Tuesday 5 November 2013

KARANGAN FOKUS SPM 2013


Surat kepada kawan untuk menasihatinya agar berhenti merokok / terlibat dalam gejala sosial / mengalami keruntuhan akhlak


                                       No. 33, Jalan Wellman,
                                                                                                                          Taman Rawang Jaya,
                          48000 Rawang,
                          Selangor Darul Ehsan.

                          6 November 2013.

Menemui  saudari Jovanne Tan   yang kini berada di Taman Berjaya, Alor Setar  dengan iringan doa semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera di samping keluarga tercinta.

Saudari,
Apa khabar sekarang? Saya di sini sentiasa sihat. Diharapkan saudari begitu juga hendaknya. Sebenarnya tujuan saya mengutuskan surat ini adalah dengan tujuan untuk mengetahui cerita sebenar tentang peristiwa yang menimpa saudari baru-baru ini. Saya mendapat tahu saudari telah beberapa kali ditangkap oleh pihak sekolah kerana menghisap rokok di kawasan sekolah. Saya berasa amat terkejut apabila mendapat tahu cerita ini daripada sahabat kita iaitu  Angelia. Sebagai sahabat karib saya berasa terpanggil untuk memberi nasihat kepada saudari  demi kebaikan saudari pada masa depan. Janganlah nanti  sudah terhantuk baru tengadah.
Ingatlah saudari,, merokok bukanlah suatu perbuatan yang baik kepada kesihatan kita, apatah lagi kita sebagai pelajar sekolah. Merokok bukan sahaja boleh menyebabkan beberapa penyakit berbahaya seperti kanser, malahan saudari juga mungkin akan menghidapi penyakit batuk yang berpanjangan dan sukar untuk sembuh. Tambahan pula, tabiat merokok yang saudari amalkan juga akan menjejaskan kesihatan saudari bagi jangka masa panjang. Bukankah saudari sudah mengetahui perkara ini semasa mengikuti pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan yang saudari ikuti di sekolah? Janganlah sudah geharu cendana pula.
Jika saudari terus dengan perbuatan salah yang saudari lakukan, lambat laun pihak sekolah akan mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap saudari. Saudari mungkin akan digantung persekolahan bagi jangka masa tertentu ataupun lebih buruk lagi, saudari boleh dibuang daripada persekolahan. Perkara ini sudah pasti akan menjejaskan masa depan saudari nanti dan tentunya akan mengecewakan harapan ibu bapa saudari. Saya pasti saudari sedia maklum dengan perkara ini kerana saudari telah diberitahu tentang peraturan-peraturan sekolah yang mesti dipatuhi. Saudari perlu ingat bahawa  sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
Jika saudari tidak menghentikan perbuatan merokok dengan segera, saya bimbang lama- kelamaan saudari akan terlibat pula dengan gejala penagihan dadah. Hal ini disebabkan merokok merupakan langkah pertama seseorang itu terlibat dengan gejala penagihan dadah apabila merokok tidak dapat memberikan kepuasan kepada saudari. Jika perkara buruk ini berlaku kepada saudari, ketika itu segala-galanya sudah terlewat untuk saudari mengubah sikap. Saya berharap saudari dapat segera menghentikan tabiat itu sebelum nasi menjadi bubur.
Perbuatan yang saudari lakukan bukan sahaja melanggar peraturan sekolah, malahan juga merupakan suatu perbuatan yang membazir kerana menggunakan wang yang diberikan oleh boda dan ayahanda saudari pada tempat yang tidak sepatutnya. Bukan itu sahaja, saudari  telah mengkhianati amanah yang dipertanggungjawabkan kepada saudari. Bukankah wang yang diberikan untuk keperluan pelajaran saudari? Bukannya untuk digunakan pada tempat yang tidak berfaedah sebagaimana yang saudari lakukan sekarang. Saya percaya jika bonda dan ayahanda  saudari mengetahui perkara ini, mereka pasti amat kecewa bagai kaca terhempas ke batu  dengan sikap saudari
Saudari, sebelum saya mengundur diri, terlebih dahulu saya memohon maaf sekiranya surat saya kali ini agak ‘keras’. Saya berbuat demikian untuk kebaikan saudari juga. Saya amat berharap saudari dapat mengubah tabiat buruk saudari sebelum terlambat. Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan. Semua ini perlu saudari lakukan demi masa depan saudari sendiri. Tiada sesiapa yang dapat mengubah nasib kita melainkan kita sendiri. Ingatlah rosak bawang kerana jambaknya.  Sekali lagi saya amat berharap agar saudarI tidak menganggap nasihat saya ini sebagai  menjaga tepi kain saudari. Saya berbuat demikian atas nama sebagai sahabat sejati yang tidak mahu melihat saudari kecundang suatu hari nanti. Janganlah menjadi seperti melukut di tepi gantang. Sekian surat saya.



                                                                               Sahabatmu,
                                               
                        ...................


No comments:

Post a Comment