Pages

Enjin Carian

Thursday, 20 August 2015

ULANG KAJI PRAPERCUBAAN SPM

TEKNIK PLOT NOVEL KEMBARA AMIRA

Secara umumnya boleh disimpulkan bahawa perkembangan plot utama novel Kembara amira tidak mengikut kronologi iaitu tidak mengikut perkembangan masa secara teratur. Bab 22 jelas menceritakan peristiwa imbas kembali yang telah berlaku pada zaman 1950-an yang menjadi punca kepada konflik dalam diri Tau. Bab ini menceritakan bagaimana Ipah, seorang berketurunan Inggeris boleh berada di dalam hutan itu. Pesawat yang dipandu oleh Ridley bersama isterinya Brenda telah terhempas. Anak mereka Samantha terselamat dan dibesarkan oleh Jidin, bapa kepada Tau. Anak itu diberi nama Ipah. Selain daripada itu, terdapat beberapa imbas kembali oleh watak dalam novel ini. Ketika bersama Malique dalam perjalanan dari PulauPinang ke KLIA, O’Hara mengimbas kembali kisahnya bekerja sebagai buruh di lombong opal. Kerjanya amat terus dan ketuanya seorang yang kejam. Dalam perjalanan ke kem selepas menjemput O’Hara dan Malique, Roslan telah mengimbas kembali kerjayanya sebagai pemandu lori balak. Sebuah lori balak terjunam ke dalam gaung dan pemandunya hilang. Dia terus berhenti kerja.

Selain daripada itu pengarang menggunakan sedikit teknik mimpi dalam mengemukakan peristiwa yang lepas. Teknik ini dapat diperhatikan pada bab 20. Amira menunggu Tau di Desa Karpus untuk meminta bantuan mencari Malique. Namun Tau tidak muncul. Sebaliknya dia tertidur dan bermimpi Ipah berlari sambil mendukung Sabi untuk meninggalkannya. Ipah dikejar oleh seekor beruang hitam. Ipah terjatuh dan beruang hitam itu mencederakan Sabi.  Tau membunuh beruang hitam itu dan membiarkan Ipah terus melarikan diri bersama Sabi untuk mengikut Johnny. Peristiwa itu membolehkan pembaca mendapat gambaran keadaan semasa Ipah melarikan diri daripada Tau. Malah pembaca dapat mengaitkan beruang hitam yang dibunuh oleh Tau dengan makhluk berkaki dua dan berbulu tebal yang menjadi misteri masyarakat Orang Asli di hutan itu.

Dalam novel ini juga pengarang telah menyelitkan banyakteknik kejutan.  Kewujudan kejutan pergerakan plot memuncak. Kejutan pertama ialah peristiwa Amira terkelincir apabila terpijak batu licin dan jatuh ke dalam sungai berarus deras. Dia hanyut dan diselamatkan oleh Itai dan Tau. Kemalangan yang menimpa Prof. Zaidah dan Pak Lias juga merupakan satu kejutan. Peristiwa itu membuatkan Prof. Zaidah cedera pada tangan kiri. Pembaca serta watak dalam novel iaitu Itai dan Amira mengalami kejutan apabila bertemu dengan makhluk berkaki dua dan berbulu lebat ketika dalam perjalanan pulang setelah mengambil ketulan emas. Pembaca juga terkejut dengan kehilangan Malique secara tiba-tiba setelah kenderaannya terjunam ke dalam gaung. Sekali lagi kejutan berlaku apabila Amira, Itai, Pak Lias dan Roslan bertemu dengan makhluk berbulu di puncak gunung.

Selain daripada teknik di atas, pengarang juga menggunakan sedikit teknik suspens dalam novel ini. Pembaca berasa suspens dengan peristiwa Amira terjatuh ke dalam sungai setelah tergelincir dari batu yang licin. Pembaca suspens sama ada Amira selamat atau sebaliknya. Pembaca dan watak Amira sendiri suspens apabila diselamatkan oleh dua Orang Asli sama ada mereka jujur atau sebaliknya. Kehilangan Jacinta juga satu suspens. Pembaca dan Amira tertanya-tanya ke masa Jacinta menghilang. Peristiwa cemas semasa kenderaan yang dipandu oleh Pak Lias ketika menuruni bukit menyebabkan pembaca berasa suspens. Apakah mereka akan jatuh ke dalam gaung yang dalam? Gerakan mencari Malique juga satu suspens sama ada Malique berjaya dijumpai atau sebaliknya dia mengalami nasib yang sama seperti pemandu lori balak atau pekerja O’Hara yang hiang.




B) TEKNIK PENCERITAAN

Sebagaimana novel konvensional yang lain, novel ini juga menggunakan teknik penceritaan yang yang utama iaitu teknik pemerian. Perlukisan latar, peristiwa termasuklah watak dan perwatakan telah dijelaskan oleh pengarang secara langsung. Contohnya pada bab 22 pengarang telah menggambarkan keadaan kapal terbang  yang dipandu oleh Ridley bersama isteri dan anaknya telah berhadapan dengan rebut kencang dan hujan lebat pada musim monson. Kapal terbang itu terpaksa membuat pendaratan kecemasan. Seawal bab pertama pengarang telah memperkenalkan watak Amira melalui teknik pemerian. Pengarang menceritakan keadaan kereta api dan suasana dalam kereta api pada malam itu yang dilalui oleh Amira dan sahabatnya Jacinta. Melalui tingkap kereta api Amira dapat melihat beberapa buruj di angkasa.


Selain daripada teknik pemerian, teknik dialog juga digunakan oleh penulis dengan meluas dalam karya mereka. Dalam novel ini  pengarang telah menggunakan teknik ini dengan meluas untuk menggambarkan perasaan dan perwatakan seseorang. Contohnya melalui dialog antara Itai dengan Amira dan Jacinta ketika Itai berkunjung ke khemah mereka. Itai datang untuk melawat Amira dan Jacinta selepas kejadian Amira lemas dan Jacinta sesat di hutan. Melalui dialog mereka, pembaca mendapat tahu bahawa Itai seorang pelajar sekolah di Bandar dan tinggal di asrama. Dia belajar berburu daripada Pak Cik Tau. Manakala Amira menjelaskan bahawa mereka datang dari Pulau Pinang untuk menghabiskan masa cuti di situ. Melalui dialog juga pengarang menjelaskan kedudukan sebenar bahawa Malique dan Itai adalah anak kepada Tau dan Jennifer semasa mereka berdialog di Desa Karpus.

No comments:

Post a Comment