Sunday 18 October 2020

Penggunaan Ungkapan / Kata-kata Menarik Dalam karangan Dimensi Keluarga

 

Penggunaan Ungkapan / Kata-kata Menarik Dalam karangan Dimensi Keluarga

                                        

BIL

PENGGUNAAN UNGKAPAN /KATA-KATA MENARIK

PERENGGAN

 

1

Ibu bapa hendaklah sedar bahawa tanggungjawab membahagiakan keluarga merupakan amanah dan ibadah  malah menjadi motivasi dalam melahirkan institusi  keluarga yang harmoni dan harmonis kerana anak-anak yang salah dididik merupakan anak yang ‘hilang’.

 

 

2

Ibu bapa seharusnya menyuburkan didikan kerohanian dalam sanubari anak-anak lantaran ilmu dunia sebagai alat untuk kesenangan hidup sementara ilmu agama sebagai pengimbang dan kedamaian batiniah.

 

 

3

Sebagai peneraju bahtera rumah tangga, bapa hendaklah mengetepikan ego dengan menerima hakikat bahawa bukan semua masalah dapat diselesaikan secara bersendirian tetapi memerlukan runding cara dan sumbang saran sesama anggota keluarga yang lain.

 

 

4

Sesungguhnya, keluarga menjadi markas utama untuk membentuk modal insan  cemerlang. Keluarga yang porak peranda akan memberi impak negatif kepada masyarakat setempat. Oleh itu, persefahaman yang wujud dalam kalangan ahli keluarga dapat membentuk masyarakat madani yang harmoni dan harmonis.

 

 

5

Ibu bapa hendaklah menjadi suri teladan kepada anak-anak selain membimbing mereka dengan meletakkan asas akhlak yang terpuji serta mengutamakan prinsip yang muda disayangi, dan yang tua dihormati

 

 

6

Andai kata anak-anak ketandusan kasih sayang, sudah pasti mereka akan mencari haluan lain untuk melepaskan diri daripada kepompong ketidakselesaan. Natijahnya, mereka akan mula berjinak-jinak dengan najis dadah dan tidak mustahil akan terjerumus dalam kancah kemaksiatan. Rentetan itu, ibu bapa seyogianya mengutamakan anak-anak mereka berbanding dengan hal-hal lain.

 

 

7

Ibu bapa perlu bertindak sebagai agen signifikan sebagai pencorak  karakter anak-anak agar mereka tidak mencetuskan cangkaliwang pada hari muka

 

 

8

Intihanya, ibu bapa perlu memantapkan kemahiran keibubapaan mereka  dalam mendidik anak-anak. Kita tidak mahu remaja-remaja yang bobrok dan kaya dengan pidana dihasilkan. Sebaliknya, kita inginkan barisan remaja yang berkaliber, syumul dan utopia hasil didikan  ibu bapa. Marilah kita berubah sebelum padi di tangan menjadi lalang.  Ayuhlah ibu bapa, berkorbanlah demi masa depan anak-anak tercinta.

 

 

No comments:

Post a Comment