A) SAJAK DIRGAHAYU
BAHASAKU
|
Tempatmu di singgahsana
|
Maksud
Status bahasa
kebangsaan yang digunakan secara rasmi dan dijadikan bahasa pertuturan utama
oleh rakyat yang mengenang budi, patuh dan setia
|
hati nurani bangsaku
|
|
warga yang berbudi
|
|
setia
dan amanah
|
|
|
|
Bahasa itu maruah bangsa
|
Maksud
Bahasa kebangsaan merupakam maruh bangsa
|
yang mesti dipelihara martabatnya
|
|
agar tetap kukuh dan ampuh
|
|
melayari lautan bijaksana
|
|
salam
ikatan mesra dan teguh
|
|
|
|
Cekal dan waja semangat pejuangmu
|
Maksud
Pejuang bahasa mempunyai semangat waja dan cekal
untuk mendaulatkan bahasa di tanah air tercinta dan mengembangkan pengaruhnya
ke seluruh dunia
|
hak bangsaku memilikimu
|
|
hak bangsaku mendaulatkanmu
|
|
di bumi bertuah ini
|
|
merentas dunia tak bertepi
|
|
|
|
Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
|
Maksud
Sejarah telah mencatatkan zaman kemasyhuran bangsa
kebangsaan. Mereka berjaya menjalinkan hubungan dengan negara-negara di
seluruh kepulauan nusantara. Bahasa kebangsaan turut dipandang tinggi serta
berperanan sebagai bahasa pengantar dan bahasa perhubungan pada masa itu.
|
ke barat dan ke timur menjalinkan persaudaraan
|
|
gagah pelautku membelah lautan
|
|
ke utara dan ke selatan bahasaku mencengkam
|
|
dari
pulau ke pulau menggilap mutiara silam
|
|
|
Dirhagahayu bahasaku
|
Maksud
Bahasa kebangsaan yang
indah kata-katanya dan kaya dengan pelbagai ilmu, seiring dengan kesopanan
bahasa yang berupaya untuk terus berkembang maju di arena antarabangsa dan
semakin menempa kejayaan pada alaf baru
|
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
|
|
menusuk kalbu lagu bahasamu
|
|
bahasamu bahasa minda
|
|
mudah akrab dan bertatasusila
|
|
daripada bangsa yang bernama Melayu
|
|
menempa
kejayaan di alaf baru
|
Tema
Sajak tersebut bertemakan
........................................................................................................................
Hal ini demikian kerana ....................... mengingatkan kita agar .........................................................
Tambahan pula,
..............................................................................................
......................................
(Bahasa
kebangsaan perlu dipelihara dan dimartabatkan darjatnya.)
Persoalan
Persoalan yang terkandung dalam sajak tersebut adalah
tentang ...................................................
............................................................................................................
Persoalan tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
.......................................... Selain itu, persoalan tentang
.................................................................................................................................
turut dipaparkan dalam sajak tersebut.
Hal ini demikian kerana penyajak
................................................................................
........................................................................................
Persoalan tentang ................................................
.......................................................................... juga
ditampilkan oleh penyajak apabila beliau mengatakan
...................................................... ..............................................
............................................................ ......
(Sayang
akan bahasa kebangsaan
/ menghargai sumbangan bahasa kebangsaan / hormat
akan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu / keyakinan dan optimis akan masa depan bahasa
kebangsaan)
Nilai
Nilai yang terdapat dalam sajak tersebut ialah nilai
cinta akan negara. Nilai tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
................................................................................................
Selain itu, nilai ...................... turut ditampilkan oleh penyajak,
misalnya penyajak ..................................................... Nilai
..................... juga turut terkandung dalam sajak tersebut. Nilai tersebut tergambar apabila penyajak
................................................................................................
(Semangat patriotik - rakyat mencintai dan mendaulatkan bahasa
kebangsaan sebagai bahasa rasmi negara kita. / Semangat perpaduan - semua kaum di negara kita menggunakan satu
bahasa, iaitu bahasa kebangsaan / Kesyukuran
- rakyat bersyukur kerana bahasa kebangsaan menjadi bahasa ilmu yang terkenal
dan digunakan secara meluas di seluruh nusantara. / Bertanggungjawab - rakyat
bertanggungjawab menjaga dan memastikan bahawa bahasa kebangsaan tidak dicemari
oleh bahasa asing )
Gaya Bahasa
Unsur gaya bahasa yang digunakan dalan sajak tersebut
termasuklah ................................. iaitu
......................................................................,
contohnya ....................................................
....................... Selain itu, unsur sinkof turut digunakan oleh penyajak
melalui kata-kata .................................................. seperti
............................................ Unsur
........................................ iaitu
.......................................... juga turut digunakan dalam
sajak. Hal ini terbukti melalui baris
....................... .............................................
(Sinkof – tempatmu, bangsaku, memilikimu,
pelautku, bahasaku, mendaulatkanmu,
bahasamu, tak / Metafora – lautan bijaksana / Personifikasi – Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan - bahasaku mencengkam / Inversi – gagah pelautku membelah lautan - di arena antarabangsa suaramu tumbuh / Anafora – hak bangsaku memilikimu / hak bangsaku mendaulatkanmu / Pengulangan – ke barat dan ke timur ke utara dan ke selatan)
Pengajaran
Pengajaran yang boleh diambil daripada sajak tersebut
ialah kita mestilah .......................................
.............................................................................................................................
Pengajaran tersebut terbukti apabila
penyajak menyatakan ...................................................
.............................................
Selain itu, kita haruslah
................................................................................
Hal ini demikian, ...................................................... ...
Kita juga ......................................................................................,
misalnya ..................................................................................................................
( Kita hendaklah menyayangi
bahasa kebangsaan kita sendiri – mengutamakan bahasa kebangsaan dalam semua
aspek kehidupa seharian / Setiap rakyat
negara ini haruslah memartabatkan bahasa kebangsaan- menghindari bahasa
kebangsaan dicemari oleh bahasa asing . / Kita mestilah yakin akan kemampuan
bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu.- bahasa kebangsaan dijadikan bahasa
pengantar di institusi pendidikan / Kita perlulah menggunakan bahasa kebangsaan
untuk memupuk perpaduan kaum.- bahasa kebangssan digunakan ketika berinteraksi
oleh penduduk negara ini yang berbilang kaum ketika berinteraksi / Kita hendaklah bersyukur kerana bahasa
kebangsaan diwarisi sejak turun-temurun – pada abad ke-15, bahasa kebangsaan
pernah dijadikan sebagai lingua franca oleh pedagang dan pelayar di Asia
Tenggara)
Soalan Pemahaman : Baca sajak
di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan perkataan anda sendiri.
(i) Berdasarkan rangkap kedua sajak di atas, mengapakah
bahasa kebangsaan perlu didaulatkan?
[2 markah
(maruah bangsa /
bahasa ilmu / memupuk perpaduan)
(ii) Jelaskan pendapat anda tentang
cara-cara untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan. [3 markah]
(dijadikan bahasa pengantar di sekolah dan di
institut pendidikan tinggi / memperbanyak penulisan dan penerbitan buku dalam
bahasa kebangsaan / mewajibkan media massa menggunakan bahasa kebangsaan
sepenuhnya / mengadakan kempen kesedaran / menulis rencana berkaitan
bahasa kebangsaan dalam majalah atau surat
khabar / menganjurkan bengkel atau seminar
atau kelas untuk masyarakat berbilang kaum / mengadakan program bahasa
dengan kerjasama pihak kerajaan dan swasta mengadakan pelbagai pertandingan
berkaitan kemahiran bahasa / mengundang
peserta luar negara menyertai simposium atau kolokium seminar bahasa Melayu di
negara )
(iii) Berdasarkan sajak di atas,
apakah keistimewaan bahasa kebangsaan? [3 markah]
(dikenali dan terkenal di peringkat antarabangsa / dapat
menyentuh jiwa / bahasa yang lembut / bahasa minda / bahasa ilmu / mudah akrab
/ mudah dipelajari / mudah difahami / bahasa yang bersopan dan bertatasusila)
No comments:
Post a Comment