SAJAK ERTI HIDUP BERERTI (Teo Wei Sing)
RANGKAP
|
MAKSUD
|
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan dayang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
|
|
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
|
|
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Suara Anak Pahang, 2009
Pekan Ilmu Sdn. Bhd.
|
|
LATIHAN BERGAMBAR SAJAK ERTI HIDUP BERERTI :
BENTUK SAJAK ERTI
HIDUP BERERTI :
1.
Sajak ini terdiri daripada ........... rangkap.
2.
Bilangan baris dalam setiap rangkap ........................................... Rangkap pertama mengandungi ........ baris, rangkap kedua
mengandungi ................. baris, dan
rangkap ketiga mengandungi ..........
baris.
3.
Jumlah patah kata dalam setiap baris juga ...................................................,
iaitu antara .......... hingga
........ patah kata dalam sebaris.
4.
Jumlah suku kata dalam setiap baris terdiri daripada ........... hingga ................. suku
kata.
5.
Rima akhir sajak ini ialah rangkap pertama: ............................,
rangkap kedua: .............................., dan
rangkap ketiga: .............................................
6.
Sajak ini berbentuk ..................................................
LATIHAN PENCERNAAN UNSUR KOMSAS
SAJAK ERTI HIDUP BERERTI :
UNSUR KOMSAS
|
HURAIAN / CONTOH
|
|
NILAI
|
PENGAJARAN
|
|
|
|
penyajak sedar
dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.
|
|
|
kasih sayang penyajak yang makin
berusia terhadap anak-anaknya tetap utuh walaupun mereka menderhakainya.
|
|
|
Penyajak tetap tabah dalam mengharungi kehidupan seorang diri dan
kesunyian walaupun tidak dihiraukan oleh anak-anaknya
|
|
|
Penyajak seorang yang bertanggungjawab kerana mendoakananak-anaknya
dikurniakan keinsafan
|
|
|
Penyajak berasa kecewa kerana jasanya yang membesarkan anak-anaknya tidak
dihargai
|
|
|
Penyajak tetap mendoakan kesejahteraan hidup anak-anaknya walaupun mereka
tidak mengenang jasanya yang melahirkan mereka
|
LATIHAN PEMAHAMAN SAJAK ERTI
HIDUP BERERTI :
i.
Bagaimanakah keadaan hidup
seorang tua dalam sajak di atas? [2
markah]
ii.
Pada andaian anda,
apakah faktor yang menyebabkan anak-anak mengabaikan ibu bapanya yang sudah
tua? [3 markah]
iii.
Analisis persoalan sajak
di atas. [4 markah]
No comments:
Post a Comment