Vandalisme dalam Kalangan Remaja
Laku musnah atau Vandalisme merujuk kepada tabiat seseorang membinasakan harta benda awam dan juga
harta benda orang lain. Perkataan vandalisme berasal daripada nama sebuah puak
di Eropah, Vandal, yang telah membinasakan kota Rome pada tahun 445. Pada lazimnya, laku musnah ditanggap
sebagai satu bentuk jenayah,
tetapi pada keadaan tertentu, vandalisme merupakan satu bentuk ritual yang
dilakukan oleh golongan manusia yang tidak puas hati terhadap kondisi
mayarakat. Semasa suatu masyarakat sedang mengalami revolusi, ataupun sedang
mengalami transisi kuasa secara keras, golongan yang mencabar autoriti lama
mungkin akan membinasakan sebarang harta benda yang dianggap sebagai simbol
rejim lama, seperti tugu. Perbuatan mereka itu adalah untuk menyampaikan suatu
mesej "mencabar".
Laku musnah sebagai Jenayah
Jenayah laku musnah biasanya merujuk kepada perbuatan merosakan harta benda
awam seperti papan tanda, kerusi awam, perhentian bus, telefon awam dan juga
tandas awam. Kelakuan ini biasanya diasiosiasikan remaja yang terlibat dalam budaya lepak. Motif untuk vandalisime terletak pada aspek emosi. Vandalisme biasanya
dianggap sebagai suatu cara untuk melepaskan rasa geram, ataupun satu cara
untuk menghilangkan kebosanan semata-mata. Walaupun motif mereka adalah begitu
ringan, tetapi masyarakat awam terpaksa menanggung kerugian yang besar untuk
memenuhi nafsu mereka yang hina.
Faktor-faktor Berlakunya
Vandalisme
i.
Pengaruh Rakan Sebaya - Pengaruh rakan sebaya boleh menyebabkan
vandalisme. Golongan remaja biasanya lebih mudah meniru dan terpengaruh dengan rakan sebaya. Pengaruh rakan
sebaya akan mencorakkan sikap, nilai dan tingkah laku remaja, lebih-lebih lagi
remaja yang tercicir dan menghadapi masalah keluarga. Kebiasaannya, golongan
remaja yang melakukan vandalisme merupakan remaja dalam kumpulan, Mereka tidak
mempunyai tujuan dan apabila berkumpul timbullah pelbagai idea termasuklah
menconteng harta benda awam dan merosakkannya.
ii. Ibu Bapa dan
Keluarga - Ibu bapa ialah pendorong
kepada sifat vandalisme di kalangan remaja. Contohnya, ketika memandu ibu bapa
membuang sampah atau kulit buah-buahan seperti rambutan dan limau di samping
tidak menghiraukan papan tanda had kelajuan. Sesetengah remaja yang terjebak dalam gejala vandalisme berasal daripada keluarga bermasalah atau keluarga
yang mengamalkan budaya hidup negatif. Menurut kajian yang dijalankan
vandalisme dendam dilakukan oleh remaja yang ingin bebas dan berlatarkan
keluarga yang bermasalah. Selain itu kurangnya kawalan dan bimbingan yang
sempurna daripada ibu bapa juga antara faktor utama mendorong remaja terjebak
dalam gejala negatif ini.
iii.
Pengaruh Media Massa - Media massa mempunyai
pengaruh dan kesan yang amat kuat dan sukar sekali dielakkan dewasa ini.
Paparan adegan-adegan negatif dari filem-filem atau rancangan dari barat yang
mempunyai unsur-unsur perlakuan ke arah vandalisme boleh mempengaruhi remaja
melakukan vandalisme. Golongan remaja lazimnya mudah meniru dan mengikut hal
yang dilihat di sekeliling termasuk media massa, apatah lagi tanpa bimbingan dan
tunjuk ajar sewajarnya.
iv. Sikap Apati ( tidak peduli),
Individualistik dan Materialistik Masyarakat - Remaja adalah
produk sistem sesebuah masyarakat. Masyarakat yang pincang akhirnya akan
melahirkan produk yang pincang.Sikap sesetengah masyarakat kini yang
mementingkan soal kebendaan dan tidak ambil peduli terhadap isu-isu sosial
sememangnya merumitkan masalah yang sedia wujud. Menurut kajian masalah
vandalisme banyak berlaku di bandar. Golongan remaja menconteng dan merosakkan
harta benda awam bukannya tidak terpelajar tetapi generasi yang dilahirkan di
bandar sukar dikawal. Di kawasan bandar sesetengah
penduduknya tidak ambil peduli terhadap apa yang berlaku di sekeliling mereka.
Oleh itu golongan remaja merasakan diri mereka bebas untuk meneruskan gejala
negatif ini tanpa menghiraukan rasa tanggungjawab terhadap harta benda
awam.
Langkah-langkah
i. Penguatkuasaan Undang-undang - Penguatkuasaan dan pelaksanaan undang-undang perlu
dijalankan oleh pihak berkenaan. Di bawah Akta Kerajaan Tempatan 9 Undang-Undang
Kecil Vandalisme 1991), sesiapa yang didapati merosakkan harta benda awam boleh
didenda yang membabitkan RM 2,000 atau penjara tidak lebih setahun jika sabit
kesalahan.Pelaksanaan undang-undang baru menetapkan pesalah-pesalah vandalisme
menjalankan kerja-kerja khidmat masyarakat dan mereka juga akan menggunakan
pakaian seragam pesalah vandalisme. (kerja ini dilakukan di tempat awam seperti
pusat membeli-belah)Tindakan tegas perlu dikenakan kepada pesalah agar menjadi
teladan kepada rakan-rakan.
ii. Peranan Ibu
Bapa dan Keluarga - Ibu bapa
berperanan memberi tunjuk ajar kepada golongan remaja tentang falsafah
kepentingan harta benda awam. Ibu bapa semestinya menerangkan kepada anak-anak
tentang pentingnya menganggap harta benda orang lain sama seperti harta
sendiri. Secara tidak langsung sekiranya anak sudah diingatkan dengan
falsafah ini maka sudah tentu masalah vandalisme tidak seteruk hari ini. Ibu
bapa perlu mengasihi dan mendampingi anak-anak mereka supaya tidak berlaku
kebosanan dan kekosongan di hati remaja. Kesedaran perlu diterapkan untuk
membentuk jiwa remaja yang sihat dan fikiran yang matang sebelum melangkah ke
alam dewasa.
iii. Peranan
Masyarakat dan Pihak Sekolah. -Setiap anggota
masyarakat perlu bersikap prihatin dan memberi perhatian kepada anak mereka agar tidak melakukan perbuatan yang
salah ini dan masyarakat perlu peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling
mereka. Masyarakat perlu proaktif terhadap gejala vandalisme yang berlaku di
kawasan mereka. Selain itu anggota masyarakat boleh memainkan peranan penting
memberikan kefahaman betapa buruknya akhlak vandalisme. Pihak sekolah patut
memberi nasihat dan bimbingan kepada pelajar mengenai kepentingan harta awam
.Generasi muda perlu diterangkan dengan mendalam tentang tanggungjawab mereka
terhadap harta benda awam. Terangkan kepada pelajar apa perasaan mereka
sekiranya beg sekolah mereka diconteng atau dikoyak oleh mereka tidak
bertanggungjawab Kesedaran seumpama itu akan sedikit sebanyak memberi gambaran
tentang pentingnya sikap dan tanggungjawab.
iv. Peranan Media Massa - Selain berfungsi sebagai media hiburan dan sumber maklumat terkini,
media massa juga seharusnya ada tanggungjawab sosial kepada masyarakat. Media
massa memainkan peranan dan mempunyai pengaruh kuat dari segi menanam kesedaran
memperoleh kerjasama dan menyampai maklumat tentang vandalisme dalam apa bentuk
rancaangan yang tersiar atau yang terdapat dalam media massa. Media massa
juga berperanan membantu pihak kerajaan dari segi mengadakan kempen agar masyarakat faham
dan menghayati kempen ” Harta Awam Milik Bersama” kerana dengan adanya iltizam
dan komitmen daripada media massa maka kempen ini dapat direalisasikan
keberkesanannya.
No comments:
Post a Comment