Tuesday 5 November 2013

KARANGAN FOKUS SPM 2013


Generasi muda sekarang, khususnya yang dilahirkan selepas kemerdekaan Malaysia dikatakan kurang mempunyai semangat kebangsaan.
Bincangkan punca-punca yang menyebabkan keadaan ini berlaku dan cadangkan langkah-langkah yang sesuai untuk mengatasinya.
P1 – Pendahuluan (                             )
-D: Semangat kebangsaan atau nasionalisme dapat ditakrifkan sebagai wujud rasa cinta dan sayang terhadap tanah air sendiri. 
-IS: . kini ramai generasi muda di negara kita kurang mempunyai semangat kebangsaan dalam diri mereka dan menjadi lumrah terutamanya dalam kalangan generasi muda yang dilahirkan selepas kemerdekaan.
-LBI:
-PT/A/U:
-PR: tidak lagi menyanjung prinsip di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung (cinta akan negara)
-UN:
-KS: Sesungguhnya/sebenarnya/ironisnya/persoalannya, -

P2 – ISI 1 (                                      )
-I.U : Punca yang dianggap signifikan -  kurang tersemai nilai nasionalisme dalam diri ialah kerana mereka tidak pernah mengalami dan merasai susah payah membebaskan negara daripada cengkaman penjajah.        
-H : Dalam konteks ini, - mereka tidak merasai pahit maung (pengalaman) yang dialami oleh pejuang kemerdekaan -  H2  generasi muda dilahirkan semasa negara dalam keadaan aman damai - H3  negara kita telah mengalami pertumbuhan ekonomi dan pembangunan yang amat pesat.
-C/B : Sebagai analoginya, -  Tok Janggut, Dato Bahaman, Dato Maharaja Lela,Rentap dan lain- lain lagi)
-PR :  Negara kita pada masa ini boleh dikatakan duduk sama rendah berdiri sama tinggi (setaraf) dengan negara-negara yang telah lama mencapai kemerdekaan daripada kita
- UN :
-KK : Sudah terang lagikan bersuluh bahawa  -kemewahan dan kesenangan hidup yang mengakibatkan generasi yang lahir selepas kemerdekaan nipis semangat nasionalis dalam diri mereka.

P3 – ISI 2 (                                      )
-I.U : Bukan itu sahaja,dalam masa yang sama , - sistem pendidikan yang dipraktikkan di negara kita  kurang memberi penekanan ke arah melahirkan generasi yang cinta akan negara
-H : Mengapa dikatakan begitu? Hal ini kerana- H1 kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) menekankan aspek 3M - H2 lanjutan daripada KBSR kementerian Pelajaran melaksanakan pula Kukikulum Bersepadu Sekolah Menengah pada tahun 1993. H3 kedua-dua kurikulum ini menjurus kearah kecemerlangan dalam peprperiksaan H4 Begitu juga untuk mendapat tempat di sekolah-sekolah yang berprestij
- C/B: Sebagai uswah,  Maktab Rendah Sains Mara dan sekolah menengah barasrama penuh menjadikan kelulusan yang cemerlang sebagai  kayu pengukurnya- Dalam pada itu , H6  mata pelajaran khusus untuk membina dan menyemai semangat nasionalis  kurang diberi penekanan
-PR : alur bertempuh, jalan berturut (melakukan sesuatu menurut kebiasaan)
-UN :
-KK : Izharnya, - gambaran sebenar tindakan kita apabila terlalu memandang enteng sesuatu perkara.

P4 – ISI 3 (                                      )
-I.U : Sehubungan dengan itu / ekoran itu / lantaran itu-  Setiap penyakit tentu ada penawarnya. Kementerian Pelajaran wajar menubuhkan jawatankuasa bagi  mengkaji dan merombak semula kurikulum pendidikan yang sedia ada di negara ini.
-H : Lampu Aladdin tidak bersinar dengan sendirinya tetapi Aladdin yang menggosoknya terlebih dahuluOleh hal yang demikian -  H1 mata pelajaran Sejarah dan Pendidikan moral diajar kepada para pelajar sejak sekolah rendah lagi  H2  Kesan daripada sistem pendidikan  menyebabkan para pelajar bersikap acuh tak acuh terhadap kedua-dua pelajaran tersebut. H3 tidak mantapnya sistem pendidikan merupakan satu elemen nipisnya  nasionalisme dalam kalangan generasi  kini .
-C/B : Kajian yang sahih membuktikan bahawa -   para pelajar akan didedahkan mata pelajaran kenegaraan sejak  peringkat sekolah rendah dan berterusan hinggga ke peringkat pengajian tinggi - Mata pelajaran sejarah dan mata pelajaran pendidikan Moral patut diberikan kedudukan istimewa menerusi kurikulum baru nanti
-PR : melentur buluh biarlah dari rebungnya / bagaimana contoh begitulah gubahannya (didikan awal)
-UN :
-KK : Justifikasinya-  segala perbuatan  kita akan mencorakkan masa depan generasi kita.

P5 – ISI 4 (                                      )
-I.U : Sementelahan, -  media massa baik media bercetak mahupun eletronik memainkan peranan penting ke arah melahirkan masyarakat yang cinta akan negara.
-H : Hal ini kerana -  H1  Langkah Kementerian Penerangan menyalurkan bantuan kepada pengusaha filem berunsurkan penerapan semangat kebangsaan  bertepatan sekali dan patut diberi pujian H2 orang ramai sekurang-kurangnya dapat membuka mata dan minda golongan muda betapa sukarnya orang-orang dahulu berjuang untuk mencapai kemerdekaan. H3 Golongan muda juga dapat melihat denagn lebih dekat keperitan hidup mereka di bawah naungan kuasa penjajah.
 -C/B : Cuba kita bayangkan -  stesen televisyen lebih banyak menyiarkan  cerita yang bertemakan semangat kebangsaan.)
-PR : biar mati seperti kutu, jangan mati seperti tuma (membuat kebaikan)
-UN :-KK : Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa -  memberi keinsafan kepada generasi muda agar timbul rasa sayang akan negara sendiri.

P6 – ISI 5 (                                      )
-I.U :
-H :
-C/B :
-PR :
-UN :
-KK :

P7– PENUTUP (                                 )
-KM : Secara tuntasnya, -kita sebagai rakyat Malaysia bertanggungjawab dan tidak boleh sama sekali memandang enteng akan gejala tidak menyayangi negara sendiri.
-HR : Sesungguhnya, - tidak boleh memandang ringan gejala ini dan kita harus ingat bahawa pemuda hari ini  bakal menerajui pucuk pimpinan negara suatu hari kelak  
-PD : Lantaran itu, -  kita perlu melahirkan warganegara yang mempunyai semangat kebangsaan kerana golongan sebeginilah mampu mengangkat martabat negara kita ke persada antarabangsa
-PR : patah tumbuh hilang berganti (mempunyai pengganti)
-UN:

No comments:

Post a Comment