Latihan Karangan Dimensi Masyarakat :
Generasi muda sekarang,
khususnya yang dilahirkan selepas kemerdekaan Malaysia dikatakan kurang
mempunyai semangat kebangsaan.
Bincangkan
punca-punca yang menyebabkan keadaan ini berlaku dan cadangkan langkah-langkah
yang sesuai untuk mengatasinya.
P1 – Pendahuluan
- Semangat kebangsaan
atau nasionalisme dapat ditakrifkan sebagai wujud rasa cinta dan sayang
terhadap tanah air sendiri. / kini ramai generasi muda di negara kita kurang
mempunyai semangat kebangsaan dalam diri mereka dan menjadi lumrah terutamanya
dalam kalangan generasi muda yang dilahirkan selepas kemerdekaan./ tidak lagi
menyanjung prinsip di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung (cinta akan negara)/ Persoalannya, -
P2 – ISI 1
-I.U : Punca yang
dianggap signifikan - kurang tersemai nilai nasionalisme dalam diri
ialah kerana mereka tidak pernah mengalami dan merasai susah payah
membebaskan negara daripada cengkaman penjajah.
-H : Dalam konteks ini,
- mereka tidak merasai pahit maung (pengalaman) yang dialami oleh pejuang
kemerdekaan - H2 generasi muda dilahirkan semasa negara dalam
keadaan aman damai - H3
negara kita telah mengalami pertumbuhan ekonomi dan pembangunan yang
amat pesat. -C/B : Sebagai analoginya, - Tok Janggut, Dato Bahaman, Dato Maharaja
Lela,Rentap dan lain- lain lagi) -PR :
Negara kita pada masa ini boleh dikatakan duduk sama rendah berdiri
sama tinggi (setaraf) dengan
negara-negara yang telah lama mencapai kemerdekaan daripada kita -KK : Sudah terang lagikan bersuluh
bahawa -kemewahan dan kesenangan hidup yang mengakibatkan generasi yang lahir
selepas kemerdekaan nipis semangat nasionalis dalam diri mereka.
P3 – ISI 2
-I.U : Bukan itu
sahaja,dalam masa yang sama , - sistem
pendidikan yang dipraktikkan di negara kita kurang memberi penekanan ke
arah melahirkan generasi yang cinta akan negara
-H : Mengapakah
dikatakan begitu? Hal ini dekian kerana- H1 kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) menekankan aspek 3M - H2
lanjutan daripada KBSR kementerian Pelajaran melaksanakan pula Kukikulum
Bersepadu Sekolah Menengah pada tahun 1993. H3 kedua-dua kurikulum ini menjurus
kearah kecemerlangan dalam peprperiksaan H4 Begitu juga untuk mendapat
tempat di sekolah-sekolah yang berprestij - C/B: Sebagai uswah, Maktab Rendah Sains Mara dan sekolah
menengah barasrama penuh menjadikan kelulusan yang cemerlang sebagai kayu pengukurnya- Dalam pada itu , H6 mata pelajaran khusus untuk membina dan
menyemai semangat nasionalis kurang
diberi penekanan -PR : alur
bertempuh, jalan berturut (melakukan
sesuatu menurut kebiasaan) -KK :
Izharnya, - gambaran sebenar tindakan kita apabila terlalu memandang enteng
sesuatu perkara.
P4 – ISI 3
-I.U : Sehubungan dengan
itu / ekoran itu / lantaran itu- Setiap penyakit tentu ada penawarnya.
Kementerian Pelajaran wajar menubuhkan jawatankuasa bagi mengkaji dan merombak semula kurikulum
pendidikan yang sedia ada di negara ini.
-H : Lampu Aladdin tidak bersinar
dengan sendirinya tetapi Aladdin yang menggosoknya terlebih dahuluOleh hal yang
demikian - H1 mata pelajaran Sejarah dan Pendidikan
moral diajar kepada para pelajar sejak sekolah rendah lagi H2 Kesan daripada sistem pendidikan menyebabkan para pelajar bersikap acuh tak
acuh terhadap kedua-dua pelajaran tersebut. H3 tidak mantapnya sistem
pendidikan merupakan satu elemen nipisnya
nasionalisme dalam kalangan generasi
kini .-C/B : Kajian yang
sahih membuktikan bahawa - para
pelajar akan didedahkan mata pelajaran kenegaraan sejak peringkat sekolah rendah dan berterusan
hinggga ke peringkat pengajian tinggi - Mata
pelajaran sejarah dan mata pelajaran pendidikan Moral patut diberikan
kedudukan istimewa menerusi kurikulum baru nanti -PR : melentur buluh biarlah dari rebungnya / bagaimana contoh
begitulah gubahannya (didikan awal) -KK
: Justifikasinya- segala
perbuatan kita akan mencorakkan masa
depan generasi kita.
P5 – ISI 4
-I.U : Sementelahan, - media massa baik media bercetak
mahupun eletronik memainkan peranan penting ke arah melahirkan
masyarakat yang cinta akan negara.
-H : Hal ini kerana - H1 Langkah Kementerian Penerangan menyalurkan
bantuan kepada pengusaha filem berunsurkan penerapan semangat kebangsaan bertepatan sekali dan patut diberi pujian H2
orang ramai sekurang-kurangnya dapat membuka mata dan minda golongan
muda betapa sukarnya orang-orang dahulu berjuang untuk mencapai kemerdekaan. H3
Golongan muda juga dapat melihat denagn lebih dekat keperitan hidup mereka
di bawah naungan kuasa penjajah.-C/B :
Cuba kita bayangkan - stesen
televisyen lebih banyak menyiarkan
cerita yang bertemakan semangat kebangsaan.) -PR : biar mati seperti kutu, jangan mati seperti tuma (membuat kebaikan):-KK : Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa - memberi keinsafan kepada generasi muda agar
timbul rasa sayang akan negara sendiri.
P6 – ISI 5
P7– PENUTUP
-KM : Secara tuntasnya,
-kita sebagai rakyat Malaysia bertanggungjawab dan tidak
boleh sama sekali memandang enteng akan gejala tidak menyayangi negara
sendiri. -HR : Sesungguhnya, - tidak boleh memandang ringan gejala ini dan
kita harus ingat bahawa pemuda hari ini
bakal menerajui pucuk pimpinan negara suatu hari kelak -PD
: Lantaran itu, - kita perlu
melahirkan warganegara yang mempunyai semangat kebangsaan kerana golongan
sebeginilah mampu mengangkat martabat negara kita ke persada antarabangsa -PR : patah tumbuh hilang berganti (mempunyai pengganti)-UN:
No comments:
Post a Comment