Tuesday 20 August 2013

TATABAHASA

Tatabahasa

KATA PEMERI
            ialah
  • hadir di hadapan frasa nama
  • menghubungkan subjek dan predikat yang mempunyai makna yang sama dan boleh bertukar tempat.

Basikal itu ialah hadiah hari jadi saya.

Orang tua yang bertongkat itu ialah datuk saya.

Datuk saya ialah orang tua yang bertongka itu.

              adalah
  • Hadir di hadapan frasa djektif dan frasa sendi nama.
  • Memberikan huraian lanjut berkenaan subjek yang disebut sebelumnya.


Jamuan itu  adalah untuk meraikan tetamu khas  dari negara jiran.



KATA NAFI
          Kata nafi
      Ayat contoh
       BUKAN
  • Untuk menafikan frasa nama dan frasa sendi.


  • Cikgu Nik bukan guru Bahasa  Melayu kami.
  • Saya bukan bersal dari Negeri Sembilan.

              TIDAK
Menafikan frasa kerja dan frasa adjektif.


  • Ayah saya tidak bekerja hari ini.
  • Pokok rambutan di hadapan rumah saya tidak subur.

Latihan . Isikan tempat kosong dengan kata nafi dan kata pemeri  yang sesuai.

  1. Salmi  .........................  gadis yang memenangi peraduan itu.
  2. Hadiah itu ..................... untuk  Ahmad tetapi untuk Omar.
  3. Ibu ............................. menghantar adik ke sekolah hari ini.
  4. Perhimpunan sekolah ........................... diadakan pada pagi ini sebab hari hujan.
  5. Majlis yang diadakan itu ......................... untuk meraikan kakak yang baru pulang dari luar negara.
  6. Mengeji orang cacat ........................... perbuatan yang keji.
  7. Antara perkara yang dibincngkan dalam mesyuarat itu ........................... masalah sampah sarap yang tidak dikutip.
  8. Perbuatan itu ......................... salah  dan tidak bermoral.
  9. Sim ..................... menghabiskan tugasan yang diberikan kepadanya.
  10. Tegurannya........................... menghina kita tetapi sekadar meyedarkan kita sahaja.
  11. Weng Leng ................... membaca tetapi berkhayal.    


No comments:

Post a Comment