PUNCA-PUNCA
KEMALANGAN JALAN RAYA
KECUAIAN
PENGGUNA KEADAAN JALAN RAYA KENDERAAN YANG
JALAN
RAYA YANG TIDAK SELAMAT TIDAK DISELENGGARA
SECARA BERKALA
ARTIKEL SOKONGAN:
PENINGKATAN KEMALANGAN JALAN RAYA
Kemalangan dan kematian di jalan raya sudah menjadi
masalah negara yang menghantui kita setiap hari. Kemalangan jalan raya banyak
berlaku pada musim perayaan khususnya bukan sahaja membawa kerugian kepada
keluarga mangsa, tetapi kerugian modal insan yang besar kepada negara Setiap
nyawa yang hilang akibat kemalangan jalan raya merupakan kerugian kepada negara
kerana banyak wang dan perbelanjaan telah dikeluarkan ke atas mereka bagi
tujuan persekolahan, peperiksaan, serta latihan pekerjaan dan akhirnya tidak
dapat memberi sumbangan kepada negara akibat terlibat dalam kemalangan.
Pelbagai program telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan dalam usaha untuk
mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya pada musim perayaan. Ops
Pacak, Ops Sikap, Ops Statik, penggunaan helikopter untuk memantau pergerakan
kenderaan, pengedaran poster, kempen kesedaran serta penguatkuasaan
dilakukan dan merupakan metodologi yang digunakan oleh pihak kerajaan
untuk memastikan rakyat Malaysia sentiasa selamat ketika berada di jalan raya.
Ops Sikap yang telah diadakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah
lebih bertumpu kepada sikap pengguna jalan raya yang menjadi faktor kemalangan
dan peningkatan kadar kematian di jalan raya terutamanya pada musim perayaan.
Namun, jumlah kemalangan dicatatkan dan
nahas jalan raya kini menjadi ancaman nombor satu di Malaysia yang semakin
kritikal lebih-lebih lagi dengan penambahan jumlah kenderaan setiap tahun.
Angka kematian bukan sahaja tidak pernah menurun malah pemandu-pemandu semakin
rakus menjadikan jalan raya sebagai tempat untuk berlumba, selain mengambil
kesempatan menguji kemampuan kenderaan masing-masingmemecut.
Menurut Menteri
Pengangkutan, situasi itu cukup sedih dan mengecewakan. Keadaan ini kerana
setiap tahun kerajaan telah membelanjakan RM9 bilion untuk pelbagai kempen
keselamatan. Kerugian yang dialami akibat kemalangan amat tinggi sekali.
Kita dapati tiap-tiap tahun kerugian sampai RM9 billion meliputi kes insurans,
kehilangan harta benda, dan lebih penting kehilangan kebolehan untuk cari
pendapatan di masa hadapan. Peringatan "Berhati-hati di Jalan
Raya", "Patuhi Had Laju", "Kelajuan Membunuh", dan
slogan "Pandu, Tunggang dan Jalan Dengan Selamat" serta "Anda
Mampu Mengubahnya" menyegarkan kembali ingatan pengguna jalan raya agar
berhati-hati semasa berada di atas jalan raya. Namun realitinya, pengguna jalan
raya di Malaysia masih lagi cuai, lalai dan lupa walau diberikan dengan
pelbagai peringatan serta slogan di sepanjang jalan raya.
Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut melahirkan rasa sedih dengan
peningkatan jumlah kemalangan di jalan raya pada musim perayaan.
Peningkatan yang berlaku terutama sekali di jalan negeri dan
bandaran tidak sepatutnya berlaku kerana pelbagai kempen diadakan bagi memberi
kesedaran kepada orang ramai, sehingga Jabatan Keselamatan Jalan Raya
ditubuhkan bagi menangani perkara itu. Jumlah kes kemalangan jalan raya
terutamanya yang melibatkan motosikal membimbangkan kerajaan.
Kerajaan
akan terus meneliti langkah terbaik bagi mengurangkan kadar kemalangan di
negara ini dan meskipun langkah memperketat peraturan mungkin menerima bantahan
banyak pihak. Pengguna jalan raya, kata beliau boleh menyalahkan jalan yang
berlubang atau sempit sebagai punca kemalangan namun ia boleh dielakkan jika
mereka berhati-hati dan tidak memandu laju. Justeru, Muhyiddin menasihati
pengguna jalan raya agar lebih bertanggungjawab, menghargai nyawa, menghormati
satu sama lain dan ingat kepada orang yang disayangi ketika memandu
Statistik Polis
Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan kemalangan terus meningkat setiap tahun dan
pada musim perayaan tahun ini sahaja mencatatkan jumlah kemalangan adalah
sebanyak 1609 kes kemalangan dan merupakan jumlah kemalangan yang paling tinggi
dicatatkan sejak beberapa tahun yang lalu. Manakala keseluruhan
jumlah kemalangan menurut statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan
kemalangan terus meningkat. Pada 2014 sebanyak 414,421 kemalangan direkodkan berbanding
397,330 kemalangan pada tahun sebelumnya
Keselamatan kereta
juga merupakan salah satu faktor yang turut menyumbang kepada berlakunya
kemalangan. Oleh itu, setiap pemandu
harus mengetahui serba sedikit mengenai komponen alat ganti kenderaan.
Keadaan ini penting supaya mereka tidak menjadi mangsa penipuan terhadap
barangan tiruan yang digunakan dalam penggantian alat ganti kenderaan
mereka. Selain itu, penyelenggaraan juga perlu di lakukan mengikut piawaian dan
jangka masa yang telah ditetapkan supaya kenderaan sentiasa berada dalam
keadaan yang baik untuk pemanduan yang lancar dan selamat ke destinasi.
Analisis dalam
beberapa Ops Sikap sebelum ini mendapati, sikap pemandu yang tidak mematuhi
undang-undang jalan raya dan tidak mempedulikan kenderaan lain menjadi punca
berlakunya peningkatan kemalangan. Dengan kata lain, pemandu secara umumnya
hanya mematuhi peraturan atau bersikap hipokrit apabila melihat polis dan
bukan kerana sikap untuk keselamatan jalan raya. Peraturan jalan raya
sepatutnya dipatuhi atas dasar sedar tentang kebaikannya dan bukan takut untuk
di saman pihak berkuasa. Antara punca yang menyebabkan berlakunya kemalangan
jalan raya adalah kecuaian pemandu kenderaan itu sendiri. Ramai pemandu yang
memandu dalam keadaan mengantuk. Biasanya keadaan mengantuk ini berlaku ketika
tengah hari dan sebelah malam. Mereka yang memandu dalam keadaan mengantuk
besar kemungkinan terlelap seketika semasa memandu. Seterusnya mengakibatkan
kenderaan mereka terbabas ataupun melanggar kenderaan lain pada arah yang
bertentangan.
Selain itu punca
lain ialah kenderaan yang kurang sempurna sifatnya. Sebelum memandu kenderaan,
kita seharusnya memeriksa kenderaan kita supaya selamat untuk dipandu.
Sebagai contohnya, keadaan minyak hitam, brek, bateri, air, dan lampu berada
dalam keadaan baik. Terdapat pemandu yang tidak menghiraukan keadaan ini.
Mereka mengabaikan kesempurnaan kereta mereka. Mereka tidak mengganti tayar
yang haus. Apabila tayar kereta sudah haus, sudah tentu daya cengkaman
kenderaan itu akan berkurangan. Hal ini lebih membahayakan ketika hujan kerana
sewaktu hujan, cengkaman tayar di permukaan jalan raya semakin berkurangan.
Jelas di sini, tayar yang haus boleh menyebabkan berlakunya kemalangan jalan
raya.
Secara
konklusinya, pihak polis atau penguat kuasa telah berusaha sedaya-upaya untuk
mengekang kemalangan daripada terus bertambah. Namun, soal keselamatan di jalan
raya adalah menjadi tanggungjawab setiap individu sebagai pengguna jalan raya
dan bukannya tanggungjawab pihak berkuasa atau kerajaan semata-mata. Pengguna
perlu menganggap sasaran menurunkan statistik kemalangan jalan raya ke
peringkat sifar merupakan satu tuntutan sosial. Usaha mensifarkan nahas jalan
raya tidak kira sama ada sempena perayaan mahupun di luar musim perayaan
bukanlah suatu perkara yang mustahil. Oleh demikian, setiap pengguna jalan raya
haruslah mempunyai komitmen yang tinggi semasa menggunakan jalan raya supaya
menjaga sikap dan tanggungjawab untuk pemanduan yang berhemah dan menjamin
keselamatan diri dan pengguna jalan raya yang lain.
No comments:
Post a Comment