Sunday 18 October 2020

KARANGAN FOKUS SPM 2020

 


Cara-cara Untuk Menyuburkan Semangat Hidup Bermasyarakat

 

 

Peranan Institusi Keluarga                                   Peranan Media Massa                                             

                                              Peranan Pihak Kerajaan

 

KARANGAN  LENGKAP:

 

 

 ------------------------------------------------------------------------------------------

 

            Muafakat ………………………………………. Begitulah bidalan lama yang masih relevan sehingga kini yang memanifestasikan kepentingan amalan bekerjasama. Jika dihalusi dengan lebih teliti lagi bidalan tersebut amat berkait rapat dengan kejayaan yang dikecapi negara kita memandangkan wujudnya kerjasama rakyat yang sentiasa menyokong usaha pembangunan yang dicanangkan oleh kerajaan.  ……………………, sejak belakangan  ini, sikap bekerjasama dan tolong-menolong bagai aur ……………………… kian pudar. Hal ini demikian, menurut ……………………………     rakyat Malaysia sudah mula memperlihatkan sifat keakuan konsep individu berdaulat sehingga menyukarkan permuafakatan antara rakyat yang berbilang ras dan etnik umpama memberkas ……………… Oleh hal yang demikian  ,……………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………..

 

            Melentur ……………………………………………………………. Sehubungan dengan itu, cara yang dianggap ……………………  sudah tentulah peranan institut keluarga yang seyogianya mendidik anak-anak sejak kecil tentang amalan murni dalam kehidupan. . ………………………………………   Hal ini demikian,   ibu bapa  menjadi suri teladan atau role model  dengan menerapkan semangat hidup bermasyarakat  dalam sanubari anak-anak mereka. …………………….., ibu bapa perlulah mengamalkan cara hidup yang berteraskan amalan seperti dakwat …………………… atau ke bukit  sama di daki, ………………………………..  demi menyuburkan   hidup bermuafakat kembali.  Usaha yang paling berkesan  adalah melalui pendidikan hidup bermuafakat yang perlu dimulakan dari rumah lagi. ………………………,  mereka boleh menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari secara tidak langsung seperti melalui agihan tugas dalam melakukan  kerja-kerja rumah seperti  membersihkan rumah, mengemas, membantu menjaga adik, memasak dan sebagainya. …………………………………….ibu bapa mesti mengajar anak-anak tentang sikap tersebut sejak kecil lagi kerana bagaimana acuan………… ………………………………………………………..

 

            Bulat air kerana……………………………………..………………………., justeru amalan baik seperti hidup bermasyarakat yang menggemblengkan semua anggota masyarakat seperti yang yang dilakukan pada suatu masa dahulu dapat dihidupkan semula melalui jalinan kerjasama antara anggota masyarakat dengan pihak kerajaan. Asal ditugal……………………………………………….  Rentetan itu, inisiatif atau program yang  menghidupkan amalan bergotong-royong, pakatan, rewang dan sebagainya hendaklah diperkasakan melalui aktiviti  yang melibatkan pemimpin negara agar rakyat dapat melihat kesahihan slogan kepimpinan ……………………………………………. Penganjuran program-program berkenaan hendaklah mengambil kira penglibatan semua anggota komuniti. …………………………….. Jabatan Latihan Khidmat Negara sering mengadakan aktiviti bergotong-royong bersama-sama penduduk setempat. Semua anggota masyarakat mestilah digerakkan dan dimanfaatkan  sepenuhnya. ………………………………………….. budaya hidup bekerjasama yang berteraskan muafakat …………………………… dapat diterapkan dalam kehidupan masyarakat kini.

 

 

LENGKAPKAN SATU LAGI ISI

……………………,  manusia merupakan  makhluk yang paling mudah diajar kerana Tuhan menciptakan akal kepada mereka.  ……………….., demi kebaikan bersama manusia mesti mencari kata muafakat untuk menjayakan atau melaksanakan sesuatu demi mengikis sikap pentingkan diri bagai enau ………………………………………………….. Sekiranya kita asyik mencari perbezaan  dan bukannya  persamaan maka  kita semua akan ketinggalan dalam banyak aspek.  Biarpun manusia berbeza warna kulit dan lainnya, itu bukan penghalang untuk kita bermuafakat terutamanya dalam mencari kebaikan demi kesejahteraan hidup. Hal ini bertepatan dengan firman Tuhan yang maksudnya, “Wahai manusia, sesungguhnya Kami  menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu kenal-mengenali”.

No comments:

Post a Comment