Pages

Enjin Carian

Tuesday, 10 March 2015

LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN

LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN

1.     Dalam perjalanan pulang ke kampung, Lili turun di perhentian  ………………………… manakala Gheeta pula turun di perhentian sebelumnya iaitu ………………….. (ms 16) - Pekan Sentosa/  Pekan Sejahtera / kampung Sentosa
2.     Danel tinggal di ………………………………... Dia balik bercuti kerana ingin menemani ……………( ibunya / ayahnya ) yang sakit berubat. (ms 20)
3.     Lili  gemar memelihara ………………( kucing / arnab ) tetapi alah padanya (ms 33)
4.     Datuk menggunakan kemenyan untuk ……………………………….. (ms 42) – mengubati pesakitnya / mewangikan serambi rumah
5.     Paha kiri Lili berparut akibat dicakar oleh ………………….. sewaktu zaman kanak-kanaknya (ms 55)
6.     Datuk bersedih kerana pesakit yang menggunakan ……………….( ubat ciptaannya / rawatan herbanya) makin berkurangan kerana beralih keapada perubatan moden (ms 122)
7.     Danel menghadiahkan  buku yang mengandungi himpuan artikelnya tentang buah-buahan terutama …………( pisang / durian ) kepada Lili (ms 122)
8.     Danel gemar menulis artikel tentang ……………… kerana semasa dia kecil ayahnya mengusahakan kebun …………….. untuk menyara kehidupan mereka, dan  ingin menjadikannya sebagai identitinya sebagai penulis. (ms138) 
9.     Lili keluar bersama dengan Danel kerana menemaninya ke pekan bagi …………………….. (ms 144) – mengenalinya dengan lebih dekat / membeli barangan yang dipesan oleh datuk
10.  Haziq pernah mencuri ……………...(wang tabung / barang kemas) ibunya kerana ingin membeli dadah. (ms 154)
11.  Haziq dan Rafiq ……………( masuk ke dalam surau / menculik Lili ) kerana mereka berada dalam keadaan terdesak setelah dikejar oleh beberapa orang penduduk kampung akibat mencuri (ms 154) –
12.  Lili memberikan Haziq sup herba sebagai penawar untuk memulihkan kesihatannya setelah cedera akibat dipukul oleh ……………( penduduk kampung / ayah mereka )  kerana dituduh mencuri ………………( kubah surau / barang kemas ibu mereka ) (ms 249)
13.  Sistem tubuh ………………..( Rafiq / Haziq) rosak kerana terlalu banyak …………( meminum arak / mengambil dadah), justeru kak Mimah berjanji akan membantunya sehingga pulih, (ms 248)
14.   Ibu ingin membawa Lili pulang awal agar Lili berpeluang menghadiri …………….. (majlis  perpisahan pengetua sekolahnya / kelas tambahan di sekolahnya) tetapi Lili menolaknya kerana dia berasa seronok berada di kampung. (ms 257)
15.  Setelah ibu bapanya bercerai, nenek dan dua orang adiknya telah dijaga oleh ………. (ayah / ibu ) mereka yang bekerja di kapal ………….. (Jepun / Inggeris) yang mengangkut teh. (ms 261)
16.  Nenek yang berasal dari negara China mengikut ………………. ke Semenanjung Malaysia ketika dia berusia…………. (21 / 11 ) tahun. (ms 261)
17.  ……………….. nenek dianggap memiliki kuasa luar biasa kerana kakinya yang dibaham oleh ……………….(harimau / buaya)   tidak mengalami  kecederaan sebaliknya ………………. tersebut didapati mati dengan mulutnya terbuka luas selang beberapa hari. (ms 265)
18.  Haziq dan Rafiq yang telah berubah akan menduduki peperiksaan………….  ( PMR / SPM) sebagai calon persendirian pada tahun 2009. (ms 268)
19.  Peneroka awal Kampung Sentosa bersumpah bahawa kampung itu hanya boleh dibangunkan selepas tempoh ………. (50 / 100 ) tahun (ms 270)
20.  Lili tidak sabar untuk kembali ke Kampung Sentosa kerana dia ingin mengetahui cerita datuk tentang …………………………( kisah hidup nenek / perkahwinan datuk dengan nenek / jendela menghadap jalan ) dan ……………………………… yang belum habis diceritakan oleh nenek. (ms 271)


No comments:

Post a Comment