Tuesday 23 September 2014

LATIHAN KARANGAN

TUGASAN: TINGKATKAN KUALITI KARANGAN DI BAWAH


Kepentingan  amalan berjimat cermat dan usaha-usahanya

            Istilah “berjimat cermat” sering diuar-uarkan oleh pihak kerajaan pada era pascamode ini. Adakah masyarakat Malaysia tidak tahu berjimat cermat? Sebernanya berjimat cermat merupakan istilah keramat yang memacu kepada kejayaan sesebuah bangsa dan negara. Tanpa amalan tersebut maka tidak mustahillah negara akan terdedah kepada krisis ekonomi, maka mundurlah ekonomi negara tersebut. Dalam konteks ini, semua individu dalam sebuah negara memainkan peranan penting dalam mengamalkan amalan berjimat cermat. Sesungguhnya, terdapat banyak faedah yang diperoleh daripada alaman itu. Saya yakin bahawa rakyat Malaysia mengenali peribahasa sehari selembar benang lama-lama menjadi kain. Oleh itu,kepentingan amalan berjimat crmat dan usaha-usaha menjayakannya yang mewarnai focus perbincangan akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan bersama.
            Justeru, salah satu kepntingan amalan berjimat cermat ialah mempunyai persediaan dan jaminan masa hadapan. Hal ini membolehkan individu merancang masa depan dan beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis. Sebagai contoh, kita tidak dapat menduga apa yang akan berlaku pada masa hadapan. Oleh hal yang demikian, ibu bapa perlu mengamalkan sikap berjimat cermat terutamanya dalam apek kewangan kerana sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit. Dengan mempunyai wang simpanan, ibu bapa dapat membiayai perbelanjaan pendidikan anak-anak. Selain itu, generasi muda perlu merancang perbelanjaan mereka agar tidak berdepan dengan masalah apabila menempuh usia tua. Hal ini erbukti kebanyakan generasi muda akan mengahadapi masalah jika gagal merancang kewangan ketika usia muda. Hal ini perlu dielakkan, supaya generasi muda tidak sudah terhantuk baru tengadah. Di samping itu, kita janganlah menjadi masyarakat yang sentiasa mengharapkan bantuan daripada kerajaan dan melahirkan bangsa yang sentiasa mengharapkan bantuan daripadakerajaan dan melahirkan bangsa yang sentiasa bertongkat. Oleh itu, amalan berjimat cermat dapat melahirkan masyarakat yang harmoni dan keluarga yang bahagia kerana tidak mengalami sebarang tekanan kewangan kerana mempunyai wang simpanan mereka sendiri.
            Selain itu, mempunyai persediaan yang mencukupi untuk menghadapi waktu kecemasan ialah salah satu kepentinganny. Prsis peribahasa, malang tidak berbau, sinonim dengan fitrah kehidupan manusia. Tiada sesiapapun yang mengetahui akan musibah yang bakal dihadapi pada masa akan datang. Sehubungan dengan itu, amalan berjimat cermat boleh membantu masyarakat sebagai suatu persediaan apabila menghadapi waktu kecemasan seperti perbelanjaan merawat pembedahan, kemalangan dan penyakit kronik yang dialami oleh diri sendiri, ibu bapa ataupu kaum keluarga. Kita juga tidak perlu “mengemis” di merata-rata tempat apabila memerlukan rawatan kesihatan. Oleh itu, kita perlulah membuat persediaan jika berlaku sesuatu kecemasan kerana manusia hanya merancang sedangkan Tuhan yang menentukan. Hal ini terbukti apabila kos rawatan yang terlalu tinggi amat membebankan pesakit tersebut. Jika pesakit gagal menyediakan sejumlah wang yang besar ini boleh menyebabkan pesakit tidak mendapat rawatan yang sewajarnya dan akan berakhir dengan kematian. Jelaslah bahawa langkah berjimat cermat ini sangat penting kepada masyarakat sebagai satu persediaan menghadapi waktu kecemasan agar rawatan segera dapat menyelamatkan nyawa penyakit.
            Kepentingan yang terakhir ialah kestabilan ekonomi negara. Tanpa kestabilan ekonomi negara, sesebuah negara tidak dapat dibangunkan atau dimajukan. Untuk membangunkan ekonomi negara, kita perlulah membeli barangan buatan tempatan atau melancong di dalam negara sendiri. Hal ini demikian adalah untuk mengelakkan pengaliran wang keluar, wang yang dibayar atau dibelanjakan itu akan diterima oleh pengeluar empatan dan wang tersebut mengalir di dalam negara. Oleh itu, negara dapat menggunakan wang tersebut untuk membiayai pelbagai projek. Selain itu, negara juga tidaklah perlu membuat pinjaman kewangan dari Bank Dunia dan maruah negara diselamatkan serta dipelihara. Kegiatan ekonomi tempatan juga dapat dihidupkan secara lebih aktif dan efektif. Impaknya, ekonomi menjadi lebih mapan serta dapat membantu kestabilan ekonomi negara dengan mengamalkan pelancongan domestic. Sehubungan dengan itu dapat member sumbangan kepada pertumbuhan ekonomi. Sudah terang lagikan bersuluh bahawa sikap berjimat cermat pemaangkin kekukuhan ekonomi negara.
            Langkah-langkah amalan berjimat cerrmat termasuklah ibu bapa memainkan peranan yang penting. Ibu bapa sendiri perrlu memupuk amalan berjimat cermat dan mendidik anak-anak mengamalkan tabiat suka berjimat cermat. Bak kata peribahasa Melayu, bagaimana acuan begitulah kuihnya. Hal ini terbukti ibu bapa menunjukkan sikap bijak dan berhemah apabila berbelanja dan menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak kerana bapa borek anak rintik. Justeru, ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak memupuk minat suka menabung dan berjimat cermat nalah makanan seimbang yang disediakan oleh ibu bapa dari segi khasiatna malah terjamin kebersihannya. Hal ini tidak timbul lagi masalah keracunan makanan. Di saming itu, penabungan wang belanja yang diberi oleh ibu bapa dapat digunakan beli barang keperluan yang berfaedah seperti barangan peribadi ataupun buku-buku rujukan. Dengan itu, amalan berjimat cermat perlu dijadikan budaya yang paut diamalkan oleh setiap pelajar.
            Langkah yang seterusya ialah peranan kerajaan dan kyt. Misalnya, kerajaan perlu menyeru rakyat agar meembuat pelaburan pendidikan untuk anak-anak. Hal ini merupakan mempersiapkan diri awal-awal lagi untuk mmbiayai pendidikan anak-anak agar tidak perlu berhadapan dengan masalah kewangan ketika sampai masanya anak-anak memasuki institusi pendidikan. Jnganlah nanti anak-anak terpaksa mengalah untuk tidak menyambung pelajaran disebabkan masalah kewangan. Justeru, ibu bapa boleh memperuntukkan sebahagian daripada pendapatan mereka untuk membuat simpanan dalam skim pelaburan pendidikan. Di samping itu, syarikat insurans, umpamanya Malysian National Insurance(MNI), Malayan Alliance Insurace(MAA), Insurans Takaful dan Takaful Nasional serta bank-bank perdagangan lain yang menawarkan pelan pendidikan untuk meringkan beban ibu-bapa bagi menampung pembiayaan pendidikan anak-anak pada masa depan. Ibu bapa juga perlulah sediakan payung sebelum hujan. Hal ini demikian kerana ibu bapa tidak boleh hanya mengharapkan bantuan kerajaan semata-mata kerana kita perlu berusaha sendiri untuk menempa kejayaan anak-anak. Konklusinya, hal ini terbuktilah bahawa pelaburan awal dapat menjamin penerusan kegemilangan generasi cemerlang.
            Langkah yang terakhir ialah peranan golonga wanita. Pada zaman kini, wanita perlulah mempunyai pengetahuan dalam bidang ekonomi. Selain itu, golongan wanita juga perlu mengambil berat dan sentiasa peka tentang wang yang dibelanjakan. Hal ini demikian untk mnstabilkan konomi rumah tangga. Di samping itu, bijaksana serta teliti ketika bebelanja akan mengikis sikap terburu-buru. Misalnya, jangan membelibarangan yang tidak perrlu atau tidak berkualiti hanya kerana tertarik dengan iklan-iklan jualan murah yang indah khabar daripada rupa. Golongan wanita juga perlu menyahut seruan kerajaan agar berjimat cermat melalui penanaman sayur atau memelihara ayam itik I belakang rumah. Hal ini terbukti golongan wanita dapat menghidangkan sayur-sayuran yang segar untuk keluarga, mereka juga dapat membantu suami mengurangkan perbelanjaan rumah tangga. Pada masa yang sama, kempen yang dilancarkan oleh kerajaan agar membeli barangan buatan tempatan perlu dimanfaatakn oleh golongan wanita.Jika selama ini merka terlalu taksub dengan barang-barang buatan luar negara yang kononnya berkualiti tinggi, kini merka boleh beralih arah dengan barang-barang buatan tempatan yang tidak kurang hebatnya. Selain murah,barang-barang ini juga mempunyai kualiti yang lebih baik. Oleh itu, di samping berjimat cermat, suri rumah juga dapat membantu menjana ekonomi negara.
            Sebagai penghias bicara akhir, amalan berjimat cermat perlu diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat agar hasrat murni kerajaan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi akan tercapai. Sesungguhnya, amalan berjimat cermat dapat meloloskan diri daripada belenggu inflasi yang melanda negara. Secara tidak langsung, hal ini akan melahirkan warganegara yang bijak da berhemah dalam mengurus ekonomi keluarga, masyarakat dan negara. Maka, sekiranya kita sayang akan keluaga dan negara daripada dibebanikebejatan ekonomi, kita perlu menggembleng tenaga dalam mengamalkan budaya berjimat cermat. Biarlah kita menjadikan prinsip berakit-rakit ke hulu, berenang- renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian sebagai panduan kita, Kalau bukan sekarang, bila lagi?



No comments:

Post a Comment