ISI – ISI PENTING SECARA UMUM BAGI
TAJUK / ISU SALAH LAKU REMAJA
PUNCA/FAKTOR/SEBAB :
- Institusi
kekeluargaan yang goyah.
·
Hubungan kekeluargaan yang longgar – akibat ibu bapa
terlalu sibuk/mementingkan kerjaya hingga mengabaikan anak-anak –“ anak diriba diletakkan, kera di
hutan disusui “– tidak
menyediakan ruang untuk bermesra dengan anak-anak – anak-anak kurang
kasih sayang akan memberontak.
·
Ibu bapa menunjukkan contoh teladan yang negatif –
pergaduhan suami isteri di hadapan anak-anak/kerap bergaduh /penderaan –
emosi anak-anak terganggu – mencari
ketenangan di luar rumah – berkenalan dengan remaja liar – akhirnya melakukan
jenayah.
·
Ibu bapa yang terlalu mengongkong –keluarga yang
mengamalkan sikap terlalu tertutup dan menetapkan suatu undang-undang atau
peraturan yang perlu diikuti oleh setiap ahli keluarga tanpa kompromi –
remaja rasa tertekan – jiwa remaja memberontak – jika berpeluang keluar daripada keadaan itu - mereka akan melakukan apa-apa sahaja yang
terlintas di fikiran tanpa berfikir panjang – menggunakan jalan pintas menyelesaikan masalah – lari
dari rumah/penyalahgunaan dadah/merokok
·
Keluarga yang terlalu memberikan kebebasan ini biasanya
bersikap terbuka yang keterlaluan – tiada suatu peraturan atau ketetapan khusus
yang diamalkan - keadaan ini juga tidak baik kerana para remaja memerlukan
sesuatu yang dapat dijadikan panduan untuk menjalani kehidupan mereka - tanpa
panduan, belum tentu mereka dapat melalui kehidupan ini dengan sebaik mungkin -
mengakibatkan mereka mudah terjerumus ke arah gejala sosial yang pelbagai kini.
·
Ibu bapa yang terlalu memanjakan anak- anak – “bagai
menatang minyak yang penuh” – tidak menegur kelakuan anak-anak yang kurang
sopan kerana takut anak berkecil hati – mengikut segala kemahuan anak-anak – anak-anak
menggunakan kesempatan ini untuk keperluannya berseronok.
·
Harapan ibu bapa yang terlalu tinggi – mengharapkan
anaknya mendapat keputusan cemerlang melebihi keupayaan dirinya – memberikan
tekanan – mencari rakan yang dapat menghiburkannya/ kadangkala ibu bapa yang
menetapkan jalan hidupnya pada masa akan datang – tidak berpeluang mengikut naluri/cita-cita sendiri
– remaja mula memberontak.
·
Perceraian ibu bapa amat memberikan kesan mendalam
terhadap anak-anak – mereka kehilangan kasih sayang daripada ibu atau bapa. Ibu
/ bapa tunggal perlu bekerja keras menyara mereka – tidak banyak meluangkan
masa bersama mereka – mereka mencari keseronokan di luar.
- Pengaruh
rakan sebaya.
- Tersalah
memilih rakan yang bersikap negatif/ mempunyai masalah disiplin – rakan
merupakan antara orang yang rapat dengan seseorang remaja – menjadi tempat
mereka meluahkan perasaan dan masalah setelah diabaikan oleh keluarga –
terpengaruh dengan kelakuan buruk rakan sebaya – tertarik dengan cara
rakan mengatasi masalah mereka
dengan mudah – vandalisme
/penyalahgunaan dadah dll
- Perlakuan
negatif ini disokong oleh rakan-rakan – menyebabkan mereka rasa kuat dan
berani untuk melakukan aktiviti tersebut lagi – jika ramai penyokong, dia
merasakan dirinya popular dan berstatus.
- Menyahut
cabaran daripada rakan sebaya - sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk
mengekalkan persahabatan/menjadi ahli sesuatu kumpulan / takut
disingkirkan – diugut dan mendapat
balasan jika tidak melakukannya - merokok/penyalahgunaan dadah dll – mereka
lupa bahawa “kawan juga kadangkala boleh makan kawan” - dalam keadaan ini
ramai remaja terjerumus dalam gejala sosial.
- Pegangan
agama yang rapuh.
- Didikan
agama yang kurang – menipiskan
tahap keimanan seseorang – didikan agama menjadi benteng yang yang
kukuh untuk menahan diri seseorang untuk melakukan perbuatan yang tidak
baik - mereka tidak takut membuat
dosa kerana berangggapan perbuatan tersebut tidak mendapat pembalasan Tuhan pada masa itu juga.
- Agama
menggariskan panduan hidup perbuatan yang boleh dilakukan dan dilarang –
tanpa didikan agama, remaja tidak dapat membezakan antara perbuatan yang
baik dan batil/buruk – mereka tidak dapat bertindak secara rasional
dan lebih suka mengikut emosi untuk
mengatasi sesuatu masalah – mudah terikut-ikut dengan keadaan persekitaran
yang tidak sihat/ terpengaruh dengan gejala sosial.
- Pengaruh
media massa (media cetak, media elektronik, Internet dll)
- Media
elektronik menayangkan rancangan yang ada unsur keganasan – kebanyakan
remaja suka menonton televisyen – terpengaruh dengan watak antagonis
/jahat – memberikan idea untuk melakukan gejala sosial.
- Rancangan
yang diimport dari Barat yang sering memaparkan gaya hidup yang
bebas/mewah – remaja mula meniru cara hidup sedemikian.
- Banyak
rancangan dari Barat memaparkan remaja berani melawan nasihat ibu bapa
kerana memperjuangkan hak kebebasan mereka – nilai hormat-menghormati
semakin luntur antara ahli keluarga.
- Rancangan
memaparkan adegan-adegan yang mencolok mata dan mengghairahkan,
lebih-lebih lagi bagi siaran yang berbayar.
- Rancangan
televisyen sebegini seolah-olah memberikan satu fahaman bahawa orang ramai
boleh mengadakan seks rambang selagi tidak ada pencabulan hak dan
kebebasan antara dua pihak. Budaya seperti inilah yang mendedahkan remaja
kepada penyakit-penyakit kelamin yang berbahaya.
- Lambakan
bahan picisan yang berunsurkan seks – mudah didapati kerana dijual di
merata-rata tempat – harganya murah dan mampu dibeli oleh remaja.
- Selain
video cakera padat (VCD),
bahan-bahan pornografi juga mudah didapati melalui internet yang sukar
dibuat tapisan oleh pihak yang berwajib.
- Media
massa juga menyampaikan maklumat tentang fesyen-fesyen terkini – remaja
yang terpengaruh akan mula meniru fesyen tersebut – kebanyakannya mencolok
mata – menyebabkan kes rogol.
- Budaya
kuning dari Barat disebarkan melalui media massa - memperkenalkan cara
hidup yang pincang seperti “Hip-hop”, “punk”, “hippies”, “black metal”,
“pink metal”, “one night stand”, seks bebas.
- Sikap remaja
itu sendiri.
- Perasaan
ingin mencuba – naluri manusia yang normal untuk mencuba sesuatu yang baru
bagi mendapatkan kesannya/dapat memuaskan nafsu ingin tahu – tidak dapat
memisahkan diri daripada perkara tersebut yang pada asalnya sekadar ingin
mencuba - menjadi “darah daging”.
- Sikap
remaja juga dahaga akan keseronokan – apa-apa sahaja benda-benda yang
memberikan keseronokan kepada mereka akan dilakukan sama ada kerana
terikut-ikut dengan sikap kawan-kawan atau pilihan sendiri. Hal
menyebabkan remaja terlibat dengan rokok, pergaulan bebas, lepak, mat rempit,
dadah dan sebagainya – ketika ini
perkara yang terlintas di pemikiran mereka hanya keseronokan tanpa
memikirkan akibat perbuatan mereka itu kelak.
- Tidak
mahu mendengar nasihat ibu bapa – “bagai mencurah air ke daun keladi” -
berasa diri mereka sudah dewasa dan berhak membuat keputusan sendiri –
tidak suka ibu bapa mencampuri hal mereka.
- Lebih
suka mendengar nasihat/pandangan rakan/kekasih – berasa seronok apabila bersama mereka
kerana bebas membuat apa-apa yang digemari tanpa pengawasan ibu bapa.
- Sikap
kurang berkeyakinan kepada diri sendiri menyebabkan mereka bergantung
kepada rakan-rakan membuat keputusan atau mengikut sahaja telunjuk mereka.
- Mangsa
penderaan yang ingin mengurangkan tekanan perasaan juga akan melakukan
aktiviti-aktiviti tidak sihat ini.
- Sikap
masyarakat
- Sebahagian
masyarakat bersikap apati ( tidak
peduli), individualistik dan materialistik - remaja ialah produk sistem
sesebuah masyarakat - masyarakat yang pincang akhirnya akan melahirkan
produk yang pincang.
- Sikap
sesetengah masyarakat kini yang mementingkan soal kebendaan dan tidak
ambil peduli terhadap isu-isu sosial sememangnya merumitkan masalah yang
sedia wujud.
- Menurut
kajian, kebanyakan masalah sosial banyak berlaku di bandar - golongan
remaja melakukan gejala sosial bukannya tidak terpelajar tetapi generasi
yang dilahirkan di bandar sukar dikawal.
- Di
kawasan bandar sesetengah penduduknya tidak ambil peduli terhadap apa-apa
perkara yang berlaku di sekeliling
mereka - golongan remaja merasakan diri mereka bebas untuk meneruskan
gejala negatif ini kerana mereka tahu tiada sesiapa yang
mempedulikannya.
KESAN / IMPLIKASI / MASALAH YANG
TIMBUL:
- Menggugat
kesejahteraan sosial.
·
Remaja menjadi liar - melakukan pelbagai gejala sosial
tanpa perasaan bersalah – mengganggu ketenteraman awam – orang ramai berasa
tidak selamat – sentiasa bimbang akan keselamatan diri dan keluarga – menjadi
mangsa remaja bermasalah.
- Membantutkan
pembangunan negara.
- Remaja
tidak berupaya memberikan sumbangan kepada negara – terjebak dengan
kegiatan yang merosakkan diri seperti penyalahgunaan dadah – remaja
menjadi tulang belakang kemajuan negara – menggagalkan usaha kerajaan melaksanakan dasar-dasar pembangunan
dengan berjaya seperti RMK-9 –
negara tidak lagi memiliki modal insan yang berkualiti untuk menggerakkan
ekonomi negara tidak mempunyai daya saing yang kuat.
- Menjejaskan
imej negara.
- Negara-negara
lain akan memandang rendah kredibiliti negara kita – gagal menangani
masalah sosial negara – masalah sosial yang membabitkan pelancong asing –
ragut/vandalisme dll – mengurangkan minat mereka untuk kembali melancong
di sini – menceritakan kepada rakan-rakan yang lain – media massa asing
mengheboh-hebohkan perkara tersebut - menjejaskan imej negara.
- Mencemarkan
maruah keluarga.
- Kerana
nila setitik, rosak susu belanga – masyarakat hilang kepercayaan terhadap
keluarga tersebut – maruah keluarga tercalar/jatuh dengan tindakan remaja
tersebut – “menconteng arang ke muka” – menjejaskan masa depan
adik-beradik yang lain – lebih teruk lagi jika menjejaskan emosi ahli
keluarga yang tidak dapat menerima tekanan daripada masyarakat – mengambil masa yang lama
untuk memulihkan/mengembalikan maruah keluarga.
- Menjejaskan
masa depan remaja .
- Terlibat
dalam gejala sosial menyebabkan mereka menjadi sampah masyarakat –
dipandang hina –remaja tidak mempunyai hala tuju / matlamat yang jelas
pada masa depan – tidak bercita-cita tinggi –jika sudah insaf – sukar mendapat kepercayaan daripada masyarakat
lagi/memandang serong – sukar mendapatkan pekerjaan – disisihkan keluarga
yang tidak dapat menerima kelakuan mereka – hidup yang terumbang-ambing –
akhirnya membunuh diri atau melibatkan diri secara serius apabila dewasa –
menjadi musuh negara.
LANGKAH MENGATASI / MENANGANI / MEMBENDUNG:
- Peranan
intitusi kekeluargaan.
- Hubungan
kekeluargaan - Ibu bapa ubah paradigma/cara berfikir untuk mengeratkan
hubungan kekeluargaan – tidak terlalu mengongkong/terlalu memanjakan
akan-anak – kebebasan yang diberikan perlu ada batasan
- Meluangkan
masa dengan anak-anak – mendengar
masalah mereka – menjadi sahabat mereka – membawa keluarga bercuti
– melakukan aktiviti yang menarik.
- Ibu
bapa perlu mengenali rakan anak-anak remaja mereka - jika perlu, sesekali
meminta anak-anak supaya membawa rakan-rakan mereka ke rumah supaya dapat
mengetahui latar belakang dan tingkah laku kawan-kawannya – memberikan
nasihat jika ibu bapa mendapati kawan-kawan anak mereka mencurigakan dan
dapat membawa masalah pada kemudian hari.
- Pendidikan
agama - Menerapkan didikan agama dan nilai-nilai murni dalam keluarga –
sejak anak-anak masih kecil – dapat membantu anak-anak terjebak ke kancah
gejala sosial – mempunyai benteng keimanan yang kukuh.
- Sentiasa
prihatin dengan perubahan sikap anak-anak – cara
berpakaian/pertuturan/fizikal – menasihati dengan cara berhemah dan tidak
memarahi secara melulu jika anak-anak telah berubah ke arah yang tidak
sihat.
- Menjadi
model kepada anak-anak – menunjukkan teladan yang baik – anak-anak
berkelakuan seperti ibu bapanya – pendidikan bermula dari rumah - bapa
borek, anak rintik/ ke mana jatuhnya kuah, kalau tidak ke nasi/bagaimana
acuan, begitulah kuihnya.
- Ibu
bapa perlu sentiasa menambahkan ilmu /kemahiran mendidik anak-anak/menjadi
ibu bapa cemerlang – Seminar Keibubapaan – dengan ilmu yang ada dapat
menangani segala masalah anak-anak muda zaman sekarang dengan bijak.
- Peranan
masyarakat.
·
Memberi sokongan padu terhadap semua program yang
dianjurkan oleh kerajaan- tidak memandang enteng segala kempen anjuran
kerajaan-sama-sama turut serta – tidak
memberikan pelbagai alasan untuk lari dari tanggungjawab – sibuk/banyak kerja.
·
Membantu membimbing remaja yang tersalah langkah – tidak
mengamalkan sikap mementingkan diri sendiri kerana beranggapan mereka bukan
ahli keluarga sendiri – bersikap seperti enau dalam belukar , melepaskan pucuk
masing-masing– mereka mungkin dapat mempengaruhi anak-anak kita – “jangan sudah
terhantuk, baru terngadah” / “nasi sudah menjadi bubur”.
·
Menerima kembali remaja yang telah insaf dengan hati
terbuka – “bumi mana tidak ditimpa hujan” - tidak memandang hina / memulaukan
mereka– memberikan peluang untuk mereka berubah – pekerjaan/kepercayaan –
supaya mereka tidak kembali melakukan kegiatan lalu.
·
Mengaktifkan/ menubuhkan Rukun
Tetangga (RT) di kawasan tempat tinggal – RT merupakan satu
program sukarela yang bertujuan untuk membantu dalam pembangunan masyarakat setempat di Malaysia – Peranan utama
RT adalah untuk menganjurkan kumpulan-kumpulan rondaan yang bertugas pada waktu
malam untuk mengurangkan kegiatan jenayah di sekitar
kawasan kejiranan – anggota kumpulan
rondaan biasanya dianggotai oleh ahli-ahli masyarakat di kawasan kejiranan
tersebut – jika RT aktif menjalankan rondaan, gejala sosial dapat dikurangkan.
·
- Peranan
sekolah.
·
Pihak sekolah mengenal pasti pelajar bermasalah disiplin
– untuk memantau kelakuan mereka – untuk diberikan khidmat kaunseling – pihak sekolah memberikan
sokongan moral – mengadakan kem motivasi.
·
Sentiasa memaklumkan kes salah laku kepada ibu bapa –
perbincangan antara pihak sekolah dan
ibu bapa diadakan –komunikasi dua hala dapat mengelakkan salah faham –
penyelesaian dapat ditentukan.
·
Pelajar yang bermasalah diberikan hukuman berbentuk kerja
amal – mengurangkan hukuman berbentuk fizikal – mengelakkan pelajar terlalu
tertekan dan memberontak – mengurangkan kadar keciciran kerana
diberhentikan/berhenti sekolah.
·
Menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum di
sekolah – memenuhi masa dengan berfaedah – menimba pengalaman untuk
bekerjasama,memimpin dan bertoleransi.
- Peranan
media massa.
·
Media massa sebagai wahana menyampaikan informasi terkini
berhati-hati memilih bahan yang ingin ditayangkan/diterbitkan – tidak terlalu
bersikap terbuka dengan memilih bahan-bahan dari luar negara.
·
Mengutamakan bahan yang bermutu - tidak memilih
bahan/rancangan yang diimport dari Barat – lebih sensitif dengan norma-norma
masyarakat timur.
·
Tidak mementingkan keuntungan semata-mata/tidak
mementingkan rancangan/bahan yang berbentuk komersial sahaja – mengehadkan
rancangan yang bercorak hiburan – perlu menyelitkan rancangan/bahan yang
berunsurkan pendidikan / ilmiah.
- Peranan
kerajaan.
- Melancarkan
pelbagai kempen/program untuk pembangunan masyarakat, keluarga dan remaja.
- Kempen
Antibuli/Hari Tanpa Tembakau/Rumahku, Syurgaku/Program Rakan Muda/Program
Latihan Khidmat Negara(PLKN) /Kempen Antidadah ( pilih yang bersesuaian
dengan isu) – dapat mengurangkan masalah sosial dalam kalangan remaja.
Melalui kempen ini, remaja mendapat penerangan yang jelas tentang sesuatu
isu ( dadah/buli/AIDS). Program
Rakan Muda mendedahkan remaja dengan cara hidup yang sihat / remaja
dilatih untuk berdisiplin menerusi PLKN.
- Menguar-uarkan kempen hingga ke kawasan luar bandar –
memberikan peluang kepada remaja di luar bandar untuk mengetahui
informasi-informasi terkini tentang sesuatu isu – ramai dalam kalangan
mereka yang akan berhijrah ke bandar – kejutan budaya dapat dikurangkan /lebih berhati-hati
cikgu, salam 1Malaysia. Bolehkah cikgu berikan e-mel add kasi saya, saya cikgu BM dari Bkt Mertajam, ingin berkongsi ilmu sama cikgu. TK
ReplyDeletee-mel saya: serenephong2011@hotmail.com
harap cikgu boleh reply, thx
salam cikgu.cikgu pernah mengajar di SMTJS kan?
ReplyDelete