Sunday 18 October 2020

Penggunaan Peribahasa Dalam karangan Dimensi Keluarga

 

Penggunaan Peribahasa Dalam karangan Dimensi Keluarga

 

BIL

PENGGUNAAN PERIBAHASA DALAM AYAT

PERENGGAN

 

1

Sudah tentu sesuatu perkara yang berlaku tentu ada sebab-sebab yang mendorongnya kerana kalau tidak berada-ada masakan…………………………… …………………………………………….     Hakikatnya, pembentukan keperibadian mulia anak-anak bermula daripada institusi keluarga                                                                     

 

2

Malangnya, kebanyakan ibu bapa kini yang terlalu mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak mereka di rumah berasa tersisih seperti kata peribahasa;  anak kera di hutan …………………………………………………………………

 

3

Ibu bapa merupakan uswah hasanah kepada anak-anak di rumah, justeru mereka mestilah sentiasa bersikap penyayang dan berbudi pekerti mulia. Hal ini terungkap dalam peribahasa yang berbunyi ke mana tumpahnya kuah ……………………. ……………………………………………………………………..

 

4

Anak-anak yang berfikiran kudus akan sentiasa mencontohi kelakuan ibu bapa mereka persis kata orang tua-tua bagaimana contoh…………………………… ……………… , justeru ibu bapa seyogianya menjadi tempat luahan isi hati dan penyimpan rahsia yang paling dipercayai anak-anak.

 

5

Lantaran itu, ibu bapa sewajarnya mengindoktrinasikan pucuk-pucuk hijau dengan nilai-nilai murni kerana anak-anak remaja kini sering melibatkan diri dalam kebejatan sosial dan budaya hedonisme yang begitu cepat merebak bagai .................................................................................

 

6

Melalui didikan dan ajaran yang baik, sudah tentu anak-anak akan tahu cara-cara untuk membezakan antara kebenaran dengan kebatilan. Mereka tahu menilai yang mana intan, ………………………………………………………………………   Lantaran  itu, memang tidak dapat disangkal lagi bahawa institusi keluarga  merupakan uslub yang represif dalam membentuk keperibadian anak-anak.

 

 

7

Ibu bapa mestilah menjalankan obligasi masing-masing secara beristiqamah. Kegagalan ibu bapa berperanan sebagai pembimbing anak-anak dengan bersikap seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus …………………………………… …………………………………………………………... sudah pasti akan mengundang padah terhadap masa depan negara.

 

8

Jikalau anak-anak kini berjaya membentuk keperibadian yang mulia, sudah tentu mereka akan menjadi sandaran negara seperti yang terungkap dalam kata-kata mutiara  pemuda harapan negara, …………………………………………….

 

No comments:

Post a Comment