Sunday 18 October 2020

Penggunaan Peribahasa / Penanda Wacana dalam Penulisan Karangan

 Penggunaan Peribahasa / Penanda Wacana dalam Penulisan Karangan: 

Faktor-faktor yang Mempengaruhi Gaya Hidup Remaja

            “Berikan aku 100 orang tua, aku akan mampu menggoncangkan perahu tertangkup tetapi kalau aku diberikan 10 orang pemuda, nescaya aku mampu menggoncangkan dunia.” ............................. kata-kata mantan Presiden Indonesia tentang kepentingan golongan remaja dalam memacu sesebuah negara. Usia remaja merupakan tahap yang kritikal kerana pada peringkat ini mereka berada dalam tempoh peralihan menuju alam dewasa. Pada peringkat ini mereka tercari-cari identiti diri dalam dunia fana yang penuh pancaroba ini.. Masalah ini  hanya seperti retak mencari belah jika tidak ditangani dengan bijaksana. Adakah salah ibu yang mengandung atau bapa yang...........................................? .............................................., mengapakah senario yang menjadi ............................................................  ini berlaku?

            Institusi keluarga merupakan faktor yang dianggap paling ......................................... dalam mempengaruhi gaya hidup remaja. ............................................................................. Hal ini kerana rumah mendapat peruntukan masa yang paling banyak daripada golongan ini. Pendidikan awal bermula dari rumah. Cara mendidik yang berkesan ialah mewujudkan teladan yang boleh dicontohi. Remaja memerlukan lebih banyak contoh daripada kritikan. Bagaimana acuan ................................................... Institusi keluarga tidak seharusnya bersikap seperti ............................... mengajar anaknya berjalan lurus.  ...........................................................................kejayaan mendidik anak-anak merupakan kecemerlangan ibu bapa dalam mempamerkan usaha mereka.  ...................................................... ibu bapa berperanan penting mendidik  anak-anak sejak kecil supaya mereka sentiasa berusaha untuk mencapai kesempurnaan di dunia dan di .............................   kerana melentur ....................................

            .................................................., faktor yang ditelusuri juga ialah rakan sebaya. ..................................................................................Sebenarnya, tiada seorang pun yang dapat mengelakkan dirinya daripada bersosialisasi dengan orang di sekeliling mereka. Dalam hal ini peranan rakan sebaya tidak boleh dipinggirkan sama sekali. Kata orang jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi, kita akan berbau wangi. Jika kita berkawan dengan tukang besi, kita akan turut terkena percikan besinya. Begitu juga jika berkawan dengan pengangkut najis, najis tetap akan terkena tubuh kita. Begitulah gambaran betapa besarnya pengaruh rakan dalam pembentukan sahsiah seseorang remaja.  ..........................., gejala Mat Rempit  serta penyalahgunaan dadah terutamanya jenis sintetik seperti syabu  amat berkait rapat  dengan pengaruh rakan. Ubahlah hidup  hari ini juga. Jangan perjudikan masa depan. Bertindaklah sekarang tanpa bertangguh lagi..............................................., remaja seharusnya bijak memlih rakan kerana seekor kerbau ......................................................... habis semuanya akan terpalit.

            .............................................. yang tidak boleh diketepikan ialah pengaruh media massa. ......................................................................,  kuasa pembujukan yang dimiliki  oleh media elektronik tidak boleh dipandang enteng dalam mempengaruhi remaja dalam era langit terbuka ini. Media terutamanya televisyen satelit mahupun internet  berupaya meracuni minda penonton. Kajian oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) membuktikan hakikat bahawa rancangan televisyen yang mengandungi unsur 3S (sadis, seks dan seram)  mampu mempengaruhi minda dan tingkah laku remaja melakukan jenayah. Pada hari ini para remaja disogokkan dengan program realiti TV  ............................  Akademi Fantasia, Malaysian Idol dan sebagainya yang boleh melalaikan mereka. Begitu juga halnya dengan Internet jika digunakan secara songsang. Internet menjadi sungai besar yang mengalir sekian banyak kebaikan tetapi juga berisi  kotoran dan najis. Hari ini maklumat dan ilmu datang tanpa tapisan. .......................................................................................,  pelbagai pihak perlu berpaksikan prinsip bulat air kerana pembetung, ........................................................... dalam mengurangkan bahang yang dibawa oleh  media massa kepada remaja.

            ......................................................, generasi muda yang berkualiti dan sifar daripada gejala sosial perlu dibentuk demi membangunkan modal insan berminda kelas pertama yang mampu membina tamadun dan menjulang martabat bangsa.............................. generasi muda itu unggul dalam semua aspek maka kita akan menyaksikan sebuah negara yang unggul dapat dibina tetapi sekiranya generasi muda itu lesu maka kita akan saksikan keruntuhan sebuah negara. ........................................, pelbagai inisiatif perlu dirangka supaya mereka tidak menjadi kudis dalam komuniti kita. Janganlah sudah terhantuk .......................................................! 

No comments:

Post a Comment