Tuesday 19 August 2014

LATIHAN ULANG KAJI PT3 2014

ULANG KAJI BM
PT3 2014







BAHAGIAN A

  1. Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. 

i.           Pengguna jalan raya diingatkan supaya berhati-hati semasa melintasi jalan raya untuk mengelakkan diri dari terlibat dalam kemalangan.

ii.             Wang tabungan dapat digunakan oleh kita semasa kesempitan wang untuk melanjutkan pelajaran.

iii.               Sudah bertahun lamanya dia tidak pulang ke kampungnya kerana kedua-dua ibu dan bapanya telah meninggal dunia.  

iv.              Kebanyakkan peserta kursus itu menginap di asrama yang berdekatan.

v.                Program cerdik bacaan akan diadakan di dalam bulan September. 

vi.              Pelayan Restoran Ali menghidangi masakan Arab kepada pelanggannya.

vii.             Pelbagai kuin-muih dijual di gerai yang terdapat di situ.

viii.  Gadis-gadis dilarang tertawa kuat-kuat kerana tingkah laku itu dianggap bukan sopan                                                                     [8 markah]


  1. Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu

i.                 Berdasarkan pemerhatian, remaja hari ini sentiasa mencari mekanisma atau cara untuk disesuaikan dengan  kehendak serta perasaan mereka.

ii.                Sifat remaja yang terkenal dengan agresif, kraetif, dan inovatif merancakkan  aktiviti hiburan mereka lagi

iii.               Janganlah disebabkan alasan bebas berkarya menyebabkan remaja hari ini berkiblatkan nafsu dan terpesong daripada aqidah.

iv.              Terdapat beranika pakaian dijual di kedai berhampiran lebu raya itu.

v.                Ooi yakin bahawa dia dapat memperdalami ilmu pengetahuannya melalui kursus itu.

vi.              Kapal tangki minyak itu mesti melalui lautan yang luas sebelum sampai keMalaysia.                 [6 markah]


  1.  Gabungkan ayat-ayat tunggal di bawah dengan kata hubung yang diberi supaya menjadi ayat majmuk.

i.                 Ayah membaca surat khabar.
Ayah menonton televisyen.                                   Sambil

ii.                Hanita tinggal di Taman Aman.
Suresh tinggal di Taman Aman                             dan

iii.                Amran melayari Internet.
Amran mencari maklumat terbaru.                       untuk

iv.              Kami terkejut.
Kami terdengar bunyi letupan.                            apabila

v.                Desirey akan mendirikan rumah tangga dengan jejaka itu.          dengan
Jejaka itu dicintainya
[10 markah]


  1. Berikan satu peribahasa yang sesuai berdasarkan maksud di bawah

i.                 Pasangan yang sepadan
ii.                Sesuatu itu menurut asalnya
iii.               Hubungan yang erat
iv.              Berkerjasama

LATIHAN PENGUKUHAN PERIBAHASA

PERIBAHASA -  MAKSUD YANG HAMPIR SAMA
PERIBAHASA
MAKSUD

air dicencang tak akan putus
perbalahan antara adik beradik tidak kekal lama

haruan pulang ke lubuk
perantau yang pulang semula ke tempat asal

gunting dalam lipatan
musuh yang ada dalam kalangan sesuatu kumpulan tanpa disedari

menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri
mendedahkan keburukan ahli keluarga akan mengaibkan diri sendiri

kerana nila setitik, rosak susu sebelanga
disebabkan perbuatan seorang, semua yang lain turut terkena akibatnya

habis madu, sepah dibuang
apabila memperoleh barangan yang lebih baik, barang yang lama tidak diperlukan lagi

banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam
manusia mempunyai sikap yang berbeza antara satu sama lain

bagai aur dengan tebing
persahabatan yang sangat akrab

berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
susah senang dihadapi bersama

bagaimana acuan, begitulah kuihnya
seseorang yang akan mengikut sifat dan tingkah laku ibu atau bapanya

mencurah air ke daun keladi
pesanan atau nasihat tidak dipedulikan atau tidak member kesan kepada pendengar

alang-alang mandi biar basah

berbuat sesuatu pekerjaan biarlah bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan

bagai cincin dengan permata
padanan yang sesuai


burung terbang dipipiskan lada
mengharapkan sesuatu yang belum tentu, barang yang tersedia dilepaskan

abu di atas tunggul
keadaan yang tidak tetap dan tidak kekal lama

menahan lukah di pergentingan
mengambil kesempatan dalam suasana gawat atau atas kesusahan orang lain


BAHAGIAN B

  1.                                        Drama Di Sini Bakti Bersemadi (Ajes Tuah)

SINOPSIS : Drama ini mengisahkan muda-mudi yang lebih berminat bekerja sendiri daripada bekerja makan gaji.  Hal ini dibuktikan oleh Tini yang mempunyai diploma tetapi mengusahakan perusahaan kraftangan di kampungnya.  Usaha Tini ini disokong kuat oleh rakan baiknya, Amin yang juga mengusahakan penternakan ayam. Pada mulanya hasrat Tini untuk bekerja sendiri mendapat tentangan daripada ayahnya dan tunangnya, Kamal.  Kamal berhajat mempercepat hari perkahwinannya dan hal ini dipersetujui oleh ayah Tini. Tini pula tidak bersetuju sebaliknya ingin menangguhkannya kerana mahu membangunkan perusahaannya sehingga berjaya terlebih dahulu.

Amin berjaya menangkap Malek yang cuba mencuri ayam-ayamnya.  Amin yang terserempak dengan ayah Tini mengagumi semangat dan kegigihan Tini.  Ayah Tini memuji kejayaan Amin yang sepatutnya menjadi contoh generasi muda hari ini.  Ayah Tini turut menyatakan rasa kesalnya kerana tidak menyokong usaha Tini pada peringkat awal dahulu.   Amin cedera dan mesin-mesin Tini dirosakkan pada suatu malam.  Ayah Tini berjaya memerangkap Malek sebagai orang yang terlibat dalam kejadian malam itu.  Tini pula bertengkar dan memarahi Kamal kerana menjadi dalang dalam kejadian tersebut. Tini memutuskan pertunangannya dengan Kamal.  Tini dan Amin gembira meneruskan kerjaya mereka masing-masing

Text Box: Watak dan Perwatakan
Add caption
WATAK & PERWATAKAN

Watak utama

Tini - berpendidikan tinggi iaitu memiliki diploma. / Berkawan baik dengan Amin.  / gigih berusaha membangunkan perusaahan sendiri – kraf tangan./ Meminati bidang perniagaan.   / Seorang yang tegas dan tetap pendirian dalam membuat keputusan. /  tunang kepada Kamal /  suka berdikari – tidak mahu mengharapkan bantuan orang

Watak sampingan

Amin - Kawan baik Tini. / Mengusahakan penternakan ayam.   /sumber inspirasi untuk Tini bekerja sendiri di kampung.   / Gigih, sabar dan bersemangat tinggi dalam usahanya memajukan bidang penternakan ayam.  / Berpandangan jauh / berwawasan. / Mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang perniagaan 

Ayah - Pak Hamid.  / Menentang hasrat Tini untuk bekerja sendiri pada mulanya.   / Yakin akan kegigihan dan semangat waja Tini untuk berjaya dalam perusahaan kraf tangannya.   / Bijak memerangkap Malek dengan berbual-bual dengannya.

Kamal - Tunang Tini. / Tidak menyokong usaha Tini bekerja sendiri.  / Ingin mempercepat hari perkahwinannya.  / Mementingkan diri sendiri – mengupah Malek merosakkan mesin-mesin Tini untuk menggagalkan perusahaan Tini. 

Malek - Seorang pencuri.   / Mudah dipengaruhi untuk melakukan sesuatu perkara,asalkan dibayar upah yang setimpal.

Text Box: Nilai 





1. Nilai kerjasama - Amin memberikan kerjasama kepada Tini untuk memastikan Tini Berjaya dalam perusahaannya.

2. Nilai berdikari - Amin dan Tini lebih suka berdikari membangunkan perusahaan mereka sendiri daripada bekerja makan gaji.

3. Nilai keberanian - Golongan muda iaitu Tini dan Amin yang berani menceburkan diri dalam bidang perniagaan/perusahaan.

4. Nilai kegigihan - Tini dan Amin gigih untuk merealisasikan impian mereka dalam bidang masing-masing tercapai.


SOALAN PEMAHAMAN:

i.                 Mengapakah Tini memarahi kamal?                                                                               [3 markah]
ii.                Nyatakan perwatakan Tini.                                                                                      [3 markah]
iii.               Pada pendapat anda, mengapakah kita dilarang bercakap bohong?                          [ 4 markah]














  1.                                                   Sajak Orang Tua (Puspa Rani a/p Munusamy)

Nampakkah kau
wanita tua di tepi jalan
mukanya comot rambutnya kusut
membawa bersamanya beg usang
berjalan ke sana ke mari
tanpa suatu destinasi.

Nampakkah kau
telaki tua di hujung jalan
kemejanya kotor seluarnya rabak
duduk di sudut tangga
menunggu sisa makanan restoran mamak
untuk mengalas perut yang kosong.

Nampakkah kau
darah berlumuran di jalan raya
mayat si tua dibiarkan di situ
dan
di bilik mayat pula
tiada siapa datang menuntutnya.

Nampakkah ia sepertimu
mereka juga dicipta oleh-Nya
tetapi bezanya mereka diabaikan
ditinggalkan
oleh anak-anak jahil tidak berbudi
nampakkah kau?


i.                 Bagaimanakah keadaan lelaki tua seperti yang digambarkan dalam rangkap kedua?              [3 markah]
ii.                Apakah punca yang menyebabkan warga tua diabaikan?                                                         [3 markah]
iii.               Mengapakah anak-anak tidak boleh mengabikan ibu bapa?                                                     [4 markah]

  1. Huraikan persoalan tentang pengorbanan dalam sebuah novel yang telah anda kaji. {10 markah]

·        Persoalan tentang pengorbanan ibu bapa dalam menjaga hati anak-anak -  Ayah Iman dan ibu Adif Danial, terpaksa mengorbankan hasrat mereka untuk berkahwin kerana anak-anak mereka tidak menyetujui perkahwinan tersebut. Ayah Iman akur dengan permintaan Iman agar beliau berbaik-baik dengan bekas isterinya semula. Adif Danial pula belum bersedia untuk menerima orang baharu sebagai ayahnya.
·        Persoalan tentang pengorbanan seorang anak.- Iman sanggup mengorbankan perasaannya dalam menghadapi dugaan dan cabaran setelah ibu bapanya bercerai.. Setelah ditinggalkan oleh ibunya yang melanjutkan pelajaran di New Zealand, dia sanggup berkorbab dengan menyesuaikan dirinya tinggal dengan datuk dan neneknya di kampung. Segala masalah dihadapinya tanpa merungut malahan dia lebih berazam untuk berjaya.




BAHAGIAN C (15 markah)

  1. Lihat iklan di bawah dengan teliti. Berdasarkan maklumat yang terdapat dalam iklan tersebut, tulis satu ulasan yang panjangnya antara 80 hingga 100 patah perkataan.

RUMAH MESRA RAKYAT
                                                                                

Ciri Rumah Mesra Rakyat
Syarat Permohonan
* harga RM 35 000.00 seunit
* 3 bilik tidur dan 2 bilik air
* Bahan binaan bermutu
* Bayaran bulanan RM120.00 sebulan

·        Pendapatan keluarga kurang RM1 500.00 sebulan
·        Telah berkahwin
·        Belum memiliki rumah sendiri

BAHAGIAN D (30 markah)

i.                       Semangat kejiranan dalam kalangan rakyat di negara kita semakin longgar. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang harus diambil supaya semangat kejiranan dalam kalangan penduduk dapat ditingkatkan.

PENDAHULUAN: Jiran sangat penting - menjadi sahabat kita -  membantu kita apabila kita menghadapi kesusahan -   jiran sepakat membawa berkat -  mengukuhkan semangat kejiranan supaya kita sentiasa bersatu hati dalam melakukan sesuatu perkara. - langkah-langkah yang wajar hendaklah diambil untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan penduduk setempat.

ISI 1 -   Langkah primer -  mengadakan aktiviti gotong-royong. - jiran dapat berkumpul dan bekerjasama sambil berbincang -.  dapat berkenal-kenalan antara satu dengan yang lain - membolehkan seseorang itu mengenal hati budi jiran mereka dengan lebih dekat.-  tak kenal maka tak cinta. Sebagai contoh, aktiviti yang boleh diadakan secara bergotong-royong ialah membersihkan kawasan taman, menyediakan hidangan untuk kenduri-kendara, dan sebagainya. -  kita dapat menjalinkan dan meningkatkan hubungan sesama jiran.

ISI 2-    mengadakan majlis-majlis rumah terbuka semasa sesuatu sambutan perayaan. - membentuk ikatan silaturahim dan memperkukuh semangat kejiranan dalam kalangan jiran setempat. - jiran dapat bertanya khabar dan bercerita tentang pengalaman dengan lebih dekat -  berpeluang untuk berkumpul dan berbincang sambil menikmati juadah yang disediakan oleh tuan rumah. Sebagai contoh, semasa perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baharu Cina, Krismas, Deepavali, dan sebagainya majlis-majlis rumah terbuka hendaklah dijadikan acara tahunan. -  mampu mendekatkan ahli masyarakat untuk bertemu muka dan berkenalan dengan lebih erat lagi.
ISI 3 - mengadakan aktiviti Hari Keluarga - semua ahli keluarga jiran akan turut serta untuk melibatkan diri dalam aktiviti seperti berkayak, memasukkan air ke dalam botol, terompah gajah, - kemesraan akan terjalin bukan sahaja antara ibu dengan bapa, malah anak-anak juga. -  diadakan di padang bola sepak, gelanggang bola tampar, taman rekreasi, atau padang sekolah yang berhampiran. -  hubungan yang erat sesama jiran dapat dibentuk -  menimbulkan perasaan ingin membantu antara satu dengan yang lain seperti yang terungkap dalam peribahasa ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni.

ISI 4 - menggalakkan rakyat supaya melibatkan diri dalam aktiviti sosial seperti persatuan atau pertubuhan.-  Penduduk setempat mestilah membentuk satu persatuan yang mempunyai satu sistem organisasi yang teratur. -  melibatkan semua penduduk sebagai ahli.- Pertubuhan Rukun Tetangga, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung, Pertubuhan Khairat Kematian, dan sebagainya.- Sebagai contoh, melalui Pertubuhan Rukun Tetangga, masyarakat setempat secara bergilir-gilir mengawasi keselamatan taman untuk mengelakkan kejadian-kejadian yang tidak diingini berlaku. -  ibarat aur dengan tebing -  mementingkan semangat sandar-menyandar atau saling membantu dalam kehidupan.

PENUTUP -  kita perlu memupuk semangat kejiranan dalam kalangan penduduk setempat. Dalam era globalisasi ini, sikap mementingkan diri sendiri dan sikap tidak mempedulikan orang lain semakin menebal seperti yang terkandung dalam pepatah  bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Jika hal ini dibiarkan, semangat kejiranan akan luntur dan seterusnya akan menjejaskan perpaduan negara. Ada pepatah yang mengatakan bahawa bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Oleh itu, dengan meningkatkan semangat kejiranan, perpaduan akan bertambah utuh dan teguh. Jadi, dalam setiap masa, kita mestilah sentiasa berusaha untuk memastikan semangat kejiranan sentiasa terpelihara supaya negara kita sentiasa aman, harmoni dan sejahtera.


ii. Faedah program Kitar Semula

PENDAHULUAN -  Isu-isu yang berkaitan dengan kitar semula kerap menjadi bahan perbincangan di media massa. - Pihak kerajaan giat melaksanakan  program Kitar Semula dalam kalangan masyarakat sejak beberapa tahun yang lalu. - masih belum mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada masyarakat.-  beberapa kebaikan program Kitar Semula diperkenalkan kepada masyarakat.

ISI 1 -  kita dapat mengelakkan pencemaran alam sekitar. - bahan-bahan buangan seperti kertas, kaca dan plastik akan dikumpulkan dan dihantar ke kilang kitar semula. -  alam sekitar akan menjadi bersih kerana bahan buangan tidak dibuang sesuka hati ke dalam sungai, laut atau semak. -  menghindarkan kita daripada penyakit yang dibawa oleh nyamuk, lipas dan tikus.

ISI 2 - dapat menambahkan pendapatan kita. - Bahan-bahan buangan seperti plastik, kertas dan besi ada harganya di pasaran. - memperoleh wang apabila menjual barangan kitar semula -  digunakan untuk membeli barang-barang keperluan harian kita.

ISI 3 - dapat memupuk nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. - nilai berjimat cermat, bertanggungjawab dan mencintai alam sekitar. -  menggunakan bekas plastik sehingga rosak -  tidak membazir - kita akan mengitar semula barangan yang boleh dikitar semula dan tidak akan membuangnya ke dalam semak atau ke dalam sungai.

ISI 3 - dapat menjimatkan sumber alam yang semakin berkurangan. Dengan aktiviti kitar semula kertas-kertas lama, kita dapat mengelakkan penebangan pokok bagi menghasilkan kertas.-  Kitar semula besi buruk pula dapat mengelakkan logam besi cepat habis.-  Bagi bahan plastik pula dapat menjimatkan sumber untuk membuat bahan plastik -  dapat mengelakkan kesan buruk daripada bahan kimia yang dihasilkannya.

PENUTUP - mendatangkan banyak kebaikan kepada rakyat dan negara. - semua pihak mesti berganding bahu untuk menjayakan aktiviti kitar semula. - diteruskan oleh pihak kerajaan agar dapat memberikan kesedaran yang berpanjangan kepada masyarakat. - Dijadikan  program tahunan sekolah untuk memupuk amalan kitar semula dalam kalangan pelajar


iii. Cara mengisi masa terluang

PENDAHULUAN - di sebalik pembangunan negara yang semakin pesat ini,masih ada lagi golongan remaja yang berfikiran sempit - sering kali melakukan perkara yang tidak mendatangkan manfaat - Masa lapang sepatutnya terisi dengan aktiviti yang berfaedah dan masa amat penting -  Masa Itu Emas - Masa tidak sepatutnya terbuang begitu sahaja  -  masa yang berlalu tidak mungkin boleh diulang.

ISI 1 -  mengisi masa lapang dengan beriadah.- dapat mengekalkan kekuatan dan kesihatan tubuh badan. - dapat memberi bantuan dalam bentuk tenaga kerja seperti membantu ibu bapa dan keluarga dalam menguruskan hal di rumah - dapat meringankan beban yang ditanggung oleh ibu bapa.- sikap tanggungjawab dan bekerjasama dapat disemai dalam diri -  melahirkan keluarga yang bahagia dan harmoni.

ISI 2 - mengisi masa lapang dengan menimba ilmu yang merangkumi pelbagai bidang - masa lapang dapat digunakan dengan penuh manfaat -  membaca bahan bacaan yang berkaitan dengan ilmiah dan bukan bahan bacaan yang mengandungi hiburan semata-Mata - nescaya banyak pengetahuan dan pengalaman yang diperoleh. - akan dihormati dan disenangi oleh ahli keluarga dan masyarakat.

ISI 3 - perlu melibatkan diri dengan pelbagai aktiviti kemasyarakatan yang sering kali dianjurkan oleh pelbagai pihak - kebajikan masyarakat.- meningkatkan serta mengukuhkan ikatan ukhwah sesama anggota masyarakat - mengeratkan perpaduan dalam negara.- mendaftarkan diri untuk menjadi sukarelawan yang membantu mereka yang susah terutamanya mangsa bencana alam. -  menjadi pelapis bagi generasi yang prihatin akan kesusahan dan kesempitan hidup orang lain.

ISI 4 - melibatkan diri dengan kerja-kerja sampingan dan mengambil upah bekerja bagi menambah wang perbelanjaan. - menyimpan wang yang diperoleh  dalam akaun simpanan untuk kegunaan masa hadapan.- beban yang ditanggung oleh ibu bapa dapat diringankan - digunakan untuk tujuan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang tertentu di samping dapat merehatkan serta menenangkan fikiran-  aktiviti lawatan yang dijalankan remaja dapat menambah ilmu pengetahuan - meluaskan pengalaman serta menyemai semangat patriotik dan cinta akan alam sekitar.

PENUTUP - setiap remaja mesti bijak membahagikan masa agar masa tidak terbuang begitu sahaja.- Remaja yang tidak menghargai masa akan merugukan diri sendiri -  mudah terjebak dalam kegiatan yang tidak sihat.


iv.               Usaha-usaha untuk memajukan ekonomi negara.

Pendahuluan - kemelesetan ekonomi / pasaran saham lembab /  kadar pertumbuhan ekonomi rendah /  perlu memainkan peranan…

Isi – isi yang dicadangkan.
  1. menyokong barangan buatan Malaysia


  1.  bijak berbelanja – berbelanja  apabila perlu  - mengutamakan barangan tempatan


       3. Pengeluar  mesti menunjukkan keistimewaan barangan tempatan.- -Kualiti perlu diutamakan – pengguna yakin dengan barangan tempatan.


       4. Giatkan promosi – perkenalkan barangan tempatan di luar negara - Galakkan pelancong membeli barangan buatan tempatan – jadikan Malaysia “Syurga Membeli-belah”


Penutup - Kemajuan negara merupakan tanggungjawab  rakyatnya - Usaha perlu digemblengkan bagi memajukan negara - Negara Kita  Tanggungjawab  Kita

19 comments:

  1. sir , bole sy daptkan jawapan bahagian A . My email ( nadkook@gmail.com ) thankss :)

    ReplyDelete
  2. sir boleh hantar skema jawapan kpd saya (ravin1153@ymail.com)

    ReplyDelete
  3. sir boleh hantar skema jawapan kpd saya (ravin1153@ymail.com)

    ReplyDelete
  4. ASSALAM, CIKGU MUIN, BOLEH SAYA DAPATKAN SKEMA JAWAPAN..
    INI EMAIL SAYA -kiyazulaiqha@yahoo.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  5. As salam saudara muinmohsein...mohon saudara emelkan skema jawapan untuk rujukan saya.

    Terima kasih didahulukan.

    roslinaredzuan@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Mohon saudara emelkan skema jawapan untuk rujukan saya.

    Terima kasih didahulukan.

    tteeoo@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Mohon saudara emelkan skema jawapan untuk rujukan saya.

    Terima kasih didahulukan.

    tteeoo@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Assalam saudara. Mohon saudara emelkan skema jawapan untuk rujukan saya.Ini emel saya liyanaramlan09@gmail.com. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  9. salam tolong email kan skema jawapan kesalahan tatabahasa kepada saya di fitrieshaasri01@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  10. boleh hantar jawapan?urgent! limxiaoqing97@gmail.com

    ReplyDelete
  11. boleh cigku emelkan skema jawapan kepada saya
    emel saya ialah ziyee0056@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Boleh cikgu emelkan skema jawapan Kenapa saya Aliaazaman2101@gmail.com.my

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum bolehkah Cingular emelkan skema jawapan Bagi Soalan c iaitu ulasa
    👉Email-Praviin.b143@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Boleh emel Jawa pan kpd Saya?
    oijianyun@gmail.com

    ReplyDelete