjaya  seperti RMK-9 – negara tidak lagi memiliki modal insan yang berkualiti untuk menggerakkan ekonomi negara tidak mempunyai daya saing yang kuat.

  1. Menjejaskan imej negara.

  • Negara-negara lain akan memandang rendah kredibiliti negara kita – gagal menangani masalah sosial negara – masalah sosial yang membabitkan pelancong asing – ragut/vandalisme dll – mengurangkan minat mereka untuk kembali melancong di sini – menceritakan kepada rakan-rakan yang lain – media massa asing mengheboh-hebohkan perkara tersebut - menjejaskan imej negara.

  1. Mencemarkan maruah keluarga.

  • Kerana nila setitik, rosak susu belanga – masyarakat hilang kepercayaan terhadap keluarga tersebut – maruah keluarga tercalar/jatuh dengan tindakan remaja tersebut – “menconteng arang ke muka” – menjejaskan masa depan adik-beradik yang lain – lebih teruk lagi jika menjejaskan emosi ahli keluarga yang tidak dapat menerima tekanan daripada  masyarakat – mengambil masa yang lama untuk memulihkan/mengembalikan maruah keluarga.

  1. Menjejaskan masa depan remaja .

  • Terlibat dalam gejala sosial menyebabkan mereka menjadi sampah masyarakat – dipandang hina –remaja tidak mempunyai hala tuju / matlamat yang jelas pada masa depan – tidak bercita-cita tinggi –jika sudah insaf – sukar  mendapat kepercayaan daripada masyarakat lagi/memandang serong – sukar mendapatkan pekerjaan – disisihkan keluarga yang tidak dapat menerima kelakuan mereka – hidup yang terumbang-ambing – akhirnya membunuh diri atau melibatkan diri secara serius apabila dewasa – menjadi musuh negara.


LANGKAH MENGATASI / MENANGANI / MEMBENDUNG:

  1. Peranan intitusi kekeluargaan.

  • Hubungan kekeluargaan - Ibu bapa ubah paradigma/cara berfikir untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan – tidak terlalu mengongkong/terlalu memanjakan akan-anak – kebebasan yang diberikan perlu ada batasan
  • Meluangkan masa dengan anak-anak – mendengar  masalah mereka – menjadi sahabat mereka – membawa keluarga bercuti – melakukan aktiviti yang menarik.
  • Ibu bapa perlu mengenali rakan anak-anak remaja mereka - jika perlu, sesekali meminta anak-anak supaya membawa rakan-rakan mereka ke rumah supaya dapat mengetahui latar belakang dan tingkah laku kawan-kawannya – memberikan nasihat jika ibu bapa mendapati kawan-kawan anak mereka mencurigakan dan dapat membawa masalah pada kemudian hari.
  • Pendidikan agama - Menerapkan didikan agama dan nilai-nilai murni dalam keluarga – sejak anak-anak masih kecil – dapat membantu anak-anak terjebak ke kancah gejala sosial – mempunyai benteng keimanan yang kukuh.
  • Sentiasa prihatin dengan perubahan sikap anak-anak – cara berpakaian/pertuturan/fizikal – menasihati dengan cara berhemah dan tidak memarahi secara melulu jika anak-anak telah berubah ke arah yang tidak sihat.
  • Menjadi model kepada anak-anak – menunjukkan teladan yang baik – anak-anak berkelakuan seperti ibu bapanya – pendidikan bermula dari rumah - bapa borek, anak rintik/ ke mana jatuhnya kuah, kalau tidak ke nasi/bagaimana acuan, begitulah kuihnya.
  • Ibu bapa perlu sentiasa menambahkan ilmu /kemahiran mendidik anak-anak/menjadi ibu bapa cemerlang – Seminar Keibubapaan – dengan ilmu yang ada dapat menangani segala masalah anak-anak muda zaman sekarang dengan bijak.

  1. Peranan masyarakat.

·        Memberi sokongan padu terhadap semua program yang dianjurkan oleh kerajaan- tidak memandang enteng segala kempen anjuran kerajaan-sama-sama  turut serta – tidak memberikan pelbagai alasan untuk lari dari tanggungjawab – sibuk/banyak kerja.
·        Membantu membimbing remaja yang tersalah langkah – tidak mengamalkan sikap mementingkan diri sendiri kerana beranggapan mereka bukan ahli keluarga sendiri – bersikap seperti enau dalam belukar , melepaskan pucuk masing-masing– mereka mungkin dapat mempengaruhi anak-anak kita – “jangan sudah terhantuk, baru terngadah” / “nasi sudah menjadi bubur”.
·        Menerima kembali remaja yang telah insaf dengan hati terbuka – “bumi mana tidak ditimpa hujan” - tidak memandang hina / memulaukan mereka– memberikan peluang untuk mereka berubah – pekerjaan/kepercayaan – supaya mereka tidak kembali melakukan kegiatan lalu.
·        Mengaktifkan/ menubuhkan Rukun Tetangga (RT) di kawasan tempat tinggal – RT merupakan satu program sukarela yang bertujuan untuk membantu dalam pembangunan masyarakat setempat di Malaysia – Peranan utama RT adalah untuk menganjurkan kumpulan-kumpulan rondaan yang bertugas pada waktu malam untuk mengurangkan kegiatan jenayah di sekitar kawasan kejiranan – anggota  kumpulan rondaan biasanya dianggotai oleh ahli-ahli masyarakat di kawasan kejiranan tersebut – jika RT aktif menjalankan rondaan, gejala sosial dapat dikurangkan.
·         
  1. Peranan sekolah.

·        Pihak sekolah mengenal pasti pelajar bermasalah disiplin – untuk memantau kelakuan mereka – untuk diberikan khidmat  kaunseling – pihak sekolah memberikan sokongan moral – mengadakan kem motivasi.
·        Sentiasa memaklumkan kes salah laku kepada ibu bapa – perbincangan  antara pihak sekolah dan ibu bapa diadakan –komunikasi dua hala dapat mengelakkan salah faham – penyelesaian dapat ditentukan.
·        Pelajar yang bermasalah diberikan hukuman berbentuk kerja amal – mengurangkan hukuman berbentuk fizikal – mengelakkan pelajar terlalu tertekan dan memberontak – mengurangkan kadar keciciran kerana diberhentikan/berhenti sekolah.
·        Menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah – memenuhi masa dengan berfaedah – menimba pengalaman untuk bekerjasama,memimpin dan bertoleransi.

  1. Peranan media massa.

·        Media massa sebagai wahana menyampaikan informasi terkini berhati-hati memilih bahan yang ingin ditayangkan/diterbitkan – tidak terlalu bersikap terbuka dengan memilih bahan-bahan dari luar negara.
·        Mengutamakan bahan yang bermutu - tidak memilih bahan/rancangan yang diimport dari Barat – lebih sensitif dengan norma-norma masyarakat timur.
·        Tidak mementingkan keuntungan semata-mata/tidak mementingkan rancangan/bahan yang berbentuk komersial sahaja – mengehadkan rancangan yang bercorak hiburan – perlu menyelitkan rancangan/bahan yang berunsurkan pendidikan / ilmiah.

  1. Peranan kerajaan.

  • Melancarkan pelbagai kempen/program untuk pembangunan masyarakat, keluarga dan remaja.
  • Kempen Antibuli/Hari Tanpa Tembakau/Rumahku, Syurgaku/Program Rakan Muda/Program Latihan Khidmat Negara(PLKN) /Kempen Antidadah ( pilih yang bersesuaian dengan isu) – dapat mengurangkan masalah sosial dalam kalangan remaja. Melalui kempen ini, remaja mendapat penerangan yang jelas tentang sesuatu isu  ( dadah/buli/AIDS). Program Rakan Muda mendedahkan remaja dengan cara hidup yang sihat / remaja dilatih untuk berdisiplin menerusi PLKN.

  • Menguar-uarkan  kempen hingga ke kawasan luar bandar – memberikan peluang kepada remaja di luar bandar untuk mengetahui informasi-informasi terkini tentang sesuatu isu – ramai dalam kalangan mereka yang akan berhijrah ke bandar – kejutan budaya dapat dikurangkan  /lebih berhati-hati



2 comments:

  1. cikgu, salam 1Malaysia. Bolehkah cikgu berikan e-mel add kasi saya, saya cikgu BM dari Bkt Mertajam, ingin berkongsi ilmu sama cikgu. TK
    e-mel saya: serenephong2011@hotmail.com
    harap cikgu boleh reply, thx

    ReplyDelete
  2. salam cikgu.cikgu pernah mengajar di SMTJS kan?

    ReplyDelete