Permuafakatan dalam
masyarakat sering dikaitkan dengan kejayaan. Namun begitu, sikap tersebut
semakin terhakis sejak akhir-akhir ini.
Mengapakah hal ini berlaku dan bincangkan cara-cara untuk menyuburkan semangat
hidup bermasyarakat itu kembali pada masa kini.
……………………………………………. Begitulah bidalan lama
yang masih relevan sehingga kini. Jika dihalusi dengan lebih teliti lagi
bidalan tersebut amat berkait rapat dengan kejayaan yang dikecapi negara kita
memandangkan wujudnya kerjasama rakyat yang sentiasa menyokong usaha
pembangunan yang dicanangkan oleh kerajaan.
Malangnya, sejak satu dasawarsa ini, sikap bekerjasama dan
tolong-menolong bagai………………………kian pudar. Ada yang mengatakan bahawa rakyat
Malaysia sudah mula memperlihatkan sifat keakuan dan mencuba mengetengahkan
konsep individu berdaulat sehingga menyukarkan permuafakatan antara rakyat yang
berbilang ras dan etnik umpama ……………………..Ironisnya,…………………………..
…………………………………………………………………………………………….
Punca yang boleh dianggap……………………….berlakunya
kelunturan sikap suka bermuafakat dalam kalangan rakyat Malaysia ialah masyarakat moden yang bertuhankan
materialistik. …………………………………….setiap kita perlu bekerja keras dan
…………………………….siang dan malam demi mengongkosi kehidupan yang semakin mahal. Jika
dahulu hanya suami atau bapa yang
berfungsi sebagai ketua keluarga yang keluar mencari rezeki untuk menyara
keluarga tetapi kini tidak lagi. Seisi keluarga terpaksa memperjuangkan nasib
sendiri. Keinginan anak-anak memiliki kemudahan dan keselesaan bagi memastikan
kepuasan yang optimum dinikmati membuatkan dalam usia yang muda, mereka
juga terpaksa …………………
…………….untuk mencari rezeki.
Jika demikian halnya, bagaimana asuhan hidup bermuafakat dalam keluarga hendak
disemai? Justeru,………………………………….
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………….
……………………., penyuburan sikap mahu bersendirian yang semakin pesat
pada era maklumat di hujung jari ini turut menyumbang senario ini berlaku. Hal
ini banyak melibatkan masyarakat bandar. Kebanyakan masyarakat yang tinggal di
bandar datang dari tempat lain dan kebanyakannya memang sudah ada masalah di
tempat asal. Kebanyakan daripada mereka ialah penghijrah yang ingin melindungi
rahsia hidup pada masa lampau; ……………………………… Ada juga yang membawa
diri kerana kecewa hidup di
tempat asal atau melarikan diri daripada masalah keluarga. Akhirnya, mereka
merintis kehidupan baru di tempat baru dengan orang yang baru. Keinginan untuk
bermesra dengan jiran-jiran sengaja ‘dimatikan’ sejak awal-awal lagi kerana
enggan identiti diketahui orang lain. Mereka juga sengaja mengamalkan cara
hidup ‘gua, gua dan lu, lu’. Oleh itu,…………………………………
……………………………………………………………………………………….
…………………………ada kaitannya dengan konsep
individu berdaulat yang menjadi
pegangaan sesetengan golongan masyarakat. Konsep ini ada kaitannya dengan sikap
individualistik yang berteraskan……………………………………………..
……………………………. Sikap ini wujud
dalam kalangan mereka yang merasakan diri
mereka ialah ‘raja’ manakala orang lai pula sebagai ‘hamba’. Golongan
ini yang berpendapat hanya diri mereka
yang terpenting dan dipentingkan
menyebabkan mereka mementingkan diri sendiri sahaja. Kononnya
…………………………………….
…………………………………….. Biasanya
golongan ini mempunyai taraf kehidupan yang lebih baik daripada orang lain.
Mereka merasakan cara hidup berlandaskan ………………………………itu tidak penting. Dengan
itu,………………………………
………………………………………………………..
……………………………………………………………. Justeru, beberapa
prakarsa yang dianggap ………………….dan………………….hendaklah dipraktikkan demi
menyuburkan kembali hidup
bermuafakat. Usaha yang paling …………………..
adalah melalui pendidikan
hidup bermuafakat yang perlu dimulakan dari rumah lagi. Ibu bapa mesti mengajar
anak-anak tentang sikap tersebut sejak kecil lagi
kerana…………………………………………………………….. Mereka boleh menerapkannya dalam kehidupan
sehari-hari secara tidak langsung seperti melalui agihan tugas dalam
melakukan kerja-kerja rumah seperti membersihkan rumah, mengemas, membantu
menjaga adik, memasak dan sebagainya. Meskipun ibu bapa mampu mengupah pembantu
rumah namun rutin begitu patut didedahkan kepada anak-anak agar mereka biasa
dengan peranan ahli keluarga. Sesunguhnya,…………
………………………………………………………..agar tidak dikatakan………………
……………………………………………………………………..
………………………., amalan baik yang menggemblengkan
semua anggota masyarakat bagai……………………….. seperti yang yang dilakukan pada masa
dahulu mesti dihidupkan semula. Program menghidupkan amalan bergotrong-royong,
pakatan dan sebagainya hendaklah diperkasakan melalui aktiviti yang melibatkan pemimpin negara agar rakyat
dapat melihat …………………………………………………. Penganjuran program-program berkenaan
hendaklah mengambil kira semua anggota komuniti. Semua anggota masyarakat
mestilah digerakkan dan dimanfaatkan
sepenuhnya bak kata perbilangan dahulu:
“yang capik menghalau
ayam,
Yang buta menghembus lesung,
Yang katik memetik lada,
Yang tinggi memetik betik,
Yang gemuk mengimbang perahu,
Yang kurus menjaga lauk
Lantaran
itu, ………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….
…………………………………..
……………………, manusia
merupakan makhluk yang paling mudah
diajar kerana Tuhan menciptakan akal pada mereka. ……………….., demi kebaikan bersama manusia mesti
mencari kata muafakat untuk menjayakan atau melaksanakan sesuatu kerana
…………………………………………………..Sekiranya kita asyik mencari perbezaan dan bukannya
persamaan maka kita semua akan
ketinggalan dalam banyak aspek. Biarpun
manusia berbeza warna kulit dan lainnya, itu bukan penghalang untuk kita
bermuafakat terutamanya dalam mencari kebaikan demi kesejahteraan hidup di
dunia yang sementara ini kerana ………………………………
No comments:
Post a Comment