Generasi muda sekarang, khususnya yang
dilahirkan selepas kemerdekaan Malaysia dikatakan kurang mempunyai semangat
kebangsaan.
Bincangkan punca-punca yang
menyebabkan keadaan ini berlaku dan cadangkan langkah-langkah yang sesuai untuk
mengatasinya.
P1 – Pendahuluan ( )
-D: Semangat kebangsaan atau
nasionalisme dapat ditakrifkan sebagai wujud rasa cinta dan sayang terhadap
tanah air sendiri.
-IS: . kini ramai generasi muda di
negara kita kurang mempunyai semangat kebangsaan dalam diri mereka dan menjadi
lumrah terutamanya dalam kalangan generasi muda yang dilahirkan selepas
kemerdekaan.
-LBI:
-PT/A/U:
-PR: tidak lagi menyanjung
prinsip di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung (cinta akan negara)
-UN:
-KS: Sesungguhnya/sebenarnya/ironisnya/persoalannya, -
P2 – ISI 1
( )
-I.U : Punca
yang dianggap signifikan - kurang tersemai nilai
nasionalisme dalam diri ialah kerana mereka tidak pernah mengalami dan
merasai susah payah membebaskan negara daripada cengkaman
penjajah.
-H : Dalam
konteks ini, - mereka tidak merasai pahit maung (pengalaman) yang dialami oleh pejuang kemerdekaan - H2 generasi muda dilahirkan semasa negara dalam
keadaan aman damai - H3
negara kita telah mengalami pertumbuhan ekonomi dan pembangunan yang
amat pesat.
-C/B : Sebagai
analoginya, - Tok Janggut, Dato
Bahaman, Dato Maharaja Lela,Rentap dan lain- lain lagi)
-PR : Negara kita pada masa ini boleh dikatakan duduk
sama rendah berdiri sama tinggi (setaraf)
dengan negara-negara yang telah lama mencapai kemerdekaan daripada kita
- UN :
-KK : Sudah
terang lagikan bersuluh bahawa -kemewahan
dan kesenangan hidup yang mengakibatkan generasi yang lahir selepas kemerdekaan
nipis semangat nasionalis dalam diri mereka.
P3 – ISI 2 ( )
-I.U : Bukan
itu sahaja,dalam masa yang sama , - sistem
pendidikan yang dipraktikkan di negara kita kurang memberi penekanan ke arah melahirkan
generasi yang cinta akan negara
-H : Mengapa
dikatakan begitu? Hal ini kerana- H1 kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
menekankan aspek 3M - H2 lanjutan daripada KBSR kementerian Pelajaran
melaksanakan pula Kukikulum Bersepadu Sekolah Menengah pada tahun 1993. H3
kedua-dua kurikulum ini menjurus kearah kecemerlangan dalam
peprperiksaan H4 Begitu juga untuk mendapat tempat di sekolah-sekolah
yang berprestij
- C/B: Sebagai uswah, Maktab Rendah Sains Mara dan sekolah
menengah barasrama penuh menjadikan kelulusan yang cemerlang sebagai kayu pengukurnya- Dalam pada itu , H6 mata pelajaran khusus untuk membina dan
menyemai semangat nasionalis kurang
diberi penekanan
-PR : alur bertempuh, jalan
berturut (melakukan sesuatu menurut
kebiasaan)
-UN :
-KK : Izharnya,
- gambaran
sebenar tindakan kita apabila terlalu memandang enteng sesuatu perkara.
P4 – ISI 3 ( )
-I.U : Sehubungan dengan itu /
ekoran itu / lantaran itu- Setiap penyakit
tentu ada penawarnya. Kementerian Pelajaran wajar menubuhkan jawatankuasa
bagi mengkaji dan merombak semula
kurikulum pendidikan yang sedia ada di negara ini.
-H : Lampu Aladdin tidak bersinar dengan
sendirinya tetapi Aladdin yang menggosoknya terlebih dahuluOleh hal yang
demikian - H1 mata pelajaran Sejarah dan Pendidikan
moral diajar kepada para pelajar sejak sekolah rendah lagi H2 Kesan daripada sistem pendidikan menyebabkan para pelajar bersikap acuh tak
acuh terhadap kedua-dua pelajaran tersebut. H3 tidak mantapnya sistem
pendidikan merupakan satu elemen nipisnya
nasionalisme dalam kalangan generasi
kini .
-C/B : Kajian yang sahih membuktikan
bahawa - para
pelajar akan didedahkan mata pelajaran kenegaraan sejak peringkat sekolah rendah dan berterusan
hinggga ke peringkat pengajian tinggi - Mata
pelajaran sejarah dan mata pelajaran pendidikan Moral patut diberikan
kedudukan istimewa menerusi kurikulum baru nanti
-PR : melentur buluh biarlah dari
rebungnya / bagaimana contoh begitulah gubahannya (didikan awal)
-UN :
-KK : Justifikasinya- segala perbuatan kita akan mencorakkan masa depan generasi
kita.
P5 – ISI 4 ( )
-I.U : Sementelahan, - media massa
baik media bercetak mahupun eletronik memainkan peranan penting ke
arah melahirkan masyarakat yang cinta akan negara.
-H : Hal ini
kerana - H1
Langkah Kementerian Penerangan menyalurkan bantuan kepada pengusaha
filem berunsurkan penerapan semangat kebangsaan
bertepatan sekali dan patut diberi pujian H2 orang ramai
sekurang-kurangnya dapat membuka mata dan minda golongan muda betapa
sukarnya orang-orang dahulu berjuang untuk mencapai kemerdekaan. H3 Golongan
muda juga dapat melihat denagn lebih dekat keperitan hidup mereka di bawah
naungan kuasa penjajah.
-C/B : Cuba kita bayangkan - stesen televisyen lebih banyak menyiarkan cerita yang bertemakan semangat kebangsaan.)
-PR : biar mati seperti kutu,
jangan mati seperti tuma (membuat
kebaikan)
-UN :-KK : Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa - memberi keinsafan kepada generasi muda agar
timbul rasa sayang akan negara sendiri.
P6 – ISI 5 ( )
-I.U :
-H :
-C/B :
-PR :
-UN :
-KK :
P7– PENUTUP
( )
-KM : Secara
tuntasnya, -kita
sebagai rakyat Malaysia
bertanggungjawab dan tidak boleh sama sekali memandang enteng akan
gejala tidak menyayangi negara sendiri.
-HR :
Sesungguhnya, - tidak boleh memandang ringan gejala ini dan kita harus
ingat bahawa pemuda hari ini bakal
menerajui pucuk pimpinan negara suatu hari kelak
-PD : Lantaran
itu, - kita perlu melahirkan warganegara yang
mempunyai semangat kebangsaan kerana golongan sebeginilah mampu mengangkat
martabat negara kita ke persada antarabangsa
-PR : patah tumbuh hilang berganti
(mempunyai pengganti)
-UN:
No comments:
Post a Comment