a) Tulis satu ayat daripada kata-kata di bawah ini supaya jelas menunjukkan
maksudnya.
i)
bernama
ii)
menamai
iii)
menamakan
iv)
ternama
v)
kenamaan
vi)
penamaan
(6 Markah)
b) Tukar ayat aktif di bawah ini kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud
asalnya.
i)
Abu memukul ular yang
berlingkar di dalam reban itu dengan
sebatang kayu.
ii)
Penduduk di situ memagar
kawasan tanah di kaki bukit itu.
iii)
Kami menziarahi nenek
petang semalam kerana dia sakit tenat.
(6 Markah)
c) Dalam ayat-ayat di bawah ini terdapat dua penggunaan ejaan dan imbuhan yang
salah. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkannya dengan menulis
ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i)
Berdasar lapuran pegawai
penyiasat, ternyatalah bahawa beliau telah difitnah.
ii)
Pasokan bola sepak
negara akan menjalankan latihan pusat di Stadium Nasional, Bukit Jalil.
iii)
Perlancaran kempen
keselamatan jalan raya akan diresmikan oleh Perdana Menteri.
(6 Markah)
d) Dalam setiap ayat di bawah ini
terdapat dua kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan penggunaan bahasa. Kenal pasti kesalahan-kesalahan itu dan
betulkannya dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud
asalnya.
i)
Para pelajar yang bakal
menduduki peperiksaan SPM akan diberi latihan insentif bermula daripada minggu
hadapan.
ii)
Oleh kerana dia
menunggang motosikalnya terlalu laju, motosikalnya tersembam ke dalam longkang.
iii)
“Simpanlah semua
barang-barang kamu di tempat yang elok,” kata pengawal keselamatan itu kepada Ali.
(6 Markah)
e) Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa
yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan tersebut.
Sikap malu untuk bertanya tentang
pelajaran akan hanya membawa keburukan
kepada seseorang pelajar. Guru mungkin beranggapan bahawa para
pelajarnya sudah memahami pelajaran yang diajarkan. Sebagai akibatnya, pelajar
mungkin tidak dapat menjawab soalan
peperiksaan dengan baik. Akhirnya, mereka akan gagal dalam pelajaran dan
segala penat lelahnya sia-sia belaka. Oleh yang demikian, sikap malu bertanya
perlu dielakkan kerana yang rugi ialah pelajar itu sendiri. Pelajar yang lemah
dalam sesuatu mata pelajaran harus mengikis sikap malu bertanya. Selain
melipatgandakan usaha dengan menghadiri kelas tambahan dan mengadakan kumpulan
belajar, pelajar yang rajin berusaha akan mendapat apa-apa yang dicita-citakan.
Sesungguhnya, tiada kejayaan yang dapat diperoleh hanya dengan berpeluk tubuh
saja.
(6
Markah)
Disediakan oleh: Muin Mohsein
No comments:
Post a Comment