Sajak
|
Tema
|
Persoalan
|
Nilai
|
Dirgahayu Bahasaku (Ahmad Sarju)
-Penyajak menyampaikan mesej tentang isu bahasa Melayu dan mengajak pembaca menghayati dan mencintai
bahasa kebangsaan serta menyeru pembaca
agar sama-sama berusaha memartabatkannya ke mata dunia
|
·
Kedaulatan bahasa Melayu yang tinggi
martabatnya wajar dipetahankan
|
·
Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan
·
Kecekalan hati pejuang bahasa dalam
mengembangkan bahasa Melayu
·
Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu,
bahasa perpaduan dan penyatuan masyarakat
·
Penerimaan dan penghayatan masyarakat dunia
terhadap bahasa Melayu
|
·
Berani
·
Ikhlas
·
Berhemah tinggi
·
Memelihara maruah bahasa
·
Cinta akan bahasa kebangsaan
·
Tanggungjawab
·
kesyukuran
|
Kecek – (V)
(Awang Abdullah)
-Penyajak secara sinis menegur sikap orang berada
yang tidak jujur dalam mengumpul harta untuk diri dan keluarganya. Mereka sanggup melihat orang lain hidup
susah asalkan mereka hidup senang.
Penyajak ingin mengingatkan
pembaca bahawa apa-apa sahaja yang kita lakukan di dunia ini, semuanya tidak
terlepas daripada pengetahuan Tuhan.
Perbuatan yang baik pasti mendapat balasan yang baik, sementara
perbuatan yang jahat pasti akan
menerima balasan yang setimpal
|
·
Sifat manusia yang berbeza dalam melakukan
sesuatu akan mempengaruhi kehidupan seseorang
|
·
Ketamakan harta dan wang ringgit sehingga
sanggup menipu orang lain
·
Kesenangan hidup yang diperoleh daripada
sumber rezeki yang tidak berkat
·
Kehidupan hidup yang dilalui dengan tabah
·
Kegigihan mencari rezeki yang halal
·
Setiap perbuatan akan menerima pembalasan
daripada Tuhan
|
·
Kejujuran
·
Ketabahan
·
Kegigihan
·
Keadilan
|
Bangkitlah
(Rejab F.I.)
-Penyajak menyeru anak-anak muda
untuk bangkit dan berusaha untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan
sempurna. Bumi yang kaya dan subur ini
disarankan oleh penyajak untuk diusahakan
demi kepentingan masyarakat kini dan
generasi akan datang
|
·
Cinta akan negara (patriotisme)
|
·
Sikap malas yang perlu dikikis
·
Penyesalan akibat berssikap malas
·
Memulakan langkah untuk merebut peluang
yang ada sebelum terlambat
·
Anjakan paradigma
·
Sifat manusia yang tidak terlepas daripada
kesilapan
·
Kejahilan akan menjauhi seseorang daripada
cahaya keimanan
·
Bertaubat dan kembali kepada suruhan Tuhan
|
·
Berani
·
Insaf
·
Jujur
·
Cinta akan negara
·
Kerajinan
·
Kesyukuran
|
Di Bawah Langit
yang Sama
(Lim Swee Tin)
-Penyajak mengingatkan kita
tentang manusia semuanya tetap sama
walaupun di mana-mana sahaja kita berada
|
·
Bertemakan
kemanusiaan sejagat kerana
manusia yang ada di muka bumi ini adalah sama kerana semuanya berada di bawah
langit yang sama
|
·
Tanggungjawab setiap manusia untuk
mewujudkan keamanan dunia
·
Halangan ketika menjalin hubungan baik
antara masyarakat dunia
·
Perkongsian sumber alam secara adil dan
saksama
|
·
Kasih sayang
·
Perpaduan
·
muafakat
·
Hormat-menghormati
·
Berpandangan positif
|
Arkitek Kota
(Muhammad Haji
Salleh)
-Penyajak
mengajak pembaca untuk mendalami kerjaya sebagai seorang perancang bandar atau Arkitek Kota. Beliau menekankan peri pentingnya peranan
perancang bandar dalam melaksanakan
pelan pembangunan di sesebuah bandar, iaitu dengan tidak mengabaikan
kepentingan alam sekitar. Penyair
menjelaskan perlunya ada keselarasan dan keseimbangan antara pembangunan kota
dengan penjagaan alam sekitar.
Keseluruhan sajak ini mendidik kita agar menjaga dan menghargai alam
sekitar
|
·
Keseimbangan dan keselarasan dalam
pembangunan bandar bagi memastikan alam sekitar terpelihara dan bandar
menjadi sempurna
|
·
Ciri-ciri seorang perancang bandar yang
baik
·
Kepekaan perancang bandar terhadap
keindahan alam semula jadi
·
Pengaruh perancang bandar dalam mewujudkan
kesempurnaan dan kesejahteraan hidup manusia
|
·
Berfikiran terbuka
·
Cinta akan alam semula jadi
·
Berhemah
·
Bijaksana
·
Berhati-hati
·
Rajin
·
Berani
·
Yakin diri
·
Bersatu padu
|
SAJAK DIRGAHAYU BAHASAKU
Tempatmu di singgahsana
hati nurani bangsaku
warga yang berbudi
setia dan amanah
|
Status
bahasa Melayu sebagai .............................. digunakan secara
............................... dan dijadikan bahasa
...................................... utama oleh rakyat yang mengenang budi,
patuh dan .......
|
|
|
Bahasa itu maruah bangsa
yang mesti dipelihara martabatnya
agar tetap kukuh dan ampuh
melayari lautan bijaksana
salam ikatan mesra dan teguh
|
Bahasa
Melayu merupakan ........................ bangsa Malaysia yang perlu
dipertahankan kedudukannya agar terus ...................... dan teguh. Keampuhan bahasa Melayu membolehkan
kehidupan menjadi lebih bijaksana dan ................
|
|
|
Cekal dan waja semangat pejuangmu
hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu
di bumi bertuah ini
merentas dunia tak bertepi
|
.................................................
memiliki semangat waja dan cekal untuk .................................
bahasa di tanah air tercinta dan mengimbangkan pengaruhnya ke
................................................
|
|
|
Sejarah bangsa mencatatkan
kegemilangan
ke barat dan ke timur menjalinkan
persaudaraan
gagah pelautku membelah lautan
ke utara dan ke selatan bahasaku
mencengkam
dari pulau ke pulau menggilap
mutiara silam
|
................................
telah mencatatkan zaman kemasyhuran bangsa Malaysia. Mereka berjaya menjalinkan hubungan dengan
negara-negara di seluruh ......................................................... Bahasa Melayu turut dipandang tinggi serta
berperanan sebagai ............................................. dan
........................................................... pada masa itu
|
|
|
Dirhagahayu bahasaku
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
menusuk kalbu lagu bahasamu
bahasamu bahasa minda
mudah akrab dan bertatasusila
daripada bangsa yang bernama Melayu
menempa kejayaan di alaf baru
|
Bahasa
Melayu yang ........................ kata-katanya dan kaya dengan pelbagai
..........................., seiring dengan
......................................... bangsa berupaya untuk terus
berkembang maju di arena antarabangsa dan semakin
................................ kejayaan pada ..............................
|
Tema
Sajak
tersebut bertemakan
.................................................................................................................
Hal ini demikian kerana ................................... mengingatkan kita
agar ........................
...........................................................................
......................................................................................
Tambahan pula, kita mestilah
...........................................................................
.....................................
..............................................................................................
........................................................
Persoalan
Antara
persoalan yang terkandung dalam sajak tersebut adalah tentang
..............................................................
...................................................................................................
Persoalan tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
...............................................
...............................................................................................................................................................
Selain itu, persoalan tentang ...........................................................................................................
..........................................................................
turut dipaparkan dalam sajak tersebut. Hal ini demikian kerana penyajak
........................ ...........................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................................................
Persoalan tentang ................................................
...............................................................................................
juga ditampilkan oleh penyajak apabila beliau mengatakan
..............................................................
............................................................
.................................................................................................................
.........................................
Nilai
Antara
nilai yang terdapat dalam sajak tersebut ialah nilai ......................i.
Nilai tersebut dapat dibuktikan apabila penyajak mengatakan
............................ .................................................................
.........................................................................
...........................................................................
Selain itu, nilai ...................... turut ditampilkan oleh penyajak,
misalnya penyajak
................................................................................................................................................
............................................ Nilai ..................... juga
turut terkandung dalam sajak tersebut.
Nilai tersebut tergambar apabila penyajak
................................................................................................
Gaya
Bahasa
Antara
unsur gaya bahasa yang digunakan dalan sajak tersebut termasuklah
................................. iaitu
......................................................................,
contohnya ....................................................
................................................... Selain itu, unsur sinkof
turut digunakan oleh penyajak melalui kata-kata .........................
seperti ............................................ Unsur
...................................................
............................................iaitu..........................................
juga turut digunakan dalam sajak. Hal
ini terbukti melalui frasa .......................
.............................................
Pengajaran
Antara pengajaran yang boleh
diambil daripada sajak tersebut ialah kita mestilah
.............................................
...................................................................................................................
Pengajaran tersebut terbukti apabila
penyajak menyatakan ........................................................
...........................................................................................................................
Selain itu, kita haruslah
...............................................................................................................................................
Hal ini
demikian,.....................................................................................................................................................
........................................................................................................................................
Kita juga
............................................................................................................................................................................................,
misalnya
..................................................................................................................
SOALAN PEMAHAMAN:
1. Apakah yang dimaksudkan
penyajak dengan:
hak
bangsaku mendaulatkanmu
di bumi
bertuah ini
merentas
dunia tak bertepi [2 markah]
Jawapan:
..................................... tersebut
bermaksud warganegara Malaysia berhak meningkatkan martabat bahasa Melayu di
negara ini agar bahasa Melayu mampu ...........................................................
2.
Pada pendapat anda, apakah keistimewaan bahasa Melayu? [4 markah]
Jawapan: .......................................................,
antara keistimewaannya termasuklah
bahasa Melayu merupakan bahasa
..............................................dan bahasa .......................................
negara kita. ................ , bahasa Melayu berperanan sebagai lambang
........................................... rakyat berbilang bangsa di negara
kita. Bahasa Melayu ...................... mudah dipelajari
dan................................ Keistimewaan.....................
termasuklah bahasa Melayu merupakan bahasa ilmu yang dapat digunakan untuk
memajukan ....................... dan.................
Drama
|
Nilai
|
Sinopsis
|
Tema / Persoalan
|
Gelanggang Tuk Wali
[Ismail
Kassan]
|
·
Kasih sayang
·
Hormat-menghormati
·
Patriotik
·
Sabar
·
Bantu-membantu
·
Menghargai
jasa
·
Prihatin
|
Kekentalan semangat juang dan jati diri seorang guru silat bernama Wak Raja Waliudin Raja bin Raja Agus Salam atau Tuk
Wali dalam mempertahankan warisan budaya bangsanya yang pada suatu ketika
dahulu menjadi kebanggaan generasi lama. Semasa Tuk Wali bersilat di rumah
Haji Kodri, Imam dan Siak menasihati Tuk Wali agar berhenti daripada bersilat
kerana sudah tua. Tuk Wali berkecil hati lalu tidak mahu lagi mengajar
silat. Pada suatu hari Siak mencabar
Tuk Wali berlawan dengannya kerana Tuk Wali menampar cucunya. Pergelutan
antara mereka terhenti dengan campur tangan Ripin iaitu anak murid Tuk
Wali. Akhirnya Tuk Wali telah mati
dibunuh. Persoalan tentang pembunuh Tuk Wali menjadi tanda tanya dalam dalam
kalangan penduduk kampung.
|
·
Kekentalan semangat juang seorang ahli
silat
yang mempertahankan seni warisan bangsanya
yang menjadi kebanggaan
masyarakat dahulu
·
Masalah sosial membawa padah dan kehancuran
kepada masyarakat
·
Nilai-nilai budaya yang perlu dipelihara
dan
diamalkan demi kesejahteraan hidup bermasyarakat
·
Perubahan zaman menyebabkan seni silat
dianggap tidak penting
·
Perasaan dendam akan mengundang padah
|
Forum Remaja 2020 [Sharif Shaar]
|
·
Cinta akan negara
·
Kerjasama
·
Ketabahan
·
Keberanian
·
Harmoni
·
Semangat muhibbah
|
Peranan dan tanggungjawab remaja menjelang tahun 2020 kerana remaja merupakan pemimpin masa depan
yang bakal merealisasikan wawasan 2020. Salmah, Chandran dan Chong
terserempak dengan Makhluk Utopia (MU). MU I dan MU II datang ke bumi untuk
mengingatkan penduduk bumi bahawa bumi sudah mengalami tahap kritikal dan
akan hancur. MU memilih Malaysia kerana dianggap negara model dunia.Setelah
MU I dan MU II beredar, Salmah, Chandran dan Chong berpakat untuk merancang
strategi kepimpinan dan merealisasikan kata-kata MU. Mereka juga berazam
untuk menyelesaikan masalah kemerosotan moral, memperkemas disiplin dan
mengeratkan perpaduan demi merealisasikan Wawasan 2020.
|
·
Tanggungjawab remaja kini sebagai pemimpin
masa depan
·
Keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja
·
Jati diri yang kental
·
Kerukunan dan keharmonian hidup dalam
sesebuah negara yang rakyatnya
berbilang kaum
·
Pembangunan negara dalam pelbagai bidang
·
Rakyat yang cinta akan negara
·
Tanggungjawab remaja kini melengkapkan diri
dengan pelbagai ilmu pengetahuan
·
Jati diri yang kental
·
Moral yang tinggi
|
Cempaka Berdarah
[A. Rahim
Abdullah]
|
·
Kasih sayang
·
Amanah
·
Berani
·
Setia
·
Patriotik
·
Bersatu
·
Kerjasama
·
Rajin
·
Mempertahankan hak dan maruah
|
Tanpa mengira warna kulit mahupun keturunan yang berbeza, manusia
secara alamiah boleh memupuk nilai kasih sayang yang tinggi. Nilai tersebut
telah mempengaruhi kehidupan Mak Jah dan anak tunggalnya iaitu Zaman apabila
Cempaka yang berketurunan Inggeris, cuba dirampas oleh abangnya iaitu Prof.
Peter. Prof. Peter merupakan pensyarah Zaman.
Kedatangan Prof. Peter ke kampung untuk mengambil Cempaka telah mencetuskan pergaduhan
antaranya dengan Zaman, mahasiswa universiti sehingga berlaku tragedi yang
menyayat hati. Prof. Peter yakin bahawa Cempaka ialah adik kandungnya yang
ditinggalkan oleh ibu mereka di tebing sungai Bukit Putih semasa Perang Jepun
dahulu. Akhirnya, Cempaka terkena tembakan Prof. Peter. Prof. Peter telah
melarikan diri ke dalam hutan.
|
·
Kasih sayang sesama ahli keluarga tanpa
mengira
asal keturunan
·
Mempertahankan hak daripada dirampas
·
Perpisahan antara ahli keluarga akibat
peperangan
·
Sikap sesetengah individu yang mudah
dipengaruhi
·
Kemanusiaan dalam keluarga
·
Persengketaan akan mendatangkan kesan buruk
|
Gelanggang
Tuk Wali – Ismail Kassan
Sinopsis
Tuk Wali, seorang ...........................................
dengan gigih mahu mengekalkan ........................... sebagai warisan
budaya bangsa. Dia mengajar di
gelanggang silatnya. Namun, niat sucinya
yang mendapat ................................... segelintir anggota masyarakat
dan memintanya yang sudah ............... supaya lebih banyak beramal
ibadat. Mereka mahu tanggungjawab
mengajar ilmu persilatan itu diserahkan kepada
................................................ Pada suatu hari, cucu tiri Tuk Wali yang
.................................................. datang mencuri keris pusaka
dan ......................... Tuk Wali
menentangnya tetapi tidak berjaya mengelak tikaman lalu mengenai
......................... semasa hendak ..................................................
yang dilemparkan. Cucu tirinya melarikan
biola tersebut. Tuk Wali
................................. Ripin datang memberikan bantuan tetapi
............. dan .............. menuduh Ripin yang membunuh Tuk Wali kerana
pada tangan Tipin ........................................ Mak Umi pula menuduh
..................... yang membunuh suaminya.
Watak dan
Perwatakan
Tuk
Wali
- Berumur dalam lingkungan
.......................
- Tua, teapi masih gagah dan
.........................
- Bersemangat waja dan memiliki jati diri kerana
............................... seni silat warisan bangsa
- Gagah, berani dan cekap apabila dapat
menewaskan ................ orang perompak
- Pemarah apabila hilang sabar dengan perbuatan
Piee yang suka ............................... dan tidak mahu menerima
...........................
Mak
Umi
- ..................... kepada Tuk Wali
- Berusia dalam lingkungan
.............................
- Mahir
............................................. sewaktu muda
- Penyabar kerana banyak memberikan kata-kata
nasihat kepada ........................
- Penyayang kerana masih menyayangi Piee yang
.......................................... dan ...............
Ripin
- ................................... silat
kepada Tuk Wali
- Bersemangat dan .................................
dalam pemikiran
- Berumur sekitar awal
.............................
- Mahir dalam
...................................
- Anak murid yang paling
................................. oleh Tuk Wali
- Sangat ............................. untuk
membantu Tuk Wali mengekalkan warisan ilmu persilatan
- Berfikiran matang kerana menolak pemberian
............................................. dan sekaligus menggantikan
tempat Tuk Wali atas alasan masih belum
.......................................................
- Berjanji untuk menuntut bela atas
............................................
Mariam
- ........................... wanita
....................... Tuk Wali dalam gelanggang moden
- Berusia sekitar .............................
Halim
dan Jamil
- Wartawan
Imam
- Lebih muda daripada
................................
- Gemar bertindak tanpa usul periksa apabila
menuduh Ripin ................................
Siak
- Hampir sebaya dengan
............................., tetapi lebih muda
- ......................................... Mak
Umi
- Pendendam kerana masih menyimpan rasa marah
terhadap ............................... yang mengahwini
........................................
- Cepat hilang pertimbangan dan mudah naik angin
kerana sanggup mencabar Tuk Wali yang ...............................
cucunya
- Pandai .................................... di
sebalik jawatannya untuk menjatuhkan orang lain, iaitu memburuk-burukkan
nama ................................... kepada orang ramai
- Cepat menyalahkan orang lain apabila bertindak
menuduh ......................... membunuh ........................
Syafiee
(Piee)
- Cucu tiri Tuk Wali
- Menjadi
........................................
- Baru keluar dari
.....................................
- Suka ............................
- Bertindak kejam dengan
......................... Tuk Wali apabila perbuatan
.............................. dihalang oleh Tuk Wali
Pemuda
1, 2, 3 dan 4
- ...........................................................
Tuk Wali
Latihan
Baca petikan drama di bawah dengan
teliti. Kemudian, jawab soalan
berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.
TUK WALI :
... Sudah lebih setengan abad aku menyimpan keris ini. Aku sudah bertilik pandang, aku rasa
engkaulah yang layak menjadi pewaris keris ini, Ripin. Aku sudah tidak mampu lagi untuk
menjaganya. Sudah seratus tahun keris
ini jadi tunjang Teluk Penyabung.
Janganlah keris ini dipersiakan.
Walaupun ini cuma sebilah keris tua, tetapi ia lambang kegagahan para
pendekar kita zaman silam yang telah rela mengorbankan diri mereka. Gugur satu demi satu di sepanjang tebing
Sungai Johor ini. Jangan disia-siakan
pengorbanan mereka, Ripin.
Aku pertaruhkan batang tubuh
aku dan maruah diri aku untuk mengekalkan lambang dan jiwa keris ini. Aku tidak keluar merantau untuk mencari
harta. Aku tidak kaya seperti
kawan-kawan lain yang merantau. Tapi,
aku menjadi tunjang Teluk Penyabung ini!
Aku adalah jiwa sebenar keris ini.
Aku ... (sedih dan sebak) aku korbankan seluruh hidup aku, Ripin! Seluruh hidup aku untuk mengekalkan semarak
dan semangat keris ini dalam diri setiap anak muda kampung ini sejak 50 tahun
dulu. Kalau mereka jadi manusia,
sebahagian daripada kemanusiaan itu adalah aku. Daripada semangat yang aku semarakkan,
sedikit demi sedikit tiap hari bertahun-tahun lamanya. Keris ini akan aku serahkan kepada engkau,
Ripin. Aku akan adakan majlis di
masjid lama! Dalam majlis itu nanti
aku akan serahkan keris ini kepada engkau.
(Dipetik
daripada drama “Gelanggang Tuk Wali”
karya
Ismail Kassan, dalam antologi Harga
Remaja, hlm. 205 – 206)
|
1.
Siapakah Ripin dalam
petikan di atas? (2 markah)
Rpin dalam petikan
.................................. ialah anak murid Tuk Wali yang boleh diharap
untuk ......................................... persilatan di gelanggang Tuk
Wali. ....................................., dia seorang yang
..................................... dalam berfikir dan mempunyai semangat
yang ..............................
2.
Pada pandangan anda, wajarkah
“aku” menyerahkan keris tersebut kepada Ripin?
Mengapa? (3 markah)
........................................................................,
“aku” iaitu .................................. sewajarnya menyerahkan keris
..........................................................................
kepada Ripin atas beberapa sebab.
................................................, Tuk Wali sudah tua kerana sudah berusia dalam
............................................................ Tambahan pula,
ilmu persilatan akan terus ............................................ kerana
diketahui ................................... semasa Tuk Wali masih hidup. Hal
ini ............................ dapat mengelakkan segelintir ahli masyarakat
seperti ................................................. daripada
terus mempersendakan dan menghina Tuk Wali dengan meminta dia menyerahkan ilmu persilatan
kepada ..................................................
3.
Huraikan tiga pengajaran
berdasarkan keseluruhan drama ini.
................................
pengajarannya termasuklah kita perlu gigih .............................. dalam
mencapai ................................................. kita. Pengajaran
tersebut terbukti apabila Tuk Wali yang gigih menjadi guru silat kepada
golongan muda selama ................................. kerana mahukan ilmu
persilatan ...............................................................
Selain itu, golongan muda haruslah
................................................................ untuk
meneruskan ........................................ mempertahankan warisan
............................... bangsa. Sebagai contoh, Ripin, Mariam dan
teman-temannya mewakili
........................................................... yang terus mahu mempelajari
ilmu silat daripada Tuk Wali untuk ........................................
Kita .......................... hendaklah ikhlas dalam memberikan
........................................................................ demi
................................. masyarakat. Hal ini demikian, Tuk Wali ikhlas
mengajar silat di gelanggangnya sendiri tanpa mengharapkan
................................................................. ataupun
.............................................. daripada sesiapa.
Prosa Klasik
|
Sinopsis
|
Tema / Persoalan
|
Nilai
|
Pelayaran yang
Penuh Peristiwa
|
Pelayaran Awang Sulung Merah Muda
bersama-sama Tuan Puteri Dayang Seri Jawa. Awang Sulung Merah Muda telah
menyamar sebagai budak yang comot dan hitam. Pelayaran Awang Sulung Merah
Muda dipandang hina oleh Nakhoda Tua. Pelbagai peristiwa dialami oleh mereka
tetapi Pelayaran Awang Sulung Merah Muda dapat membantu menyelamatkan
keadaan.
|
·
Pelayaran Awang Sulung Merah Muda
mengiringi Tuan Puteri Dayang Seri Jawa pulang ke Tanah Jawa
·
Penyamaran Awang Sulung Merah Muda
·
Perkahwinan Awang Sulung Merah Muda dengan
Tuan Puteri Dayang Seri Jawa
·
Keharmonian dan kesejahteraan rakyat
·
Sikap masyarakat dahulu yang suka bersabung
ayam
|
·
Hormat-menghormati
·
Setia
·
Berani
·
Menepati janji
·
Kasih sayang
|
Merah Silu
|
Mengisahkan kehidupan Merah Silu
sejak lahir sehingga menjadi raja di Rimba Jerun. Pelbagai peristiwa dialami
oleh Merah Silu seperti kematian ibu bapa. Terdapat juga unsur mitos seperti
pembukaan negeri. Ketika Merah Silu sampai di Rimba Jerun, Megat Iskandar
membenarkan Merah Silu tinggal di situ dan dilantik menjadi raja. Pelantikan
tersebut menimbulkan kemarahan Sultan Maliku’l-Nasar. Beberapa peperangan berlaku tetapi akhirnya Merah
Silu dilantik sebagai raja yang sah.
|
·
Kehidupan Merah Silu dan sejarah
pelantikannya sebagai raja di Rimba Jerun
·
Kehilangan Puteri Betong
·
Tindakan raja yang zalim menjatuhkan
hukuman tanpa usul periksa
·
Peperangan antara dua orang raja yang
bersaudara
·
Peristiwa aneh semasa pembukaan sebuah
negeri
|
·
Kasih sayang
·
Nasihat-menasihati
·
Bijaksana
·
Berani
·
Muafakat
|
Hikayat Indera Nata
|
Memaparkan kehebatan anak-anak raja. Cerita ini disampaikan dalam bentuk
puisi dan prosa. Indera Nata berkebolehan bercakap dengan binatang. Sewaktu
Indera Nata mendaki bukit, dia melihat sebuah mahligai yang didiami oleh
tujuh orang puteri.
|
·
Keberanian dan kehebatan
·
Kebijaksanaan bertindak dan berfikir
menyelesaikan masalah
·
Membantu orang yang mengalami kesusahan
|
·
Kasih sayang
·
Bijaksana
·
Rasional
·
Berani
·
Bantu-membantu
|
Hikayat Khoja
Maimun
|
Kepentingan nilai etika yang harus diutamakan oleh golongan wanita.
Watak burung bayan digunakan untuk menyampaikan kritikan dan nasihat kepada
golongan wanita yang perlu menjaga maruah mereka apabila ditinggalkan oleh
suami.
|
·
Wanita perlu menjaga kehormatan diri dengan menghindari perkara yang dapat
menimbulkan maksiat
·
Kerukunan rumah tangga yang berlandaskan
prinsip kasih sayang dan saling mempercayai
·
Sikap tamak akan harta benda dan
menginginkan kekayaan yang melampau
·
Kejahatan dibals dengan kebaikan
·
Sikap jujur dan ikhlas dalam pekerjaan
disukai orang lain
|
·
Nasihat-menasihati
·
Kasih sayang
·
Bijaksana
·
Amanah
·
Ikhlas
·
Insaf
|
Prosa
Tradisional Hikayat Khoja Maimun
Sinopsis
Khoja
Maimun yang berasal dari negeri Ajam mempunyai seorang isteri yang cantik
bernama Bibi Zainab. Pada suatu hari, mereka pergi ke .....................
lalu membeli seekor burung Bayan jantan dengan harga .................................
Burung itu sungguh istimewa kerana boleh membuat ...........................
Menurut bayan, dalam masa ........... hari lagi Khoja Maimun akan
mendapat keuntungan hasil daripada menjual sanbal (
..........................). Mereka juga membeli seekor
................................. Kedua-dua burung itu
...........................
Khoja
Maimun keluar ......................... dan meninggalkan isterinya di rumah.
Pemergiannya menyebabkan Bibi Zainab berasa ......................lalu duduk di
tepi jendela. Pada ketika itu dia terpandang
............................................. yang sangat kacak yang lalu
berhampiran rumahnya. Mereka saling
.............................
Anak
raja itu meminta seorang ..................................... menyampaikan
hasratnya untuk
..............................................................................
Setelah mendengar cerita perempuan tua itu, Bibi Zainab menyuruh perempuan tua
itu memberitahu anak raja bahawa dia
akan bertemu baginda pada ..........................................
Setelah
malam hari, Bibi Zainab ...........................................
..................................
dengan tujuan untuk bertemu anak raja Sebelum keluar, Bibi Zainab
memberitahu burung ....... akan perasaannya dan meminta izin untuk bertemu anak
raja itu. Namun, tiung melarangnya dengan memberi nasihat bahawa perbuatan
tersebut .........................................
............................. kerana
Bibi Zainab cuba berlaku ............................ terhadap suaminya. Bibi
Zainab berasa marah lalu menangkap burung tiung yang berada di dalam sangkar
lalu .................................................................. Burung
tiung ................. Burung Bayan melihat kejadian itu tetapi
.................................... seolah-olah tidak mengetahui kejadian itu.
Bibi
Zainab ......................................... burung bayan untuk meminta
izin keluar rumah untuk berjumpa anak raja. Burung Bayang tahu jika dia
melarang Bibi Zainab keluar, pasti dia akan
......................................... yang sama seperti burung tiung.
Burung Bayan membenarkan Bibi Zainab untuk berjumpa anak raja. Namun begitu,
Burung Bayan berusaha ........................................ Bibi Zainab dengan
................................ kepadanya.
Cerita Pertama
Cerita
berkisar tentang Kisah Bayan yang ................................. oleh isteri
saudagar. Isteri saudagar berbuat demikian kerana mengesyaki bahawa Bayan telah
....................... bahawa dia telah bermukah dengan seorang
..................... kepada suaminya. Bayan menyembunyikan dirinya di dalam
saluran tempat membuang air ................. menyebabkan isteri saudagar
tersebut mengganggap Bayan telah mati. Isteri saudagar memberitahu suaminya bahawa bayan telah mati akibat
.................................. Namun, helah itu diketahui suaminya
menyebabkan saudagar tersebut marah dan .......................... isterinya.
Dia telah pergi ke kubur Tuan Sheikh Wali
untuk ..................................... agar suaminya menerimanya
kembali. Setelah bulu bayan tumbuh kembali, dia keluar dari tempat
persembunyian lalu terbang ke kubur Tuan Syeikh untuk
......................................................................... Bayan
menyuruh isteri saudagar mencukur rambut dan .................................
kerana ingin membalas dendam. Bayan menyatakan hasrat untuk membantu isteri
saudagar agar dapat kembali ke ................................ suaminya. Bayan
menemui saudagar dan menjelaskan bahawa bukan isterinya yang membunuh Bayan,
menyebabkan isterinya diterima kembali.
Melalui kisah pertama ini bayan ingin
............................................ kepada Bibi Zainab agar
membatalkan niatnya untuk
..................... Bayan menyuruh Bibi Zainab menemui anak raja yang
dicintainya, malangnya ........................................... Pada
hari yang lain Bibi Zainab sekali lagi ingin keluar menemuai anak raja itu,
namun Bayan telah bercerita tentang Hikayat Taif untuk melalaikannya.
Cerita Kedua
Taif
menemui Raja Tabristan kerana Raja Arab tidak
........................................ yang dicurahkannya selama ini.
Kehadirannya dialu-alukan dan Raja Tabristan yang menganugerahinya emas, perak
dan tempat penginapan. Dalam suatu majlis keramaian, Taif telah menyatakan
hasrat untuk ........................Isteri Syah Alam sehingga menyebabkan
rajanya murka. Suatu malam ketika Taif sedang berkawal, Raja Tabristan
terdengar ........................................... Raja menitahkan Taif
untuk menyiasat perkara tersebut. Menurut perempuan itu, jika Taif inginkan
daulat raja Tabristan bertambah dan umur baginda dipanjangkan, dia harus
membunuh ................................. Taif begitu setia dan rela melakukan
perkara tersebut, namun dihalang oleh perempuan itu kerana dia sebenarnya hanya
ingin ..................... Taif. Peristiwa itu sebenarnya
.......................... oleh Raja Tabristan. Ketaatan Taif menyebabkan dia
dianugerahi sebuah negeri dan harta yang banyak.
Cerita
itu sekali lagi melalaikan Bibi Zainab menyebabkan dia tidak berkesempatan
untuk bertemu kekasihnya. Malam berikutnya, Bayan bercerita lagi.
Cerita Ketiga
Terdapat
seorang suami yang begitu mencemburui isterinya menyebabkan segala tindak
tanduk isterinyanya ........................... Isterinya telah
bercerita tentang seorang suami yang terlalu memahami isterinya dan tidak akan
marah walaupun isterinya berlaku .................. terhadapnya. Hal ini
demikian kerana, dia pernah melihat suami yang cemburu turut
............................ oleh isterinya. Akibat terlalu cemburu si suami
sanggup menjadikan dirinya seekor ........................ untuk membawanya
..................................
kerana bimbang isterinya akan bersenda gurau dengan lelaki lain. Isteri
kepada suami yang cemburu itu selalu menegaskan kepada suaminya bahawa dia
setia, namun kesetiaannya masih ................... Oleh sebab itu, dia
membekalkan bunga dan sehelai kain kesumba ketika suaminya pergi
........................ Jika isterinya curang,
..................................................................... Bunga
yang dibawa oleh saudagar (suami) itu tidak layu walaupun ketika itu musim
kemarau. Raja di negeri itu tertanya-tanya akan keunikan bunga itu menyebabkan
saudagar itu menceritakan hal sebenar. Kebijaksanaan isteri saudagar itu
menyebabkan Raja ingin ............................................ isteri
saudagar dengan menghantar beberapa hamba raja menemuinya namun gagal..
Akhirnya ................................ yang pergi untuk menguji isteri
saudagar tadi. Isteri saudagar menasihati Raja agar takut akan azab Tuhan dan
segera .................................
Sekali
lagi Bibi Zainab gagal menemui kekasihnya. Hajatnya masih tidak kesampaian
apabila Bayan terus bercerita. Keseluruhannya, sebanyak
......... kisah diceritakan oleh Burung Bayan kepada Bibi Zainab selama ............... malam Akhirnya,
Bibi Zainab ...................... bahawa seorang isteri mestilah
....................... kepada suaminya. Dia juga rela menunggu
suaminya; Khojan Maimum pulang dari perantauannya Nilai etika ini harus
diutamakan oleh golongan wanita terutamanya .............................. Sebagai tanda ucapan terima kasih kepada Bayan, Bibi Zainab
memohon kepada suaminya untuk ............................... Bayan agar
dapat kembali kepada anak isterinya di hutan. Namun demikian, Bayan tetap
mengunjungi kedua-dua suami isteri tersebut setiap ...........hari sekali.
SOALAN
PEMAHAMAN: Baca petikan
prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah Bayan itu mendengar
kata Khoja Maimun, maka katanya , “Hai Khoja Maimun, sungguhlah hamba ini
sekepal, tetapi hati hamba di mana tuan tahu? Akan sekalian alam ini di bawah
tilik hamba dan hamba ini bukannya seperti unggas yang lain; tetapi bukan hamba
ini daripada unggas syurga dan daripada bangsa malaikat, dan bukan hamba
daripada jin, tetapi hamba Tuhan, senantiasa memuji-muji Tuhannya; dan akan
hati hamba ini, yang akan datang sepuluh hari sudah hamba ketahui sebarang
halnya. Adapun akan sekarang ini tiga hari lagi datanglah kafilah dari negeri
Babil hendak membeli dagangan yang bernama sanbal. Jikalau tuan hamba hendak
membeli hamba, bertangguhlah dahulu kepada orang yang menjual hamba ini, dan
tuan hamba kampungkanlah sanbal dalam negeri ini; apabila datang kafilah itu,
tuan hamba juallah; daripada laba sanbal
itulah tuan hamba beli hamba.”
Setelah Khoja Maimun mendengar kata Bayan itu, terlalulah sangat sukacitanya seraya katanya kepada orang itu, “Tuan hamba berikanlah hamba burung ini, darihal harganya hamba minta bertangguh dahulu.” (Dipetik daripada “Hikayat Khoja Maimun”, diselenggarakan oeh Abdul Rahman Kaeh dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Setelah Khoja Maimun mendengar kata Bayan itu, terlalulah sangat sukacitanya seraya katanya kepada orang itu, “Tuan hamba berikanlah hamba burung ini, darihal harganya hamba minta bertangguh dahulu.” (Dipetik daripada “Hikayat Khoja Maimun”, diselenggarakan oeh Abdul Rahman Kaeh dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
i. Apakah maksud darihal harganya hamba minta bertangguh dahulu? [2 markah]
ii. Bayan menceritakan keistimewaannya kepada Khoja Maimun agar Khoja Maimun membelinya. Nyatakan keistimewaan Bayan seperti yang dijelaskannya kepada Khoja Maimun. [3 markah]
iii. Bayan sengaja
menceritakan kehebatannya kepada Khoja Maimun. Pada pandangan anda, mengapakah
seseorang sanggup menceritakan kebolehannya kepada orang lain? [3 markah]
No comments:
Post a Comment