Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang impak penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar di
sekolah. Panjang huraian
hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
IMPAK PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT DALAM KALANGAN
PELAJAR SEKOLAH
Peningkatan gejala sosial Fokus pelajar
terganggu membazirkan wang
Maklumat Karangan:
- pelbagai reka
bentuk / mudah untuk dibawa ke mana-mana sahaja / remaja juga kini ramai yang memiliki telefon
bimbit / terlalu asyik berbual / Remaja-remaja sekarang saling bersaing untuk memiliki model telefon
yang terkini / mencapai keinginan /
mereka yangtidak berkemampuan akan menjadi suatu bebanan /. memupuk persaingan
yang kurang sihat / Kemudahan teknologi yang membantu dalam kehidupan tetap juga dapat membantu orang untuk membuat kejahatan,
seperti mendorong sesetengah pelajar untuk menipu. / menunjuk-nunjuk telefon bimbit masing-masing / jika digunakan
dengan sebaik mungkin akan memudahkan kehidupan dan bukan sebaliknya /
alat komunikasi utama untuk berinteraksi
serta berkomunikasi / Perkembangan dunia
teknologi maklumat telah
menginterpretasikan kehidupan individu ke arah lebih tersusun dan sistematik /
kecanggihan teknologi telah mengubah
lanskap dan pola norma kehidupan individu ketika berhadapan dengan seribu satu
kecanggihan / kesediaan pihak kerajaan membenarkan pelajar sekolah membawa
telefon dan gajet untuk sesi 2013 atas faktor keselamatan / Kebejatan penggunaan telefon bimbit dalam ruang lingkup
golongan yang berstatus pelajar di sekolah pada hari ini pada tahap yang
membimbangkan / pembinaan generasi pewaris negara kelak akan terbantut /
dikhuatiri negara gagal melahirkan generasi yang bakal mewarnai dunia Malaysia
kelak / merupakan virus negatif sebagai penyumbang serta pembimbing ke
lembah keburukan dalam kalangan pelajar/ Hakikatnya, keburukan penggunaan telefon
bimbit melebihi 80% berbanding kebaikan penggunaannya / Mutu pendidikan dan
pembelajaran akan merosot akibat penyalahgunaan di sekolah / Pelajar yang leka
dengan telefon bimbit akan hilang fokus ketika sesi pembelajaran / dibimbangi pelajar tiada peluang untuk meneruskan pendidikan ke
peringkat seterusnya / keruntuhan akhlak dan moral akan meningkat disebabkan
penyerapan nilai-nilai yang meruntuhkan pembinaan generasi pembina masyarakat /
masalah sosial akan memberi tekanan
kepada golongan pendidik dan menambahkan
bebanan / pihak kerajaan seharusnya mengkaji serta meneliti semula
cadangan yang diketengahkan sebelum dilaksanakan di peringkat sekolah.
No comments:
Post a Comment