Dalam menghadapi
dunia yang semakin mencabar ini ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang
penting dalam kehidupan seseorang.
Huraikan usaha-usaha yang perlu anda lakukan untuk menambahkan
ilmu pengetahuan.
"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad" dan
" Ilmu
Pelita ……………" . Begitulah antara …………………. yang membuktikan
bahawa ilmu sangat penting dalam kehidupan saya sebagai manusia yang ingin
berjaya dalam kehidupan. …………………………., jika saya tidak mempunyai ilmu,
saya akan ketinggalan dan akan mengalami kesusahan dalam kehidupan apabila
dewasa nanti. …………………………………….. yang dilakukan jika seseorang itu tidak berilmu seperti ……………………………………………………. maka
individu tersebut akan sentiasa ketinggalan dalam pelbagai aspek kehidupan
sama ada aspek sosioekonomi mahupun sosiobudaya. Oleh hal yang demikian, saya
perlu berusaha dengan gigih untuk mendalami ilmu pengetahuan kerana ilmu tidak
datang sendiri melainkan dengan usaha yang berterusan persis kata peribahasa; hendak seribu
daya, ……………………………. Hadis juga pernah meriwayatkan bahawa tuntutlah ilmu
sehingga ke negara ……………………. Berdasarkan ……………………………..tersebut, sudah
terang lagi bersuluh bahawa ilmu pengetahuan amat signifikan dalam kehidupan
dan saya perlu berusaha untuk menggapainya. Peribahasa ada berpesan bahawa genggam api ……………………………………………………..
Begitulah konsep yang sepatutnya menjadi pegangan saya dalam usaha
mengembangkan ilmu di dada. Malahan, ilmu pengetahuan mampu mengubah taraf
hidup kehidupan keluarga saya terutama untuk memecah kepompong kemiskinan
keluarga yang sering menghantui keluarga saya mayapada. Sekiranya saya tidak
mengambil kesempatan untuk mengubah kehidupan keluarga saya dengan meningkatkan
ilmu pengetahuan, sudah pasti kehidupan keluarga saya tidak akan berubah dan
berada pada takuk yang lama. Sehubungan dengan itu, persoalan yang akan menjadi
fokus wacana ini apakah …………………………………………… lantaran ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang amat penting
dalam kehidupan seseorang?
Saya akan mengupas isi pertama
saya iaitu usaha ………………………… untuk memperoleh ilmu pengetahuan melalui pembacaan
buku ilmiah. ………………………………… ………………………………. dengan membaca buku-buku ilmiah secara
………………………, saya akan dapat menambahkan ilmu pengetahuan kerana terdapat ……………………………….
maklumat termasuk isu semasa dan
pengetahuan. Terdapat banyak bahan bacaan di pasaran. Pada masa yang sama, saya
berpeluang untuk meneroka pelbagai ilmu yang dapat dimanfaatkan untuk mencapai
kejayaan kerana Bangsa Membaca ……………………………. Sebagai ………………………. di muka bumi ini saya sebagai
generasi yang sedar akan peri pentingnya ilmu dalam kehidupan seharusnya
membudayakan amalan membaca dalam kehidupan seharian saya. Sebagai khalifah
pada …………………………………………………, pelbagai cara dapat saya lakukan untuk memperoleh
ilmu dengan membaca kerana membaca gedung ilmu. ………………………,
kita boleh membaca secara konvensional dengan membaca buku
pelbagai aspek ilmuan seperti Kesusasteraan, Matematik, Sains dan sebagainya.
Seyogianya, dalam mendepani …………………………………………….. dan dunia tanpa
sempadan ini saya boleh melayari pelbagai sumber ilmu dengan menggunakan
pelbagai peranti sama ada dengan komputer riba atau gajet terkini telefon
pintar. Cara pembacaan ini bukan sahaja pantas dan murah tetapi bahan pembacaan
boleh diperoleh melalui pelbagai pendekatan sama ada melalui video dengan
melayari laman ……………………… Youtube, atau melalui bahan berbentuk tulisan. Sekiranya
saya ………………………… dengan maklumat berkenaan sudah pasti saya menjadi orang
berilmu kerana orang berilmu diperlukan dalam kalangan masyarakat ……………………………… agar
saya akan dihormati. Membaca bahan ilmiah juga akan membantu saya
untuk menambahkan perbendaharaan kata. Jika kita membaca bahan bacaan yang
berkaitan dengan bidang Sains kita akan mengenali lebih banyak istilah atau
kosa kata baharu dalam bidang berkenaan. Penguasaan perbendaharaan kata sangat
berguna dalam menongkah arus globalisasi kini. Persaingan antara masyarakat
dalam pelbagai disiplin ilmu juga akan menjadi lebih mudah. ……………………………, dapatlah dikatakan bahawa pembacan bahan ilmiah membolehkan
saya meningkatkan ilmu pengetahuan oleh sebab membaca …………………………….
Mari kita selusuri perbincangan
seterusnya dengan menggunakan kata kunci isi kedua iaitu dengan memberi tumpuan
kepada sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) guru di dalam kelas. Mengapakah
isi ini saya kemukakan? ……………………………………………,
guru ibarat
lilin membakar diri untuk menerangi kehidupan pelajar, ………………. adalah
sangat malang jika saya tidak mengambil peduli dengan tidak menumpu perhatian
kepada proses pengajaran guru. Saya juga akan bertanya sekiranya saya tidak memahami
penerangan guru kerana malu bertanya sesat jalan, dan malu biarlah bertempat. Oleh
itu, sebagai pelajar yang proaktif saya akan sentiasa melibatkan
diri dalam proses pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) guru kerana dengan
langkah sedemikian rupa saya akan menjadi pelajar yang berjaya. ……………………….,
konsep mencatat setiap penerangan guru juga merupakan amalan terpuji kerana
adakalanya penerangan guru tidak ada dalam nota tetapi keluar secara spontan
semasa pengajaran guru kerana proses mengunakan deria telinga untuk mendengar, deria mata
untuk melihat dan angota tangan dan jari jemari mencatat akan memudahkan proses
memantapkan ingatan saya semasa proses pengajaran dan pemudahcaraan
(PdPc) guru di dalam kelas. ………………………………. apabila seorang pakar psikologi pernah mengatakan bahawa lima puluh
peratus kejayaan pelajar disebabkan mereka memberikan sepenuh perhatian ketika
proses pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) sedang dijalankan. …………………………….., saya
juga perlu mengelakkan diri daripada melakukan perbuatan yang akan menimbulkan
kemarahan guru seperti bersembang, dan mengganggu proses pengajaran dan pemudahcaraan
(PdPc) guru guru kerana konsentrasi guru
akan hilang semasa mengajar apabila situasi berkenaan berlaku, dan selalunya
pelajar dalam kategori ini akan berada di belakang pelajar yang berjaya. Jika
saya tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan menjadi lalat yang
membusukkan ikan. ……………………………………………………, kita tidak seharusnya menimbulkan
masalah kepada orang lain kerana sifat berkenaan amat merugikan kita. Jika saya
selalu fokus akan pengajaran guru di dalam kelas dan sentiasa menjaga hubungan
dengan guru sudah pasti saya akan berjaya dalam pelajaran. …………………………., sebagai
seorang pelajar yang ingin berjaya, saya perlu memberi
tumpuan terhadap sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) guru di dalam kelas.
……………………………………….., lensa
perbincangan diteruskan sebagai isi ketiga iaitu membentuk kumpulan belajar
mampu meningkatkan kefahaman saya terhadap ilmu pengetahuan, terutama mata
pelajaran yang tidak saya kuasai. …………………………………, justeru sebagai seorang
pelajar yang mendambakan kecemerlangan ilmu, saya perlu memilih anggota
kumpulan yang akan membatu saya menguasai mata pelajaran yang sukar untuk
saya kuasai kerana ………………………………………………….., musuh jangan dicari. Antara faktor
pemilihan rakan untuk menjadi ahli kumpulan belajar saya ialah mereka perlu
sealiran dengan jiwa saya supaya saya boleh berbincang dengan mereka dengan
kondusif. ……………………………………………………………………iaitu rakan kumpulan belajar saya ini
terdiri daripada rakan yang boleh membantu saya berbincang tentang pelajaran di
luar waktu persekolahan. Dengan itu, rakan yang saya pilih perlu bervariasi
kemahiran kerana impaknya kami boleh saling membantu untuk menguasai setiap
mata pelajaran yang tidak kami kuasai. Apabila semua faktor pemilihan berkenaan
diambil kira, sudah pasti proses pembelajaran berkumpulan kami akan memberi
impak yang ……………………….. Sebagai contoh, rakan pertama saya mahir dalam mata
pelajaran Bahasa Inggeris, dan saya pula mahir mata pelajaran Bahasa Melayu,
rakan kedua saya pula mahir mata pelajaran Matematik, sementara rakan ketiga
saya mahir mata pelajaran Matematik Tambahan, dan rakan kelima mahir mata
pelajaran Biologi. Tepuk dada ………………………………., jika semua faktor pemilihan telah
lengkap sudah pasti aktiviti pembelajaran saya secara kumpulan akan ceria, di
samping perkongsian ilmu akan berkonsep menang menang dan semua ahli
kumpulan akan menerima kesan terutama untuk menguasai pelbagai mata pelajaran.
Peribahasa ada mengatakan bahawa ……………………………………………………………,
kawan menangis sukar dicari. Sekiranya
saya mampu membentuk kumpulan belajar yang ideal seperti saya nyatakan di atas,
saya akan mampu berjaya dalam pelajaran. ………………………….., saya akan
cuba membentuk kumpulan belajar sealiran dengan jiwa saya agar mampu
meningkatkan kefahaman saya terhadap ilmu pengetahuan, terutama mata pelajaran
yang tidak dikuasai.
………………………… ini akan membicarakan isi keempat
saya di bawah tajuk menjadikan tokoh ilmuan tersohor sebagai suri teladan. ……………………………………………
…………………………. kerana saya berpeluang untuk meraih pengalaman mereka dalam
menggapai kecemerlangan dalam kehidupan terutama kejayaan mereka memperoleh
ilmu pengetahuan. Hal ini kerana mereka telah berjaya menerbitkan karya ilmiah
yang mampu meningkatkan minat dan kesungguhan pembaca untuk mengumpulkan ilmu
pengetahuan untuk menerangi kehidupan serta kesejahteraan masyarakat serata alam. ………………………
……………………………. antara nama pengarang tersohor yang perlu kita contohi adalah seperti
Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Syed Muhammad Abduh, Syed Tahir Jalaluddin,
HAMKA atau nama sebenarnya Haji Abdul Malik
bin Syeikh Abdul Karim bin Syeikh Muhammad Amarullah. Ketekunan ilmuan
tersohor ini untuk menuntut ilmu perlu perlu saya jadikan budaya dalam
kehidupan saya. ……………………………… Ibnu Sina seorang ulama tersohor malah pakar dalam
bidang perubatan sehingga hasil karya beliau diterjemahkan dalam bahasa Latin,
Hebrew dan bahasa Inggeris. Hal ini amat relevan dengan pepatah yang mengungkapkan bahawa ……………………………………………….
di situ ada jalan. Antara hasil penemuan Ibnu Sina dalam ilmu perubatan
ialah beliau telah menemukan pengaruh kuman dalam penyakit seperti
penyakit rubella, alahan, cacar, penyakit jiwa, dan menghasilkan ubatan
dan preskripsi ubat yang mujarab untuk digunakan sebagai penyembuhan pelbagai
jenis penyakit. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama,
begitulah jasa ilmuan tersohor yang menguasai pelbagai ilmu untuk kegunaan
manusia sehingga zaman moden ini. Golongan
remaja seperti saya ………………………… melengkapkan diri dengan ilmu yang akan menjadi
senjata paling ampuh untuk diaplikasikan dalam kehidupan pada zaman globalisasi
yang sangat mencabar ini demi menjulang nama negara di persada antarabangsa.
Saya juga mestilah membina azam dan iltizam tinggi untuk mengecapi kecemerlangan
dalam pelbagai bidang selain sering …………………………………... diri. ………………………..,
pemilihan buku bacaan terutama hasil karya ilmuan tersohor mampu meningkat usaha saya untuk
menghasilkan penemuan baru dalam bidang ilmu
ISI KE-5
[ - menghadiri program kecemerlangan anjuran
sekolah - menjadi medan untuk saya meningkatkan pengetahuan - tumbuh bagai
cendawan selepas hujan - menimba pelbagai ilmu -meningkatkan
kemahiran - guru-guru berpengalaman - melaburkan duit untuk kecemerlangan - di mana ada gula,
di situ ada semut. - mempermudah dan mendedahkan cara-cara untuk saya
menjawab soalan, terutama item-item soalan sukar untuk saya fahami. - budaya
sekolah cemerlang - menyokong sebarang usaha pihak pentadbir sekolah untuk
mengadakan program kecemerlangan - Sokongan ibarat aur dengan tebing antara pihak
sekolah dengan Persatuan Ibu Bapa Guru -
secara berkolaboratif - membuahkan impak yang maksimum - sedaya upaya mengikuti
program kecemerlangan – sikap mujahadah perlu diterapkan dalam diri - kecemerlangan
dalam pelajaran]
…………………………………………………… dapatlah
dirumuskan bahawa terdapat pelbagai kaedah atau pendekatan yang boleh saya
lakukan untuk menambahkan ilmu pengetahuan. Melalui
perbincangan di atas jelaslah bahawa ilmu pengetahuan boleh dikembangkan sekiranya
saya membudayakan amalan membaca dalam kehidupan seharian saya selain memberi
tumpuan terhadap sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) guru di dalam kelas. Saya
juga perlu membentuk kumpulan belajar yang mampu meningkatkan kefahaman
saya terhadap ilmu pengetahuan terutama mata pelajaran yang tidak dikuasai.
Malahan, pemilihan buku hasil karya pengarang tersohor amat penting untuk saya
meraih pengalaman mereka menggapai kecemerlangan dalam kehidupan terutama
kejayaan mereka memperoleh kejayaan dengan ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan turut diperoleh dengan mengikuti program
kecemerlangan anjuran pihak sekolah. Memang tidak dapat dipertikaikan yang bulat tidak
akan datang bergolek, …………………………………………… demi meraih kejayaan dalam meningkatkan ilmu
pengetahuan. Prinsip alang-alang menyeluk pekasam biarlah ……………………………………………………………………… perlu
diterapkan dalam diri untuk menggapai kecemerlangan ilmu pengetahuan. Saya juga sedar untuk menambah ilmu
pengetahuan saya perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana usaha tangga
kejayaan. …………………………………………………….
No comments:
Post a Comment