MAKLUMAT
KARANGAN;
Langkah Untuk Menggalakkan Orang Ramai
Menaiki Pengangkutan Awam di Negara Kita.
.
..........“Zaman beralih, musim bertukar”. Setelah tamatnya penjajahan asing
selama 446 tahun yang telah lama menghantui rakyat, Malaysia telah menjejakkan
kaki ke satu ambang yang rancak sekali. Untuk menyesuaikan diri di mata dunia
dan memenuhi kehendak rakyat, Malaysia telah mengalami pelbagai anjakan
paradigma. Kerajaan telah berusaha menyediakan prasarana yang mencukupi untuk
memastikan sistem pengangkutan awam berjalan lancar. Rangkaian pengangkutan
awam di negara kita boleh dikategorikan sebagai pengangkutan bas, teksi, Sistem
Transit Tren Ringan (LRT), Kereta api, komuter dan monorel. Jikalau bukan kita
sebagai warganegara Malaysia yang menyokong pengangkutan awam, siapakah lagi
yang mesti menyokongnya? Lantaran itu, langkah-langkah yang proaktif dan
drastik hendaklah diimplementasikan untuk menggalakkan rakyat menggunakan
pengangkutan awam.
Menurut satu kajian yang dibuat dalam
kalangan rakyat, banyak pihak mengatakan bahawa kepelbagaian sistem tiket untuk
menggunakan rangkaian perkhidmatan awam yang berlainan telah mengurangkan minat
mereka untuk bergerak dari tempat asal ke destinasi lain dengan penukaran
rangkaian perkhidmatan awam. Oleh itu, kerajaan haruslah melaksanakan sistem
tiket bersepadu dengan harga yang mampu dibeli oleh orang ramai khususnya
mereka yang berpendapatan rendah supaya dapat menggalakkan orang ramai
menggunakan pengangkutan awam. Kerajaan haruslah menubuhkan sebuah Lembaga
Pengangkutan Awam (PTA) untuk menguruskan pengangkutan awam di negara kita.
Pertubuhan tersebut dapat mempercepat proses perlaksanaan sistem tiket
bersepadu yang masih dalam peringkat kajian. Selain itu, kerajaan juga harus
mengambil contoh pelaksanaannya di negara barat seperti di Melbourne,
Australia. Di Melborune penumpang hanya perlu membeli satu tiket pada kos yang
rendah untuk menaiki kereta api atau menaiki bas. Hal ini bertepatan dengan
peribahasa “serampang dua mata”. Pendekataan ini bukan sahaja dapat menjimatkan
wang golongan yang kurang berupaya tetapi juga dapat memudahkan rakyat untuk
mengatur pejalanan laluan harian mereka. Jadi jikalau sistem tiket bersepadu
ini dapat direalisasikan, jumlah penumpang pastilah dapat mencapai sasaran yang
telah diramalkan oleh pengendali pengangkutan awam.
Langkah seterusnya yang dapat menarik
perhatian rakyat untuk menaiki pengangkutan awam adalah dengan meningkatkan
kuantiti dan kualiti pengangkutan awam. Bilangan kereta api atau bas awam
haruslah dipertingkatkan jumlahnya bagi memenuhi kehendak rakyat serta
mengatasi masalah kekurangan pengangkutan awam di sesetengah kawasan yang
menjadi rungutan orang ramai. Selain itu, KTM (Kereta Api Tanah Melayu)
haruslah mencontohi perkhidmatan kereta api di negara Jepun yang telah
menggunakan kuasa elektrik seprti shinkansen (bullet train) sehingga mencapai
kelajuan melebihi 200 kilometer sejam. Dengan menggunakan lokomotif berkuasa
elektrik, kekerapan KTM di negara kita pasti dapat ditingkatkan. Kekerapan pengangkutan
awam adalah salah satu unsur untuk menarik perhatian penumpang terutamanya
mereka yang memandu kereta atau menunggang motosikal. Dengan kekerapan
perjalanan pengangkutan awam yang tinggi, penumpang tidak akan membazirkan masa
untuk menunggu ketibaan pengangkutan awam tersebut. Hal ini dapat mengurangkan
masa perjalanan orang ramai secara keseluruhannya. Dalam era globalisasi yang
mengutamakan kepantasan, kelemahan perkhidmatan dan kelewatan jadual perjalanan
pengangkutan awam akan merumitkan kehidupan masyarakat dan menyebabkan mereka
kurang berkeyakinan terhadap pengakutan awam di negara kita. Lantaran itu, cara
ini haruslah dilaksanakan untuk mendapatkan semula keyakinan rakyat terhadap
sistem perkhidmatan pengangkutan awam.
Pada masa yang sama, langkah kerajaan
menggalakkan pemasangan televisyen di dalam bas ekspres mendapat banyak komen
yang baik daripada orang ramai. Hal ini kerana langkah ini dapat menghiburkan
rakyat dalam perjalanan mereka. Para penumpang berpeluang untuk menonton
pelbagai siaran televisyen ketika berada dalam perjalanan mereka dan menjadikan
perjalanan lebih menarik. Perkara ini haruslah diperluaskan dalam pengangkutan
awam yang lain seperti Komuter dan LRT untuk menarik lebih banyak penumpang
menaiki pengangkutan awam. Selain menghiburkan para penumpang ketika dalam
perjalanan, siaran televisyen juga mampu menyemarakkan semangat patriotisme
dalam kalangan masyarakat dengan menyiarkan rancangan cinta akan negara,
rancangan yang mengimbas kembali detik-detik bersejarah di negara kita dan
sebagainya. Kemudahan seperti alat pendingin udara juga perlu dipertingkatkan
bagi menjadikan penumpang berasa lebih selesa apabila menaiki pengangkutan
tersebut. Kemudahan-kemudahan sampingan seperti ini pasti akan dapat
meningkatkan bilangan penumpang pengangkutan awam kerana orang ramai boleh
mendapatkan perkhidmatan yang berkualiti dengan banyaran yang minimum.
Manisfestasinya, langkah memasang televisyen memang dapat menarik perhatian
para penumpang untuk menaiki pengangkutan awam.
Bagi mengatasi masalah pekerja
pengangkutan awam yang kurang berdisiplin, sistem perakam perlu dipasang di
semua kenderaan awam di negara kita. Pemasangan alat perakam ini dapat
merakamkan bukan sahaja perkara yang berlaku di sepanjang perjalanan malah
dapat merakamkan kelajuan pengangkutan awam tersebut. Hal ini akan dapat
mengurangkan masalah kenderaan awam seperti bas yang dipandu terlalu laju
sehingga melebihi had yang dibenarkan. Pada masa yang sama, pemasangan alat ini
dapat mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya bas yang sering
diperkatakan oleh orang ramai. Kerajaan juga perlu lebih kerap mengadakan
pemeriksaan bagi memastikan pemandu pengangkutan benar-benar mereka yang
berkelayakan atau bebas daripada sebarang penyalahgunaan dadah. Tindakan kerajaan
menyenaraihitamkan pemandu yang kurang berdisiplin akan dapat mengatasi masalah
pekerja pengangkutan awam yang tidak bersopan sekali gus melenyapkan pekerja
yang tidak berkualiti. Pemeriksaan oleh pihak berwajib seperti Jabatan
Pengangkutan Jalan atau pihak polis juga perlu menyeluruh bukan sahaja kepada
kakitangan pengangkutan awam tetapi perlu juga melihat pada keadaan dan
keselamatan pengangkutan awam yang digunakan bagi memastikan keselamatan
pengguna pengangkutan tersebut terjamin. Dengan cara itu, keyakinan orang ramai
untuk menggunakan pengangkutan awam di negara kita akan meningkat.
Pihak pengurusan atau pengendali
pengangkutan awam juga perlulah lebih peka untuk menyediakan kemudahan hiliran
bagi mereka yang menggunakan perkhidmatan ini. Di kawasan stesen komuter atau
LRT umpamanya, tempat meletakkan kenderaan perlu ditambah bagi mengelakkan
orang ramai meletak kenderaan mereka di tepi-tepi jalan atau di tempat lain
yang tidak sesuai. Hal ini sentiasa menjadi rungutan orang ramai kerana bukan sahaja
boleh mengakibatkan kesesakan malah pada masa yang sama turut menjadi punca
berlakunya kemalangan jalan raya. Begitu juga halnya dengan pengangkutan
tambahan atau “bas fider” yang dikatakan menjadi masalah kepada pengguna
komuter dan LRT. Kekurangan pengangkutan bas tambahan ini telah menyukarkan
pengguna pengangkutan tersebut jika kawasan stesen tersebut jauh dari pejabat.
Justeru adalah penting sekiranya bas-bas tambahan ditambah bilangannya bagi
memudahkan dan mempercepat perjalanan seseorang dari rumah ke destinasi yang
dituju. Jarak atau lokasi pengangkutan awam seperti komuter dan LRT juga perlu
ditambah dari semasa ke semasa agar lingkungan pengguna yang dapat menaiki
kemudahan awam tersebut turut meningkat. Biarpun langkah ini memerlukan biaya yang
agak tinggi namun kesannya pada sistem perhubungan di negara kita adalah amat
besar. Oleh itu langkah-langkah menyediakan kemudahan tambahan bagi
meningkatkan kualiti pengangkutan awam tersebut perlu dilaksanakan agar
pengangkutan awam di negara kita tidak dianggap “indah khabar dari rupa”.
Seperti kata peribahasa Melayu yang
berbunyi “melentur buluh biarlah dari rebungnya”, pendidikan sejak kecil juga
merupakan salah satu langkah untuk menggalakkan rakyat tempatan menaiki
pengangkutan awam. Pihak sekolah dicadangkan supaya memberi penerangan tentang
kebaikan-kebaikan menggunakan perkhidmatan awam dan keselamatan menggunakan
pengangkutan awam supaya dapat menanam konsep yang mendalam kepada fikiran
pelajar agar menaiki perkhidmatan awam. Usaha ini bukan sahaja perlu ditumpukan
kepada para pelajar, tetapi harus juga diperluas kepada mereka yang dewasa
untuk mengubah imej dalam hati mereka apabila menaiki pengangkutan awam.
Melalui pendidikan, kita dapat melahirkan golongan yang bergantung pada
perkhidmatan awam seperti kereta api dan bas sebagai pengangkutan utama
mereka.Hal ini dapat meningkatkan bilangan penumpang untuk menaiki pengangkutan
awam. Walaupun mereka memiliki kendera sendiri, tetapi mereka tetap akan
menggunakan perkhidmatan awam sebagai pengangkutan utama mereka jika konsep
kebaikan menggunakan pengangkutan awam tertanam dalam jiwa mereka.
Kesimpulannya, pengangkutan awam
banyak membawa kemaslahatan kepada masyarakat di negara kita seperti dapat
mengurangkan kesesakan dan kemalangan, mengurangkan pencemaran udara,
menjimatkankan masa malah mengurangkan kos kehidupan kita sehari-hari. Oleh
itu, sebagai pengguna jalan raya yang bijak, kita perlulah menyahut seruan
kerajaan agar menggunakan pengangkutan awam sebagai kaedah untuk bergerak dari
satu destinasi ke satu destinasi yang lain. Kita juga berharap agar dengan
langkah-langkah yang telah dan sedang dilaksanakan ini maka pengangkutan awam
di negara kita akan menjadi lebih maju setanding dengan pengangkutan awam di
negara-negara lain seperti Jepun, Amerika Syarikat dan Australia.
No comments:
Post a Comment