Pages

Enjin Carian

Saturday, 14 May 2016

Drama Bukan Gila

Drama Bukan Gila


TEMA
        Drama tersebut bertemakan ketabahan seorang anak muda yang terpaksa melawan penyakit barah otaknya bersendirian. Hal ini demikian kerana Azmir menanggung kesakitan kerana menghidap barah otak. Dia yang menghidap penyakit barah otak melawan penyakitnya itu bersendirian tanpa ibu dan bapanya mengetahui kesakitannya. Tambahan pula, kekasihnya, iaitu Ani turut meninggalkannya.  



PERSOALAN
        Antara persoalan yang terkandung dalam drama tersebut adalah tentang sikap tidak ambil peduli terhadap kesusahan orang lain. Persoalan tersebut dapat dibuktikan apabila Azmir mempertikaikan Pak Haji yang tidak mengambil peduli akan penderitaan yang dilaluinya dan orang yang senasib dengannya. Selain itu, persoalan tentang sikap bantu-membantu turut dipaparkan. Hal ini demikian kerana para pelakon Sasau mengurangkan kesakitan dengan memicit-micitkan kepada Azmir. Persoalan tentang keprihatinan dalam diri seseorang turut ditampilkan apabila para pelakon Sasau mengujungi rumah Azmir untuk mengetahui latar belakang hidup Azmir. 



LATAR MASYARAKAT

        Antara latar masyarakat yang terkandung dalam drama tersebut ialah masyarakat yang tabah. Latar masyarakat tersebut dapat dibuktikan apabila Azmir tabah melawan sakit barah otaknya walaupun dia hanya bersendirian. Selain itu, masyarakat yang tabah turut dipaparkan. Hal ini demikian kerana Azmir tabah melawan sakit barah otaknya walaupun dia hanya bersendirian. Golongan ibu bapa yang mengambil berat terhadap anak-anak turut ditampilkan apabila bapa Azmir menziarahi Azmir walaupun anaknya dikatakan gila. 


NILAI


        Antara nilai yang terkandung dalam drama tersebut termasuklah nilai rasional. Nilai tersebut dapat dibuktikan apabila Arif sanggup belajar dengan Azmir yang dikatakan gila kerana pandangan Azmir telah memberi Arif kefahaman dan maksud Sasau dengan baik. Selain itu, nilai ketabahan turut dipaparkan. Hal ini demikian kerana Azmir tabah melawan sakit barah otaknya walaupun dia hanya bersendirian. Nilai bertanggungjawab turut ditampilkan apabila Doktor Razi amat bertanggungjawab terhadap pesakitnya, iaitu Azmir dengan mencari Azmir yang tidak pulang ke wad pesakit jiwa. 


No comments:

Post a Comment