Cerpen Ibu dan Ceper (Antologi Harga Remaja)
Penulis
menceritakan sifat-sifat sungai yang
amat dicintainya yang dipanggil Sungai Ceper. Sungai Ceper lurus, panjang dan
mengalirkan air yang jernih, pasir berbiji halus, batu-batu kerikil yang
berkilat mengalir dan ikan-ikan bergerak cergas.Ceper menjadi sumber
air bagi penduduk kampung penulis. Penulis (Shahnon Ahmad) membandingkan
Sungai Ceper dengan ibu yang gigih bekerja di sawah, sementara suaminya (bapa
penulis) asyik dengan burung ketitir. Kesulitan hidup yang ditempuhi
ibunya digambarkan melalui liku-liku dan keadaan sungai yang semakin
tercemar. Pada mulanya Sungai Ceper jernih dan mempunyai sumber ikan dan
udang, panjang dan berliku-liku, samalah seperti ibu yang sentiasa aktif.
Sungai Ceper mengalirkan
airnya dengan arus yang kuat. Penulis membandingkan kekuatan Sungai
Ceper dengan kegigihan ibunya. Sungai Ceper masih belum tercemar dan berfungsi
untuk mengairi sawah padi. kepelbagaian fungsi sungai tersebut
diumpamakan oleh penulis seperti kegigihan seorang ibu yang mengerjakan sawah
bagi menyara keluarganya. Ibu merupakan merupakan seorang wanita yang
rajin. Selain bersawah, dia juga menetak mengkuang bagi menampung
kelangsungan hidup keluarganya. Ibu aktif juga dalam aktiviti kemasyarakatan
seperti membantu kenduri kendara, menziarahi jiran sekiranya ada kematian. Suaminya
agak pemalas kerana amat kurang membantu menyara keluarga. Ibulah yang berhempas pulas menggunakan
tulang empat kerat untuk menguasahakan sawah. Suaminya pula banyak menghabiskan masa dengan memenuhi
hobinya iaitu memikat burung ketitir.
Pada suatu hari, Sungai
Ceper melimpah kerana hujan turun di hulu. Airnya likat dan melimpah
menyebabkan sawah padi musnah. Pada tahun itu, semua penduduk kampung makan ubi
gadung kerana padi musnah. Tidak lama selepas itu, tiba pula musim kemarau.
Sungai Ceper menjadi cetek, ikan mati, air sungai busuk dan sawah kering
. Kemarau yang berpanjangan menyebabkan tanaman padi mati. Ibu terpaksa
mendapatkan bekalan air perigi.
Peristiwa tersebut merupakan ingatan penulis akan kisah lampaunya iaitu 40 tahun yang lalu; semasa aku masih anak teruna dan ibu masih muda.
Penulis yang kini sudah
beranak dan bercucu teringat akan kisah arwah ibu dan bapanya. Ibu tidak
dapat bekerja mengusahakan sawah padi setelah terjatuh kerana terlanggar tunggul
kayu. Akibatnya, ibu terus lumpuh dan tidak dapat bergerak lagi.
Bapanya pula semakin tua dan tidak dapat berbuat apa-apa untuk membantu
keluarga. Penulis juga teringat akan kisahnya menjaga ibu dan ayahnya yang
sudah tua. Ketika menjaga ibunya yang sudah tua, kadang-kala terdapat kesalahan
yang dilakukan yang menyakitkan hati
ibunya. Penulis amat menyesali kesilapannya.
Keadaan Sungai Ceper digambarkan semakian kotor kerana pencemaran. Pelbagai bahan buangan terdapat dalam sungai tersebut. Air sungai semakin sedikit dan dasarnya semakin cetek sehingga menyebabkan sungai tersebut gagal berfungsi. Air sungai tersebut tidak mengalir lagi. Kekotoran di sungai tersebut amat menjijikkan.
Keadaan Sungai Ceper digambarkan semakian kotor kerana pencemaran. Pelbagai bahan buangan terdapat dalam sungai tersebut. Air sungai semakin sedikit dan dasarnya semakin cetek sehingga menyebabkan sungai tersebut gagal berfungsi. Air sungai tersebut tidak mengalir lagi. Kekotoran di sungai tersebut amat menjijikkan.
Kini, penulis dan keluarganya mengambil alih kerja-kerja mengusahakan sawah padi. Walau bagaimanapun, keriangan mengusahakan sawah padi berbeza daripada zaman sebelumnya. Hal yang demikian kerana sungai tersebut tidak mampu lagi mengairi sawah seperti yang digambarkan ketika zaman ayah dan ibunya masih muda. Mengikut pengamatan penulis, kematian ibunya sama keadaan seperti yang dialami oleh Sungai Ceper.
UNSUR KOMSAS – Watak & Perwatakan
|
PERISTIWA / CONTOH
|
Watak
Utama
|
Ibu - Cekap bekerja - Ibu boleh melakukan sesuatu kerja
dengan cepat bermula selepas Subuh sehingga hampir Maghrib, malah ibu
melakukan hampir semua jenis kerja. / Rajin - Ibu membuat pelbagai kerja menggunakan tulang
empat keratnya tanpa bantuan suaminya yang menjadi kaki burung. / Bermasyarakat.-Walaupun
ibu sibuk bekerja, dia tidak lupa untuk menghadiri kenduri-kendara di
kampungnya dan menziarahi orang yang meninggal dunia. / Kuat semangat.- Walaupun Sungai Ceper
telah memusnahkan padinya akibat banjir namun ibu tidak berputus asa untuk
mengusahakan sawahnya semula. / Pandai membuat tikar. / Mengamuk
apabila Sungai Ceper tercemar dan berlaku banjir yang akhirnya merosakkan
tanamannya
|
Watak
Sampingan
.
|
Aku - Anak tunggal dalam keluarga. / Mewarisi
pekerjaan keluarga sebagai pesawah./ Sudah berumah tangga / Penyayang.- masih mengingati pengorbanan ibunya
walaupun telah 40 tahun berlalu. / Bertanggungjawab - menjaga ibunya yang lumpuh dan
ayahnya yang tua. / Menggantikan ibu ke sawah setelah ibu lumpuh.
Bapa -
Suka mendenak burung ketitir. / Meninggal dunia kerana terjatuh.
|
UNSUR KOMSAS – Latar Tempat
|
PERISTIWA / CONTOH
|
Sungai Ceper
|
Panjang, berliku-liku, jernih, pasir-pasir berbiji halus dan kelikirnya
berkilat./ Sumber air bagi kehidupan di sekelilingnya. / Tercemar kerana
menjadi tempat pembuangan sampah sarap.
|
1. Di sebuah desa
|
tempat tinggal ibu, aku dan ayah
|
2. Kawasan sawah padi -
|
tempat ibu dan orang kampung
bekerja.
|
3. Sebatang sungai
|
tempat anak-anak kampung merangau ikan
|
4. Telaga
|
tempat ibu mengambil air ketika
kemarau.
|
5. Rimba belantara -
|
tempat bapa berdenak ketitir.
|
UNSUR KOMSAS – Latar Latar Masa
|
PERISTIWA / CONTOH
|
1. Masa sekarang
|
Aku telah tua, ada anak yang telah besar dan telah bercucu.
|
2. 10 tahun yang lalu
|
ibu jatuh, lumpuh dan meninggal
dunia / ibu sudah tidak
dapat bergerak lagi dan kerja-kerja di sawah diteruskan oleh aku dan isteri. |
3. 40 tahun yang lalu -
|
Ketika ibu masih muda dan aku masih teruna.
|
4. Siang
|
sewaktu ibu turun mengerjakan sawah padinya.
|
5. Malam
|
gambaran tentang Sungai Ceper yang tetap
|
UNSUR KOMSAS – Latar Masyarakat
|
PERISTIWA / CONTOH
|
Masyarakat petani
|
Mereka mengusahakan
tanaman padi secara tradisional. Keluarga aku mewakili sebahagian daripada
anggota masyarakat yang mengusahakan tanaman padi secara tradisional seperti
menajak dan menyisir selut.
|
2. Masyarakat yang
menghadapi kepayahan hidup.
|
Penduduk di desa aku
mengalami kesempitan hidup apabila Sungai Ceper melimpah kerana banjir dan
airnya kering sehingga tidak dapat mengairi sawah ketika musim kemarau
|
3. Masyarakat yang
tidak bertanggungjawab.
|
Bapa sanggup
menghabiskan masa mendenak burung ketitir di rimba sehingga mengabaikan
tanggungjawab terhadap keluarganya
|
UNSUR KOMSAS – Nilai
|
PERISTIWA / CONTOH
|
1. Nilai
bertanggungjawab.
|
Sikap bertanggungjawab
sebagai seorang ibu dan isteri yang ditunjukkan oleh ibu yang mengusahakan sawah
padi bagi menampung kehidupan keluarganya.
|
2. Nilai kegigihan.
|
Walaupun terpaksa
menggunakan tulang empat kerat, ibu tetap gigih bekerja menyara keluarga.
|
3. Nilai kesabaran.
|
Ibu terpaksa bersabar
melayani kerenah suaminya yang kurang memberikan perhatian terhadap kebajikan
keluarga.
|
4.
Nilai kerajinan
|
ibu
melakukan pelbagai pekerjaan walaupun pekerjaan tersebut agak sukar untuk
wanita
|
5.Nilai Sabar
|
ibu bersabar melayani sikap suaminya yang kurang memberikan perhatian
terhadap kebajikan keluarga
|
6.
Nilai berdikari
|
ibu
mengusahkan sawah padi bersendirian tanpa mengharapkan bantuan daripada
sesiapa
|
7.
Nilai kasih sayang
|
Penulis menyayangi ibu bapanya yang telah tua dengan cara menjaga kebajikan
mereka terutamanya ketika mereka semakin uzur
|
UNSUR KOMSAS – Persoalan
|
PERISTIWA / CONTOH
|
1. Persoalan kepentingan air dalam kehidupan.
|
Air Sungai Ceper yang deras dan jernih digunakan oleh ibu untuk mengairi
sawahnya.
|
2. Persoalan kurangnya kesedaran masyarakat terhadap penjagaan alam
sekitar.
|
Sungai Ceper tercemar teruk apabila manusia membuang segala macam sampah
sedangkan sungai ini semakin cetek dan tidak berdaya membawa sampah yang ada
di dalamnya
|
3. Persoalan kasih sayang yang terjalin antara manusia dan alam.
|
Kasih sayang aku kepada ibu dan sungai yang menjadi sumber air dan rezeki
di kampungnya.
|
Latihan Pemahaman:
Ibu juga bergerak di mana saja dia berada. Kalau di
baruh, ibulah yang menajak dan menyisir selut. Ibulah yang pikul gemal dan
tanam benih-benih itu dengan tulang empat kerat ibu yang tidak pernah tidak
bermaya itu. Kelak ibulah yang mengejar burung apabila padi menguning. Dan
ibulah juga yang menuai apabila padi masak habis gemal-gemal itu dijunjung naik
masuk jelapang. Ceper pun serupa. Ia memancutlah airnya deras bagaikan anak
panah yang baru saja lepas dari busurnya. Dan pancutan itu menebuk tebing
hingga mencipta lubuk yang dalam-dalam menyusur dasar bersama ikan-ikan yang
bercahaya matanya, bersama anak-anak dan bapa-bapa udang, bersama lumut yang
lembut kehijau-hijauan dan bercahaya seperti manik-manaik dipanah cahaya lampu.
Aku bersama sahabat-sahabat sebaya bersorak dengna penuh tenaga apabila sekali-sekala kami turun ke lubuknya meragau ikan atau sekadar menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
Selesai saja subuh, ibu sudah berada di bumi. Kalau musim bersawah, di sawahlah. Kalau musim tetak mengkuang, di payalah. Kalau musim berderau di rumah kenduri atau bersama keluarga menziarahi mayat, ibu ada-ada saja kerjanya.
Aku bersama sahabat-sahabat sebaya bersorak dengna penuh tenaga apabila sekali-sekala kami turun ke lubuknya meragau ikan atau sekadar menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
Selesai saja subuh, ibu sudah berada di bumi. Kalau musim bersawah, di sawahlah. Kalau musim tetak mengkuang, di payalah. Kalau musim berderau di rumah kenduri atau bersama keluarga menziarahi mayat, ibu ada-ada saja kerjanya.
1. Bagaimanakah
penulis menggambarkan keadaan ibunya?(2m)
-cadangan jawapan
>ibu rajin bekerja ---menanamkan padi
>ibu mengurus semua hasil tanaman
2. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara seseorang anak membalas jasa ibu bapanya? Kemukakan 3 cadangan anda.(3m)
>sentiasa mendoakan kesejahteraan hidup ibu bapa
>selalu menziarahi ibu bapa bagi anak yang tinggal berjauhan
>menjaga ibu bapa apabila ibu bapa tua
3. Jelaskan satu nilai kemanusiaan yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebu.t (4m)
Nilai kerajinan bekerja- ibu sudah tua, tetapi dia rajin bekerja di sawah dan di rumahnyaØ
Nilai kasih sayang anak terhadap ibunya-“aku” sanggup menjaga ibunya yang lumpuh.Ø
-cadangan jawapan
>ibu rajin bekerja ---menanamkan padi
>ibu mengurus semua hasil tanaman
2. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara seseorang anak membalas jasa ibu bapanya? Kemukakan 3 cadangan anda.(3m)
>sentiasa mendoakan kesejahteraan hidup ibu bapa
>selalu menziarahi ibu bapa bagi anak yang tinggal berjauhan
>menjaga ibu bapa apabila ibu bapa tua
3. Jelaskan satu nilai kemanusiaan yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebu.t (4m)
Nilai kerajinan bekerja- ibu sudah tua, tetapi dia rajin bekerja di sawah dan di rumahnyaØ
Nilai kasih sayang anak terhadap ibunya-“aku” sanggup menjaga ibunya yang lumpuh.Ø
No comments:
Post a Comment