Tuesday 6 January 2015

NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN

NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN (RUHAINI MATDARIN)

Nilai
Nilai Jati Diri
·         Datuk tetap menganggap perubatan secara tradisional yang diusahakannya selama ini dapat memberikan bantuan perubatan alternatif kepada pesakit yang datang menemuinya.

Nilai Tanggungjawab
·         Penduduk kampung bergotong-royong membantu menyelesaikan masalah kubah surau.

Nilai Prihatin
·         Lili prihatin atas nasib Rafik Dan Haziq kerana berpunca daripada  masalah keluarga yang dihadapi walaupun mereka pernah menculiknya.  Lili menjenguk Che Jah untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang latar belakang Haziq Dan Rafik.
·         Penduduk kampung prihatin terhadap masalah yang berlaku di kampung mereka seperti kecurian, aktiviti haram, rayuan menjual tanah dan sebagainya. Oleh sebab itu mereka berusaha untuk menyelesaikan masalah walaupun ada antaranya menggunakan cara yang tidak sesuai dan salah.

Nilai baik hati
·         Danel sering datang ke rumah nenek untuk membantu nenek memasak. Apatah lagi Danel menganggap masakan nenek memang sedap.
·         Datuk menggunakan kepakarannya untuk membantu orang lain dengan memberikan herba dan akar-akar kayu. Usahanya itu berjaya sebagai cara  alternatif untuk menyembuhkan penyakit selain berubat secara perubatan moden.

Nilai kasih sayang
·         Nenek dan datuk melayan  Lili dengan baik walaupun dahulu ibu Lili tidak mendengar nasihat datuk dan neneknya.
·         Sebagai ketua keluarga, sikap Seman yang tidak menyayangi ahli keluarga amat mengecewakan. Keluarga yang penuh dengan kasih sayang akan menghasilkan keluarga yang bahagia.

No comments:

Post a Comment