Wednesday 7 October 2020

SOALAN KARANGAN FOKUS SPM 2020

 

Anda dikehendaki menyampaikan sebuah pidato yang bertajuk ‘Gejala Sosial Menggugat Wawasan Negara’ dalam satu pertandingan peringkat daerah. Tuliskan teks pidato anda selengkapnya.

 

                                    ISU:

 

                                    KEHENDAK SOALAN:

 

                                    FORMAT/KATA KUNCI:

 

Salam  mesra dan selamat sejahtera. Terima kasih saudara………………………., Yang Berusaha ………………………………………………………………., pengetua-pengetua, barisan…………………………………………………………serta hadirin dan hadirat yang saya hormati sekalian.

 

…………………………………,

            Terlebih dahulu  saya melafazkan setinggi kesyukuran ke hadrat Tuhan kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya saya dapat bertemu dengan saudara saudari sekalian. Terima kasih……………………………. kepada pihak penganjur kerana memberi peluang kepada saya untuk masuk gelanggang pertandingan pidato pada pagi yang ceria ini. Pada pagi yang ceria  ini saya akan………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………

 

Saudara dan saudari sekalian,

            …………………………………………………… Begitulah bidalan  lama yang meningatkan kita betapa pentingnya generasi muda kepada sesebuah negara. Namun apalah malang nasib  negara kita dewasa ini kerana terdapat generasi yang dianggap…………………………….ini yang terlibat dalam pelbagai  gejala sosial sehingga mengusarkan pelbagai pihak. Sebenarnya, gejala sosial  dapat dikatakan sebagai ……………………………………………………………………………………….. Banyak gejala sosial yang melibatkan remaja ………………………oleh media massa dewasa ini. Menurut perangkaan yang dikeluarkan oleh ………………………………………………, lebih kurang 17 peratus golongan remaja yang berumur 13 hingga 21 tahun didapati merokok, 41 peratus menonoton vedio lucah, 28 peratus terbabit dengan perjudian dan 14 peratus menagih dadah.  …………………………., masalah keruntuhan moral seperti ini dalam kalangan remaja akan memberi kesan ………………………………………………….terhadap wawasan negara yang …………………………..kerana………………………………………………

            Wawasan 2020 yang buat pertama kalinya digagaskan oleh Perdana Menteri Malaysia yang …………………..iaitu…………………………………pada……………….

mengandungi cita-cita yang besar  hendak menjadikan Malaysia sebuah negara……..

……………………………………………………………………………menjelang tahun

…………………..Dengan kata lain, wawasan tersebut menetapkan tahun…………….

sebagai tahun sasaran  bagi Malaysia …………………………………………………….

Sama seperti rancangan-rancangan kerajaan yang lain pada masa lalu, Wawasan 2020 tidak terkecuali dibayangi oleh……………………………..Sebenarnya, terdapat  ……………………….cabaran utama  yang harus disahut oleh semua rakyat Malaysia dalam mencapai Wawasan 2020 khususnya golongan remaja kerana mereka ialah aset negara yang tidak ternilai;……………………………………………………………………………………..

…………………………

 

Hadirin sekalian,

            Cabaran pertama ialah mewujudkan sebuah negara bersatu yang…………….

………………………………………………..Dalam hal ini, rakyat perlulah menghapuskan perasaan prejudis anatara satu sama lain atau memadamkan perasaan ……………………………yang masih bersisa  di hati. Mereka seharusnya mengamalkan prinsip hidup…………………………………………………………………………Jika tidak, tahap keharmonian sesebuah kawasan kejiranan akan terganggu dengan adanya persengketaan yang tidak berpenghujung. Justeru,………………………………………………………………….

………………………………Cabaran kedua pula ialah mewujudkan masyarakat yang berjiwa………………..,tenteram dan……………….dengan keyakinan terhadap diri sendiri, bangga dengan apa-apa yang dicapai serta gagah menghadapi pelbagai masalah. Cabaran ini merupakan cabaran yang paling getir kerana rakyat negara kita……………………………..

……………………………………………………………………………….dan tidak mampu merungkainya sendiri. Masih banyak anak muda yang hanya  menghadapi masalah putus cinta lantas tidak dapat melawan perasaan lalu menjadikan dadah sebagai jalan penyelesainya. Mereka sanggup menjadi ………………………………………………………….

Akibatnya, masalah tidak selesai bahkan ……………………………………………….. Justeru, kerajaan terpaksa menghabiskan wang berbilion-bilion ringgit hanya kerana hendak merawat masalah dadah yang dianggap…………………………………………

 

            Rakyat negara kita juga tidak mampu mendepani masalah titik bengek bahkan sering memperbesar masalah remah yang akhirnya kan membantutkan usaha kerjaan ……………..

…………………………………………………….Biar kita ambil conrtoh, masalah keruntuhan institusi rumah tangga dan keluarga diserahkan kepada kerajaan untuk ditangani. Hal ini amatlah tidak wajar kerana…………………………………………………………………………..

 Kerajaan terpaksa menghabiskan banyak wang, masa dan tenaga untuk membantu  rakyat yang mengadukan masalah peribadi mereka. Jadi, rakyat hendaklah memperkasa diri masing-masing  untuk menghadapi cabaran hidup yang semakin rencam. Jika masalah penderaan anak isteri masih berleluasa, bagaimana cabaran wawasan yang ketujuh hendak dicapai? Jika demikian halnya, maka wawasan yang dicanang hanya tinggal…………………………….. Lantaran itu, ibu bapa haruslah  lebih bertanggung jawab terhadap ahli keluarga mereka dan bukannya bersikap …………………………………………………………………………..atau…………………………

 

Sidang hadirin sekalian,

            Matlamat untuk mewujudkan masyarakat …………………………………… dalam cabaran keempat pula hanya akan menjadi fatamorgana sekiranya gejala sosial tidak dapat ditangani dengan berkesan.  Jika rakyat masih bergelumang dengan ………………………………serta menganggap tidak berbuat jahat sebagai songsang maka amat malanglah kita semua. Korupsi, penyelewengan, pecah amanah, mementingkan kroni dan sebagainya yang masih berleluasa jika tidak dihentikan akan menyebabkan kita akan tinggal …………………………..dan menjadi bagai…………………………………………………

.di bumi sendiri pada suatu hari nanti. Tindakan tegas Perdana Menteri;………………………………………………………..yang tidak memberi  muka kepada penyagak dan perasuah memang tepat pada masanya walaupun tidak setegas hukuman yang dijalankan di negara……………….Dengan itu, gejala sosial yang menjadi ……………………………kepada keutuhan negara kita mesti dikekang segera.

 

            Akhir kata, jelaslah bahawa gejala sosial menggugat wawasan negara. Justeru, marilah kita bersama-sama menghapuskan masalah tersebut. Sekiranya kita bahu membahu dan berganding tenaga serta bersikap………………………………………………….

……………………………………sudah pasti segala kebobrokan yang mengundang padah kepada  diri kita sendiri dapat ditangani dengan berkesan. Semua anggota masyarakat mestilah digerakkan dan dimanfaatkan  sepenuhnya bak kata perbilangan dahulu:             

 

“yang capik menghalau ayam,

                        Yang buta menghembus lesung,

                        Yang katik memetik lada,

                        Yang tinggi memetik betik,

                        Yang gemuk mengimbang perahu,

                        Yang kurus menjaga lauk

 

 

Jangan biarkan gejala yang berlaku menjadi penghalang pada perjuangan yang belum selesai. Terimalah dua rangkap pantun sebelum saya melabuhkan tirai pidato saya pada hari ini;

 

                        Kalau ada jarum yang patah,

                                    jangan disimpan di dalam peti.

                        Kalau ada ……………dan………………,

                                    jangan disimpan dalam …………….

 

 

                        Kalau ada sumur di ladang,

                                    boleh kita menumpang mandi.

                        Kalau ada umur …………………..,

                                    boleh kita………………………..

 

sekian,………………………..

 

 

 

No comments:

Post a Comment